ADHD 'bestaat niet'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ewona
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:22

Kijk, dat vind ik nu ook.
Ze zijn tegenwoordig zo snel met hun plakkertjes.
Je hebt dit of dat en je moet daarom of naar die school, of die medicatie nemen, of naar die psycholoog of psychiater gaan.

Onze kinderen hebben adhd en autisme. Maar voor alles zijn ze gewoon kind !
En dat mogen ze ook zijn, komt daar nog iets bij, tja dan is dat maar zo.
Voor mij hoeft dat plakkertje niet, maar het onderwijs en het CLb wil blijkbaar wél stickers op kinderen plakken. (tenminste hier in Belgie)
Ze gaan wel naar bijzonder onderwijs, omdat ze daar geen 8 u op hun gat moeten zitten luisteren, maar op hun manier les krijgen en veel mogen "doen". Ze zitten ook maar in groepjes van 7 kinderen, zodat er veel minder afleiding is, en meer tijd van de leerkrachten om hun te begeleiden. Toch krijgen ze dezelfde leerstof en kan onze dochter straks gewoon aansluiten in het middelbaar onderwijs.
Gaat prima zo.

Vroeger hoorde je niet van autisme, en dan bedoel ik niet 10 of 20 jaar geleden, maar nog verder in de tijd.
Of het moest een heel extreem geval zijn, iemand die zat te wiegen op de grond en niet praatte, dan was er natuurlijk wel iets mis in hun ogen.
Maar in die tijd waren er ook mensen met autisme of met adhd, alleen noemden ze die toen een "raar geval", een "moeilijke" of een "drukke".
Voor de rest leefde je gewoon mee met de rest en dat ging ondanks dat je autisme of adhd had prima.
Ok, je kreeg wat vaker op je kap, maar dat was toen gewoon zo. Ik kan de keren dat ik op straf stond of een "opvoedkundige" klap kreeg niet tellen, maar ik ben er niet dood aan gegaan. Ik haatte mijn ouders ook niet daarvoor, integendeel.

Je klom in bomen, bouwde kampen, ging rennen achter mekaar door de velden, ging een ganse dag door het bos zwerven met een kliekje andere kinderen.
Dat kan nu plots allemaal niet meer. Pedofielen, kindermoordenaars en noem maar op maken het onveilig voor onze kids. Ze doen meer binnen-dingen, of computer-dingen en kunnen hun energie niet meer zo kwijt.
Vraag me af of het er allemaal beter op wordt met de vooruitgang.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:22

Poess91 schreef:
Nog zie ik geen directe bewijzen van je.
Maar ach, laat iedereen maar denken dat ze het tegenwoordig beter weten.
Want je moet je ergens goed door voelen toch?



dus ze hebben jou adhd een stukje hersens uit je hoofd gehaald en daar een stofje uitgepakt, onder een microscoop gelegd en toen gezegd : ja er is AD(H)D!
net zo onbewezen..

dat medicatie werkt maakt nog geen ziekte ;)
Ik geloof in adhd, ik geloofde enkel niet in de test : stop er wat ritalin in, als ze rustig wordt is er ad(h)d aanwezig ;)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 06-11-13 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:23

Poess91 schreef:
Ligt eraan wat je triest durft te noemen.


Triest dat het stempelen zo gemakkelijk gaat.

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:23

Haha verstand heb je er duidelijk niet van.
Want beide methodes zijn zo fout als wat
Hoe denk je dat ze dat testen? _O-

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:26

Geloof me, als je het echt hebt weet je het. Het hoofd van een AD(H)D'er werkt gewoon anders.

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:26


eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:28

StableDoor schreef:
Geloof me, als je het echt hebt weet je het. Het hoofd van een AD(H)D'er werkt gewoon anders.


Want?

Kan het geen karaktereigenschap zijn? Als je anders bent, word je meteen in een hokje geplaatst. Voldoe je niet aan de maatstaven? Dan stoppen we er maar een pilletje in of geven we ze maar even extra tijd tijdens een toets (in het geval van dyslexie)

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:28

Ik kan je ook wel tig sites sturen die interessant zijn en welke laten zien hoe het bij een AD(H)D'er wel werkt.
Snap niet waar jullie je eigen druk om maken als je het zelf toch niet hebt :').

