Constant koud, niet warm te krijgen, lusteloos, vermoeid.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Constant koud, niet warm te krijgen, lusteloos, vermoeid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 20:25

Hallo Bokkers!

Van 6 t/m 10 november ben ik met school afgereisd naar de Ardennen, om hier een klein weekje te 'survivalen'.
Dit hield in: eigen tentje bouwen van zeilen en wat balken, zelf je eten, slaapzak, matje, etc meenemen in je backpack, en de hele dag door het gebied lopen en activiteiten doen met je klas om o.a. het ego van de haantjes te breken, mensen hun masker af te laten doen en de klas hechter te maken.

Ik heb het daar van woensdag tot zondag vreselijk koud gehad. Woensdagmiddag zijn we daar aangekomen, direct een eind gelopen, activiteiten gedaan, etc. Toen had ik het gewoon nog lekker warm. Maar vanaf woensdagavond/nacht heb ik het koud gekregen, die nacht heeft het ontzettend geregend en gewaaid(bijna storm is me verteld, of dat waar is weet ik niet). Gevolg: alle spullen zijn toen nat geworden, o.a. door de regen en condens die aan de binnenkant van het zeil komt. Zo ook mijn slaapzak.
Sinds die nacht heb ik het niet weer makkelijk warm gehad. Tijdens het hiken wel, maar zodra we ook maar een paar minuten stilstonden of gingen zitten, begon ik alweer te trillen van kou.

Sinds ik thuis ben, merk ik dat ik het nog steeds moeilijk warm krijg. Zo heb ik de hele dag koude handen en voeten en begin ik al te trillen als ik even buiten sta en geen handschoenen, sjaal, muts en dikke jas draag.
Daarbij ben ik nog altijd erg moe en eet ik minstens de helft minder dan ik normaal doe. Ik lijk veel eerder vol te zitten. Nu probeer ik wel wat meer te eten, dan wanneer mijn lichaam zegt dat ik vol zit, omdat ik mn motortje wel draaiende moet houden :o
Helemaal die vermoeidheid snap ik niet. Ik heb afgelopen week zeker 10 uur per nacht geslapen, en 1 nacht zelfs 11,5 uur.
Ook krijg ik weinig kleur op mn gezicht (misschien te maken met de kou?)

Nu weet ik natuurlijk dat jullie geen doktoren zijn, maar ik vraag me af of dit gewoon een winterdipje kan zijn of dat ik even langs de HA moet(wat ik sowieso van plan ben)

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 21:59

Ohja, wat ik al heb geprobeerd is:
Meerdere dunne lagen over elkaar
Thermokleding onder mijn gewone kleding
Kruik als ik thuis ben
Deken over me heen wanneer ik het koud krijg
Warme douche

Maar ik krijg het gewoon nauwelijks warm!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Constant koud, niet warm te krijgen, lusteloos, vermoeid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:03

Waarschijnlijk ondertussen combi van slaapgebrek/oververmoeidheid/geen fijn eetpatroon.
(of je bent ziek aan het worden, maar die wil je niet horen)

Dus lekker naar bed, na dat je goed en gezond gegeten hebt en lekker warm gedoucht hebt en kruikje mee.
En dan duimen dat je morgen weer lekker jezelf bent.

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:05

Als je ineens de helft minder eet is het logisch dat je het kou hebt. Probeer weer wat meer te gaan eten.

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Constant koud, niet warm te krijgen, lusteloos, vermoeid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 22:06

Maar Sjolvir, hoe kan ik een slaapgebrek hebben als ik afgelopen week al minstens 10 uur per nacht heb geslapen? :)
@mymy: Ja dar ben ik inderdaad mee bezig. Net even wat meer eten dan wanneer mijn lijf zegt dat ik vol zit. Bedankt voor de tip!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Constant koud, niet warm te krijgen, lusteloos, vermoeid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:08

Door oververmoeidheid die je allicht daar hebt opgelopen, kan dat best.
Maar je kan ook net niet lekker zijn, omdat er wat anders speelt, klinkt niet alsof je doodziek bent, maar je kan ook mini beetje ziekjes zijn.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:10

Door de vermoeidheid tijdens het kamp, kan een virusje ook de kans grijpen om zich lekker te nestelen in je. Dus rustig aan, goed eten (!) drinken (!) en even een pas op de plaats maken en niet al te gekke dingen doen.

