Volwassen en ADHD

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjaap
Berichten: 912
Geregistreerd: 25-06-06

Volwassen en ADHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 18:14

Hallo allemaal!

Ik heb even gezocht en er loopt een recent ADD topic,maar dat is toch echt net even anders dus vandaar dat ik dit topic open.

Ik ben opzoek naar ervaringen van mensen die op latere leeftijd pas gediagnosticeerd zijn met ADHD. Het lijkt me fijn om te horen hoe het traject verloopt, wat je er wel of niet aan gehad heb, welke verbeteringen er zijn.

Ik, 27 en al jarrrreeen het vermoeden van, heb een tijdje geleden de stoute schoenen aangetrokken en mij door de huisarts door laten verwijzen naar PsyQ om te laten testen op ADHD. 3 uur lang in gesprek, waarvan een deel met moeders erbij, en afgelopen vrijdag dan de diagnose: ADHD, en niet zo n beetje ook.

Zelf niet verwacht, had meer ADD verwacht of dat ik een twijfelgeval zou zijn. Voor mijn omgeving komt het niet als een verrassing, blijkt nu :D .

Eigenlijk heb ik nu bevestiging van wat ik al heel lang weet en nu kan ik sommige dingen beter verklaren en uitleggen aan mijzelf en anderen. Ik start binnenkort met medicatie en individuele coaching en later ook met groepsbijeenkomsten.

Toch reageert de omgeving soms vreemd: "ik vind jou helemaal niet druk, je wil gewoon graag die stempel om je erachter te verschuilen". Die uitspraak maakt me boos, maar ik begrijp m ergens ook wel, zeker nu recent de discussie is ontstaan of ADHD uberhaupt wel echt bestaat.

Het is vreselijk lastig uit te leggen waar ik last van heb, ik noem het altijd maar "ruis". Altijd 7632746 gedachten op de achtergrond, meerdere liedjes, ideeen, lijstjes. Ik ben met 10 dingen tegelijk bezig en maak er geen 1 af. Ik heb constante onrust die ik probeer te compenseren door de wereld om me heen tot in het belachelijke te ordenen. Slaapproblemen zijn aan de orde van de dag...

Lekker lang onsamenhangend verhaal hierboven, eigenlijk een beetje een klaagkwartiertje, maar ik ben benieuwd naar verhalen van anderen en dan met name: hoe reageerde jullie omgeving?

Groetjes,

Jacqueline :D

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Volwassen en ADHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:31

Ik heb dit jaar de diagnose add gekregen, mijn moeder en stiefvader weten niet zo goed wat ze er van moeten vinden en wat het inhoudt. Mijn vader gelooft er niet, en vind gewoon dat ik ''moeilijk'' ben. Tsja ik hoef niet meer dagelijks het hun te leven dus jammer dat als ze het niet geloven. Mijn vriend doet dat wel en daar leek mee samen. De uitspraak '' ja dat heb ik ook wel eens '' kan ik slecht tegen, want ik heb het namelijk 24/7. Al ben ik sinds de diagnose wel rustiger geworden omdat het nu een naam heeft en ik bewuster met mezelf bezig ben. Voel ik mij onrustig zoek ik de rust op.
Het uitleggen wat het is en hoe het voor mij is, kan ik eigenlijk niet. Het valt niet uit te leggen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:55

het ADD topic wat je aanhaalt is wel een goede hoor, stikt van de ADHD-ers waarvan er een flink aantal de diagnose pas op volwassen leeftijd hebben gekregen. (waaronder ik)
is echt de moeite waard om daar even binnen te springen.
in de titel staat wel ADD maar in het topic zitten echt niet alleen ADD-ers :)

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: Volwassen en ADHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:58

Ik was 18 zoiets, mijn omgeving verbaasde het helemaal niets :D
Krijg nog vaak naar me hoofd geslingerd, heb je je ritalin wel geslikt??
Maar de mensen om mij heen vinden het juist leuk...
Tis nooit saai zeg maar :D
Toch goed dat je de onderzoeken heb gedaan !

Anoniem

Re: Volwassen en ADHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 01:09

Hoi Jacqueline,

Hier op 23-jarige leeftijd de diagnose ADHD gekregen. De scheidingslijn tussen ADHD en ADD is trouwens maar dun hoor :) in feite heb je 3 soorten ADHD: het overwegend hyperactieve type, het type aandachtstekort (in de volksmond ADD) en het gecombineerde type. Laatste twee komen het meest voor.

Ik vermoed dat jij een diagnose hebt gekregen voor het gecombineerde type, als je eigenlijk ADD had verwacht zal het denk ik niet ineens "overwegend hyperactief" zijn gebleken maar vermoedelijk "gecombineerd". Dat houdt in dat je wel degelijk voldoet aan de symptomen waar een ADD'er last van heeft, maaarrr bovendien ook aan de symptomen van hyperactiviteit. Maar ADHD is dus niet "heel" wat anders dan ADD.

