Wakker worden stoornis ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Wakker worden stoornis ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 14:16

Hoi,

Nu we radeloos zijn besluit ik om wijs bokt te raadplegen..

Het gaat gewoon om persoon x om privacy te houden :)
Maar voor het gemak zeg ik hij.

Hij gaat slapen om 10 uur/half 11 omdat hij om 6 uur op moet. Hij hoeft pas 8 uur op zijn werk te zijn maar de oorlog begint als de wekker gaat. Hij hoort hem totaal niet. Na flink wat schoppen en duwen zet hij hem uit ( waaronder hij flink scheld en boos word ) wekker staat trouwens aan de andere kant van de kamer. uit alle macht probeer ik hem overeind te houden want hij stort weer neer op bed als de wekker uit staat.. maar zelfs dan word hij link en pakt me op en zet mij gewoon aan de kant ( en ik ben geen lichtgewichtje.. ) en kruipt onder de dekens is vertrekt gelijk. Op dat moment pak ik een glas ijskoud water en gooi dit over zn gezicht. totaal geen! reactie.. hij gorgelt alleen ff, scheld en slaapt dan weer door. dan beginnen we met praten, duwen, trekken, dat hij nu echt een keer op moet staan ! ( op dit moment is het meestal half 7 ) hij moet kwart over wegrijden. Dan blijf ik aan hem plukken en duwen dat hij echt eruit moet ! ( ik heb ook binnenkort werk dus ik moet zelf weg om 7:20 ) enige wat hij doet is wegduwen en zeggen dat ik weg moet gaan. Nog een glas water.. niks..

Dan word ik boos ( frustraties.. logisch ? ) En dan wil ik hem overeind zetten maar hij slaapt gewoon echt ! Dan knijp ik hem omdat hij anders echt te laat komt, dan springen zijn ogen open en scheld hij loeihard, schreeuwen dat ik hem met rust moet halen. als ik zijn arm wil pakken spant hij deze helemaal aan zodat ik niks kan.. en uiteindelijk om 5 over 7 staat hij boos op ( nog in slaap ) en begint langzaam aan te kleden

zodra hij aangekleed is.. ( ondertussen nog doorschelden en gedoe ) na een tijdje lijkt het alsof er in een keer knop omzet ?! hij is superlief. en dan kijkt hij me aan waarom ik huil >;) :o? %)

Hij heeft werkelijk geen idee wat hij doet.. en ik geloof het ook wel. Want het hele huis heeft er last van en regelmatig komen er wel emotionele gesprekken of ik niet bij hem weg ga door dit..

We hebben een slaaponderzoek laten doen in het ziekenhuis. Hier had hij thuis de hele dag en nacht een hersenmonitor bij die alles bij hield. opschrijven wat hij at. Uiteindelijk terug naar het ziekenhuis. daar de hele dag gezeten, hij moest steeds 20 min slapen en dan weer wakker worden om te zien wat er gebeurt in zijn slaap. Maar natuurlijk werd hij easy wakker daar omdat hij de boel niet kent en steeds een vreemde hem wakkerschud als hij net in slaap valt.. Na maanden wachten op resultaat zei het ziekenhuis : Er is niks te vinden.. misschien wat vroeger naar bed gaan..

Afijn, hij vroeger naar bed 8/9 uur. Nog steeds hetzelfde.. Nu hebben we melatonine gekocht ( 3 mg ) waar hij sinds gisteravond mee begonnen is.. vanochtend heeft het in ieder geval niet geholpen..

Ik ben een beetje einde raad.. Stel er gebeurt ooit wat ? hij zal niet wakker worden van een brandgeur ? stel hij heeft kinderen en deze roepen hem s'nachts ?


Heeft misschien iemand hetzelfde meegemaakt of misschien raad ?

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wakker worden stoornis ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:26

Zo, dat is wel heel extreem. Wel lief dat je blijft proberen hem wakker te maken. Heeft hij dit altijd al zo gehad? Hoe deed hij dat voordat jij er was om hem wakker te maken?

Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Re: Wakker worden stoornis ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 14:34

Toen deden zijn ouders het, hij heeft dit al vanaf zijn.. 12? mischien later. Het is wel zo als zijn vader het zat is en binnenkomt en even flink schreeuwt met zijn stem dat hij eerder een reactie geeft dan ik urenlang duw en trek.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Wakker worden stoornis ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:40

En als je hem gewoon niet wakker maakt. Dan zou hij zich waarschijnlijk verslapen, maar zijn onderbewuste wordt dan waarschijnlijk wel alerter de volgende keer. Zijn onderbewustzijn weet nu gewoon dat er iemand is die hem wakker maakt en daar ook alles voor uit de kast trekt. En als diegene er niet is, moet zijn onderbewustzijn misschien zelf alerter zijn.
Ik zeg maar wat hoor, ben geen dokter of zo. Maar ik weet namelijk dat wanneer ik iets heel belangrijks heb waar ik vroeg voor uit bed moet, ik vaak al voor de wekker wakker ben omdat ik dan absoluut niet te laat wil komen. Dan speelt mijn onderbewustzijn dus op.

