Anorexia

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Heb ik anorexia?

Nee
50 (80%)
Ja
3 (4%)
Je zit op het randje
9 (14%)

Totaal aantal stemmen: 62


lotlot2
Berichten: 1352
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 12:50

Hey allemaal,

'Hé, anorexiapatiënt!' 'Spillebeen!' 'Lange sliert' 'Dunzak' 'Heb je anorexia?' 'Ga is meer eten!' 'Lot, wil jij even door dat hek glippen om de bal te bakken?' 'Hoeveel weeg je?'

Deze dingen hoor ik dagelijks en ik word er knettergek van!
Ik weet dat ik niet 1 van de dikste ben maar om me dan anorexia patiënt te noemen vind ik vreemd.

Ik ben 1.66, 13 jaar oud en weeg netjes 48/49 kilo.
Heel vaak heb ik mensen al duidelijk gemaakt dat ik geen anorexia heb en dat ze er over op moeten houden.
Dit helpt niet!

Heeft iemand een oplossing om het op te lossen?
Of heb ik werkelijk anorexia >;)

Groetjes

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:52

Anorexia heeft niets met je gewicht te maken maar met je manier van denken en je eetpatroon. Als jij gewoon genoeg en gezond eet is er helemaal niets aan de hand.

Maaike162

Berichten: 740
Geregistreerd: 06-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:54

Ik ben iets van 7 cm langer dan jij en weeg een paar kilo meer. Ik heb zeker geen anorexia, ook al zijn er wel eens mensen die in de gaten houden of ik wel genoeg eet. Maar ik eet zeker voldoende!

Wil je graag nog dunner zijn? Of ben je tevreden met je gewicht? Als je niet druk bezig bent met afvallen en je gewicht, denk ik dat je geen anorexia hebt.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:55

zolang jij gewoon netjes eet en niet geobsedeerd bent met eten en afvallen heb je geen anorexia maar ben je gewoon slank gebouwd.

niets van aantrekken, deze opmerkingen blijf je krijgen. je bent nog jong en in de groei.
veulens zijn ook nog niet gelijk op het volwassen gewicht en moeten ook opgroeien en uitzwaren ;)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:55

Wees blij dat je een gezond gewicht hebt.... naarmate je ouder wordt, wordt iedereen iets zwaarder.
Wanneer meiden van jouw leeftijd nu al veel zwaarder zijn, worden ze dus straks te dik.
Ik zeg: tel je zegeningen en leg al die rare opmerkingen lekker naast je neer....... rare mensen hoor!

lotlot2
Berichten: 1352
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 12:55

Maaike162 schreef:
Ik ben iets van 7 cm langer dan jij en weeg een paar kilo meer. Ik heb zeker geen anorexia, ook al zijn er wel eens mensen die in de gaten houden of ik wel genoeg eet. Maar ik eet zeker voldoende!

Wil je graag nog dunner zijn? Of ben je tevreden met je gewicht? Als je niet druk bezig bent met afvallen en je gewicht, denk ik dat je geen anorexia hebt.


Oke bedankt! Ik ben redelijk tevreden met mijn gewicht.

lotlot2
Berichten: 1352
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 12:56

Ninx schreef:
Wees blij dat je een gezond gewicht hebt.... naarmate je ouder wordt, wordt iedereen iets zwaarder.
Wanneer meiden van jouw leeftijd nu al veel zwaarder zijn, worden ze dus straks te dik.
Ik zeg: tel je zegeningen en leg al die rare opmerkingen lekker naast je neer....... rare mensen hoor!


Bedankt!!

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:57

Anorexia heeft niks met gewicht te maken, het is een psyche ziekte.

hannahaapje

Berichten: 2004
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Prov Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:59

Anorexia is niet heel mager zijn, heel mager zijn is een symptoom van de ziekte anorexia.
En eh, ik zeg zulke opmerkingen nooit tegen iemand en hoor het in mijn omgeving niemand het nooit zeggen tegen iemand anders. Net zoals mensen niet tegen iemand anders die dikker is, ''hee stop eens met eten''. Of het nou opmerkingen zijn over iemands onder- of overgewicht, het is lelijk bedoeld en dat moet je gewoon voor je houden.
Mocht ik het ooit meemaken zou ik er wel wat van zeggen, ik vind het kwetsend voor de mensen die onder de ziekte lijden. ''Even depri zijn door dit en dat'', wat zo makkelijk in de mond word genomen, vind ik ook niet kunnen en daarvan zeg ik ook wat voor ernstige ziekte het is in plaats van grap.

