discopathie en vastzetten..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

discopathie en vastzetten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 20:41

al sinds mijn vroege tienerjaren heb ik last van mijn rug. Na jaren van t kastje naar de muur te zijn gestuurd kwam er een aantal jaar geleden Discopathie uit, in mijn geval is het 1 nagenoeg volledig weggesleten tussenwervel waardoor ik bot op bot ervaar en het iets uitstulpt waardoor ik veel zenuwpijn, uitval en uitstraling in mn rechterbeen heb. sinds ong. een jaar is de pijn redelijk ondragelijk geworden en gaan ze volgende week mijn slechte wervels uitverdoven om te kijken of daarmee de pijn weg is of dat de andere slechte plekken in mijn rug dan alsnog te pijnlijk zijn. mocht dt helpen willen ze de boel vastzetten... op het moment draag ik een op maatgemaakt corset en slik behoorlijk wat tramadol (morfineachtige pijnstiller) op goede dagen stap ik voor een buitenritje nog op mijn (vlakke) pony die er inmiddels aan is gewend dat baasje wat teveel naar voren zit en veel in verlichte zit doet. :o de vraag is, is er iemand die bekend is met het vastzetten? (vond alleen erg oud topic) en hoe ervaar je dat? wat kan je nog wel en wat niet? hoe ging het herstel? ( ik woon alleen met mijn dochter en hoorde dat je 6 weken absolute bedrust moet? = onmogelijk?)

alvast bedankt

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 20:35

niet allemaal tegelijk!!! :Y)

Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Re: discopathie en vastzetten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:01

Volgens mij heeft mijn moeder hetzelfde (gehad). Het is toen ook vastgezet (nouja, als ze t ook daadwerkelijk hadden vast gezet en niet vergaten om het plaatje vast te zetten)

Kan wel even voor je navragen morgen of het t zelfde is. Dan heb ik meer info voor je. Sterkte ermee igg

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: discopathie en vastzetten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 23:02

oei, foutje bedankt!

ik wacht t af :)

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: discopathie en vastzetten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 19:13

echt zo weing mensen?

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: discopathie en vastzetten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 00:38

Bij mij zijn L4-L5 aan elkaar vast gezet ook omdat ik discopathie had. Is nu denk ik een jaar of 8 geleden. De 1e 2 jaar ongeveer dacht ik echt dat het niets geholpen had echt net zoveel pijn als voor de operatie en niet lang kunnen zitten/staan etc. Daarna ging het langzamerhand beter. Heb nog wel bijna iedere dag rugpijn maar op een redelijk acceptabel niveau.
Heb zelf een ijslander en daar op gaat het paardrijden aardig goed alleen lange ritten enzo kan ik niet maken af en toe een keer dat gaat wel maar heb ik wel nog een paard dagen behoorlijk last van. korte ritten gaat wel. met bepaald dingen merk ik het wel met rijden opstappen gaat minder soepel omdat het toch blokkeert onder in je rug en bekken kantelen gaat bij mij minder goed.

Groetjes genja

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 17:40

hmmm ok genja, kunnen ze ook verklaren waarom verbetering zolang heeft geduurd? opstappen is idd een ramp, ik doe t met opstap hihi( en heb een pony :o ) werk jij nog gewoon? hoeveel uur en watvoor werk?, zittend/staand

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: discopathie en vastzetten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:55

Hoi,

nee hadden ze niet echt een verklaring voor waarom dit zo lang geduurd heeft. Ze hebben tussen door wel nog 2x een mri gemaakt om te kijken of het materiaal wel goed zat. Maar dit was het probleem niet.
Ja ik werk nog wel gewoon fulltime zelfs( eigenlijk iets teveel voor mij) als apothekersassistente in een ziekenhuis waar lopen/zitten/staan over het algemeen goed afgewisseld kan worden.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: discopathie en vastzetten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 20:48

nog een vraagje genja... hoelang moest jij plat na operatie? wat mocht je wel/niet?

_Nikita

Berichten: 276
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Breda

Re: discopathie en vastzetten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:00

Ik werk in het ziekenhuis en heb regelmatig patienten die die operatie gehad hebben. Eigenlijk is het net als met een nieuwe heup of knie. Sommige mensen zijn ontzettend blij en hebben er al snel baat bij, anderen blijven pijn houden.
Over de bedrust zou ik niet precies weten, aanzien ik geen verpleegkundige of arts ben. Al heb ik het idee dat ik patienten na 6 weken lopend binnen krijg, dit weet ik dus niet zeker maar zal eens opletten voor je. Ik heb het hierbij over een sextant operatie, niet over het plaatsen van een longitude.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: discopathie en vastzetten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 21:36

niet zulke moeilijke woorden nikita haha ik heb idd in de wandelgangen ook 6 weken gehoord dus dat zou goed kunnen. nmiddels de facetdenervatie gehad dus nu even afwachten...

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: discopathie en vastzetten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:05

Heb helemaal niet plat gehoeven na de operatie 5 dagen in het ziekenhuis gelegen. En daarna mocht ik naar huis. Wel 3 maanden een corset om die alleen met douchen en slapen af mocht. Tijdens die 3 maanden mocht ik niet bukken, tillen, huishoudelijk werk etc. Daarna heb ik mijn 1e controle gehad en mocht je activiteiten weer langzaam opbouwen.

groetjes Genja

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:10

6 weken plat?? Dat gebeurde in de middeleeuwen... Nu is het de tweede dag dat je in het ziekenhuis door de fysio overeind wordt geholpen en als je je zelf kunt redden thuis, dan mag je naar huis (kleine week?).

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 18:01

echt waar?! :oo dat klinkt al een stuk beter! *\o/* ik draag nu een maatgemaakt corset, bedoel je dat of een "gips"corset? hmmm geen huishouden... ben alleenstaand, dat word wat... geen fam in de buurt)

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: discopathie en vastzetten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:12

Nee geen gipscorset ook een op maat gemaakt corset met zo harde versteviging erin en met klittenband vast maken.
Zelf ook alleen staand ik kreeg toen een heel klein beetje thuishulp voor de grote schoonmaak dingen maar dat is al even geleden. Maar daar kunnen ze je in het ziekenhuis vast bij helpen of je daar recht op hebt. Koken en zo gaat wel als je een beetje creatief bent gewoon makkelijke dingen maken waarvoor je niet te lang hoeft te staan. En pannen van tevoren in een kast zetten op ooghoogte zodat je niet hoeft te bukken.
Verder had ik nog een Wc verhoger en een douchestoel dat is ook wel erg makkelijk. En zo grijptang om dingen van de grond op te rapen want alles valt natuurlijk op de grond als je niet mag bukken.
Als ik ging douchen in het begin belde ik iemand op (was toen echt wankel op mijn benen) en liet het ook weer weten als ik er onder uit was zodat als het le lang duurde iemand actie kon ondernemen.

Groetjes Genja

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: discopathie en vastzetten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:21

Ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee, maar mag ik je adviseren voor een second opinion naar het UMC Utrecht te gaan? Daar zitten dé experts op het gebied van tussenwervelschijfdegeneratie, er loopt momenteel een experimentele trial met een soort 'gel' die in de tussenwervelschijven gespoten wordt om ze te repareren. De eerste resultaten zijn veelbelovend.

Vastzetten is bij mijn weten een risicovolle operatie die niet vaak meer wordt uitgevoerd omdat de resultaten tegenvallen. Mocht je voor zo'n experimentele behandeling niet in aanmerking komen, kun je vastzetten altijd nog overwegen.

Prof Öner/Prof Saris zijn degenen die dit onderzoek uitvoeren.