ADHD 'bestaat niet'

Moderators: Polly, Dani, khirshanta, Leo, Shanna, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

NikkiDeKerf

ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 21:53

Hoorde hier al eerder van, maar nu is het ook op internet op meerdere plekken gepubliceerd.
Ik kon er nog geen topic over vinden toen ik de zoekfunctie gebruikte, maar vond dit wel het delen waard.

Citaat:
Als jij, of iemand die je kent, een kind heeft dat gediagnosticeerd is met ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), is de kans groot dat het eigenlijk prima gaat met het kind. Dat is wat de “bedenker” van ADHD, Leon Eisenberg, vermoedelijk zou zeggen als hij nog in leven was. Op zijn sterfbed, gaf deze psychiater en autisme pionier toe dat ADHD in feite een “fictieve ziekte” is, wat betekent dat miljoenen jonge kinderen op dit moment onnodig zware, geestverruimende medicijnen voorgeschreven krijgen, die voorbode zijn van een leven vol medicijnverslaving en mislukking.

Bron en meer: http://www.gewoon-nieuws.nl/2013/09/psy ... nqcz_mU04A

Citaat:
De gealarmeerde critici van de ‘Ritalin’-ramp krijgen nu bijval uit een volkomen andere hoek. Het Duitse weekblad ‘Der Spiegel’ heeft in een coverstory van 2 Februari 2012 de Amerikaanse psychiater Leon Eisenberg geciteerd. Eisenberg is geboren in 1922 en de zoon van Russisch-Joodse immigranten in de VS, en hij was de ‘wetenschappelijke vader’ van de het ziektebeeld ‘ADHD’, een ziektebeeld dat het afgelopen decennium als diagnose bij kinderen aan de lopende band werd gesteld. 7 Maanden voor zijn dood, op de respectabele leeftijd van 87 jaar, laat deze psychiater in zijn laatste interview optekenen dat ‘ADHD nu een perféct voorbeeld is van een fictieve ziekte’..!

Bron en meer: http://www.gewoon-nieuws.nl/2013/09/psy ... nqcz_mU04A

En een blog die ik zelf ook wel weer interessant vond: http://www.gezinspiratie.nl/archives/8170

Ik maak graag foto's van paarden *-:)

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 21:59

Natuurlijk word je rustiger van de medicijnen, maar ik of een ander zonder 'ADHD' wordt dat waarschijnlijk ook.

Er zijn in de loop der tijd zoveel verschillende 'ziektebeelden' en symptomen aan ADHD toegekend, en zo snel kinderen in het hokje geplaatst en maar op medicijnen gezet. En nu zelfs de 'geestelijke vader' van de ziekte heeft gezegd dat het eigenlijk een fictief beeld is, om medicijnen te verkopen.. lijkt mij het toch duidelijk?

Dat betekent echt níet dat je geen last van bepaalde klachten kan hebben. Maar het betekent wél dat je misschien naar andere methodes moet kijken dan onnodige medicijnen, die niet goed voor je zijn. Dat je klachten misschien ook op een andere manier aangepakt kunnen worden, door aan jezelf te werken en patronen te doorbreken of veranderen, etc.
Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 06-11-13 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 22:01

Ooh thanks! Ik had nog gezocht op dingen als 'ADHD fictief' en 'ADHD sterfbed', maar vond op 1 of 2 huiskamerposts na helemaal niets.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 22:07

Diabetes is een aantoonbare ziekte, ADHD is net als bijv. obsessive compulsive disorder niet aangetoond als ziekte. Wel als psychiatrische stoornis, maar niet zoals jij nu aangeeft als lichamelijke ziekte. (Voor zover ik weet, maar ik ga eens verder lezen over jouw verhaal met het dopamine-tekort! Edit: en daar vind ik inderdaad onderzoeken over, hoewel er ook weer tegenstrijdigheden over zijn, lastig verhaal. Ik bedoel überhaupt overigens nooit te zeggen dat er géén klachten kunnen zijn etc, zoals steeds weer benadrukt.)

Poess91 schreef:
Ik denk dat je er te licht over denkt. Voel me als ADD'er ook altijd beledigd als mensen durven te beweren dat ADHD verzonnen zou zijn. En wat betreft de medicijnen ben ik er zeker niet slomer door oid, maar zit er wel top door in m'n vel en kan tenminste normaal werken etc.

