Weinig energie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 01:42

Weet eigenlijk niet hoe ik moet beginnen, maar de titel zal wel boekdelen spreken.

Sinds de puberteit heb ik er eigenlijk al last van. Ik voel me namelijk altijd lusteloos.
Ik word er onderhand een beetje gek van wel. Ik ben heel ondernemend en vind veel dingen leuk om te doen, maar omdat ik me zo lusteloos voel kan ik me er nooit toe zetten om iets te gaan doen. Ik weet dat ik dingen moet ondernemen om energie te krijgen (denk ik), maar ik kan nergens de motivatie vandaan halen. Zodra ik ook maar 1 seconde op bed ga liggen of op de bank ga zitten lukt het me niet meer om er af te komen. Op de middelbare school was dit altijd een probleem, omdat ik hierdoor veel spijbelde. Ik studeer nu en ik doe een hele leuke studie wat me motiveert om naar school te gaan. Ik heb helaas elke week een ander rooster, waardoor ik ritme mis. Hier kan ik heel slecht tegen en daardoor wordt het alleen maar erger. Het komt er dus eigenlijk op neer dat de vrije tijd die ik heb spendeer aan 'niets doen'. Ik voel me hierdoor nutteloos en lui terwijl ik dat helemaal niet wil zijn. Ik weet niet wat ik hier mee moet. Ik weet dat voeding er mee te maken heeft, maar daar ligt het niet aan. Ik eet 's ochtends fruit/brood, 's middags probeer ik altijd brood te eten en fruit en 's avonds gewoon wat de pot schaft en daar komen ook genoeg snoepjes en tussendoortjes aan te pas. :o

Ik ben er nog nooit mee naar de dokter geweest trouwens, maar zou dat niet een beetje overdreven zijn? Ik hoop dat jullie misschien verhelderende tipjes voor mij hebben.

Anoniem

Re: Weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 01:44

Rook je ook al sinds de puberteit? Gezien je avatar en gebruikersnaam kan ik wel concluderen dat je rookt denk ik of niet :D ? Daardoor kun je namelijk ook een erg slechte conditie krijgen en je dus lusteloos gaan voelen. Ik zeg niet dat dat het is, maar het zou wel kunnen natuurlijk.

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 01:52

Haha scherp, ja ik rook sinds mijn 14e. Maar ik denk niet dat dat het is. Ik rook namelijk niet veel, thuis sowieso niet. Ik rook ook wel eens 3 dagen niet en dan voel ik me precies hetzelfde.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 01:53

Ik heb een beetje moeite met een beeld krijgen van wat jij verstaat onder lusteloos.
Heb je nooit ergens zin in? Geen hobbies/passies?
Hoe lang slaap je? Heb je nog meer klachten?
Gezien je zegt sinds de puberteit vraag ik me af of het niet hormoon-gereguleerd is.

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 01:57

Al es bloedonderzoek laten doen? Kan op een tekort wijzen (vitamines, magnesium...). Ik heb ook dit probleem, wel later begonnen bij mij, maar ik blijf ook in mijn zetel hangen. Toch es proberen te sporten en zo, iets waarbij je mee moet met de groep (spinning, aerobics...) en waarbij je wat opgezweept wordt door bijv. de muziek.

Van mij hangt het samen met vit. D-tekort, al betert het nog niet helemaal nu dit weer op peil is. Ik heb echter ook wel een hormonaal probleempje (prolactinehormoon is iets verhoogd, komt normaal voor bij zwangere vrouwen), dus kan hier natuurlijk aan liggen.

Qua voeding mss es proberen volkorenbrood te eten, of brood helemaal afbouwen, sommige mensen worden hier ook moe van.

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:48

Ben je ook aan de pil? Veel vrouwen klagen over het down/lusteloos voelen bij bepaalde soorten pil.

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 15:33

Sassol schreef:
Ik heb een beetje moeite met een beeld krijgen van wat jij verstaat onder lusteloos.
Heb je nooit ergens zin in? Geen hobbies/passies?
Hoe lang slaap je? Heb je nog meer klachten?
Gezien je zegt sinds de puberteit vraag ik me af of het niet hormoon-gereguleerd is.

Jawel, heb hobby's genoeg. Kan me er alleen niet toe zetten. De geest wilt wel, maar mijn lichaam werkt niet mee. Zo voelt het zeg maar. Ik weet niet of je het dan beter begrijpt.
Sowieso 7 uur per nacht, meestal langer. Heb verder eigenlijk geen lichamelijke klachten.
hwn schreef:
Al es bloedonderzoek laten doen? Kan op een tekort wijzen (vitamines, magnesium...). Ik heb ook dit probleem, wel later begonnen bij mij, maar ik blijf ook in mijn zetel hangen. Toch es proberen te sporten en zo, iets waarbij je mee moet met de groep (spinning, aerobics...) en waarbij je wat opgezweept wordt door bijv. de muziek.

