Negatief lichaamsbeeld

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Negatief lichaamsbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 19:58

Ik heb er heel lang over getwijfeld of ik hierover een topic zou openen. Het is tenslotte nogal persoonlijk en een erg gevoelig onderwerp.
Vijf minuten geleden heb ik een jurk aangetrokken en dat heeft ervoor gezorgd dat ik toch wat tips en/of ervaringen wil lezen. Mijn man sloeg zowat stijl achterover omdat ik er zo goed uitzag in die jurk. En ik? Ik moest zowat huilen toen ik mezelf in de spiegel zag. Omdat ik mezelf zo dik vond in diezelfde jurk.

Ooit woog ik 115kg bij een lengte van 1,78m. In mijn hoofd ben ik nog steeds zo dik, ondanks dat ik nu 70kg weeg, maat 38 heb (en maat 36 komt al aardig in zicht) en 4x per week sport + 50km fiets per week.

Door de jaren heen ben ik afgevallen, maar mijn lichaamsbeeld is vrijwel niet veranderd. Elke dag is er wel iets mis met mijn lichaam. Dan heb ik teveel vet rond m'n beha, dan is m'n onderbuik te papperig of mijn middel veelste breed en weer een andere dag hangt mijn kont teveel. En is dat een putje in m'n bovenbeen?!
Inmiddels word ik er echt doodmoe van. Ik kan nooit genieten van al het werk dat ik verzet in de sportschool. Al die jaren van gestructureerd en gezond afvallen; in mijn hoofd is het allemaal voor niets.

Ik denk niet dat ik een eetstoornis heb. Ik hou wel elke dag bij wat ik eet, maar ik eet niet ernstig tekort (maximaal 400kcal minder dan ik heb verbruikt) en ik heb nooit meer onstuitbare eetbuien. Eén keer per week mag ik eten wat ik wil en dan eet ik ook écht lekker waar ik zin in heb en dat hou ik niet bij. Ik hou me niet strikt aan bijvoorbeeld alleen volkoren/vegetarisch/suikervrij/vetvrij. Kortom; mijn eetpatroon is gezond, maar staat wel onder strenge controle (van mijzelf).

Ik weet niet zo goed hoe ik de OP moet afsluiten. Ik wil alleen nog kwijt dat het écht aan mijn perceptie ligt, ik heb het namelijk getest: Foto's van mijzelf zie ik op een zeldzame, goede dag als 'wel OK'. Op normale of negatieve dagen varieerd mijn mening over dezelfde foto van 'iewww kijk die vetrollen' naar 'vette zeug' of zelfs niet kunnen kijken omdat ik mezelf zo schaam.

Het kan niet zo zijn dat ik de enige ben met dit probleem :) Ik ben op zoek naar ervaringen en ook zeker naar tips, want ik begin hier aardig moe van te worden.

VenoSnorlax

Berichten: 4509
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Negatief lichaamsbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:02

phor ik herken het heel erg.
Misschien werkt het om jezelf echt te laten beseffen hoeveel je eigelijk bent kwijtgeraakt en aan je lijstjes zie ik dat je echt een goed eetpatroon hebt.
Probeer eens je gewicht wat je kwijt bent onder je kleren te stoppen dan kan je als je het weghaalt echt zien hoeveel je kwijt bent misschien helpt dat?

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:02

Heb je hiervoor contact met een psycholoog?
Dit probleem komt vaker voor en moet je echt bij de wortel aanpakken. Buitenstaanders kunnen 1000x zeggen dat je mooi en slank bent, als jij het niet ziet en leert zien ís het niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:03

Misschien haar om van een mager ding tips te krijgen :') Maar ik heb wellicht een aantal tips.

