Altijd moeten niezen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
feliciaa

Berichten: 2264
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Leeuwarden

Altijd moeten niezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 14:57

Ongeveer een jaar geleden ben ik spontaan begonnen met niezen, en niet een klein beetje, maar de hele dag door. Het wordt inmiddels behoorlijk irritant.
Het begon dit jaar rond het einde van de winter/begin voorjaar. Het leek enorm op hooikoorts, last van mijn ogen en neus en ontzettend veel niezen. Op hooikoorts had ik het dus ook in eerste instantie afgeschoven, ondanks dat ik er nog nooit eerder last van heb gehad, maarja dat kan..
Inmiddels zijn we echter al bijna een jaar verder en het is bijna niks beter geworden. Ik blijf last houden, vooral van mijn neus en moet ontzettend vaak niezen. Vanwege de jeuk aan mijn neus begon ik aan een allergie te denken, maar wat? Ik heb geprobeert te analyseren wanneer ik er het meeste last van heb maar ik wordt er eigenlijk niks wijzer uit. Het maakt niet uit waar ik ben, binnen, buiten, thuis, bij vrienden, op vakantie, het maakt niet uit. Ook het weer type lijkt geen invloedt te hebben op mijn klachten. Het enige wat ik merk is dat ik er met name 's ochtends als ik net wakker ben last van heb.
Ik ben er al een keer mee naar de dokter geweest maar die schoof het ook af op hooikoorts en dat ik dan gewoon van andere grassoorten last zou hebben. Wie o wie heeft enig idee wat dit kan zijn?

Myrthe92

Berichten: 912
Geregistreerd: 29-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:07

Ik heb het ook, sinds ongeveer een jaar ben ik óf aan het niezen, óf ik heb een loopneus óf hij zit verstopt. En ongeveer twee uur per dag is ie gewoon normaal! :+

Vreselijk irritant vind ik het. De dokter zei bij mij dat het chronische neusklachten zijn, eigenlijk overgevoelig neusslijmvlies. Er is wel bepaalde medicatie tegen, maar je kan er ook gewoon mee leren leven.

Je moet maar even googleen, staat wel het één en ander over.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Altijd moeten niezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:40

Hier ook iemand die altijd verkouden is, er gaat geen dag voorbij dat ik niet verkouden ben.
Daarnaast ook vaak niezen, als ik bijvoorbeeld me haren kam als ik mascara opdoe en gewoon op werk.

xnaomivdh
Berichten: 552
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Altijd moeten niezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:43

Misschien een allergie voor huisstofmijt? Soms komt een allergische reactie later dan het moment waarop je in aanraking bent met hetgeen waar je allergie's voor bent. Hier bestaan pillen voor om de allergie te verminderen, deze heb ik ook en sinds het gebruik zijn mijn klachten in ieder geval sterk verminderd en ik heb een extreem hoog allergie waarde :)

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Re: Altijd moeten niezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:56

Ik heb zelf een huisstofmijt allergie en hooikoorts en moet nu ook dagelijks niezen, denk dat er weer en of andere boompol actief is..
Ook heb ik zelf een hele rare, ik moet bijna altijd 1x niezen als ik een stukje pure chocolade eet, altijd bij het eerste hapje en daarna meestal niet meer (weerhoudt mij er absoluut niet van om chocolade te eten)..

Als het vooral als je net wakker bent is, ga ik denken aan iets in de slaap kamer.. het wasmiddel wat je voor je beddengoed gebruikt, huisstofmijt, heb een plant op je slaapkamer?

Je zou ook eens een doosje reactine oid dergelijks (onderdrukt allergische reacties) kunnen halen bij de supermarkt/ drogisterij en kijken of je dan minder last hebt. Als dat zo is ben je waarschijnlijk allergisch (zou het wel even overleggen met huisarts).

Een dagboek bijhouden met wat je eet, waar je geweest bent en wanneer de klachten opspelen kan inzicht geven. Je kan proberen dingen uit te sluiten. Steeds 1 of 2 producten een week niet gebruiken / vervangen en dan kijken of het beter wordt. (maar ja het kan 101 dingen zijn..)

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Altijd moeten niezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:56

Grassoorten bloeien idd in verschillende jaargetijden, ook een allergie voor huisstofmijt kan dit veroorzaken, heb je geen medicijnen van je huisarts gekregen?