En snap ook echt niet dat iedereen denkt dat je zo snel een stempel heb.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:28

Poess91 schreef:
Haha verstand heb je er duidelijk niet van.
Want beide methodes zijn zo fout als wat
Hoe denk je dat ze dat testen? _O-


Ik slik pas sinds kort het medicijn en mijn psychiater was er heel simpel over: als je AD(H)D hebt, werkt het in de zin dat je je beter kan concentreren / rustiger wordt en als je dat niet hebt, werkt het juist als iets waar je drukker van wordt (als pepmiddel).

-> hier reageerde ik op. dat keurde ik af. ( daarom zei ik, ritalin kan ook werken voor niet ad(h)d'ers en maakt dus als het werkt niet gelijk dat je een ad(h)d'er bent :)
en precies. zo test je AD(H)D NIET. niet door stofjes te onderzoeken maar door een heleboel anderen testen. Dus 100% bewijs dat het er is, is er dus niet... ondanks dat geloof ik er wel in ;)

Misschien (heb je ad(h)d, heb je een terechte sticker, maar ik geloof er heilig in dat 75% een stickertje heeft omdat hun kids zo genaamd problemen hadden, die voor gekomen uit problemen die zelf veroorzaakt zijn door de maatschappij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:28

Poess91 schreef:
Bizzybijtje schreef:


En bij iedereen die de diagnose ADHD krijgt wordt dat gecontroleerd?


Nee, maar sowieso krijg je die diagnose echt niet 123.
Daar gaan echt wel heel wat gesprekken met deskundigen aan vooraf.
Denk je dat ritalin zomaar wordt voorgeschreven?


Als ik naar de hoeveelheid diagnoses kijk denk ik dat absoluut.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:30

KingYasFenn schreef:
hier een niet ADHDer, die zeker wel eens ritalin voorgeschreven heeft gekregen om rustig te blijven ;)

Niet banketstaaf bedoeld
maar mensen geloven ook nogsteeds dat je dikker wordt van antidepressiva etc omdat psychiaters het zeggen.
NIET WAAR. waarom? Ze gaan geen depressief persoon vertellen dat ze dik worden vanuit zichzelf, je wordt namelijk dikker omdat je jezelf niet meer in controle hebt...


heeft iemand van jullie wel eens een 'nep pilletje' van pap en mam gekregen toen je ergers enorm bang voor was?
en opeens was je rustiger etc? ' ja het werkt echt' het was niks... maar omdat je denkt dat het helpt kalmeer je vanzelf...

ik geloof zeker in ADHD, maar dat ritalin enkel voor hun werkt etc. is een fabeltje! ;) dat ritalin kalmerend en concentratie etc werkt, klopt... maar niet alleen voor de adhd'er
( een geruststellend fabeltje van psychiaters..)

Ehhh dit staat gewoon vermeld in de gebruiksaanwijzing van de antidepressiva; dat het eetlust opwekkend kan werken.
Ook is bekend dat mensen met een depressie minder actief zijn en daardoor aankomen.
(daarnaast zijn er ook mensen die van de stress flink afvallen).

Een psychiater stelt alleen mensen gerust door te vermelden dat het een "normale" bijverschijnsel kan zijn en dat (zodra de behandeling aanslaat en de mensen daardoor weer actiever worden) het eventuele overgewicht weer af zal nemen.
Maar de eerste prioriteit is om mensen weer stabiel te krijgen.

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:30

Zal je dan uiteindelijk toch tegenvallen :).
Dan alsnog krijg je niet zomaar ritalin voorgeschreven, ook al heb je wel de diagnose.

Ewona
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:30

Gaat het testen in Nederland dan zo makkelijk ?
Onze kinderen moesten 6 weken opgenomen worden om uit te maken wat er precies mis was.
Helemaal niet makkelijk, niet voor kinderen en niet voor ouders.
Maar dus niet op 123 gebeurd, dat stempeltje.
Daar vooraf waren ook nog een 10 tal sessies bij een kinderpsychiater, aangeduid door het CLB.