Ga jezelf elke dag bekijken in de spiegel en noem elke dag 5 mooie punten op van jezelf. Dat kan alles zijn, je oren, je ogen, je tenen, je knieen. Leer te kijken naar de mooie punten van jezelf en je zo te accepteren. Klinkt simpel, misschien te, maar ik ken meerdere mensen die er echt baat bij hebben gehad.(Voor meer info, pb :) )

Verder, vraag eens iemand die verstand gheeft van kleding om je te helpen leuke kleding uit te zoeken mocht je dat zelf niet lukken. Zodat je meer een idee krijgt wat je wel en niet goed staat. Dan wordt winkelen en met je uiterlijk bezig zijn een stuk leuker. Dit kun je trouwens ook doen met make-up.

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:03

Een lichte eetstoornis kan altijd ..
want men heeft altijd meteen het anorexia beeld bij zich, maar dat hoeft niet altijd.
Het is ook misschien een soort van accepteren hoe je NU bent en hoe je was! :)

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:05

ik ken je gevoel heel erg hoor :j ik ben dan niet eens veel te dik, maar ik ben nu toch naar een dietiste gestapt, om me te helpen met mijn probleem :j Ik kon inmiddels niet meer fatsoenlijk met mezelf door een deur en wil geen foto meer zien van hoe ik nu ben (1.76 en 79 kilo, dus echt niet onwijs veel te zwaar ofzo :n )

Volgens haar zit het gewoon allemaal tussen mijn oren en dat is ook zeker zo, ik ben ook echt een emotie eter en daar gaan we nu dus ook samen aan werken :j het doel van mijn bezoekjes bij haar is me fitter en energieker gaan voelen door een beter eet en leef patroon waardoor ik me hopelijk ook weer wat beter over mezelf ga voelen en weer met een goed gevoel naar mezelf in de spiegel kan gaan kijken. Gister is er een hoop aan opgekropte emoties vrij gekomen en het feit dat ik deze stap heb gezet, maakt dat ik mezelf vandaag, een dag later, al veel beter in de ogen kan kijken :)

Er is nog een hoop te doen, maar ik weet zeker dat het vanzelf beter wordt :j
Laatst bijgewerkt door Eleionomae op 10-12-13 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:05

BobbieLover schreef:
Ik ga dit ook even volgend.
Ik ben ook van 63 kilo naar 52/53 kilo gegaan.. en voor mijn gevoel ook niet genoeg.
Ik heb de dwang om elke dag op de weegschaal te staan.. K moet elke dag sporten,
het houdt me de hele tijd bezig.. dus ik denk dat door het afvallen ik toch echt wel een eetstoornis heb opgebouwd.. waar ik dus echt niet trots of blij mee ben :n
Een lichte eetstoornis kan altijd ..

Ik hen er niet heel veel verstand van maar als je met dit gewicht nog zo onzeker bent lijkt me dat idd niet goed.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 20:08

Wat een lieve reacties :)

Dat is misschien wel een goed idee Anke, om dat eens onder m'n kleding te stoppen!

Ik heb geen psycholoog nee. Ik geloof niet dat mijn verzekering dat vergoedt en momenteel is de financiële situatie niet euh... al te ruim :+ Ik zal eens kijken hoe dat zit met mijn verzekering. En iemand die helpt met kleding uitzoeken is zeker een goeie!

BobbieLover :(:) Ik denk niet dat ik een eetstoornis heb, het gaat bij mij echt om mijn lichaamsbeeld. Misschien kun je eens meepraten is het eetstoornissen topic? [MW] Bokkers met eetstoornissen?

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:08

Joolien schreef:
BobbieLover schreef:
Ik ga dit ook even volgend.
Ik ben ook van 63 kilo naar 52/53 kilo gegaan.. en voor mijn gevoel ook niet genoeg.
Ik heb de dwang om elke dag op de weegschaal te staan.. K moet elke dag sporten,
het houdt me de hele tijd bezig.. dus ik denk dat door het afvallen ik toch echt wel een eetstoornis heb opgebouwd.. waar ik dus echt niet trots of blij mee ben :n
Een lichte eetstoornis kan altijd ..

Ik hen er niet heel veel verstand van maar als je met dit gewicht nog zo onzeker bent lijkt me dat idd niet goed.



