Mijn opa eet niet meer ...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 09:52

Hallo allemaal,

Ik moet dit toch weer even van mij afschrijven |(

In juli 2014 is mijn oma aan de gevolgen van kanker overleden. Mijn opa is toen alleen achter gebleven, hij is al in de tachtig dus niet ideaal vooral omdat hij eigenlijk niet voor zichzelf kan zorgen.

Maar goed hij heeft het zo dus bijna een jaar vol gehouden. Afhaal maaltijden, appelmoes en vla hielden hem nog aardig op de been, ook al vond ik in maart (toen ben ik weer heen geweest) dat hij aardig was afgevallen, maar mentaal was hij nog aardig goed voor zijn doen, en zo veel rustiger dan voorheen. Mijn opa wilde altijd in het middel punt van de belangstelling staan en was dus ook altijd vervelend als niemand op hem lette. Nu mijn oma er niet meer is krijgt hij alle aandacht.

Maar goed, nu wil hij dus niet meer verder ... Hij mist mijn oma toch wel heel erg |( En daar komt bij dat niemand bij hem op bezoek gaat omdat hij eerder altijd zo vervelend was. Mijn oom woont op twee en een half uur rijden van zijn huis en gaat dus elke week even bij hem langs maar dat is lang niet genoeg. Mijn oudere broer en zus wonen nog in Nederland maar gaan niet meer naar hem toe, mijn neef en nicht gingen helemaal niet meer heen, ook niet toen mijn oma er nog was.

Mijn opa heeft nog wel een broer en een zus die vlak bij wonen maar die krijgen niks meer voor elkaar. Eten hoeft hij niet, tafeltjedekje was al voor gesteld maar wil hij ook niet.

Nu is hij afgelopen vrijdag onwel geworden simpelweg omdat hij niet meer genoeg eet. Dus nu krijgt hij dus eindelijk de hulp die hij nodig heeft (4 keer per dag komt iemand bij hem thuis), word van de week volledig onderzocht of hij echt ziek is of alleen niet genoeg voeding meer krijgt. Maar in alle gevallen gaat hij het huis uit want het kan zo niet meer.

Maar nog wil hij niet eten ... Wij zitten dus in Frankrijk, zo'n 11 uur rijden bij hem vandaan en kunnen dus ook niet zomaar even komen aanwaaien om hem te helpen, is het alleen maar om even gezellig te komen eten bij hem ... En dan is een immigratie naar het buitenland dus echt poedersuiker !

De 11de ga ik nu naar Nederland om hem op te halen, maak mij niet uit wat mijn ouders zeggen, of de ooms en tantes. Ik ga gewoon heen, blijf daar twee dagen, zorg dat hij weer wat binnen krijg en neem hem mee voor minstens 2 weken.

Mijn oma haar laatste woorden waar "laat hem alsjeblieft niet in de steek als ik er niet meer ben" en daar ga ik gewoon voor !

Bedankt voor het lezen, hoop alsjeblieft met mij mee dat hij het nog zolang volhoud :(:)


Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 10:08

Bedankt voor jullie reacties.

Mijn oom heeft vorige week aan mijn opa gevraagd of hij ook naar Frankrijk zou willen en dat wou hij graag. Mijn vader wil hem ook wel naar ons toe halen maar mijn moeder is er nog niet helemaal uit.

Het is eigenlijk nu vooral het idee om hem naar ons toe te halen om hem weer aan het eten te kunnen krijgen. En daarna verder kijken hoe het gaat.

Ik voel heel sterk dat als niemand van de familie er voor zorgt dat hij gaat eten, hij het ook niet meer gaat doen.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 10:40

Als het bij ons goed gaat blijft hij bij ons, als hij helemaal niks meer kan, en wij alles voor hem zouden moeten doen dan gaat hij terug naar Nederland naar een bejaarden tehuis.

Maar zoals ik al zei, het belangrijkste nu is om hem weer aan het eten te krijgen en ik denk dat een poosje bij ons, met alle aandacht die daarbij hoort hem heel goed zal doen.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 11:00

Je hebt geen paspoort nodig hoor om van Nederland naar Frankrijk te gaan, of andersom ;)

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 11:13

Identiteits kaart heeft hij wel. Is niet de eerste keer dat hij bij ons zou komen. Toen mijn oma nog leefde kwamen ze elk jaar aan het eind van de zomer altijd twee weken ;)

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest, maar de ouders van mijn moeder leven allebei nog en wonen nog gewoon in Nederland, mijn tante woont op loop afstand dus daar gaat alles goed.

Mijn opa waar ik het nu over heb is de vader van mijn vader ;)


Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 11:30

Het zou kunnen ja dat hij weer in een zwart gat valt. Maar er gaat zo ie zo iets veranderen.