Kinderen weten zelf goed dat er iets mis is, zelfs op jonge leeftijd.
Onze jongste zei toen hij 5 was al : laat dan eens een foto van mijn hersenen maken, dan kunnen jullie zien dat er iets mis is !!
Hij was zo boos en zei echt dagelijks : niemand, écht niemand begrijpt mij. Waarom is iedereen toch zo anders ?
Dus ja, hij besefte het maar al te goed en heeft er ook veel moeite mee gehad.
Nu hij weet dat we hem niet anders bekijken, maar nemen zoals hij is, gaat het relatief goed met hem.
Hij is ondertussen 9 en zegt nog vaak : vandaag is mijn hoofd weer een puinhoop, ik weet niet wat ik eerst moet denken en doen.
Kan je nagaan ...

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:31

Poess91 schreef:
Ik kan je ook wel tig sites sturen die interessant zijn en welke laten zien hoe het bij een AD(H)D'er wel werkt.
Snap niet waar jullie je eigen druk om maken als je het zelf toch niet hebt :').

En snap ook echt niet dat iedereen denkt dat je zo snel een stempel heb.


Ik vind het gewoon jammer dat kinderen zich verschuilen achter stempels als zij niet (normaal) functioneren. Als je er van bewust bent, kun je er toch wat aan doen? Nee, men gooit er maar een pilletje in en dan is t over. ;)

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:31

KingYasFenn schreef:
-> hier reageerde ik op. dat keurde ik af. ( daarom zei ik, ritalin kan ook werken voor niet ad(h)d'ers en maakt dus als het werkt niet gelijk dat je een ad(h)d'er bent :)
en precies. zo test je AD(H)D NIET. niet door stofjes te onderzoeken maar door een heleboel anderen testen. Dus 100% bewijs dat het er is, is er dus niet... ondanks dat geloof ik er wel in ;)

Misschien (heb je ad(h)d, heb je een terechte sticker, maar ik geloof er heilig in dat 75% een stickertje heeft omdat hun kids zo genaamd problemen hadden, die voor gekomen uit problemen die zelf veroorzaakt zijn door de maatschappij.

Nee natuurlijk niet.
Trouwens ritalin werkt maar bij 2/3 van de ADHD-ers.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:31

eenitraM schreef:
StableDoor schreef:
Geloof me, als je het echt hebt weet je het. Het hoofd van een AD(H)D'er werkt gewoon anders.


Want?

Kan het geen karaktereigenschap zijn? Als je anders bent, word je meteen in een hokje geplaatst. Voldoe je niet aan de maatstaven? Dan stoppen we er maar een pilletje in of geven we ze maar even extra tijd tijdens een toets (in het geval van dyslexie)

ja, mijn karaktereigenschap is dat mijn hersenen als watjes voelen en alles langs me heen gaat en het extreem moeilijk is om te concentreren :') Ik dacht dat karaktereigenschappen te maken hadden met je karakter, dus of je aardig bent, sociaal, spontaan en noem maar op, niet een concentratievermogen :+

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:32

Ik geloofde vanaf het begin al niet dat ADHD een 'ziekte' was of echt was.Sommige kinderen zijn hyperactief,wil niet zeggen dat ze ADHD hebben.Niet iedereen kan zich net zo goed concentreren als andere.Niet iedereen is net zo rustig als andere.Iedereen is verschillend,maar dat wil niet zeggen dat je een 'afwijking' hebt of een 'ziekte'.
Natuurlijk word je rustig van medicatie,als ik een valium neem word ik ook heel relaxt en rustig.
Ik ken een jongen [nu 18] van jongs af aan,hij had aandacht tekort van zijn ouders,vroeg hier heel duidelijk om.En wat zeggen de artsen? hij heeft ADHD en PDDNOS,hoppa vol medicijnen want daar word die rustig van.
Nix geen ADHD/PDDNOS die jongen schreeuwt om aandacht! Als hij bij mij was,was het een rustige jongen,hij kreeg aandacht van mij! Hij stelde altijd veel vragen,zijn ouders hadden geen zin om die te beantwoorden en ik wel.
Heel veel kinderen hebben een aandacht 'stoornis' en geen ADHD of wat dan ook.
Die medicatie is puur gif.

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:32

eenitraM schreef:
Poess91 schreef:
Ik kan je ook wel tig sites sturen die interessant zijn en welke laten zien hoe het bij een AD(H)D'er wel werkt.
Snap niet waar jullie je eigen druk om maken als je het zelf toch niet hebt :').

En snap ook echt niet dat iedereen denkt dat je zo snel een stempel heb.