Het is absoluut niet mijn bedoeling jouw problemen te ondermijnen hoor. Alleen als degene die ooit het begrip 'ADHD" de wereld in heeft geholpen, zelf ook weer heeft toegegeven dat dit alleen is gedaan om medicijnen te kunnen verkopen, en dat het een 'zelf-bedacht' beeld is.... dan kan je daar weinig onderuit. [Edit: Verderop staat te vinden dat dit artikel (over ADHD zelf-bedacht zijn) gebaseerd is op een vertaalfout, dus wellicht is bovenstaande onjuist. http://www.snopes.com/politics/quotes/adhd.asp]

Nogmaals: dat betekent níet dat jij niet bepaalde klachten kan hebben. Sterker nog, ik pas perfect in het lijstje ADD-klachten of hoog sensitief persoon, etc. Wat ik alleen zelf vind, is dat dit in de meeste gevallen meer een verzameling voor bepaalde eigenschappen of gedragingen lijkt, die misschien beter opgelost kunnen worden met therapie of begeleiding dan medicijnen. Zeker op de lange termijn gezien.
Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 06-11-13 22:39, in het totaal 5 keer bewerkt

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 22:10

lifaya schreef:
Ik meld me ook even als ADHDer ;) ik was voor mijn 10e gediagnosticeerd, nu mijn hyperactiviteit vrijwel kwijt maar in mijn hoofd echt nog een adhder. ik vind het heel spijtig dat mensen nu gaan claimen dat het allemaal tussen de oren zit en dat we ons in feite zouden aanstellen als we zouden zeggen dat we een concentratiestoornis hebben (want dat is ADHD in mijn ogen vooral).

Ik denk dat jij nu de spijker op zijn kop slaat: op één of andere manier beginnen hier mensen te reageren die zich aangesproken voelen of automatisch er vanuit gaat dat er wordt gezegd dat 'zij zich aanstellen'. Waar stáát dat precies?

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 22:19

Ik ben ook benieuwd bij hoeveel mensen die ADHD hebben het dopamine-tekort dan medisch onderzocht is (kan dit?), vind dat wel interessant. Vind nu ook al wel onderzoeken hoor, die het verband hebben aangetoond tussen stoornissen en dopamine-tekort. Als daar het label 'ADHD' op hoort, prima.

Deze is oveigens ook interessant (nee, zo snel lees ik niet, still working on it). Hier gaat het erover dat het vooral om een foutieve interpretatie in de vertaling gaat, en dat dr. Eisenberg niet gezegd zou hebben dat ADHD volledig 'verzonnen' was, maar meer dat het te veel en te snel als diagnose wordt gesteld:
http://www.snopes.com/politics/quotes/adhd.asp"

Zou zouden volgens experts ongeveer 5.4 miljoen Amerikaanse kinderen met symptomen van ADHD kampen. Psycholoog Dr. Jakan geeft daarin ook weer aan dat 90% van deze kinderen waarschijnlijk geen afwijkingen in hun dopamine aanmaak hebben. Terwijl wel een groot gedeelte daarvan op Ritalin wordt gezet..
Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 06-11-13 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 22:29

Denk dat dat inderdaad het 'probleem' is: onzorgvuldige diagnose.

ADHD is dus, zoals ik het nu begrijp (?help me als ik fout zit!) een aantoonbare afwijking aan het systeem dat dopamine aanmaakt/uitscheidt. Dopaminetekort veroorzaakt de symptomen van AD(H)D. Toch? Hoewel er dus ook net weer gezegd wordt dat dit verband nooit is aangetoond, dus dat er geen medische reden voor ADHD bekend is. Dubbel, en lastig!

De vraag is echter bij hoeveel van de kinderen en volwassen die tegenwoordig het label AD(H)D opgeplakt krijgen, en bijhorende medicijnen, daadwerkelijk medisch onderzocht zijn? Waarbij dit werkelijk is aangetoond? Dat maakt denk ik ook dat mensen soms sceptisch zijn of dat dat er misvattingen ontstaan: als een ziekte zo vaak gediagnosticeerd wordt zonder dat daar hard bewijs voor is, neemt de geloofwaardigheid ervan af. Helaas voor degenen die echt de symptomen van ADHD hebben door een medische oorzaak.
Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 06-11-13 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 23:44

Mindim schreef:
Kinderen verschuilen zich niet, die hebben nog nooit van ADHD gehoord als ze de diagnose krijgen. Schuif er maar een pilletje in? Doe er wat aan als je het weet. Werkelijk, houd alsjeblieft je mond, je weet niets.

Zinnige bijdrage vol steekhoudende argumenten die de discussie echt ten goede komen. (Niet alleen van jouw kant, maar deze reacties die persoonlijk iemand aanvallen steken er wel boven uit)

(edit voor typo)
Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 06-11-13 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie