Henoch Schönlein. Lotgenoten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_91

Berichten: 162
Geregistreerd: 30-01-12

Henoch Schönlein. Lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 17:50

Hallo iedereen,

Rond m'n 18e is bij mij henoch schonlein vastgesteld.
De ziekte komt vooral voor bij kleine kinderen en je blijft er zelden last van houden. (meestal komt het 1 keer in je leven een keer terug)

Ik ben helaas de ongelukkige die er ontzettend veel last van blijft houden, waardoor ik nu ook
weer een verwijzing naar het ziekenhuis heb gekregen (voor de zoveelste keer :( )

Zijn er meer bokkers met deze ziekte? Misschien kunnen we ervaringen delen, want ik merk dat er weinig 'lotgenoten' zijn :j



De purpura van Henoch-Schönlein, Henoch-Schönleinpurpura of HSP is een vasculitis (ontsteking van kleine bloedvaatjes) die vooral bij jonge kinderen voorkomt. Het pathogenetisch mechanisme is de neerslag van IgA-bevattende immuuncomplexen, vooral in de huid en de nieren. In de huid vooral van de (onder)benen treden voelbaar verdikte rode petechiën en purpura op. Verder komen buikklachten en gewrichtsklachten voor, vaak in aansluiting op een soms weinig opvallende infectie van de luchtwegen.

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 07:29

Ik heb het gehad op negen jarige leeftijd. Wat een hel was dat. alle gewrichten in mijn benen waren zeeeeer pijnlijk en opgezwollen en beide benen zaten onder de blauwe plekken en compleet onder de rode bultjes. Toen de ziekte na een week of zes genezen was, knalde er nog een dubbele longontsteking achteraan.

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:55

.