Bloedgroep

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Bloedgroep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 18:57

(Sorry mocht het verkeerd staan of al een topic van zijn, zover ik heb gezocht geen kunnen vinden)

Ik heb gezocht en gezocht maar weet het nog niet.. Wat is mijn bloedgroep? :)

Met biologie hebben we het erover en bedacht me dat het wel erg handig is mocht er iets met mij gebeuren en ze moeten bloed toedienen..

Ik weet dat je met een onderzoekje je bloedgroep kan bepalen, maar is het niet ook al bepaald toen je geboren werd? Zoja, waar zou je dat dan kunnen vinden?

Groetjess :)

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:00

Ze kijken vaak de resusfactor na, als die van de moeder negatief (of positief?) is.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:03

Als ze je bloedgroep niet weten geven ze o negatief. Dat is twee keer niets dus kan bij alle bloedgroepen.

Je bloedgroep wordt niet zomaar bepaald, dat kan je het beste een keer aan de huisarts vragen als er toch eens bloedonderzoek gedaan moet worden.

Ik ben o negatief en daarom werd bij mijn baby's wel de bloedgroep bepaald na de bevalling maar dat komt omdat er het risico bestaat dat een o negatieve moeder anti stoffen gaat maken tegen een andere bloedgroep met alle gevolgen voor het volgende ongeboren kind. Dat kan prima voorkomen worden met een injectie maar daarvoor moet dus wel even gekeken worden wat de bloedgroep van de baby is.

tinkergirl89

Berichten: 1119
Geregistreerd: 22-01-09

Re: Bloedgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:05

volgens mij wordt/werd dit wel bepaald vroeger...
dus dan zou het in je geboorteboekje moeten staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:06

Mochten ze je bloed moeten toedienen dan testen ze dat ALTIJD. :) Althans, dat las ik in zo'n informatieboekje van Sanquin. Maar je kan dit inderdaad ook met een erfelijkheidsonderzoekje achterhalen, mits je de bloedgroep van je ouders weet :)

amillia

Berichten: 1407
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:11

Bloedgroep wordt niet standaard bij de geboorte bepaalt. Als je besluit over een paar jaar bloed te doneren wordt je bloedgroep bepaalt en komt die op je pas te staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:13

Mijn bloed is vroeger getest omdat ik geel werd, maar mijn zusje weet bijvoorbeeld niet wat haar bloedgroep is, omdat er nooit reden is geweest om dit te testen. Ik heb A negatief, geen 'makkelijk' bloed dus :+ Mijn man weet zijn bloedgroep doordat ie in het leger heeft gezeten.

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 19:14

@rebel_jits Ik snap je bericht niet helemaal. Volgens jou gaat het om de resusfactor en of die van mijn moeder positief of negatief zou zijn? En wat weet je dan? :)

@Percy Ik wist inderdaad dat ze altijd dat bloed kunnen toedienen, maar heel stiekem had ik bedacht, mocht er veel vraag zijn naar de bloedgroep die ik heb, ik misschien wel zou kunnen doneren! Vervelend dat dat gevolgen kan hebben op het kind! Dat is bij jou wel goed gelopen?

@Tinkergirl Ja precies! Zit nu te twijfelen of ik wel het juiste boekje had.. Zal nog eens goed nakijken, maar mocht het wel dat boekje zijn, staat het er niet in.

@Loveshadow Okee! Hoe bedoel je een erfelijkheidsonderzoekje? Gewoon hier op internet?

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:15

Volgens mij wordt je bloedgroep niet standaard getest bij geboorte oid. Tenminste, ik wist de mijne nooit totdat ik bloed ging doneren :)

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 19:17

amillia schreef:
Bloedgroep wordt niet standaard bij de geboorte bepaalt. Als je besluit over een paar jaar bloed te doneren wordt je bloedgroep bepaalt en komt die op je pas te staan


Okee! Ja ik was wel erg benieuwd en mdat ik inderdaad misschien als ik oud genoeg ben wel wil doneren! :j

@Relaxed Bij mij is er verder nooit echt reden voor geweest, behalve dan voor een gezwel onder mijn oksel :') Als baby.. Maar denk niet dat ze daar je bloedgroep voor gaan bepalen?

patatkraam

Berichten: 8035
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:23

YellowGray schreef:
Volgens mij wordt je bloedgroep niet standaard getest bij geboorte oid. Tenminste, ik wist de mijne nooit totdat ik bloed ging doneren :)

Nee ik wist de mijne ook nooit tot ik in het ziekenhuis terecht kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:49

Zaai schreef:
@Loveshadow Okee! Hoe bedoel je een erfelijkheidsonderzoekje? Gewoon hier op internet?
Oh ik bedoel zo'n biologisch schema, net als je kunt doen voor bijvoorbeeld je kleur ogen, op basis van wat je ouders hebben. Als je ouders allebei bloedgroep O hebben, dan zal jij ook bloedgroep O hebben. Maar daarvan is op internet of in je biologieboek vast wel uitgebreidere uitleg te vinden, het werkt namelijk niet helemaal één op één. Als je ene ouder A heeft en de ander B, dan kun jij óf A, óf B, óf O, óf AB hebben; dat hangt er dan weer af welke dominant of recessief is als ik me niet vergis.

