Vraag aan de mensen met eczeem, wat zijn de beste middelen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Vraag aan de mensen met eczeem, wat zijn de beste middelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 15:29

Hoi! :)

Ik heb een vraagje aan mensen met eczeem/huidklachten.

Door een kuur die ik volg op het moment heb ik een erg droge huid, eindigd in eczeem.
Ik ben al een paar dagen gestopt en dan trekt het weg, maar stoppen is niet de oplossing.
Nu ben ik aan het bedenken dat nou de beste aanpak is om het zoveel mogelijk weg te houden.

Ik wil eigenlijk beginnen met mijn doucheproducten en dergelijke.
Wat is fijne douchegel voor mensen met eczeem? Zo min mogelijk uitdrogend dus bij voorkeur zonder SLS, siliconen en dat soort zaken.
Shampoo heb ik al siliconenvrij, alleen zit daar SLES in, dat is oplosbaar met voorkomen dat het over mijn huid/gezicht komt.
Verder gebruik ik nu Nivea bodylotion voor onder de douche en dat wil ik elke dag gaan gebruiken samen met de douche minder warm.
Ik wil alleen het beste nu gebruiken, dus als iemand een goed idee heeft als vervanger voor de bodylotion heel graag.
Na het douchen heb ik nog bodycreme gesmeerd van Inecto, de kokoslijn.
Als ik verder jeuk had gebruikte ik pure amandelolie met wat drupjes Dentinox, waar Lidocaïne in zit.

Iemand goede tips voor fijne niet agressieve producten of een andere gouden tip heel graag!
Ik wil verder hormoonzalven ed zoveel mogelijk vermijden!

Ylvy

Berichten: 5210
Geregistreerd: 02-10-12

Re: Vraag aan de mensen met eczeem, wat zijn de beste middelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:35

Ik lees even mee
Aangezien ik al 19 jaar exceem heb
Daarnaast maken mijn allergieën dat erger.

Ik heb al sudocreme, niveau, dove, een hoop zooi geprobeerd van HA Maar niets helpt echt

sazsie
Berichten: 492
Geregistreerd: 16-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:37

Ten eerste zo min mogelijk producten met parfum ect erin. Dus ik zou al geen nivea bodylotion aanraden.

Wat erg goed werkt en wat onze verpleeghuisartsen ook altijd voorschrijven voor cliënten met een hele droge/exceem huid is cetomacrogolcrème met 20% vaseline. Deze tubes zijn bij de apotheek te halen. (pak eigen merk van de apotheek, is een stuk goedkoper).

Het is wel een creme die vettig blijft, dus misschien dat je dat wat minder prettig vind, maar het is super spul. (en ik ben niet de enige werkende in de zorg die dat vind. :))

sazsie
Berichten: 492
Geregistreerd: 16-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:38

deviltjh schreef:
Ik heb al sudocreme, niveau, dove, een hoop zooi geprobeerd van HA Maar niets helpt echt


Sudocreme maakt de huid juist alleen maar droger en dat moet je juist niet hebben met exceem, gaat alleen maar meer jeuken. Lees bovenstaande tip :)

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:38

Ik heb ruim 2 jaar last gehad van eczeem in mijn gezicht en op mijn armen en borsten. Héél vervelend en pijnlijk, tot bloedens toe.

Ik gebruikte sowieso shampoo en douchegel van neutral, dat hielp wel iets, maar de eczeem ging niet weg. Ik heb ook heel lang hormoonzalf gebruikt, dan ging het plekje wel weg maar als ik dan stopte met smeren kwam het weer terug, raad ik dus ook zeker niet aan. Als bodycreme kun je misschien nog het beste gewoon kokosvet gebruiken, vind ik zelf heel fijn spul (ik gebruik het voor mijn huid maar ik kook er ook mee :P)

Maar dan nu de gouden tip :P Ik ben twee jaar geleden naar Boedapest geweest en heb daar een behoorlijke tijd doorgebracht in de thermale baden (hier zit zwavel in). Ik kwam terug in Nederland en... plekjes waren weg! Ik ben nu twee jaar verder en het is nooit meer teruggekomen. Een retourtje Boedapest is zo'n 100 euro of minder met Ryanair, kaartje voor het badhuis is 10 euro, zeker het proberen waard zou ik zeggen :) Hoewel het natuurlijk wel veel is als het alleen maar door je kuur komt, maar mocht het niet over gaan dan raad ik het wel aan.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:39

Heb een goed advies voor je. Geen zeep, geen cosmetica. Alleen lauwwarm water met douchen. Na het douchen voor het afdrogen insmeren met hypoallergene baby olie. Dat laatste moet je uitproberen. Bij mij gaat het goed met Zwitsal baby olie.
En niet te vaak onder de douche.
Inderdaad cortison, niet doen.