Of hij komt bij ons, het gaat super goed en hij blijft (misschien dat hij dan eerst nog weer terug naar huis gaat zodat mijn ouders de rest kunnen regelen) en anders gaat hij terug en komt hij in een bejaarden tehuis. Maar dan is hij al weer bij ons geweest en heeft hij hopelijk weer een normaal eet ritme aan geleerd en kan dat dus doorgaan in het tehuis.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 11:42

Zelf naar NL gaan kan absoluut niet, ik heb mijn werk, mijn paarden. Mijn ouders hebben hun vakantie huis en camping aan huis dus die kunnen ook niet zomaar weg gaan.

Zoals ik al zei, mijn vader wil hem in huis nemen, maar is alleen een beetje bang hoe hij zich zal gaan gedragen, of hij naar ons gaat luisteren of toch zijn eigen gang zal gaan met alle gevolgen van dien.

Erger dan nu zal het niet worden, hij eet niet meer. Ik weet niet eens of hij het wel volhoud tot volgende week ...

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 11:49

Precies dat dus ! Het is niet zo dat hij nooit iets voor ons gedaan heeft. Hij is niet altijd de makkelijkste geweest. Mijn oma heeft niet veel steun aan hem gehad in het laatste half jaar, maar verder heeft hij alles voor haar gedaan. Voor ons heeft hij ook veel gedaan. Hij zal alleen niet zeggen dat hij iets waardeert, of dat hij trots is of zo, zo is hij nooit geweest en dat weet ik gewoon.

Niemand moet hem meer omdat hij vervelend was in de zin dat hij rare grapjes maakte en zo. hij vond het dan grappig maar de anderen helemaal niet. Allemaal aandacht trekkerij.

Ik vind toch dat we hem dit verplicht zijn, een waardig einde, ook zoals mijn oma het wou, dat we hem niet in de steek laten wanneer hij het hard nodig heeft.

Dus volgende week zaterdag ga ik naar hem toe, zorg dat hij weer wat eet en vraag hem gewoon of hij met mij mee terug wil, voor twee tot drie weken om te beginnen, dan kunnen we zien hoe het gaat en daarna verder kijken.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 11:50

Tafeltjedekje hebben we voorgesteld maar wil hij niet.

Het is echt de familie die hij nodig heeft

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 12:15

De huisarts is langs geweest en deze week word zijn bloed en urine onderzocht. Hij zal waarschijnlijk ook wel even in het ziekenhuis op genomen worden als hij dit toestaat maar dat betwijfel ik ! Van vreemden laat hij maar weinig toe ..

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 09:23

Mijn opa wil graag naar Frankrijk.

Ik heb het er nog weer met mijn moeder over gehad gisteren, en we wachten nog even af. Zijn urine is al gecontroleerd en daar zat een ontsteking in, bloed komt vandaag.

Hij zal zo ie zo uit huis gaan, gezond of niet, want hij kan niet meer alleen zijn (maakt geen eten zelf, wil niet alleen eten ...) Mijn moeder zei ook dat hij eerst op genomen word in het ziekenhuis en dat hij dus volgende week als ik naar hem toe ga al niet meer thuis zal zijn. Maar goed zal toch bij hem op bezoek gaan, en mijn vader had al gezegd dat ik met mijn opa moest over leggen of hij mee wil naar Frankrijk.

Daarna zal mijn vader de keus gaan maken, ook omdat ze nog willen zien wat voor zorg mijn opa krijgt in NL, of hij daar blijft, of dat hij toch mee gaat. Wij hebben nog extra kamers en eventueel het vakantie huisje op ons erf waar hij zijn eigen gang zou kunnen gaan zolang hij met ons mee eet.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 10:13

En hij wil graag komen ! Zoals ik zei, eerdere jaren kwamen ze altijd twee weken bij ons op vakantie, nou dat is nu alweer 2 jaar geleden maar toch, dan was hij ook al een paar weken van tevoren al zo onrustig dat hij niet kon wachten. En hij vindt het altijd super gezellig als familie op bezoek komt.

Ben ook al meerdere keren met mijn moeder naar hem toe geweest en dan vroeg hij altijd waar mijn vader was.

Nee zijn zonen betekenen nog steeds heel veel voor hem. Daarom denk ik ook dat als hij weer een poos bij ons komt dat het hem veel goed zal doen.

Maar nu is het dus even afwachten. Wil ook geen ruzie met mijn eigen vader hier over.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 10:31

En dan vergeet ik nog mijn oudere broer en zus die niet meer naar hem om hebben gekeken sinds mijn oma is overleden ... Ze vragen niks, ze weten niks. Heb nog aan mijn moeder gevraagd hier over maar mijn vader had gezegd dat als ze iets hadden willen weten ze zo even bij hem langs hadden kunnen gaan of even hadden kunnen bellen en dat doen ze niet...

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 11:08

Mijn ouders praten daar samen over, hoe het zal gaan ...

Ik ga als alles goed gaat tegen het eind van het jaar het huis uit dus heb zelf verder niet veel meer in te brengen.

