Paniek! Even niet kunnen ademen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Paniek! Even niet kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 04:39

Nooit gedacht dat ik hier een topic zou openen...

Goed. Ik zit nu in bed, bang om weer te gaan slapen. Gisteren heel naar wakker geworden, even niet kunnen ademen (alsof iets volledig mijn luchtpijp blokkeerde) en langzaam aan weer hele kleine beetjes lucht naar binnen kunnen krijgen. Maar damn wat ben ik geschrokken.

En nu lig ik in bed en leek het aan te voelen komen... En lig ik al uren wakker omdat ik bang ben dat het weer gebeurd.

Ik heb een periode gehad dat ik het ook overdag had, maar dan heb je mensen om je heen en zorgt het voor veel minder paniek..

Heb op internet gelezen dat het veroorzaakt kan worden door maagzuur, en laat ik daar nou net weer veel last van hebben de laatste tijd. Nu ook... Helaas geen rennies in huis.

Wie oh wie kan deze student die er over drie uur weer uit moet gerust stellen??

Of toch iets voor de huisarts?

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Re: Paniek! Even niet kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 04:41

Misschien even wat melk? Dat deed ik als ik geen rennies in huis had :)

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 04:44

Astaloca schreef:
Misschien even wat melk? Dat deed ik als ik geen rennies in huis had :)


Helaas, allergisch voor. Dan kan ik morgen niet meer lopen van de pijn :+

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 04:48

Nirvana_ schreef:
Astaloca schreef:
Misschien even wat melk? Dat deed ik als ik geen rennies in huis had :)


Helaas, allergisch voor. Dan kan ik morgen niet meer lopen van de pijn :+

Oh :') . ehh..... Cola?

Anoniem

Re: Paniek! Even niet kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 05:15

Ik heb dit ook wel eens gehad. Geen idee wat het is! Naast dat je allergisch bent voor melk creeert het ook slijmvorming in je keel en dus is het niet handig bij weinig lucht.
Ik zou even opstaan, stukje open en je armen omhoog doen en achter je hoofd zodat je ruimte maakt voor je longen. Je adem stokt gewoon even in je slaap, dat is niks ernstigs lijkt me, maar wel vervelend.

Anoniem

Re: Paniek! Even niet kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 05:18

Warme kop thee met honing?

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Re: Paniek! Even niet kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 05:24

Klopt rowdine, maar het helpt wel tegen maagzuur. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 05:30

Astaloca schreef:
Klopt rowdine, maar het helpt wel tegen maagzuur. ;)


Hm dat wist ik niet! Nouja, is eigenlijk ook niet ter sprake aangezien TS er toch allergisch voor is!

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:45

Tja, morgen direct Rennie's kopen. En wat mij betreft als je dit vaker hebt, toch wel even naar de huisarts hoor. Daar zijn ze voor, dit soort vragen. Als jij je er zorgen over maakt of in paniek raakt, wat ik me erg goed kan voorstellen, dan zou ik toch even langsgaan om te vragen of dit inderdaad door maagzuur kan komen of dat er ook nog andere dingen kunnen meespelen (waar je eventueel iets aan zou kunnen doen)!

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Paniek! Even niet kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:49

Ik heb dat ook al een aantal keer gehad... Inderdaad doodeng omdat tegen de tijd dat je wakker bent je echt al even zonder lucht zit..
Bij mij is het slijm wat zich ophoopt achter in mijn keel ter hoogte van de luchtpijp als dat teveel wordt dan plakt het dicht en krijg ik geen lucht meer.
Ik sabel op wybertjes of pottertjes voor ik ga slapen en heb ook altijd een doosje in de buurt s'nachts.. Nu heb ik het al een aantal jaar niet meer gehad :)

laulapaula

Berichten: 377
Geregistreerd: 20-03-09
Woonplaats: Edam

Re: Paniek! Even niet kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:51

Het is vies, maar rauwe aardappel werkt een beetje zoals rennies. Zit veel zetmeel in, dat nam ik wel een als ik geen rennies in huis had. Snap goed dat je niet durft te slapen, ik zou toch even langs de huisarts gaan voor de zekerheid.

Suusenmalvin

Berichten: 1234
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Lelystad

Re: Paniek! Even niet kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:58

Mijn moeder heeft hetzelfde. Ze denk dan echt dat ze het loodje legt :( Sindsdien heeft ze ten alle tijden een pakje drinken (gewoon sap ofzo) in haar tas en bij haar bed staan. Als ze het weer heeft, moet ze even een glaasje/pakje drinken en dan zakt het weer. Sterkte ermee. En idd, gewoon even langs de huisarts gaan! Wellicht heeft hij er ook wat voor..

pmarena

Berichten: 48093
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:03


Sabinee__

Berichten: 6544
Geregistreerd: 01-08-05

Re: Paniek! Even niet kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:04

Of apneu

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Paniek! Even niet kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 11:23

Heel erg bedankt voor de reacties! Zitten ook goede tips tegen maagzuur bij ;)
Ik kijk even aan hoe het vannacht gaat, en inderdaad straks even Rennies kopen.

Ik denk dat het geen slaapverlamming of apneu is, omdat ik het een periode ook af en toe overdag had, als ik gewoon klaar wakker was. Alsof ik stikte in mijn eigen speeksel ofzo. Echt behoorlijk vervelend.