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:39

Elke dag een kopje brandnetelthee, eerste paar dagen is de eczeemen bijbehorende jeuk wat erger, daarna nagenoeg geheel weg zolang je elke dag een kopje drinkt, en het smaakt ook niet verkeerd :)

dan wel echt puur brandnetel van de natuurwinkel oid, zonnatura die heeft ook brandnetelthee maar dat deed bij mij niks.

Ylvy

Berichten: 5210
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:41

Sazsie
Sudocreme hielp juist een beetje
Maar ik probeerde toen ook vanalles. Nu gebruik ik dus niets.

Vettige crèmes wil ik vermijden
Dat word de jeuk bij mij 10 x erger en zo ook dr wonden die daarna volgen

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:43

YellowGray schreef:
Ik heb ruim 2 jaar last gehad van eczeem in mijn gezicht en op mijn armen en borsten. Héél vervelend en pijnlijk, tot bloedens toe.

Ik gebruikte sowieso shampoo en douchegel van neutral, dat hielp wel iets, maar de eczeem ging niet weg. Ik heb ook heel lang hormoonzalf gebruikt, dan ging het plekje wel weg maar als ik dan stopte met smeren kwam het weer terug, raad ik dus ook zeker niet aan. Als bodycreme kun je misschien nog het beste gewoon kokosvet gebruiken, vind ik zelf heel fijn spul (ik gebruik het voor mijn huid maar ik kook er ook mee :P)

Maar dan nu de gouden tip :P Ik ben twee jaar geleden naar Boedapest geweest en heb daar een behoorlijke tijd doorgebracht in de thermale baden (hier zit zwavel in). Ik kwam terug in Nederland en... plekjes waren weg! Ik ben nu twee jaar verder en het is nooit meer teruggekomen. Een retourtje Boedapest is zo'n 100 euro of minder met Ryanair, kaartje voor het badhuis is 10 euro, zeker het proberen waard zou ik zeggen :) Hoewel het natuurlijk wel veel is als het alleen maar door je kuur komt, maar mocht het niet over gaan dan raad ik het wel aan.


welke van de 14! badhuizen in boedapest was dat dan? ik ben er een paar maanden terug ook geweest maar daar waar wij heen zijn geweest hadden ze geen zwavelbaden. wel natuurlijk thermale baden maar die deden voor mijn huid niet zoveel (maar, in ieder geval ook geen irritatie, zoals ik in een gewoon chloorzwembad wel heb, vooral bubbelbaden zijn wat dat betreft funest)

linda22

Berichten: 423
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:44

Zelf geen eczeem gelukkig maar werk ergens waar we veel patiënten zien met eczeem

Soyaoleum bij apotheek verkrijgbaar is goed voor onder de douche, niet dagelijks douche en zeker niet te warm. Daarna insmeren met cetomacrogol evt met vasrline erdoor al vind ik het dan minder prettig smeren.

Producten van Louis Widmer voor de zeer droge huid zijn ook fijn in gebruik.

Succes!

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:47

Rintah schreef:
YellowGray schreef:
Ik heb ruim 2 jaar last gehad van eczeem in mijn gezicht en op mijn armen en borsten. Héél vervelend en pijnlijk, tot bloedens toe.

Ik gebruikte sowieso shampoo en douchegel van neutral, dat hielp wel iets, maar de eczeem ging niet weg. Ik heb ook heel lang hormoonzalf gebruikt, dan ging het plekje wel weg maar als ik dan stopte met smeren kwam het weer terug, raad ik dus ook zeker niet aan. Als bodycreme kun je misschien nog het beste gewoon kokosvet gebruiken, vind ik zelf heel fijn spul (ik gebruik het voor mijn huid maar ik kook er ook mee :P)