Maar ga er maar van uit dat mijn ouders alles in overweging nemen, impulsief zijn ze wat dat betreft absoluut niet.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 11:21

Nog weer er over gehad met mijn ouders en nu blijkt hij zichzelf ook niet meer schoon te maken, gaat niet op tijd naar de WC ...

Dus ze willen hem nu zo snel mogelijk in een tehuis krijgen maar de GGZ heeft gisteren tegen mijn oud oom en tante gezegd dat hij met 6 keer hulp in huis nog wel een poosje zo door kan blijven gaan wat dus idioot is ! Hij eet niet genoeg, alleen s 'morgens een hapje + wat yogi. Voor de rest helemaal niks !

Gisteren is hij weer onder uit gegaan alleen al toen had wat op wilde rapen en toen hij weer recht op wou komen is hij achter over geklapt.

Dus heb mijn ouders nou maar een beetje geforceerd om in mijn plaats naar NL te gaan, met z'n tweeën en dat ik de boel hier in Frankrijk wel waarneem want er gebeurd dus echt zo min mogelijk voor hem !!

Over twee en een halve week heb ik twee week vakantie en dan ga ik wel heen ...

Maak me toch zo'n zorgen nu ...

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 14:26

De huisarts is al ingeschakeld maar die vind het allemaal wel goed zo ...

Hij heeft trouwens beginnende alzheimer.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 15:54

Is door een arts geconstateerd inderdaad.

Maar hij is al jaren zo, het lijkt nog niet echt erger te worden. De laatste keer dat ik hem zag was in maart en toen was hij helderder weer dan hij was toen mijn oma er nog was. Maar hij is in een week tijd nu aardig afgetakeld dus ik weet niet hoe hij nu precies is.
Hij herkend mijn moeder nog gewoon aan de telefoon, hij herkend iedereen nog wel. Hij loopt alleen vaak te "fantaseren" zoals mijn oma altijd zei en dat is dus niet erger geworden. Dwars was hij ook altijd al, hij accepteert niks van niemand en nu lijkt hij wat meegaander te zijn.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-15 09:39

Ik heb nog weer nieuws ! De hulp die hij nu heeft thuis doet er alles aan om hem uit huis te kunnen plaatsen. Ze hebben een plek voor hem gevonden in een tehuis speciaal voor dementerende ouderen. Daar krijgt hij zijn eigen kamer met badkamer denk ik, eten is gezamenlijk als ik het goed begrepen heb en er worden allemaal activiteiten georganiseerd ! Ik denk dat dit de beste oplossing is, dan is hij niet meer alleen, kan misschien het biljarten weer op pakken en het kaarten (waar hij altijd zo gek op was) nu alleen hopen dat hij weer aansterkt en dan weer niet te vervelend word dat ze hem daar niet meer willen hebben daarna...

Mijn ouders gaan zeker volgend weekend heen, en ik het weekend daarna denk ik.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-15 09:41

Ja als alles goed gaat, verhuisd hij dit weekend ! :)

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-15 09:52

Hij zegt dat hij alles prima vind nu ... Maar hij is natuurlijk ook heel slap omdat hij al een poos niet meer normaal eet.

Ben alleen bang dat als hij zich weer beter gaat voelen dat hij ook weer de oude hij word en dan vervelend gaat doen met zijn flauwe grapjes

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-15 10:03

Ja nou wat die grapjes betreft, ik vindt het niet vervelend, zo is hij gewoon. Maar mijn ouders zijn daar niet zo van gediend, mijn tante haat hem, mijn oom negeert hem verder maar mijn broers en zus en neef en nicht hoeven hem dus niet meer te zien daardoor.

En vreemden zien meteen dat het niet een man is waar ze mee om willen gaan ...

Maar goed we zullen zien !

Mijn opa is wel heel erg van de gezelligheid dus dat moet goed gaan qua eten

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-15 15:13

Nee het is een tehuis van ICare ;)

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Mijn opa eet niet meer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-15 22:11

Vanmorgen heeft mijn moeder naar het tehuis gebeld en het gaat goed.

Opa opgewekt en lacht weer ! :D Nu nog weer naar een normaal eet ritme :)

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-15 09:05

Even een laatste update :)

Ik kom net terug van een paar dagen Nederland en heb natuurlijk alle dagen mijn opa bezocht.

Hij is weer de "oude", hij heeft weer de grootste lol, grote verhalen en het belangrijkste hij eet weer goed *\o/*

Hij zit nu dus in een speciaal tehuis voor dementerende mensen en word dus alle dagen geholpen met wassen en eten. Hij zit op een gesloten afdeling en mag dus niet meer alleen op pad, ook al zegt hij dat hij elke dag een grote wandeling door het bos maakt haha.

Hij heeft mij nog wel verteld dat hij mijn oma, zijn vrouw, heel erg mist maar dat kan ook niet anders na bijna 60 jaar getrouwd te zijn geweest...

Dus dat was het ! Opa weer blij, wij weer opgelucht dat deze oplossing er was :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 174 bezoekers