Ik vind het gewoon jammer dat kinderen zich verschuilen achter stempels als zij niet (normaal) functioneren. Als je er van bewust bent, kun je er toch wat aan doen? Nee, men gooit er maar een pilletje in en dan is t over. ;)


Het is niet over, maar het kan deels helpen :)

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:33

lifaya schreef:
ja, mijn karaktereigenschap is dat mijn hersenen als watjes voelen en alles langs me heen gaat en het extreem moeilijk is om te concentreren :') Ik dacht dat karaktereigenschappen te maken hadden met je karakter, dus of je aardig bent, sociaal, spontaan en noem maar op, niet een concentratievermogen :+


Nee, stop jezelf maar vol met pilletjes en schuil je maar achter "ja maaaaaaar ik heb.....". Daar word je beter van ;)

Als je weet waar het fout gaat en je er van bewust bent kun je er aan werken.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:34

ja maar ik slik geen pillen :')

Je hebt duidelijk geen goed beeld bij een echte concentratiestoornis :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:34

lifaya schreef:
eenitraM schreef:


Want?

Kan het geen karaktereigenschap zijn? Als je anders bent, word je meteen in een hokje geplaatst. Voldoe je niet aan de maatstaven? Dan stoppen we er maar een pilletje in of geven we ze maar even extra tijd tijdens een toets (in het geval van dyslexie)

ja, mijn karaktereigenschap is dat mijn hersenen als watjes voelen en alles langs me heen gaat en het extreem moeilijk is om te concentreren :') Ik dacht dat karaktereigenschappen te maken hadden met je karakter, dus of je aardig bent, sociaal, spontaan en noem maar op, niet een concentratievermogen :+


Ja, je kunt als karakter hebben dat je je moeilijk kunt concentreren.

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:35

En ging het maar zo makkelijk
'als je weet waar de fout zit weet je waar je aan moet werken.'
Denk je dat we ons best niet doen om ons te concentreren?
En als het helpt, waarom zouden we dan geen medicijnen mogen nemen?

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:35

@Gohya
Nu doe je een uitspraak specifiek op die jongen'.
Er zijn genoeg kinderen (met een "afwijking") die zich bij andere zichzelf tijdelijk goed kunnen beheersen.
Maar zodra ze thuis zijn ontspannen ze zich weer en komt alles eruit.

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:35

lifaya schreef:
ja maar ik slik geen pillen :')


Wat doe je er wel aan dan?

Ik heb ADD dus ik functioneer niet. Als ik raar doe komt dat door mijn ADD. Je doet schuilen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:36

KingYasFenn schreef:
Ik zeg niet dat ADHD niet bestaat, dat kan ik niet 'bewijzen' en daar wil ik misschien ook wel niet in geloven.

Wat ik wel zeg,
is dat kinderen te snel stickertjes krijgen met adhd...
veeeeel te snel. Vaak is het probleem al helemaal opgelost als een van de ouders gewoon zou toe geven dat hun kind er baat bij heeft als een van de twee een thuis ouder wordt.
De wereld is nu ingedeeld met overmatig veel prikkels, te veel prikkels.

Vroeger was het niet zo extreem.( denk aan volle dagen van naar school en dan dagopvang en dan misschien nog wel even de oppasmoeder, maar ook aan alle dingen waar we onze kinderen op sleep touw naartoe nemen, het is tegenwoordig heel normaal dat je jonge kinderen mee naar een pretpark neemt.. veel te prikkels etc) We verwachten te snel dat een kind hetzelfde is als een volwassen en netzoveel prikkels aan kan, ERROR, is nou eenmaal niet zo!
En juist door die extreem veel prikkels ' gaat er zogenaamd wat mis in kinderen en zijn ze niet goed... krijgen ze stempeltjes als adhd...
Kijk naar hoe het gaat in de maatschappij, en wat wij als maatschappij en ouders etc fout doen, voordat je gelijk je kind een stickertje opplakt " ja daar kan hij niks aan doen, hij heeft adhd' is een excuus voor dingen geworden die niet sociaal accepteerbaar zouden moeten zijn!

ik herhaal : er zijn misschien wel degelijk kinderen met een terechte stempel adhd.
maar vele zullen de stempel adhd hebben gekregen door fouten in het aanvoelen van (grenzen van)kids.


ADHD krijg je als diagnose van een groep artsen, niet van ouders hoor :')