xAmigo

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:01

Dat is echt gewoon een prima gewicht, maak je geen zorgen :) Ik heb zelf ondervonden hoe dit soort opmerkingen je onzeker kunnen maken, terwijl je gewoon tevreden zou moeten zijn met je figuurtje. Zijn het vrienden/familie die het tegen je zeggen of klasgenootjes? Als het vrienden zijn zou ik gewoon een keer in een persoonlijk gesprek zeggen dat je het écht naar vindt en vragen of ze ermee op willen houden. Als het vervelende klasgenootjes zijn zou ik een keer lekker van me afbijten }>

lotlot2
Berichten: 1352
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 13:03

xAmigo schreef:
Dat is echt gewoon een prima gewicht, maak je geen zorgen :) Ik heb zelf ondervonden hoe dit soort opmerkingen je onzeker kunnen maken, terwijl je gewoon tevreden zou moeten zijn met je figuurtje. Zijn het vrienden/familie die het tegen je zeggen of klasgenootjes? Als het vrienden zijn zou ik gewoon een keer in een persoonlijk gesprek zeggen dat je het écht naar vindt en vragen of ze ermee op willen houden. Als het vervelende klasgenootjes zijn zou ik een keer lekker van me afbijten }>


Het zijn met name vrienden. Laatst mijn tante, die zei dat ik wat meer moest gaan eten omdat ze zag dat ik dunner begon te worden

Anoniem

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:05

Ben je ook bewust bezig met eten? Of heb je een goede eetlust en eet je gezond en voldoende zonder er eten als een obsessie te zien?

Dat je op je dertiende dun bent is helemaal niet raar. De ene krijgt al vroeg meer vorm, de andere blijft nog een paar jaar een spriet. Niet teveel van aantrekken. :) Zolang je gewoon genoeg en gezond eet (en daar past ook best eens een uitspatting bij) is er niks om je zorgen over te maken.

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:05

Wees er trots op :D!
Vaak zeggen mensen dit uit jaloezie of omdat ze zich zorgen om je maken. Maar je geeft zelf aan dat je goed eet, dus dan is er geen probleem :)
Believe me, je kunt beter nu wat aan de dunnere kant zijn dan aan de dikkere kant. Je komt straks in de puberteit en dan begint het vanzelf wel allemaal te groeien ;)

En zoals voorgaande berichten zeggen: aneroxia is een psychische ziekte, de drang om controle te hebben over het eten. Zolang je goed gezond en gevarieerd blijft eten, niks aan het handje :)

lotlot2
Berichten: 1352
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 13:09

Judith_ schreef:
Ben je ook bewust bezig met eten? Of heb je een goede eetlust en eet je gezond en voldoende zonder er eten als een obsessie te zien?

Dat je op je dertiende dun bent is helemaal niet raar. De ene krijgt al vroeg meer vorm, de andere blijft nog een paar jaar een spriet. Niet teveel van aantrekken. :) Zolang je gewoon genoeg en gezond eet (en daar past ook best eens een uitspatting bij) is er niks om je zorgen over te maken.


Ik let er wel op wat ik eet, niet dat ik 5 donuts ofzo achterelkaar eet.
's ochtends eet ik 1 broodje, 's middags een cracker en 's avonds aardappelen ofzo.
Tussendoor wel eens een dropje

Ann_moi

Berichten: 3851
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:12

lotlot2 schreef:
Judith_ schreef:
Ben je ook bewust bezig met eten? Of heb je een goede eetlust en eet je gezond en voldoende zonder er eten als een obsessie te zien?

Dat je op je dertiende dun bent is helemaal niet raar. De ene krijgt al vroeg meer vorm, de andere blijft nog een paar jaar een spriet. Niet teveel van aantrekken. :) Zolang je gewoon genoeg en gezond eet (en daar past ook best eens een uitspatting bij) is er niks om je zorgen over te maken.


Ik let er wel op wat ik eet, niet dat ik 5 donuts ofzo achterelkaar eet.
's ochtends eet ik 1 broodje, 's middags een cracker en 's avonds aardappelen ofzo.
Tussendoor wel eens een dropje


Als ik eerlijk mag zijn is dit niet helemaal een gezond eetpatroon voor een 13 jarige in mijn ogen. Helemaal niet als je in de groei bent. Ik denk niet dat je anorexia hebt, tenzij je bewust zo weinig eet. Voor iemand van jouw leeftijd zou het beter zijn 's ochtends 2 boterhammen te eten en 's middags 3 boterhammen. Doe je ook altijd goed beleg en boter op je brood?

dees20

Berichten: 373
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:13

Hallo! Ik lees ook even mee. Ik ben diëtiste en ik vind sochtend's 1 broodje en s'middags een cracker wel erg weinig!

Onderstaand is het advies om per dag te eten voor een vrouw van 13 jaar!

200 gr Fruit 2 stuks
150-200 gr Groente 3-4 opscheplepels
Groente en fruit zijn belangrijk voor je vitamines en mineralen.


150-200 gr Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten 3-4 opscheplepels
140-175 gr Brood 4-5 sneetjes
Brood en aardappelen zitten vol vezels en andere belangrijke stoffen.


20 gr Kaas 1 plak
600 ml Melk(producten)
80-100 gr Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers
Zuivel, vlees en vis zitten vol eiwitten en andere belangrijke stoffen.