Zou het nog even afwachten, want bij een virus kan een arts ook niets doen. Gewoon even goed voor jezelf zorgen :)

Geen kleur heb ik ook altijd als ik vermoeid ben.

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Constant koud, niet warm te krijgen, lusteloos, vermoeid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 22:12

Bedankt voor de reacties en tips!
Ga ik de komende dagen nog lekker rustig aan doen :D

liesjecryos
Berichten: 1971
Geregistreerd: 27-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:13

Probeer eens eten met heel veel calorieenen erin.
Met survivalen is dit al sowieso heel belangrijk.
En ik bedoel niet de Big Mac maar dingen gezonde dingen.
Dit klinkt precies wat ik bij mij eerste keer survivalen had,door het rondtrekken en geen tussendoors begon mijn maag ietsie te slinken dus zat ik bij thuis komst minder vol,maar dom dat ik was at ik gewoon niet de goede dingen.(frietjes,pizza :o ,ik wou die twee weken die ik had gedaan in halen := )

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:14

Lees ook dat je zeer kort geleden je kat hebt laten inslapen, ook dat verdriet kan veel energie uit je lichaam halen. Helemaal als je al voor die tijd al niet echt fit was.

(Sterkte ook met het verlies!)

Ik kan zelf het beste zachte dingen eten als ik weinig eetlust heb: appelmoes, fruit, noodles.

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 22:16

Haha, dat waren ook mijn plannen, maar heb toch gezond gegeten. Alleen de eerste dag 2x langs de Mac gereden :o
Verder heb ik tijdens het survivalen volgens mij genoeg gegeten: elke dag flink wat boterhammen en een zooi snickers, mueslirepen, zakje noten, etc..

@Vuurneon: Ja dat klopt, eergister |(
Natuurlijk voel ik me daardoor nog minder, maar het viel me al op voor we die situatie ingingen.

In ieder geval ontzettend bedankt voor de reacties!

NogSteedsGek

Berichten: 1127
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: Er gaat niets boven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:26

Mijn ervaring is dat studenten tijdens die week denken goed te eten. Uiteindelijk is het qua voedingstoffen meestal niet voldoende (pakjes noedels als avondmaal, kant en klaar pasta's uit de supermarkt met meer zout dan voedingsstoffen die echt nodig zijn). Kan best zijn dat je lichaam daar toch een klap van gehad heeft. Heb je aangegeven bij de instructeurs, begeleiders of docent dat je spul (met name slaapzak) nat was of bij de rest van de klas. Vaak valt er wel wat droog spul te regelen namelijk. (voor een eventuele volgende keer). Verder weet ik dat er flink wat studenten tijdens of na die week ziek zijn geweest, misschien toch een virusje wat op de loer ligt.

Qwja tips, rustig aan doen en je lichaam de tijd geven om te herstellen. Goed eten en langzaam aan je ritme weer oppakken (structureel teveel slaap is ook niet goed).
Laatst bijgewerkt door NogSteedsGek op 22-11-13 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 22:28

NogSteedsGek schreef:
Mijn ervaring is dat studenten tijdens die week denken goed te eten. Uiteindelijk is het qua voedingstoffen meestal niet voldoende (pakjes noedels als avondmaal, kant en klaar pasta's uit de supermarkt met meer zout dan voedingsstoffen die echt nodig zijn). Kan best zijn dat je lichaam daar toch een klap van gehad heeft. Heb je aangegeven bij de instructeurs, begeleiders of docent dat je spul (met name slaapzak) nat was of bij de rest van de klas. Vaak valt er wel wat droog spul te regelen namelijk. (voor een eventuele volgende keer). Verder weet ik dat er flink wat studenten tijdens of na die week ziek zijn geweest, misschien toch een virusje wat op de loer ligt.