Bedankt voor de tips!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:31


Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 11:47

Yootha schreef:
Slokdarmkramp misschien. Dit heb ik en ik krijg het ook bij bepaalde soorten eten. Dan blijft het eten hangen als het ware en kan er niets meer door. 's Nachts en overdag heb ik het soms.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... kdarm.html


Hmm, pijn in de borst en uitlopend naar links totaal geen last van, ook echt niet het idee dat mijn hart stil staat (tegenovergestelde)

Na wat googelen kwam ik op dit uit:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Laryngospasme
Een persoon met een strottenhoofdkramp zal plots niet meer kunnen praten of ademen. Na een korte tijd begint de luchtweg zich langzaam te openen waarna een typische luid piepende ademhaling (stridor) hoorbaar is. Na enkele minuten normaliseert de ademhaling spontaan.

Herken dit ontzettend goed. en dit is ook het stuk waar maagzuur bij betrokken wordt als oorzaak... Maar ik heb geen idee in hoeverre wikipedia voor dit soort dingen betrouwbaar is :D

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:02

Nirvana_ schreef:
Yootha schreef:
Slokdarmkramp misschien. Dit heb ik en ik krijg het ook bij bepaalde soorten eten. Dan blijft het eten hangen als het ware en kan er niets meer door. 's Nachts en overdag heb ik het soms.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... kdarm.html


Hmm, pijn in de borst en uitlopend naar links totaal geen last van, ook echt niet het idee dat mijn hart stil staat (tegenovergestelde)

Na wat googelen kwam ik op dit uit:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Laryngospasme
Een persoon met een strottenhoofdkramp zal plots niet meer kunnen praten of ademen. Na een korte tijd begint de luchtweg zich langzaam te openen waarna een typische luid piepende ademhaling (stridor) hoorbaar is. Na enkele minuten normaliseert de ademhaling spontaan.

Herken dit ontzettend goed. en dit is ook het stuk waar maagzuur bij betrokken wordt als oorzaak... Maar ik heb geen idee in hoeverre wikipedia voor dit soort dingen betrouwbaar is :D


De HA Gelukkig wel :D

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paniek! Even niet kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:30

Je moet noooooit op internet kijken wat je misschien hebt. Je bent vaak al dood voordat je n arts hebt gezien als je op het internet af moet gaan :}

Kan heel goed zijn dat je in je slaap onbewust je nekspieren(geloof me dat zijn echt ziljoen spieren) aanspant(kan ook een zenuwtrek zijn waardoor n spier samentrekt, zeker in combi met stres..)
en daardoor neit goed kunt ademen.
Kan ook kramp zijn of wat dan ook.

Hou het in de gaten, probeer niet bang te zijn. Vertel je ouders erover. en als t nogmaals gebeurt ga dan wel naar de dokter. voor nu denk ik dat het eenmalig was.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 15:37

RoyceMack schreef:
Je moet noooooit op internet kijken wat je misschien hebt. Je bent vaak al dood voordat je n arts hebt gezien als je op het internet af moet gaan :}

Kan heel goed zijn dat je in je slaap onbewust je nekspieren(geloof me dat zijn echt ziljoen spieren) aanspant(kan ook een zenuwtrek zijn waardoor n spier samentrekt, zeker in combi met stres..)
en daardoor neit goed kunt ademen.
Kan ook kramp zijn of wat dan ook.

Hou het in de gaten, probeer niet bang te zijn. Vertel je ouders erover. en als t nogmaals gebeurt ga dan wel naar de dokter. voor nu denk ik dat het eenmalig was.


Ik weet het, maar het paste zo goed.. :D

Het was zowel vandaag als gisteren, vandaag alleen terwijl ik nog wakker was en minder heftig. Geloof niet dat het pers'e met slapen te maken heeft...

Ouders weten ervan :)

@ Astaloca:
Ik kijk het even vannacht aan, bel anders inderdaad morgen de HA. :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Paniek! Even niet kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:57

Weet je zeker dat het maagzuur is? Ik heb ook een tijd dichtgetrokken longen gehad en nu heb ik astma :\

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 16:56

Magrathea schreef:
Weet je zeker dat het maagzuur is? Ik heb ook een tijd dichtgetrokken longen gehad en nu heb ik astma :\


... Ik hoop het, in dat geval. Wat en wanneer had je klachten? Heb verder niks wat op astma lijkt, maar dan nog :P

Ik heb vrijdag ochtend afspraak met de huisarts :) eens kijken wat die zegt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Paniek! Even niet kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:59

Mijn klachten kwamen schijnbaar uit het niets, toen ik terugkwam na een maand in de megaschone berglucht van Italiƫ te hebben gebivakkeerd :) Ineens aanvallen van benauwdheid, bij inspanning, als allergische reactie, heel naar. Ik moest de grootste moeite doen om een klein beetje lucht binnen te krijgen. En soms verdween het ineens weer, andere keren bleef het aanhouden.

Ik heb een jaar medicijnen genomen, toen gestopt omdat ik er uitslag van kreeg. Eerst werd het weer erger en daarna verdwenen de klachten. Ik ben iets van anderhalf jaar (vrijwel) klachtenvrij geweest, sinds een paar weken weer aanvallen die in te perken zijn met een puffer.

Maar goed, huisarts weet het waarschijnlijk beter :j

Goldwynn

Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Re: Paniek! Even niet kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:01

Goed zo.. De topic titel was genoeg om mijn nekharen overeind te zetten..
Anders had ik je er persoonlijk naar toe gesleept.. (A)

Binoche
Berichten: 531
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Paniek! Even niet kunnen ademen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:26

ik heb dat ook soms, rustig blijven en slikken helpt ;-)