Krijg je ongetwijfeld wel een keer bij biologie op school :) bij mij is het wat weggezakt dus ik kan het niet zo goed uitleggen, hihi.

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Re: Bloedgroep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 19:56

Je hebt me in ieder geval een stukje verder gebracht! Bedankt!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:21

Mijn bloedgroep is het meest populair :D Voor iedereen goed.

Ik heb die injectie gehad omdat de kinderen o positief waren dus dat is helemaal goed gekomen.

Vroeger was het een stuk erger. Een rhesusbaby kon ernstige afwijkingen hebben en verstandelijke beperkingen. Het bloed van de moeder en de baby zijn verbonden bij de geboorte. Op dat moment gaat het lichaam van de moeder antistoffen aanmaken en bij de volgende baby wordt die als vijand gezien en trekt het lichaam van de moeder ten strijde tegen de baby. Andersom is er niets aan de hand. Als de vader negatief is en de moeder positief komt het helemaal goed. Ik heb mijn rhesusfactor van mijn vader gekregen (nou ja, eigenlijk het ontbreken daarvan).

Dit is wel een beetje jip en janneketaal maar daar komt het op neer.

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:24

weet je wat de bloedgroep van je ouders is TS? dan kan je namelijk al een beetje uitrekenen wat het waarschijnlijk is :)

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 20:30

Ilse_123 schreef:
weet je wat de bloedgroep van je ouders is TS? dan kan je namelijk al een beetje uitrekenen wat het waarschijnlijk is :)


Nee, dat moet ik dus even gaan vragen!

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:58

Naar alle bloedgroepen is vraag!

Ik ben de universele donor. :j Ik vind dat zo mooi klinken. ... O:) {:}
In normaal Nederlands: mijn bloed kan aan iedereen gegeven worden (nul in het ABnul systeem en zonder resusfactor).
Maar als ontvanger is het opeens kritisch, dan moet en zal ik bloed van mijn eigen type krijgen op straffe van een bak ellende.

_Nancy

Berichten: 14093
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Bloedgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:00

Ik heb A-negatief..
Wist dat pas nadat ik een bloedafname had gedaan voor een operatie.. :=
En aangezien ik in dat ziekenhuis werkte kon ik de uitslagen lezen, anders had ik het noooooit geweten..


Geen idee hoe je anders achter komt..

Nell_

Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Re: Bloedgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:03

Weet mijn bloedgroep past sinds mijn zwangerschappen. Dan testen ze je bloed.
Ik heb ook A-negatief. best lastig tijdens mijn zwangerschappen omdat beide kindjes positief zijn.

Goldwynn

Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Re: Bloedgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:08

Bij mijn geboorte was het duidelijk.. Ik heb dezelfde bloedgroep als mijn moeder en ik ben de enige bij wij ze geen 'shot' kreeg, de andere twee wel.

Plus ik ben een bloeddonor dus het is sowieso getest bij mij ^^

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:11

Ik heb O+ (of eigenlijk is het 0+ ;) ). Dit is bij mijn geboorte getest omdat mijn moeder O- was en mijn vader O+. Dit dus i.v.m. het positief-negatief resus 'probleem'.
Verder is het nog getest bij mijn 1e zwangerschap :j

Mijn man heeft AB+.
De bloedgroep van mijn kinderen is echter (nog) niet getest omdat mijn man en ik beiden resus positief zijn.
Maar als ik het theorie-spelletje een beetje goed heb begrepen hebben mijn kinderen òf A+ òf B+.
.
.
.
.
Moet dat toch eens een keer zien te kunnen testen.... :=

Patsab

Berichten: 892
Geregistreerd: 02-03-07
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:12

Ontwikkeling gaat snel, bij mijn eerste bevalling(2010) moest ik in het ziekenhuis blijven ivm afwachting welke bloedgroep mijn zoon zou hebben, daar ik zelf 0 Rh negatief ben. Zoon bleek positief, mama prik in de bil en klaar.
Zoon twee werd al getest bij mijn zwangerschap(2011), werd bloed afgenomen van mij en daarin konden ze al zien dat ook hij positief had, na de geboorte gelijk extra getest, ja echt positief, moeders weer een prik in der achterste en klaar.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:33

Oma vertelt: lang geleden, tot in de 1950er jaren, was die injectie er nog niet. Eeuwenlang tastten artsen zelfs compleet in het duister en het kindje kon er aan sterven....

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bloedgroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:36

Ja, geelzucht toch?

Ik ben zelf O+ of A+, ik dacht het eerste. Mijn moeder is O- en alle (5) kinderen zijn + dus pa zal wel homozygoot rhesus + zijn (3% kans dat het bij toeval gebeurd bij heterozygoot)

Benice

Berichten: 793
Geregistreerd: 06-12-13

Re: Bloedgroep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 16:53

Mijn vader is A+ en mijn moeder O+

Dus dan ben ik volgens mij ook 1 van die twee! Dankjulliewel allemaal voor de antwoorden!