15 gr Bak-, braad- en frituurproducten, olie 1 eetlepels
20-25 gr Halvarine 5 per sneetje

Joosiien
Berichten: 1941
Geregistreerd: 07-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:17

Snap dat die opmerkingen die je omgeving maakt niet leuk zijn..
Maar jeetje, dat is echt veel te weinig wat jij op een dag een dag binnenkrijgt.
Eet je bewust zo weinig? En waarom eet je zo weinig?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:17

Ik vind 49 kilo aan de magere kant van 'gezond gewicht"voor een 13 jarige. De puberteit moet dan nog eigenlijk beginnen. Het eten vind ik aardig weinig en eet je naast de aardappelen ook gewoon je groente en vlees?

Ik denk niet dat je anorexia hebt, je kan nl. ook 100kilo wegen en anorexia hebben. Maar het ontbijt is belangrijkste van de dag en 1 broodje en dan alleen een cracker 's middags is wel erg weinig hoor.

Ben je snel ziek, moe en/of heb je snel hoofdpijn?

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:18

Ben je afgevallen de afgelopen periode?

Met 1.66 en 13 jaar is 49 kg prima gewicht. Als je volwassen zou zijn dan zou het wel te laag zijn. Dan zou je rond de 55 kg moeten zitten. Vorig jaar woog ik ook 48 en toen was mijn BMI veel te laag. (Ik ben ook 1.66 en 24 jaar)

Toen ik 13 was woog ik ook rond de 45 kg, terwijl ik genoeg at.

Bovendien is dun zijn niet meteen anorexia, maar is een symptoom van de ziekte. In de nieuwe DSM staat ondergewicht overigens niet eens meer bij de criteria van AN (gelukkig maar!).

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:22

lotlot2 schreef:
Judith_ schreef:
Ben je ook bewust bezig met eten? Of heb je een goede eetlust en eet je gezond en voldoende zonder er eten als een obsessie te zien?

Dat je op je dertiende dun bent is helemaal niet raar. De ene krijgt al vroeg meer vorm, de andere blijft nog een paar jaar een spriet. Niet teveel van aantrekken. :) Zolang je gewoon genoeg en gezond eet (en daar past ook best eens een uitspatting bij) is er niks om je zorgen over te maken.


Ik let er wel op wat ik eet, niet dat ik 5 donuts ofzo achterelkaar eet.
's ochtends eet ik 1 broodje, 's middags een cracker en 's avonds aardappelen ofzo.
Tussendoor wel eens een dropje


Woow meid, je moet wel groeien he!
Meer brood en vooral meer groentes en fruit eten.. Nu snap ik wel dat mensen zorgen om je beginnen te maken.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:26

Het is inderdaad een prima gewicht. Ik ben ruim 10 cm langer en weeg 1 kilo meer, en ik zit wel aan de ondergrens, maar jij dus niet. En ik kan me dus ook voorstellen dat de opmerkingen heel erg vervelend zijn. Bij mij heeft het er in elk geval toe geleid dat ik helemaal geen hap meer door mijn keel kon krijgen en ik er een hekel aan kreeg om in het bijzijn van anderen aan tafel te eten, omdat ze dan zo verschrikkelijk letten op of ik wel genoeg at :'). Ik eet dus nu nog steeds heel weinig aan tafel, tenzij er gewoon lekker gepraat wordt. Onderweg eet ik wel veel.
Dus ga alsjeblieft niet overdreven nadenken over eten!

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:31

Anorexia is een ziekte en niet alleen het mager zijn, de mensen met Anorexia zien zich zelf heel dik walgen van zich zelf wanneer ze wat eten en dat moet er weer uit, ze voelen zich goed wanneer de weegschaal steeds lagere getallen aangeeft en dat motiveert ze om nog meer af te vallen. Het zit echt in zijn of haar hoofd vaak is het een lange pijnlijke weg om boven op te komen, sommige komen niet boven op die hun lichaam is zo zwak dat dood tot vervolg is. Het is echt een verschrikkelijk iets :(

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:34

Sorry ik heb op de verkeerde stem gedrukt ipv op 'nee' te drukken drukte ik op 'je zit op het randje'.

Anorexia heeft niks te maken met het feit dat je slank bent, je geeft niet over eet niet bewust heel erg weinig en je sport niet meer dan dat je moet sporten, dus nee je hebt geen anorexia. Dit is puur pest gedrag van de mensen om je heen.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 11-11-13 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:36

Je eet héél weinig. Ongezond weinig. Dat betekent niet dat je anorexia hebt maar wel dat je problemen kunt krijgen door je eetpatroon. Misschien nu nog niet, maar langere tijd zo weinig eten is echt niet gezond. Ik zou dus wel proberen daar iets aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:37

Je hebt geen anorexia hoor :n ik ben 25, 8 centimeter kleiner én ruim 10 kilo zwaarder, en zelfs dat is nog prima :j zeker nu je in de groei bent gaat er nog wel iets bijkomen (denk aan borsten, heupen die breder worden). En dat is totaal niet erg! Mits je gewoon goed blijft eten natuurlijk!

En dan zal je zien dat de opmerkingen vanzelf verdwijnen. Je kan het ook zien als "ze zijn allemaal jaloers op jouw slanke bouw" :j