Klopt! Bij ons is meer dan de helft van de klas ziek(geweest).
Iedereen had natte spullen, dus dat was eigenlijk pech. Ik had dan het geluk dat ik de derde hike niet mee mocht doen ivm blessure, waardoor ik mijn spullen en de spullen van anderen wat kon laten drogen.
Klopt, juist dat voedsel werd ons aangeraden om mee te nemen.. Juist omdat het zo voedzaam was >;) Maar dat blijkt dus niet zo te zijn?

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:31

Probeer misschien vaker te eten, dan is dat volle gevoel al afgenomen. Verder heeft je weerstand vast een flinke knauw gekregen door de kou. Misschien even een supplement erbij nemen. Als dit niet duidelijk betert zou ik toch even langs de HA gaan en raad vragen, sommige virussen zoals Pfeiffer kun je lang last van hebben.

NogSteedsGek

Berichten: 1127
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: Er gaat niets boven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:40

Je hebt bij o.a. spacsport, bever, etc. adventurefood. Dit zijn ook kant en klaar maaltijden waar alleen water bij hoeft. Hier zitten zo'n 600 kcal in. Die van de supermarkt ongeveer 400 kcal (1/3 minder dus). Noedels zijn prima als tussendoortje of voorafje, niet als complete maaltijd. Verder heb is een vitamine supplement mee ook niet verkeerd omdat je meer van je lichaam vraagt voor langere periode waarin echt rusten niet mogelijk is. (tenzij je goed materiaal mee hebt en een goed bivak, en dat is meestal niet het geval)

edit: ben nu wel benieuwd wie er op jouw groep meeliepen, en welke docent. (los van dit alles want zoals gezegd er waren veel zieken die week en veel regen)

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:58

....als je mijn leeftijd had, :) ;) sprak oma, zou ik aan je schildklier denken.

En het verhaal van het survivallen heb ik met verbazing gelezen. Is jullie als klas iets verteld over kou....? Wind plus vocht is GEEN fijne combinatie en te lang 'in het veld' koud zijn is simpelweg niet verantwoord. Als je begint te rillen als je even niet loopt zijn er simpelweg dingen mis - en in die toestand ben je nog een paar dagen doorgegaan! (Ik vind dat niet slim van de leiding, in understatement. )

Mbt. eten: ik zou zeggen: eet vitaminerijk en licht verteerbaar - meer kan je lichaam simpelweg niet aan.
En veel warme dranken. (Fruitsappen mengen met warm water, etc.)


En idd langs de huisarts want ik vind het veel te lang duren.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Constant koud, niet warm te krijgen, lusteloos, vermoeid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:04

Schildklier zou goed kunnen TS.
Ik zou toch maar een keer bloed laten prikken.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:07

Zo lang duurt dit toch niet? Nog geen 2 week is het aan de gang immers. Gaan heel veel virussen rond op dit moment, helemaal als je zo'n groep bij elkaar zet. Dus afweersysteem is minder, door de toch lichte onderkoeling, virus pakt ts en zet net niet helemaal door.
Waarom niet gewoon even afwachten? Eerst maar beter eten, rustig aan doen en vocht goed op peil houden.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:09

In november buiten kamperen zonder gedegen voorbereiding, lijkt mij ook vragen om 'problemen'. Leuk bedacht door je school, maar het klinkt mij nogal dom in de oren. Niet iedereen is bestand tegen vochtige, koude omstandigheden, slecht eten en weinig slaap.
En 'persoonlijkheidsvormende trainingen' kun je ook vormgeven zonder dit soort 'namaak-Rambo-gedoe'. (wat in mijn ervaring alleen positief uitpakt voor een deel van de groep)
Geen wonder dat jouw lijf hersteltijd nodig heeft. Gezond eten, rust nemen en jezelf lekker verwennen.
Komt vast goed.
P.s. je koud en ongemakkelijk voelen, kan ook zónder zo'n survival. Vorige week heb ik ook 2 dagen lopen rillen en mopperen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:15

