Bultje in mijn mond

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liiisette
Berichten: 2885
Geregistreerd: 22-10-08

Bultje in mijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 19:49

Sinds vorig jaar winter heb ik hier last van, net onder het tandvlees van mijn voortanden bij mijn ondergebit krijg ik in de winter van die bultjes die heel erg zeer doen! Het is vergelijkbaar met een soort koortslip, eerst is het klein en rood en hierna wordt het iets groter en wit. Deze bultjes zitten er ongeveer gemiddeld een week maar doen soms erg pijn. Ik heb wel eens gehoord dat als ik vaseline erop smeer het weg zou gaan maar door de speeksel blijft de vaseline niet zitten.

Weet iemand wat dit voor bultjes zijn en wat ik ertegen kan doen of het kan voorkomen want ik ben er nu wel heel flauw van omdat ze iedere keer met regelmaat terugkomen.

Liiszle

Berichten: 2716
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: Bultje in mijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:50


zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Bultje in mijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:54

Klinkt inderdaad als aften, dasr had mijn vriend altijd veel last van, nu poetst hij alleen nog maar met Zendium en heeft hij het nog maar 1 keer gehad toen hij per ongeluk op de binnenkant van zijn wang beet.

liiisette
Berichten: 2885
Geregistreerd: 22-10-08

Re: Bultje in mijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 20:02

Ja dat is het inderdaad! Nu is alleen de vraag wat kan ik hier meer tegen doen? Ik slik vitamine tabletten als extra voor mijn weerstand en heb in de meeste gevallen als mijn weerstand slecht is gelijk een koortslip maar dat is nu (gelukkig) niet het geval.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Bultje in mijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:52

Aanstippen met Pyralvex. Verkrijgbaar bij de drogist.

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:06

Als tandarts in spee :7 kan ik van de beschrijving die je geeft inderdaad aangeven dat het aften zijn. In principe kun je er niet zoveel tegen doen. Ze kunnen ontstaan wanneer je weerstand op een laag pitje staat.

Er bestaan producenten zoals 'aft-weg' die suggereren dat de aften verdwijnen. Echter, is er nog niet iets op de mark wat bewezen werkzaam is. Je kunt wel op recept van je behandelend tandarts een tubetje oppervlakte verdoving(zalf), xylocaiïne, bij de apotheek halen. Dit kan de pijn iets verlichten. Ik hoor inderdaad ook van veel mensen dan zendium wellicht werkzaam is. Maar dit kan ik niet garanderen want dit is op basis van praktijkervaring en dus ook niet bewezen. :) Niet geschoten is altijd mis.. :D

Het is erg vervelend en erg veel mensen hebben er last van, ze verdwijnen meestal binnen 14 dagen.

jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Re: Bultje in mijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:08

Een flinke kuur vitamine C !

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:16

Hier de expert, heb ze al zovaak gehad. En bij mij helpt wr maar 1 ding: zout op je vinger en op de after drukken. Het doet pijn, maar daarna is t zo weg :j

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Bultje in mijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:48

Ik heb goede ervaring met pyralvex en het eten van citrusvruchten lijkt ook te helpen
Succes ermee!

Anoniem

Re: Bultje in mijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:53

Gelletjes blijven in ieder geval niet zitten, ondanks dat die veelvuldig verkocht worden. Het beste wat je kan doen is aanstippen met Pyralvex, dit verdooft ze zodat je gewoon normaal kan eten en doen.

Ik heb er met regelmaat last van, maar minder sinds ik weerstandpillen ben gaan slikken. Vitaminetekort is geen oorzaak van aften, tenzij hierdoor je weerstand te laag is.

Aften is eigenlijk hetzelfde als een koortslip, maar dan in je mond. :=

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Bultje in mijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:02

Een koortslip wordt veroorzaakt door het herpesvirus als ik het niet verkeerd heb, en een aft zeker niet :n Dus ik zou ze niet over één kam scheren :)

FNews
Berichten: 2721
Geregistreerd: 10-06-11

Re: Bultje in mijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:07

Tegen een aft kun je bij mijn weten niks doen. Ik ben heb vaak last van koortsblaasjes, zoals hierboven is vermeld is het een vorm van het herpesvirus. Dit virus heb je in je bloed zitten. Maar een koorstblaas krijg je als je weerstand slecht is. Bij bv. een verkoudheid of vermoeidheid kan je al prijs hebben.

Anoniem

Re: Bultje in mijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:13

Er bestaan wel degelijk aften die door dat virus ontstaan :j die zitten bijvoorbeeld ook tegen het gehemelte. Die zijn flink pijnlijk := ik krijg die altijd ipv een koortslip.. :=

Aften kunnen in drie soorten worden ingedeeld:
kleine afte (meest voorkomende): 3-8mm groot, gemiddeld 4-5mm. Wordt niet groter dan 1 cm. Geneest zonder litteken binnen 10 tot 14 dagen;
grote afte: groter dan 1 cm. Geneest met litteken meestal na 6 tot 8 weken Er zijn uitzondelijke gevallen bekend dat er na 6-12 maanden pas genezing optreedt. Zeer pijnlijk;
herpetiforme afte: heeft meestal niet met herpes te maken. Komt met vele tegelijk voor, soms zelfs met 100 tegelijk. Heel pijnlijk. Situeert zich ook op het zachte gehemelte, een plaats die anders minder gevoelig is voor aften. Kleiner dan 1 cm, geneest zonder littekens na 10 tot 14 dagen. We spreken dan van Stomatitis aphthosa. De oorzaak kan een coxsackievirus of een herpesinfectie zijn.[7]

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:47

Corelli schreef:
Een koortslip wordt veroorzaakt door het herpesvirus als ik het niet verkeerd heb, en een aft zeker niet :n Dus ik zou ze niet over één kam scheren :)


Aften worden inderdaad niet gevormd door het herpes virus. Herpes labialis(lip/oraal) zijn meer blaasvormige laesies en je ziet vaak meerdere herpes blaasjes naast elkaar. Dit kan ook op het verhemelte of de tong voorkomen en lijken soms erg op aften.

Jans schreef:
We spreken dan van Stomatitis aphthosa. De oorzaak kan een coxsackievirus of een herpesinfectie zijn.[7]

Een oorzaak van stomatitis aphtohsa kan ook een irritatie plekje zijn van bijvoorbeeld een gebitsprothese. Dus dit is eigenlijk niet de specifieke benaming van aften, maar meer een verzamelnaam dus.

Heb voor de zekerheid de boeken er nog even op nageslagen en er is inderdaad geen wetenschappelijk bewezen 'geneesmiddel' voor aften.

liiisette
Berichten: 2885
Geregistreerd: 22-10-08

Re: Bultje in mijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 23:22

Erg jammer dat er geen geneesmiddel voor is. Ik ga iniedergeval de tandpasta iniedergeval proberen!

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Bultje in mijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:26

Ik heb ook wel een middeltje maar dit is wel zeer pijnlijk... Even goed spoelen met een zeer alcoholhoudend drankje, beetje wodka, borreltje iets in die trant, doet even flink zeer maar twee dagen erna is de afte meestal weg.