Oke, ik heb stress. En nu?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Oke, ik heb stress. En nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 03:30

Niet dat ik nooit stress heb, maar inmiddels is het regelmatig zo erg dat ik jeukende plekken op mn lijf krijg, dat ik knarsetand in mijn slaap, dat ik veel hoofdpijn heb, af en toe wat nachtmerries en enorme last van tintelingen in mijn ellebooggewricht (verdoofd en soms zelfs pijnlijk gevoel).

Dit alles met name door studie perikelen, waardoor ik gewoon echt met de handen in het haar zit. De factor die de stress veroorzaakt ligt buiten mij, in een persoon waar ik geen invloed op heb ('hoger in rang').

Oke, dit alles is allemaal leuk en aardig, maar voor het behoud van mn eigen lijf wil ik zo snel mogelijk van de stress af. Ik denk dat ik geen persoon ben die snel overspannen raakt, ik ben heel erg van de schouders eronder en toch maar dansen naar andermans pijpen als het niet anders is, maar deze lichamelijke ongemakken zijn toch alles behalve prettig.
Heeft iemand enig idee hoe om te gaan met stress, als de stress factor er naar waarschijnlijkheid nog wel even is?

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Re: Oke, ik heb stress. En nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 03:46

Werk je momenteel? Zo, ja.. tijdje minder? Heb je een hobby met veel tijd? Dat minder? Zodat je meer overhoud voor je studie :) Veel rusten kun je daardoor ook nog eens.

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Oke, ik heb stress. En nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 03:56

Er over praten met iemand? Alles eruit laten, en voor een tijdje leuke dingen doen bv, hobbies of paardrijden! :D

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:40

Astaloca schreef:
Werk je momenteel? Zo, ja.. tijdje minder? Heb je een hobby met veel tijd? Dat minder? Zodat je meer overhoud voor je studie :) Veel rusten kun je daardoor ook nog eens.

Ik zou zeggen, juist meer tijd aan je hobby besteden. Het biedt afleiding en het is iets wat je leuk vindt!

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:43

Goed dat je in elk geval een duidelijk beeld hebt van wat je stress veroorzaakt! :j

Is het voor een afzienbare tijd? Hoe lang zul je naar verwachting nog in deze situatie zitten?
De persoon staat 'hoger in rang' zeg je, wat het natuurlijk lastig maakt om echt iets aan de situatie te doen. Als dit echter nog, zeg, een jaar gaat duren, dan moet je misschien toch iets ondernemen om het allemaal wat draaglijker te maken. Als het niet zo lang gaat duren, bijv. een maand of twee, dan is het voor jouw energie misschien makkelijker om gewoon te kiezen om inderdaad maar gewoon naar diens pijpen te dansen...

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:45

Als iets buiten jouw macht ligt heb je eigenlijk 3 opties:
1. niks doen maar wel stressen
2. de oorzaak aanpakken (in dit geval is wellicht een klacht op zijn plaats, je hebt problemen met een leraar/decaan?)
3. gedemotiveerd raken... andere studie of werk zoeken en op die manier de stress verminderen.

Ik zou toch proberen om de oorzaak aan te pakken.. Zijn er geen opties om ergens een klacht in te dienen?

Anoniem

Re: Oke, ik heb stress. En nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:33

Chocobroodje, je benadering in 2 klopt. Ik heb echter een klacht proberen in te dienen, of althans tot een oplossing proberen te komen middels een 3de persoon, waarvan ik dacht dat hij onafhankelijk was, maar ik werd afgescheept met dat hij daaraan zijn tijd niet wilde besteden.
Nu kan ik wel allerlei andere organen benaderen, maar ik heb het idee dat ik daar mezelf uiteindelijk niet mee help, en dat ik het mezelf alleen maar moeilijker maak/meer stressvol maak.

Naar verwachting zit ik nog een half jaar in deze situatie, waarbij ik er niet telkens mee bezig ben. Het gaat dus ietwat in pieken en dalen.
Ik zoek dan ook echt iets wat ik kan gebruiken bij een dal, welke van tijdelijke aard is.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:17

Heel herkenbaar Rowdine!
Ik heb ook last van stresseczeem en volgens de tandarts ben ik een enorme knarser in mijn slaap.
Hoe drukker het op mijn werk is, hoe erger het wordt.

Momenteel kan ik ook mijn ei niet kwijt in hobbies, want ik kan momenteel niet sporten door een hoogstwaarschijnlijk spastische darm.

Vanaf april loopt ongeveer 3/4 van mijn werk af, dus dan kan ik weer een beetje op adem komen.

Verder heb ik trouwens geen tips, want ik kan het momenteel zelf ook niet veranderen -O-
Wel probeer ik 2x per jaar 3 weken op vakantie te gaan naar een oord zonder bereik, want anders kan ik mijn werk alsnog niet loslaten!

Renee1991

Berichten: 5975
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Oke, ik heb stress. En nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:17

Pak je nachtrust, ik weet niet hoeveel uren je nu slaapt per nacht, maar minimaal acht uren is eigenlijk het beste. Een huisarts zal dat ook zeggen, want slaap is de remedie voor een hoop dingen.
Verder kun je baat hebben bij ontspanningsoefeningen, 's avonds net voordat je gaat slapen. Die kun je jezelf aanleren. Hier zijn verschillende mp3-tjes te vinden: https://www.ggzdrenthe.nl/ontspanningsoefeningen/

Ik probeer me daarnaast - want ik heb ook flink wat stress van mijn opleiding - altijd te bedenken; "heb ik hier over twee jaar nog stress van? nee? dan maak ik me er nu ook niet druk over." Dat helpt mij goed om te relativeren. Of worst case scenario: wat als alles mis gaat? Dan kom ik daar ook wel weer uit. Klinkt misschien wat te nuchter, maar het helpt mij soms om het piekeren even stop te zetten.

Verder is er nog een boekje wat ik in mijn opleiding moest gebruiken. Ik wil niet zeggen dat je depressief bent, maar er staan wel veel tips in tegen piekeren en stress: http://www.bol.com/nl/p/in-de-put-uit-d ... 011011749/

Hoop dat je er wat aan hebt, stress is niet leuk :( Succes!

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Re: Oke, ik heb stress. En nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:24

Wat herken ik dit!
Ik heb de laatste tijd ook veel lichamelijke uitingen van stress. Denk aan haar uitval, puistjes, jeuk, kleine pijntjes hier en daar etc.
Bij mij hielp het goed een planning te maken en veel regelmaat te creƫren. Ook een schoon en opgeruimd huis en werkplek hielp. Daarnaast mijzelf de tijd gunnen om tijd voor mezelf te maken en lekker naar buiten te gaan of om met iets ontspannends bezig te zijn.
Bij mij was het ook nodig om een stapje terug te doen met mijn studie.

deflin

Berichten: 2252
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: dicht bij mijn paardjes

Re: Oke, ik heb stress. En nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:26

Ik ook, alleen uit het bij mij met extra hyperventilatie. Ik slik passiflora van dr. Vogel om rustig te worden, helpt me goed. Zit valeriaan bij in.

Anoniem

Re: Oke, ik heb stress. En nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:44

Hm misschien moet ik daar ook maar eens naar kijken!

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Oke, ik heb stress. En nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:58

Een cursus mindfullness is wellicht ook een optie.
Daar leer je dingen waar je geen invloed op hebt te relativeren en daarmee voor jezelf dusdanig te accepteren waardoor de stress geen vat oo je krijgt.