Van mij hangt het samen met vit. D-tekort, al betert het nog niet helemaal nu dit weer op peil is. Ik heb echter ook wel een hormonaal probleempje (prolactinehormoon is iets verhoogd, komt normaal voor bij zwangere vrouwen), dus kan hier natuurlijk aan liggen.

Qua voeding mss es proberen volkorenbrood te eten, of brood helemaal afbouwen, sommige mensen worden hier ook moe van.

Ja ik heb een tijdje zumba en hardlopen gedaan. Vond het wel leuk om te doen, maar verder hielp het eigenlijk niet.

Ik eet al niet zoveel brood, vind dat namelijk niet zo lekker. Wit brood probeer ik zoveel mogelijk te vermijden omdat ik anders niet vol zit en dan heb ik helemaal geen energie. Maar een bezoekje aan de dokter is misschien wel een goed idee.
zonnebloem18 schreef:
Ben je ook aan de pil? Veel vrouwen klagen over het down/lusteloos voelen bij bepaalde soorten pil.

Ja, ik slik Ethinylestradiol/levonorgestrel 0,03 mg/0,15 mg.

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:43

Een bezoekje aan de huisarts is het verstandigste en dan eerst even bloedonderzoek laten doen. Komt daar niets uit zou je kunnen vragen of je mag overstappen naar een andere pil of eventueel een tijd (minimaal 3 maanden) stoppen met de pil om te kijken of het dan beter wordt.

m_ss
Berichten: 415
Geregistreerd: 22-01-10
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:47

Van brood (koolhydraten en tarwe) en suiker (zit ook in fruit!) kun je heel erg lusteloos worden. Probeer eens om brood te vervangen door spelt of gewoon door yoghurt met bv noten (havermout kan wel) en je aardappels of pasta door een extra schep groente en vlees. Ik doe dat sinds een aantal weken (onder begeleiding van dietist ivm mijn M.E. en ik merk echt verschil!)
Natuurlijk is een bloedonderzoek etc verstandig, en kun je ook gewoon zelf eens proberen of een vitamine B, een multivitamine of een magnesium tablet van de drogist je helpt:)

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 16:47

Bedankt voor de tips. Ik ga zo snel mogelijk de huisarts bellen.
De pil kan ik wel een tijdje mee stoppen, kijken of dat werkt. Ik heb geen relatie en zo'n wildebras ben ik ook niet, dus is ook niet nodig. :=

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:36

@m_ss, interessant van dat fruit, ik snapte het al niet goed waarom ik, als ik gezond probeer te leven (dus veel fruit eet) juist nog vermoeider ben. Banaan bijvoorbeeld, dat zou de ideale energie- en magnesiumbron zijn, maar als ik dat eet, zit ik nogal snel op mijn g*t.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:25

Ben je in je puberteit toen ook met de pil begonnen of pas later?

Snap nu wel wat je bedoelt ja, bloedonderzoek is geen verkeerde. Neem ook de uitslagen mee, voor bijv. vitamine B12 wordt een veel te lage grens gehanteerd. Dan zegt de dokter dus dat je goed zit, terwijl deze wel aan de lage kant is. En aangezien je energie tekort komt, zijn tolerabele, maar ietwat lage waardes wel wat om naar te kijken.

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 20:49

Sassol schreef:
Ben je in je puberteit toen ook met de pil begonnen of pas later?

Snap nu wel wat je bedoelt ja, bloedonderzoek is geen verkeerde. Neem ook de uitslagen mee, voor bijv. vitamine B12 wordt een veel te lage grens gehanteerd. Dan zegt de dokter dus dat je goed zit, terwijl deze wel aan de lage kant is. En aangezien je energie tekort komt, zijn tolerabele, maar ietwat lage waardes wel wat om naar te kijken.

Ik geloof toen ik 15 was, maar toen speelde dit probleem eigenlijk al.

Ja zal ik doen, heb er zelf de ballen verstand van dus zal het hier ook neer zetten dan. Ben maandag vrij dus hoop dat ik dan terecht kan.

Samantha

Berichten: 313
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:28

Zoals hwn al schreef zou ik even langs de HA gaan. :)
Ik had ook 2 jaar lang van enorme vermoeidheid, lusteloosheid en hoofdpijn . Ik kon ook nooit lang genoeg slapen.
Toen heeft de HA een bloedonderzoek gedaan en bleek ik een ernstig vitamine D en B12 tekort te hebben (wat overigens veel mensen in Nederland hebben zonder het te weten).
Een vitamine tekort kan heel vervelend zijn dus ik zou het zekere voor het onzekere nemen.
Als je met jouw klachten naar je dokter gaat zal hij/zij denk ik al standaard een bloedonderzoek willen uitvoeren.

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:17

Wel opletten met "standaard" bloedonderzoek, hier in Belgiƫ zit bijv. vit. D daar niet in.

En intussen mss begeleiding vragen aan de HA om te stoppen met roken? Zal een pak schelen in je energie en in je portemonnee...