Nee indd heb het bericht zelf even bijgewerkt omdat het toch om TS ging en ik het dan niet zo netjes vond van mijzelf .. maar inderdaad .. het is niet helemaal goed :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:09

Als je naar de ha toe gaat en je door laat verwijzen wordt het gewoon vergoed hoor. Maar je kunt voor de zekerheid even naar de ha assistente bellen, die kan je dat meestal wel vertellen :)
Jammer dat je aan de andere kant van het land woont, ik had je graag een dagje op sleeptouw genomen :D

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Negatief lichaamsbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:11

Eerste 5 gesprekken zitten in de basis, wel eigen bijdrage van 20 euro.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Negatief lichaamsbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 20:13

Oh dat klinkt al een stuk goedkoper dan ik in m'n hoofd had :+

Hihi Jolien, moest ik er wel geld voor hebben :') Ik ga over een paar dagen naar Amerika en daar gaat mijn schoonmoeder lekker met me shoppen, die is fantastisch met kleding :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:15

Oeh dat is ook leuk :D kun je wel plezier beleven aan kleding? Of vind je dat ook niet leuk, shoppen?

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:17

phormicola schreef:
Oh dat klinkt al een stuk goedkoper dan ik in m'n hoofd had :+

Hihi Jolien, moest ik er wel geld voor hebben :') Ik ga over een paar dagen naar Amerika en daar gaat mijn schoonmoeder lekker met me shoppen, die is fantastisch met kleding :)



Primarkt is een redelijke winkel hebben ze erg leuke kleding! :D

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:27

phormicola schreef:
Ik ga over een paar dagen naar Amerika en daar gaat mijn schoonmoeder lekker met me shoppen, die is fantastisch met kleding :)


Dan heb ik één tip voor je: kijk in de VS vooral goed rond naar wat dáár rond loopt... Óf een BMI van vér boven de 30, óf graatmager/anorexisch. Ik vind de VS altijd erg goed voor mijn zelfbeeld. En ik ben een gewone maat 40. Die zie je domweg niet in de VS.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:29

Ibbel schreef:
phormicola schreef:
Ik ga over een paar dagen naar Amerika en daar gaat mijn schoonmoeder lekker met me shoppen, die is fantastisch met kleding :)


Dan heb ik één tip voor je: kijk in de VS vooral goed rond naar wat dáár rond loopt... Óf een BMI van vér boven de 30, óf graatmager/anorexisch. Ik vind de VS altijd erg goed voor mijn zelfbeeld. En ik ben een gewone maat 40. Die zie je domweg niet in de VS.


Ik denk niet dat je vergelijken met anderen de oplossing is voor problemen. Dat zou ik bij mezelf zoeken, niet bij een ander.
Maar, makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik :P

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Negatief lichaamsbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 20:35

Ik vergelijk me inderdaad al teveel met anderen :+ maar ik weet wel dat anderen soms dikker zijn dan ik, dat is het probleem niet :)

Loesss

Berichten: 4186
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Negatief lichaamsbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:10

Hier ook zeer herkenbaar. Ben zelf ook ruim 20 kg afgevallen en inmiddels maat 34/36, maar dat zelfbeeld blijft ook altijd lastig. Ik denk dat dat het lot is van iemand die ooit dikker was: nooit meer tevreden zijn...

Een psych heeft me leren relativeren en het is stukken beter... Maar helemaal weg denk ik niet dat het ooit gaat. Lastig!

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Negatief lichaamsbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:36

Herkenbaar, en toch ook weer niet...
Ik woog 125 kilo, afgevallen naar rond de 80 kilo.
Ja, ik heb kwabjes, ja, ik heb nog een rolletje, en ja, ik heb putjes in mijn benen.

Maar bovenal, ik ben gezond, heb de liefste man van de wereld, ben mama van een prachtige zoon en binnenkort dochter, en ik zie er 'gewoon' uit. Niet knap, niet lelijk, niet dik of dun, maar gewoon ik. En daar ben ik nu toch eigenlijk wel heel erg blij mee.

Mensen zijn me niet aardiger of minder aardig gaan vinden nu ik ben afgevallen, mijn man houdt niet meer van me als toen. En daaraan probeer ik me vast te houden. Het gaat niet om mijn flubberbuikje, rolletje rond mijn bh of putjes in mijn benen, nee, het gaat gewoon om mij :D

Flower86
Berichten: 179
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Negatief lichaamsbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:47

Oef ik herken dit wel hoor ik ben niet heel zwaar geweest maar toen ik met mijn 1.72 74 kilo woog zat ik ook niet lekker in mijn vel. Toen ik eenmaal was afgevallen zag ik mijzelf in de spiegel ook nog als dikker. Dat zit echt tussen je oren en dat kan je zelf veranderen.
Leer een complimentje te accepteren als iemand dat tegen je zegt probeer dan dankjewel te zeggen i.p.v van te twijfelen. Is moeilijk maar probeer het maar eens en probeer te genieten van die complimentjes. Waarom zeggen ze dat, dan zullen ze toch wel iets zien dacht ik dan altijd.
En kijk eens goed naar de maten die in je kleren staan dat is HET bewijs. Ik zag mijzelf ook niet echt als slanker maar ja die maten waren toch wel echt het bewijs :D Enne erg knap hoor complimenten!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Negatief lichaamsbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:51

Volgens mij is het heel logisch hoor. Je geest is simpelweg nog niet gewend aan je slanke lijf en zoekt naar vetjes om de verwachtingen waar te maken. Go with the flow en dwing jezelf niet om dat te vinden wat anderen vinden van jou. Dat komt wel op jouw tijd! Het is ook nogal wat zoveel afvallen, toch logisch dat je daar van in de war raakt?

geshahquille

Berichten: 830
Geregistreerd: 11-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:57

Niet alleen met het beeld bezig zijn maar ook denken nu ben ik gezond voel me fitter want daar heb je het neem ik aan toch ook voor gedaan?

mayniac_val

Berichten: 5539
Geregistreerd: 26-07-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Negatief lichaamsbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:39

Bekend.. Niet dat ik ooit overgewicht heb gehad, maar toch voel ik me en zie ik in de spiegel een dik monster. Dit ondanks het feit dat ik maat 36 heb en ik vaak dun word genoemd.
Weet ook niet wat het is... Ik eet gewoon normaal, krijg over het algemeen juist te horen dat ik meer eet dan mensen verwachten en ik kan mezelf absoluut niet uithongeren, daar ben ik gewoon niet voor gemaakt :+ En toch schaam ik me voor hoe ik eruit zie en zie ik toch duidelijk iemand met (veel) overgewicht als ik in de spiegel kijk.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:35

;) Jaren geleden zat oma in een vrouwenpraatgroep.
Tussen haken, ik kan dat iedereen aanraden, zouden ze nog bestaan.

Maar dit was een standaard onderwerp: hoe zie jij zelf je lichaam...?
Nou, dat viel niet mee!

Al pratend bleek dat zo ongeveer standaaard we allemaal (ik in elk geval wel) een inschatting deden van "wie is groter dan ik, wie is zwaarder dan ik, wie ik mooier dan ik".
Lengte kun je nog gewoon meten, gewicht ook nog wel, maar oj... Wat bleek: niemand vond zichzelf mooi! Het was destijds heel troostend, om de verbaasde gezichten over en weer te zien. De een klaagde over haar lelijke kuiten - die dus nog niemand waren opgevallen. En ga zo maar door.
(Zo blijkt maar weer, hoe genadeloos je als mens kan worden afgerekend op je uiterlijk, je lichaam. En een deel van het 'werk' in die groep was, om daar in elk geval wat jezelf betreft op te letten - en idealiter mee te stoppen.)

phormicola schreef:
Ik heb er heel lang over getwijfeld of ik hierover een topic zou openen. Het is tenslotte nogal persoonlijk en een erg gevoelig onderwerp.
Vijf minuten geleden heb ik een jurk aangetrokken en dat heeft ervoor gezorgd dat ik toch wat tips en/of ervaringen wil lezen. Mijn man sloeg zowat stijl achterover omdat ik er zo goed uitzag in die jurk. En ik? Ik moest zowat huilen toen ik mezelf in de spiegel zag. Omdat ik mezelf zo dik vond in diezelfde jurk.
:(:)

phormicola schreef:
Ooit woog ik 115kg bij een lengte van 1,78m. (...) Door de jaren heen ben ik afgevallen, maar mijn lichaamsbeeld is vrijwel niet veranderd.

Gesteld, dat je dat hebben kunt: gewoon vaak voor de spiegel staan en kijken.
Echt kijken, wat je ziet.
Uiteraard heb je je herinneringen, je emoties over de tijd dat je zwaarder was, maar de oefening is: kijk NU - wat zie je NU.

phormicola schreef:
Elke dag is er wel iets mis met mijn lichaam. Dan heb ik teveel vet rond m'n beha, dan is m'n onderbuik te papperig of mijn middel veelste breed en weer een andere dag hangt mijn kont teveel. En is dat een putje in m'n bovenbeen?!
:(:)
En heb je die documentaire van "beperkt houdbaar" gezien?
"Het" ideale vrouwbeeld, dat bestaat dus niet.
Mannequins zijn ondervoed - dus voor je eigen welzijn moet je daar geen voorbeeld aan nemen. En foto's in bladen zijn consekwent gefotoshopt.

Wellicht zijn de oude beeldjes van moedergodinnen een troost...?
Gewoon google plus "moedergodin" intypen, of kijk rond rond Marija Gimbutas. En bedenk, dat die beelden kracht, waardigheid en wat al niet betekenden. En net zoals bij Rubens: welvaart.

En als je als vrouw minder dan (ik zeg het even uit mijn hoofd) 12% vet hebt, stopt je cyclus. Moraal van het verhaal: die vetrollen en rondingen (die ik als puber zo lelijk vond, die bij mijn dijbenen, naast de grote trochanter) dat hoort er bij.
Het wil zeggen dat je vrouw bent, dat je vruchtbaar bent - en dat er dus niets, maar dan ook niets mis mee is.

phormicola schreef:
Ik kan nooit genieten van al het werk dat ik verzet in de sportschool. Al die jaren van gestructureerd en gezond afvallen; in mijn hoofd is het allemaal voor niets.

Balen!!!

phormicola schreef:
(...) dat het écht aan mijn perceptie ligt, ik heb het namelijk getest: Foto's van mijzelf zie ik op een zeldzame, goede dag als 'wel OK'. Op normale of negatieve dagen varieerd mijn mening over dezelfde foto van 'iewww kijk die vetrollen' naar 'vette zeug' of zelfs niet kunnen kijken omdat ik mezelf zo schaam..

Akelig hoor! Schaamte is een hele nare emotie, die min of meer neerkomt op jezelf afwijzen.
Heel pijnlijk!!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Negatief lichaamsbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:43

Wat je hier omschrijft, een vertekend beeld van jezelf, kan ook een symptoom zijn van een eetstoornis.

Psychologen hebben daar weleens een onderzoekje naar gedaan, mensen met anorexia die inmiddels een normaal gewicht hadden zagen zichzelf nog steeds als 'te dik'. Ze lieten dan proefpersonen door een smalle deur lopen. De meeste mensen liepen gewoon recht door de deur, mensen die een eetstoornis hadden (gehad) draaiden hun lichaam om door de deur te passen (terwijl dit dus niet hoefde!). Het gevoel hoe hun lichaam was kwam niet overeen met de werkelijkheid.

Als je eerst te zwaar bent geweest en daarna bent afgevallen dan is het voor je lichaam heel moeilijk om daar het plaatje bij aan te passen.

Een aantal gesprekken met een psycholoog zijn helemaal niet zo raar om te doen. Daarmee kun je dit goed aanpakken.