Sterker: je moet voldoen aan tenminste 6 van de 9 symptomen van hyperactiviteit en impulsviteit, en/of aan 6 van de 9 van aandachtstekort. Stel jij hebt 7 van de 9 kenmerken van hyperactiviteit en je hebt een gecombineerde diagnose gekregen. Stel een ADD'er had "maar" 5 van de 9 kenmerken van hyperactiviteit, en dat noemen ze vervolgens ADD. Die 2 afwijkende puntjes maakt voor het label misschien uit, maar nog steeds zijn er dan 5/9 en (bijvoorbeeld) 8/9 kenmerken wél overeekomstig. Meer overeenkomsten dan verschillen dus!

Maar goed, persoonlijk kan ik een paar jaar na mijn diagnose zeggen dat het het beste is geweest dat me is overkomen. De diagnose (en belangrijker: de behandeling die daarop volgde) geeft me vreselijk veel handvatten de rest van mijn leven beduidend anders aan te pakken en valkuilen tijdig te herkennen. De reacties in mijn omgeving zijn wisselend (maar de kennis over ADHD is dan ook zéér beperkt en toch heeft vrijwel iedereen er een vaak ongenuanceerde mening over!) maar daar trek ik me heel weinig van aan. Ik sta open voor gesprek, voor het delen van mijn kennis en ervaring, en doe dat zo veel mogelijk op onderbouwde wijze. Als mensen daarna nog steeds denken mij beter te kennen dan ikzelf en mijn behandelaars (professionals met een gedegen opleiding en jarenlange ervaring), maak ik ze heel graag duidelijk dat dat hún probleem is en zo ervaar ik dat dan ook. Ik lig er echt niet wakker van.

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Volwassen en ADHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 01:22

Ik ben dan 21 maar ben al vroeg ontdekt als probleemkind ik heb adhd en pdd-nos

Sjaap
Berichten: 912
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 21:06

Sonja_vR schreef:
het ADD topic wat je aanhaalt is wel een goede hoor, stikt van de ADHD-ers waarvan er een flink aantal de diagnose pas op volwassen leeftijd hebben gekregen. (waaronder ik)
is echt de moeite waard om daar even binnen te springen.
in de titel staat wel ADD maar in het topic zitten echt niet alleen ADD-ers :)


Ah, dan kunnen we daar aansluiten denk ik... tenzij er behoefte is aan een apart topic waarin ervaringen met reacties van de omgeving vertelt worden? Weet niet of dat mag eigenlijk?

Bedankt voor jullie reacties :).

wemkelover schreef:
De uitspraak '' ja dat heb ik ook wel eens '' kan ik slecht tegen, want ik heb het namelijk 24/7.


Dat heb je goed beschreven. Ik besprak de "symptomen" laatst met een vriendin en haar reactie was bij veel dingen inderdaad: ja dat heb ik ook wel eens. Werd er eigenlijk een beetje verdrietig van, alsof ik me aanstel..

@Nouks: Ik ben inderdaad bekend met de DSM en de criteria. Ik heb het verkeerd beschreven in mn openingspost, sorry. ADD is inderdaad niet iets heel anders, maar gezien vooral impulsiviteit en hyperactiviteit in de vorm van onrust momenteel bij mij voor problemen zorgt, en ik wat betreft t aandachtstekort gewoon echt "niet beter weet" heb ik het zo omschreven :). Ik voldoe aan 8/9 criteria wat betreft aandachtstekort, en 7/9 op t gebied van de hyperactiviteit/impulsiviteit.

Ik hoop dat de behandeling en de medicatie mij hetzelfde kunnen brengen als dat jij eraan hebt :).

African Lady: Dat lijkt me een lastige combinatie en de stempel probleemkind lijkt me dan ook niet terecht. Hoe belemmert dit je in je dagelijks leven?

Voor nu: Van mijn via verkregen voorraadje dexamfetamine er vandaag verspreid over de dag 2 geslikt. Wat een verschil op mn werk! Ik weet niet of mijn omgeving het gemerkt heeft maar de innerlijke rust was overweldigend. Ik heb vandaag in 1 dag een deel kunnen doen van n stapel werk waar ik al zeker n half jaar tegenaan hik, super fijn, ruimt heerlijk op, in zowel mn postvak als mn hoofd!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Volwassen en ADHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:15

het is ook zo dat heel veel zaken waar je , als je adhd hebt, last van hebt, eigenlijk hele normale dingen zijn waar iedereen "wel eens last van heeft" probleem is alleen, dat je als je ADHD hebt er niet "wel eens last van hebt" maar er "meestal last van hebt" en er ook nog eens "flink veel last van hebt waardoor het je functioneren in de weg staat..."
dat is voor mensen zonder ervaring met ADHD nog al eens lastig te plaatsen ;)
naast het feit dat een flink aantal mensen bij ADHD niet verder komt dan "dan ben je heel erg druk en snel afgeleid toch?"
hyperfocus, het complete onvermogen wat betreft grip op tijd (groot probleem hier := ) makkelijk overprikkeld raken, geen gesprek kunnen volgen omdat er nog drie gesprekken om je heen bezig zijn en dan ook nog alles wat je ziet handmatig moeten sorteren op prioriteit terwijl een standaard aangelegd brein dat werk automatisch doet (om maar een paar zaken te noemen) dat is niet bekend.