Maar dan nu de gouden tip :P Ik ben twee jaar geleden naar Boedapest geweest en heb daar een behoorlijke tijd doorgebracht in de thermale baden (hier zit zwavel in). Ik kwam terug in Nederland en... plekjes waren weg! Ik ben nu twee jaar verder en het is nooit meer teruggekomen. Een retourtje Boedapest is zo'n 100 euro of minder met Ryanair, kaartje voor het badhuis is 10 euro, zeker het proberen waard zou ik zeggen :) Hoewel het natuurlijk wel veel is als het alleen maar door je kuur komt, maar mocht het niet over gaan dan raad ik het wel aan.


welke van de 14! badhuizen in boedapest was dat dan? ik ben er een paar maanden terug ook geweest maar daar waar wij heen zijn geweest hadden ze geen zwavelbaden. wel natuurlijk thermale baden maar die deden voor mijn huid niet zoveel (maar, in ieder geval ook geen irritatie, zoals ik in een gewoon chloorzwembad wel heb, vooral bubbelbaden zijn wat dat betreft funest)


Ik ben in het Király-bad geweest, dit is een heel klein badhuisje met alleen maar 1 zwavelbad. Dit is ook niet te missen want het meurt verschrikkelijk binnen. Ook de douches zijn allemaal zwavelhoudend water.

MarliesV

Berichten: 15177
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:49

Hier een excemer. Wat bij mij super werkt is creme op basis van paardenmelk. Bij ons bij de paardenmelkerij te koop.

Hierbij blijft het bij mij op 1x per winter een sterker middel via de huisarts en verder niet. Dat was vroeger wel anders.

Witwi

Berichten: 357
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:01

Mag ik mijn verhaal hier even doen?

Zelf heb ik van mijn 3 jaar tem 12 jaar exzeem gehad. Erge vorm... rug, benen, armen, buik en zelfs gezicht zat vol met uitslag. Op school werd ik gepest en uitgelachen met 'wrattenmonster', 'exzeemmonster',... (kinderen zijn hard ja..). Mijn ouders deden alles wat ze op die moment konden doen. Ze probeerde alle technieken, gingen naar verschillende dokters met mij, knipte mijn nagels tot bloedenstoe zodat ik niet meer kon krabben, wikkelde me in met windels, smeerde me in met zalf (incl. cortisone), baden in olie, gingen zelf naar NL om een pendelaar te proberen, ik deed accupunctuursessies maar deze hielpen niet wegens te gespannen, paardenmelk,... enz enz. Jaaaren lang hebben mijn ouders die moeite gedaan, jaaaaren lang heb zowel ik als mijn ouders en omstaanders afgezien.

Op mijn 8 jaar heb ik gezegd: "Mama, ik ga mijn koffers pakken en onder de brug wonen want jullie zien teveel af met mij."
Mijn vader die élk avond over mijn rug wreef (oh God, wat deed dát deugd). Dit was het enige wat de jeuk wat kon verlichten..
9 jaar lang heb ik afgezien van de jeuk. En ik weet zeker, jeuk is erger als pijn...

Op mijn 12de kwam mijn bomma af met de osteopaat. Dat was in die tijd niet zo bekend en de dokters blokte dit ook telkens af. Mijn bomma deed haar verhaal over mij en de ostheopaat wou mij in behandeling nemen omdat ze hier wel iets mee kon doen.

Zo gezegd zo gedaan, ik ging de eerste behandelingen wekelijks, dit werd afgebouwd tot 3 wekelijks, dan maandelijks en raar maar waar, ik was op een jaar tijd exzeemvrij!
Conclusie: mijn lever zat vast en functioneerde niet zoals het moest. Hij kon bepaalde stoffen niet verwerken (zoals appelsien en tomaat) waardoor ik die exzeem kreeg.

Als ik nu teveel appelsien of tomaten eet, komt de exzeem terug maar dit kan ik onder controle houden. Wanneer ik stop met dit te eten, verdwijnd het ook weer.
Als ik zwanger zou zijn, is de kans ook groot dat ik het weer krijg omdat mijn lichaam dan weer veranderd.

Maar ik wil hier iedereen met exzeem aanraden om toch een goede ostheopaat te raadplegen omtrent de exzeem. Elke osteopaat is anders. Sommige hebben een andere manier van behandeling en voor de mensen uit BE, wil ik gerust het adres van de mijne doorgeven. Ik ben echt het levende bewijs dat osteopathie écht helpt.

Het is voor mij ook nog steeds een gevoelig onderwerp, maar ik hoop met dit toch mensen met exzeem te helpen. En hopen dat ze deze raad opvolgen...