Van de avond van de zesde tot en met de avond van de 22ste niet tot nauwelijks zelf warm kunnen blijven is naar mijn idee te lang. (En het koud hebben is ook niet best voor je weerstand. Sterker nog: jezelf warm kunnen houden is een basis kwestie. )
Doorgaans vind ik, dat als je dit een of desnoods twee dagen hebt, dat je dan onder de wol hoort.

Ps. (Ik zou het to h zo vergeten hebben. ...)
TS, wat zegt de koortsthermometer?

*gaat haar eigen duffe harses onder de wol stoppen*.

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 09:57

@Janneke2: Volgens mij hebben wij een redelijk goede voorlichting gehad, meerdere keren zelfs. Ook dat je genoeg kleding moet meenemen tegen de kou. Maar het is toch een beetje lastig om je tas in te pakken als je niet weet wat je kunt verwachten qua weer. Natuurlijk hebben wij het weerbericht wel gelezen, maar het is slechts inschatten wat je mee moet nemen.
Bedankt voor je tip over het eten! Ik zal vandaag wat in huis halen :)
Ik was inderdaad ook al van plan om even bloed te laten prikken of in ieder geval even langs de huisarts te gaan, omdat het nu al bijna 2,5 week duurt, van de 6e tot vandaag.
Hier geen thermometer in de buurt, zal even kijken hoe ik dat ga oplossen :)

Bedankt voor de reacties en tips allemaal!

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Constant koud, niet warm te krijgen, lusteloos, vermoeid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:35

Owwww zo herkenbaar!! ik heb het ook ALTIJD koud! Bij mij zit de kou een soort van in mn botten, met dikke dekens, dikke kleren, verwarming heel erg hoog of een heette douche los ik niets op.

Bij mij komt het doordat allerlei waardes heel laag zijn:

hartslag in rust: rond of net onder de 40
bloeddruk: 50 - 90
lichaamstemperatuur: 36.2/36.4
vet%: 21%

Als iemand DE tip heeft hoe ik van die kou afkomt, graag! Sauna, slapen, eten, kleding, sporten ed doe ik allemaal al..

liesjecryos
Berichten: 1971
Geregistreerd: 27-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:08

moelly schreef:
@Janneke2: kerVolgens mij hebben wij een redelijk goede voorlichting gehad, meerdere en zelfs. Ook dat je genoeg kleding moet meenemen tegen de kou. Maar het is toch een beetje lastig om je tas in te pakken als je niet weet wat je kunt verwachten qua weer. Natuurlijk hebben wij het weerbericht wel gelezen, maar het is slechts inschatten wat je mee moet nemen.
Bedankt voor je tip over het eten! Ik zal vandaag wat in huis halen :)
Ik was inderdaad ook al van plan om even bloed te laten prikken of in ieder geval even langs de huisarts te gaan, omdat het nu al bijna 2,5 week duurt, van de 6e tot vandaag.
Hier geen thermometer in de buurt, zal even kijken hoe ik dat ga oplossen :)

Bedankt voor de reacties en tips allemaal!


Het spijt me maar dat heb je dus totaal niet! Snickers enzo meenemen :( harstikke slecht en hebben je ze jullie niet geleerd hoe je tas moet inpakken zodat het droog blijft? Ik lees met stomme verbazing hoe ze in November buiten gaan survialen maar je dan ook niet leert hoe je kleding droog moet houden in de tas en wat te doen bij onderkoeling,aangezien dit met het slechte eten en natte weer erg op de loer lag.