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:43

Als hij al vanaf zijn 12e wakker gemaakt wordt en begeleid wordt met opstaan is het dan inmiddels ook niet enigszins aangeleerd gedrag.
Hij kan terug zijn bed in, want hij wordt toch wel weer wakker gemaakt. Wellicht dat dit onderbewust toch meespeelt.

Ik zou serieus mijn energie er even tijdelijk niet meer insteken, de wekker gaat; zijn probleem. Zelf je eigen ding doen en aar je werk gaan.
Als hij een paar dagen te laat komt gaat wellicht bij hem een lichtje branden dat hij echt een probleem heeeft en er echt (zelf!!!!) iets aan moet gaan doen.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:43

Is het in de winter erger dan in de zomer?
Steek je de verlichting aan wanneer hij uit bed moet? Of blijft het donker?
Eventueel eens een wake-up light proberen?

Jennnnn

Berichten: 776
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Tilburg

Re: Wakker worden stoornis ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:44

Oei.. Lastige situatie inderdaad! Hoe gaat het in het weekend? Als hij uit kan slapen?

Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 14:46

Als de 2de wekker gaat meestal doe ik dan het licht aan en de wekker uit omdat hij dan niet meer reageert. Ik heb hem heel vaak laten liggen ! Als hij in het weekend vroeg afsprak, heb ik 1 simpele poging gedaan. en toen niet meer. Hij zit in proeftijd op zijn werk.. hij kan het niet maken denkik om vaak te laat te komen.. maar standaart in het weekend. moet hij het zelf uitzoeken.

In het weekend ben ik standaart om 11/12 uur wakker. en hem laat ik liggen tot 3 uur ? maar dan moet ik hem alsnog wakker maken ( moeilijk )

Dit was ik vergeten te zeggen. ookal gaat hij om 8 uur naar bed.. hij slaapt makkelijk de klok 2 x rond..

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:49

Wat gebeurt er inderdaad als je m niet wakker maakt?
Hij moet op tijd komen en hij moet daarvoor zorgen, niet jij.
Als hij altijd wakker is gemaakt is het moeilijk om het zelf te doen, maar ik denk dat
dit best eens aangeleerd gedrag kan zijn. Jij maakt m toch wel weer wakker.
Maar ik kan wel begrijpen dat dit niet fijn wakker worden is..

Charlot_te
Berichten: 378
Geregistreerd: 17-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:49

Jeetje, dat is naar! Lijkt me voor beiden geen leuke manier om de dag te beginnen.

Ik weet niet of ik een zinnige tip heb maar ik kan wel uit eigen ervaring spreken. Ik heb vanaf mijn puberteit altijd moeite gehad met opstaan dmv een wekker. Ik schrok altijd wakker van de wekker en bleef dan altijd in een slaperige toestand hangen. Vaak zette ik twee wekers, legde ik mijn telefoon wat verder weg en ik bleef sowieso eindeloos snoozen. Een jaar geleden heb ik zo een wake-light van Philips gekocht. Een half uur voor de ingestelde tijd gaat het licht langzaam aan en als deze op zijn felst is ( ook zelf ingesteld) gaat het weksignaal zachtjes aan en daarnaar wordt deze zachtjes luider totdat deze het volume heeft bereikt die ik zelf heb ingesteld. Zelf heb ik voor de radio gekozen zodat ik nog even lekker luisteren en er gelijk 'reuring, in de tent is. Voor mij heeft dit wakker word proces veel veranderd. Ik word makkelijker wakker, ben uitgeruster en mijn ochtendroutine bestaat niet meer uit haasten omdat ik mijn bed maar niet kon uitkomen. Ik merkte het heel duidelijk in de zomer toen ik, soms uren voor de wekker, met de zon wakker werd en me dan heel uitgeslapen voelde. Ik ben fan van de lamp/wekker!

Wellicht heb je hier iets aan. Want wat een rot situatie elke ochtend! Is het in het weekend ook zo?

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:51

Annettu_ schreef:
Als de 2de wekker gaat meestal doe ik dan het licht aan en de wekker uit omdat hij dan niet meer reageert. Ik heb hem heel vaak laten liggen ! Als hij in het weekend vroeg afsprak, heb ik 1 simpele poging gedaan. en toen niet meer. Hij zit in proeftijd op zijn werk.. hij kan het niet maken denkik om vaak te laat te komen.. maar standaart in het weekend. moet hij het zelf uitzoeken.

In het weekend ben ik standaart om 11/12 uur wakker. en hem laat ik liggen tot 3 uur ? maar dan moet ik hem alsnog wakker maken ( moeilijk )

Dit was ik vergeten te zeggen. ookal gaat hij om 8 uur naar bed.. hij slaapt makkelijk de klok 2 x rond..


Maar je blijft hem dus wel wakker maken en dat zit in zijn systeem.
Als je er helemaal mee stopt, dus niet enkele dagen, of maar 1 poging ipv veel pogingen, maar gewoon helemaal NIET meeer wakker maken, gaat er volgens mij echt wel wat veranderen. Je moet alleen die gewoonte doorbreken.

En als hij daadwerkelijk bijna 2x het klokje rond kan slapen, zou ik me eerder eens zorgen gaan maken om zijn gezondheid, want dat lijkt me niet normaal.
Ik ben chronisch moe en zelfs mij lukt dat niet namelijk.

Patsab

Berichten: 892
Geregistreerd: 02-03-07
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:53

Wauw, dat is echt niet normaal meer, en zeker niet als hij s'avonds om 9 uur naar bed gaat en je moet hem dan om 3 uur nog wakker maken, lijkt wel een beer in winterslaap zou dit toch nog eens aankaarten bij de huisarts.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:53

Ik zou de gordijnen open gooien alle lichten aan en alle dekens van het bed af halen , raam open , eens zien hoe snel hij er dan uit is. Er niet uit? Verslaap je maar een keer en de volgende keer past hij zelf ook wat beter op.

Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 14:55

Als niemand hem wakker maakt word hij echt niet wakker.. maar hij zal er toch echt uit moeten. ( heel veel factoren die ook mee spelen, hij kan ook niet veroorloven om zijn werk te verliezen door weg gestuurd te worden omdat hij een paar x niet wakker word ) Ik heb het ook een paar x geprobeert te roepen dat hij het kan bekijken en ik gewoon terug in bed ging liggen. maar daar gebeurd ook niks mee..

Birdie60

Berichten: 8400
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:55

Ja ik ken het. Niet zo erg als bij jou maar die van mij kan er ook wat van.
Hij is eigenbaas dat scheelt wel.
Smorgens begint om half 6 de wekker af te lopen tot 8 uur.
Elke keer draait meneer zich om en valt weer in diepe slaap.
Ik sta elke morgen om kwart voor 6 op, zo ook op me vrije dagen want als dat ding afloopt ben ik wakker en dan moet ik eruit.
En als ik dan vrij ben en ik roep een keer om half 9 of zo: "hoe laat moet je op?"
Hij: half 7. Ik: het is half 9.
Dan komt die als een gek eruit.
Ik ben echt jaloers op hem. Hij kan lekker blijven liggen ook al gaat dat ding 10 x.
En ik: al ga ik om 3 of 4 uur naar bed, kwart voor 6 ben ik klaar wakker. :o

Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 14:57

tanjaatjuhh schreef:
Ik zou de gordijnen open gooien alle lichten aan en alle dekens van het bed af halen , raam open , eens zien hoe snel hij er dan uit is. Er niet uit? Verslaap je maar een keer en de volgende keer past hij zelf ook wat beter op.



Stel ik doe dit. Hij word laaiend. Springt uit bed. pakt de deken terug uit alle mcht en doet het raam dicht.

Maar als ik tegen hem praat in zijn slaap 'weet' hij ook niet dat hij moet werken. Als ik zeg :'je moet opstaan, je moet zo gaan werken' x : ' helemaal niet, '

Ik : jawel, je hebt nog maar een halfuur om op werk te komen
hij : niet waar.


En dan houd hij stug vol. maar zodra hij wakker is. hoef ik hem niet te vertellen dattie moet gaan werken.. dat weet hij het..

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Wakker worden stoornis ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:06

Nou, die had van mij het heen en weer kunnen krijgen. Ik ga mezelf niet 'pijn' laten doen hierdoor...
Laat maar lekker een paar keer verslapen, leert hij het misschien. Sterker nog, ik zou tijdelijk een andere kamer opzoeken.
Als het dan nog niet lukt, maar eens uitgebreider onderzoek gaan doen.

Ik ga helemaal mee met de reactie van Goof.

Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Re: Wakker worden stoornis ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 15:17

Hij doet het niet opzettelijk mensen.. ik kan het hem wel 'heen en weer' geven.. maar hij kan hier niks aan doen nu.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:21

Dan zou ik toch verder gaan zoeken, bv via de huisarts. Je laat je toch niet uitschelden, jij doet er alles aan om het uit bed te krijgen dat lukt niet dus zou ik zeggen start de onderzoeken. En anders ziet hij maar hoe hij er uit komt.

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:22

Annettu_ schreef:
Hij doet het niet opzettelijk mensen.. ik kan het hem wel 'heen en weer' geven.. maar hij kan hier niks aan doen nu.


Klopt, hij kan er ook niets aan doen nu, maar bedenk wel dat het een ritme is waarin hij inmiddels zit.
Hij weet onderbewust dat hij toch wel wakker gemaakt wordt en dat het wel goed komt.
Dat moet je doorbreken. Ik snap heel goed dat je geen risico's moet nemen in een proeftijd bij een nieuwe baan, maar ik zou zeggen:"Vast contract, dan zoek je het direct zelf uit".
Nooit meer wakker maken, zijn onderbewuste gaat dan echt wel een andere instelling krijgen. Hem is gewoon al jaren 'aangeleerd' dat niet reageren op de wekker niet uitmaakt, want hij wordt toch wel wakker gemaakt.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:27

Annettu_ schreef:
Hij doet het niet opzettelijk mensen.. ik kan het hem wel 'heen en weer' geven.. maar hij kan hier niks aan doen nu.


Ik vraag me af wat je hier nu eigenlijk wilt horen.

Slaapstoornissen met naam en toenaam? Of tips... Dat laatste volgens mij niet.

Het is zijn leven, niet het jouwe... Te laat op z'n werk komen is zijn eigen verantwoordelijkheid. En die neem jij maar al te graag op je heb ik het idee. Word zelf ook wakker!!

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:30

Ik had ook veel moeite met wakker worden, ik ging ook schelden maar wist daar zelf niks van. Mijn man zei, nog 1 keer schelden en je zoekt het maar uit.

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:32

Ik ben het grotendeels met Goof eens. Ik heb zelf veel moeite om 's ochtends wakker te worden (en ik woon alleen, dus niemand die me wakker maakt). Ik wordt half wakker van de wekker, klik snooze en slaap weer verder. Wekker gaat weer af, ik klik snooze, slaap weer verder etc. En tussendoor slaap ik ook echt. Dit gaat meestal een uur tot anderhalf uur door. Als ik de wekker per ongeluk afzet, slaap ik makkelijk tot in de middag door.
Maar: als ik er echt uit MOET, bijvoorbeeld om een vliegtuig te halen, dan sta ik binnen vijf minuten wakker naast m'n bed, ongeacht hoe vroeg het is. Het blijven liggen is een gewoonte, ik wéét dat er geen echte consequenties zijn als ik nog een keer op snooze klik.

Persoonlijk zou ik je vriend dus ook laten liggen. Hij weet misschien niet meer dat hij je uitscheldt, maar jij weet het wel. Dit is zijn probleem, en zo lang je hem blijft helpen, verandert zijn gedrag nooit.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:33

Annettu_ schreef:
Stel ik doe dit. Hij word laaiend. Springt uit bed. pakt de deken terug uit alle mcht en doet het raam dicht.

Maar als ik tegen hem praat in zijn slaap 'weet' hij ook niet dat hij moet werken. Als ik zeg :'je moet opstaan, je moet zo gaan werken' x : ' helemaal niet, '

Ik : jawel, je hebt nog maar een halfuur om op werk te komen
hij : niet waar.


En dan houd hij stug vol. maar zodra hij wakker is. hoef ik hem niet te vertellen dattie moet gaan werken.. dat weet hij het..


Klinkt een beetje zoals mij na een epileptische aanval (die heb ik heel af en toe en alleen in mijn slaap). Ben dan ook niet bij bewustzijn, maar zo lijk ik wel te reageren.

Ben ook naar het ziekenhuis geweest voor een slaaponderzoek en de nacht van tevoren moest ik doorhalen. Tegen de ochtend viel ik in slaap, gelijk een aanval en daarna was ik 'wakker', maar ik wilde slapen. Dat mocht niet, dus mijn vriend hield mij de hele tijd wakker. Van een ziekenhuis bezoek wist ik niets. Nadenken kon ik ook niet echt, ik reageerde alleen rebels en als mij een simpel sommetje werd gevraagd reageerde ik niet/boos. :+

Achteraf wist ik helemaal nergens van...

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:36