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:27

Sjaap schreef:
Sonja_vR schreef:
het ADD topic wat je aanhaalt is wel een goede hoor, stikt van de ADHD-ers waarvan er een flink aantal de diagnose pas op volwassen leeftijd hebben gekregen. (waaronder ik)
is echt de moeite waard om daar even binnen te springen.
in de titel staat wel ADD maar in het topic zitten echt niet alleen ADD-ers :)


Ah, dan kunnen we daar aansluiten denk ik... tenzij er behoefte is aan een apart topic waarin ervaringen met reacties van de omgeving vertelt worden? Weet niet of dat mag eigenlijk?

Bedankt voor jullie reacties :).

wemkelover schreef:
De uitspraak '' ja dat heb ik ook wel eens '' kan ik slecht tegen, want ik heb het namelijk 24/7.


Dat heb je goed beschreven. Ik besprak de "symptomen" laatst met een vriendin en haar reactie was bij veel dingen inderdaad: ja dat heb ik ook wel eens. Werd er eigenlijk een beetje verdrietig van, alsof ik me aanstel..

@Nouks: Ik ben inderdaad bekend met de DSM en de criteria. Ik heb het verkeerd beschreven in mn openingspost, sorry. ADD is inderdaad niet iets heel anders, maar gezien vooral impulsiviteit en hyperactiviteit in de vorm van onrust momenteel bij mij voor problemen zorgt, en ik wat betreft t aandachtstekort gewoon echt "niet beter weet" heb ik het zo omschreven :). Ik voldoe aan 8/9 criteria wat betreft aandachtstekort, en 7/9 op t gebied van de hyperactiviteit/impulsiviteit.

Ik hoop dat de behandeling en de medicatie mij hetzelfde kunnen brengen als dat jij eraan hebt :).

African Lady: Dat lijkt me een lastige combinatie en de stempel probleemkind lijkt me dan ook niet terecht. Hoe belemmert dit je in je dagelijks leven?

Voor nu: Van mijn via verkregen voorraadje dexamfetamine er vandaag verspreid over de dag 2 geslikt. Wat een verschil op mn werk! Ik weet niet of mijn omgeving het gemerkt heeft maar de innerlijke rust was overweldigend. Ik heb vandaag in 1 dag een deel kunnen doen van n stapel werk waar ik al zeker n half jaar tegenaan hik, super fijn, ruimt heerlijk op, in zowel mn postvak als mn hoofd!



Ik wil in dagelijks leven nu voornamelijk zekerheid maar ik kan er nu goed mee omgaan alleen mensen die me goed kennen weten dat er iets meer is andere merken het vaak niet eens
Maar omdat ik 2 tegen liggende diagnoses heb word ik af en toe echt gek van mezelf

Anoniem

Re: Volwassen en ADHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:25

Sonja_vR: ja heel herkenbaar :D Wat het dan ook nog extra ingewikkeld maakt is dat bij vrouwen de hyperactiviteit vaak niet heel erg aan de oppervlakte ligt. Men kent ADHD van de "jongetjes die niet stil kunnen zitten en voor hun beurt praten" en veel verder dan dat reikt de kennis niet.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Volwassen en ADHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:17

maar om even terug te komen op de openingspost (zie je, snel afgeleid, daar ging ik al :P )

ik heb een diagnose sinds 2005 (toen was ik 25, fijn, enig, hadden jullie dat niet eerder kunnen verzinnen? juffrouwen en meesters die ten tijde van mijn basisschool periode mijn rapporten hebben volgepend met "snel afgeleid, dromerig, druk, werkt slordig, is slim genoeg maar... etc etc etc " echt vanaf groep 3 tot ik van school af ging )
maar goed, toen bestond ADHD nog niet geloof ik ;)

voor mij was het een bevrijding, ik was niet gek, er was een verklaring...wat een opluchting.
daarna met therapie en medicatie een hoop structuur aangebracht in mijn leven , een hoop handvatten gekregen , maar het blijft hard werken

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 15:42

Mag ik een vraag stellen in dit topic?
Ik weet dat het al langere tijd niet loopt, maar hoop toch antwoord te krijgen.

Ik vermoed ook al enige tijd dat ik ADHD heb, ik ben 19 jaar en ik heb geen idee waar ik moet beginnen..

Hoe gaat dit allemaal in z'n werk?