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 16:16

Ik krijg die klachten als ontgiftingsverschijnsel, dus alleen een kopje brandnetelthee gaat niet helpen.
Zit al behoorlijk onder de ontgiftende middelen namelijk.
Witwi, bij mij komt het dus wat ik denk ook bij mijn nieren en lever vandaan.
Die probeer ik te ondersteunen en op de rit te houden wat redelijk goed lukt.
Ik ben alleen al 3 maanden aan die kuur, dus heel gek is het niet dat mijn lichaam het zwaarder krijgt.
Osteo heb ik geen goede ervaringen mee, ik weet genoeg zelf in die richting.
Alleen qua producten wil ik dat nog meer aanpassen!

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 16:20

linda22 schreef:
Zelf geen eczeem gelukkig maar werk ergens waar we veel patiënten zien met eczeem

Soyaoleum bij apotheek verkrijgbaar is goed voor onder de douche, niet dagelijks douche en zeker niet te warm. Daarna insmeren met cetomacrogol evt met vasrline erdoor al vind ik het dan minder prettig smeren.

Producten van Louis Widmer voor de zeer droge huid zijn ook fijn in gebruik.

Succes!


Saszie, dat is een goede. Dat het vet is kan me niet schelen, ik moet nog minimaal 4 maanden door met die kuur en dat wil ik zo goed mogelijk door kunnen brengen! :o
Ik krijg jeuk door de droogheid/beschadiging, als ik er af blijf gaat het redelijk!
MarliesV, daar ga ik even op inlezen.
Linda22: Soyaoleum klinkt erg soja achtig, als dat zo is kan dat niet want ik kan er niet tegen. :Y)

Kokosolie heb ik trouwens hier ook staan. :j Nog nooit op mijn huid gesmeerd.

In ieder geval alvast bedankt voor de tips tot nu toe! :j
Ik ga die creme die saszie noemt sowieso halen en denk dat ik maar in plaats van de bodylotion over ga op pure amandelolie. Dan maar de plakzooi op de koop toe nemen.
Geen douchegel vind ik tot nu toe erg extreem, al probeer ik het wel sterk te minderen door de aangedane plekken dus niet in aanraking te laten komen met de douchegel.
Neutral denk ik dat ik eerst maar eens ga proberen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Vraag aan de mensen met eczeem, wat zijn de beste middelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:27

Ja ik, al jaren een probleem huid.

Ik douche en was mijn haren niet te heet en met parfum- en parabenen vrije shampoo en douchegel. Aan smeren met bodylotion doe ik niet meer aan. Ik werd helemaal gek van de jeuk. Heb spul voor mijn lichaam en haren van Say Yes to Tomatos, dit bestel ik via internet bij de Tuinen ofzo.
Mijn gezicht, bovenarmen en bovenkant borst smeer ik in met Vaseline met Cetamagrogol, wat ik bij de huisarts haal.

En dan nog 1, douche ook niet te vaak en anders maar echt kort. Tuurlijk wil ik ook weleens lang onder de douche staan, maar daar heb ik vaak direct spijt van als ik er onder weg stap. Ik heb direct overal rode vlekken.
Soms ga ik in bad met dode zeezout (is niet zo leuk want geen schuim en het ruikt niet lekker)
Daarnaast heb ik nog producten van Zarqa, is heb ik meer voor als ik echt een uitbraak met eczeem heb.

Bij mij is het vooral mijn hoofdhuid, bovenarmen en bovenkant borst. De rest is gewoon kurkdroog maar reageert niet als ik bijvoorbeeld wel een keer met bodylotion smeer.

Ik ben heel lang opzoek geweest naar producten waar ik niet op reageerde. Zo heb je ook de producten van Neutral, zit niks in, maar ik kan er niet tegen.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 16:34

Ik heb de shampoo nu van andrelon, zonder kleurstoffen, parabenen en siliconen.
Yes to heb ik vaker van gehoord, ik ga er toch maar eens naar kijken.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 16-12-13 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Vraag aan de mensen met eczeem, wat zijn de beste middelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:38

Echt ik heb ook Andrelon staan en als ik dat gebruik wordt ik na een paar uur gek van de jeuk. Blijkbaar zit er dan toch ook nog iets anders in waar ik op reageer.

In Yes to zit wel een klein beetje parfum trouwens hoor, maar daar reageer ik niet op. Verder is het natuurlijk. 98% natuurlijk staat er op volgens mij. Die 2% is dan de parfum die er in zit. En zo duur is het ook niet want ik doe er echt heel lang mee. Voor de zomervakantie gekocht en nu ben ik eindelijk aan nieuwe toe.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 16:40

Dat is dan niet verkeerd.
Ik probeer mijn haar ook niet elke dag te wassen.
Van mezelf heb ik een vrij vette huid dus nooit problemen met droogheid, maar nu met die kuur is het echt kurkdroog en vellerig.
Beter voorkomen denk ik dan maar als afwachten tot het een groot drama is.
Ik denk dat ik achter Yes to spul aan ga en die creme, duimen dat het dan goed blijft gaan.
Want het triggert wel het douchen.
Ik probeer minder warm te douchen en dat scheelt al een eind, en niet te lang.

Mijn huid slobbert het ook echt op het vet, mijn hals wat het ergste is is nu alweer droog terwijl ik dat voor ik vlak voor ik dit topic opende dus gesmeerd heb.
De Dentinox werkt trouwens ook wel heel goed als ik er even niet af kan blijven dus daar ben ik blij mee, de dosering is ook heel laag aan lidocaïne dus niet dramatisch.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:03

In de winter heb ik altijd meer last.
Als eerste douche ik zo min mogelijk. En als ik douche, is dat meestal lauwwarm. Zeker niet heet! Ook smeer ik de douchegel niet op de plekken waar ik eczeem heb (op je bovenarmen zweet je toch amper :P ). Hierbij kies ik voor bijv. Dove voedend of een douchegel voor de gevoelige huid.
Ik probeer regelmatig het in te smeren met extra vette bodylotion oid. Maar soms werkt dat niet meer en gebruik ik één van de crème's die ik van de dokter heb (heb er inmiddels euh.. 5 :+ elke plek z'n eigen variant). Ik geef toe dat ik het meestal eerst heel erg laat worden (tot bloedens toe), voordat ik dat gebruik :o Nu ook weer, heb al enkele plekken waar ik blijf krabben. Ben te lui de medicijnen uit de kast te halen :o

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 18:11

Sazsie, ik heb de creme maar het prikt een beetje.
Ik heb recent ook Aloe vera geprobeerd maar dat was een grote rode vlek, echt erg.
Heb jij ervaring dat het in het begin kan prikken, maar later beter wordt?

ChiChi
Berichten: 293
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:21

Ik heb zelf een gevoelige huid met gelukkig maar af en toe eczeem.
Ik ben eigenlijk elke keer aan het experimenteren met shampoo. Heb een hele tijd Sanex gebruikt, maar op een gegeven moment begint mijn hoofdhuid dan toch weer te jeuken. Ik heb nog niet 1 fijne gevonden die niet al te duur is en je haar niet te droog maakt. Nu gebruik ik sinds kort de puur natuur lijn van Andrelon. Ik verwacht niet dat deze compleet 'puur natuur' is, maar het werkt nu wel goed.
Als bodylotion gebruik van Vaseline Intensive Rescue Moisture Locking, daar zweer ik echt bij. Trekt goed in en in de tijd van lichte eczeem verlicht het de jeuk.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Vraag aan de mensen met eczeem, wat zijn de beste middelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 19:19

Ik heb een uur geleden kokosolie gesmeerd en dat voelt wel goed. De Cetomacrogol gaf een rode huid..

Klaaswoeba

Berichten: 375
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:35

Vaseline intensive rescue hypoallergeen kan je misschien ook proberen na het douchen, hebben een body lotion en body butter. Was voor mij toen het rustig was erg prettig. :) Voor het douchen heb ik Sanex 0% en shampoo van Dermolin of Neutral. Dat zijn een beetje de 'gangbare' middelen denk ik. :)

Edit sorry Chichi had die van vaseline ook al genoemd :)

__Rianne

Berichten: 1820
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:51

Ik lees ook even mee. Heb niet zeer ernstige eczeem maar wel het stuk tussen mijn ogen een hele droge huid (gaat samen met astma en hooikoorts wat ik dus ook beide heb). Heb allerlei soorten vaseline van de dokter gehad. Werkte allemaal niet heel goed en heb nu een dagcreme op basis van paardenmelk en een hormoonzalfje maar dat mag je maar af en toe smeren. Merk dat het het nu weer erger wordt nu het kouder weer is.