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:00

Je bed zit vol huisstofmijten. Dus als je vooral in de ochtend moet niezen kan je er vanuit gaan dat het een allergie voor huisstofmijten is.
Mijn dochter heeft er ook last van.
Hoezen kopen voor je matras en allergie vrij dekbed en kussen kopen. Of hoezen voor je kussen en dekbed kopen.
Ook in stoffenbanken en vloerbedekking zitten veel huisstofmijten. En gordijnen.
Dus misschien een testje doen en je huis aanpassen.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:36

....als het gaat om overgevoelig (neus)slijmvlies, kan het zin hebben om een ontlastingsonderzoek te laten doen en dan te kijken of je darmflora voldoende sIgA produceert.
IgA is de stof die je slijmvliezen moet beschermen tegen zowel de gewone dingen ( zoals pollen en huisstofmijt) als tegen ""echte"" ziekmakers. Soms als je score SIgA echt laag is, is je lichaam eigenlijk niet meer ongewassen tegen die gewone dingen - en als de huisarts dan (om begrijpelijke reden) een allergie test laat doen, zie je niets op die test, terwijl het toch op een allergie lijkt.
En zou je sIgA te laag zijn: darmmicrobiota bijslikken tot en met dat het over is (kan 6 tot 12 weken duren).

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Altijd moeten niezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:04

Welke onderzoek is dat dan Janneke2? Ik werk als doktersassistente maar ken dat eigenlijk helemaal niet. Ken wel de parasitologie en virologie onderzoeken met SIgA staat volgens mij niet op de formulieren?

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 19:28

Het is idd een onderzoek dat de meeste huisartsen niet standaard laten uitvoeren.
De kleine 's' staat voor secretoir- geproduceerd door de darmmicrobiota. IgA is de immuno globuline die slijmvliezen beschermt. Vanuit de darmen komt het in de lymfevaten en gaat dan het hele lichaam door. (En een klein deel gaat mee met de ontlasting en daarin wordt dus geteld.)

feliciaa

Berichten: 2264
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Altijd moeten niezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 12:04

@ Janneke2: dat is wel een goed tip. Kan een lage score van de sIgA ook zorgen voor een zeer lage weerstand en extreem veel aften en ontstekingen in het mondslijmvlies? Daar heb ik namelijk ook met regelmaat last van, waarvoor ik van de huisarts antibiotica heb gekregen.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:11

Jazeker kan dat!
(Okee - of jouw aften hier van weg komen, daar heb je labonderzoek voor nodig.)

Maar de logica van een te lage sIgA is, dat al je slijmvliezen "een lage/zwakke weerstand" hebben en dus regelmatig problemen geven.
Zo was ik jarenlang chronisch verkouden plus: bij iedere extra "uitdaging" aan mijn weerstand kreeg ik prompt keelonsteking. (En AB.)
(En het "poedersuikerige" is dan ook nog, dat de AB je darmflora niet verbetert, maar verslechtert.)

feliciaa

Berichten: 2264
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Altijd moeten niezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 14:19

Het zou wel geweldig zijn als dat de oplossing is. Ik loop al ruim een jaar gigantisch te kwakkelen met mijn gezondheid. Maar heb het steeds afgeschoven op stress/slecht werkklimaat (Wat er uiteraard ook heel goed aan kan bijdragen). Ik heb dit jaar geloof ik alle mogelijke antibiotica kuren al gehad en heb de deur van de dokter behoorlijk plat gelopen.
Ik ken toevallig iemand die een bedrijf heeft die probiotica produceert. Ik kan wel eens vragen of ik daar iets van kan proberen. Ik geloof dat het toch sowieso geen kwaad kan om dat te gebruiken.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:22

Hier ook.. licht astmatisch / huisstofmijt. Merk geen verschil als ik thuis ben (zeer schoon) / werk (zeer schoon) of op stal! Af en toe triggert het stro/hooi wel, maar niet super erg.. maar mee leren leven!

Vaak/jaren verstopte neus, is wel minder geworden sinds ik hormoon?neusspray van dokter heb gekregen..

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:01

Hoi Feliciaa,
Ook ik geloof dat darmpreparaten geen kwaad kunnen, een goede darmflora is belangrijk genoeg. Punt is wel, dat sIgA een product is van specifieke bacteriën (wier naam ik niet kan uitspreken en ongeveer kan spellen: escherichia) dus het is echt zaak dat die bacterie aanwezig is.