Welke pijnstillers versterken elkaar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Welke pijnstillers versterken elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:53

Hallo allemaal,

Ik ben al de hele week geveld door de griep en op zich ben ik aardig herstellende, maar de hoofdpijn gaat maar niet weg!! Heb echt het gevoel dat mijn hoofd nog eens uit elkaar knalt. Een holteontsteking is het denk ik niet; daar heb ik ervaring mee in het verleden maar was toch een andere pijn dan ik nu heb.

Maar goed, vanavond moet ik filmen en dat wil en kan ik eigenlijk niet afzeggen. Had eerder deze week verwacht vandaag wel weer op de been te zijn, maar ja, die verdomde hoofdpijn hè. Had echt niet voorzien dat die zo lang zou aanhouden. Nu wil ik vanavond toch gaan filmen, dan maar na een hoeveelheid pijnstillers. Echter heb ik vanmorgen vroeg 2 ibuprofen gehad en vanmiddag ééntje, maar ik merk nog geen verbetering.

Nu weet ik dat van Naproxen, Ibuprofen en Paracetamol er 2 zijn die elkaar versterken als je ze samen inneemt... Maar welke 2 waren dat ook alweer?

Thx :)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Welke pijnstillers versterken elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:55

ibu en para :j

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:55

Ik slik al jaren ibuprofen samen met een aspirine. Iedereen zei altijd dat het niet mag, ook de drogist. Echter hielp dat als enige tegen mijn extreme menstruatiepijnen. Gevraagd aan mn gyneacoloog en die zei dat het prima kan.

Hoofdpijn gegerandeerd weg en geen bijwerkingen als slaperigheid ofzo.

Anoniem

Re: Welke pijnstillers versterken elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:07

Okay dat wordt dus nu een paracetamol en geen ibufen of naproxen :D

thx!

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Welke pijnstillers versterken elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:11

ik zou ze dan wel vlak na elkaar innemen.. weet niet hoelaat je die ibu hebt genomen maar als je die rond 12/1 hebt genomen begint die nu al wel uit te werken

hoeveel mg ibu/paracetamol neem je? misschien een hogere dosis nemen?
al moet je daar wel mee oppassen want straks ben je zo stoned als een garnaal :P ( 1 keer gehad, na 1200 mg ibu, voelde niet echt fijn)

Anoniem

Re: Welke pijnstillers versterken elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:13

Liever stoned als een garnaal dan alsnog moeten afzeggen :D

Vanmorgen 400mg ibu, vanmiddag 200, nu ga ik 200 ibu nemen en even zoeken waar ik m'n paracetamol gelaten heb (slik ik zelden, gebruik eigenlijk altijd ibuprofen of naproxen).

Anoniem

Re: Welke pijnstillers versterken elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:16

Hopsa, 500mg paracetamol en een zakje oplosbaar 400mg ibu gevonden :j

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Welke pijnstillers versterken elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:21

Lekker tegelijk innemen!
Ikke vd week op advies van de huisarts ook zo'n stoot; 1000mg paracetamol met 800mg ibu...

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:21

lekker cocktailtje :D
nee maar echt, dat effect van te veel pijnstilling wil je niet hoor :P
heb het die keer in het vliegtuig gehad. had een zware luchtweg ontsteking in spanje opgelopen en op de terugweg in t vliegtuig dacht ik : 1 ibu van 600 mg heeft geen waarneembaar effect, ik héb altijd al last met vliegen, dus hoppa.. ik slik er wel 2.
heb de rest van de vlucht tegen de stoelleuning voor me geleund met mn hoofd, was compleet van de wereld en als ik mn hoofd optilde om om me heen te kijken werd ik misselijk en begon het hele vliegtuig om me heen te draaien. wat vriendinnetje naast me allemaal tegen me zei drong ook niet tot me door, ik zag wazig/dubbel en kan me verder niet veel van die vlucht voor de geest halen.
1 voordeel: ik had geen pijn :P

_Emm_
Berichten: 1526
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Bodegraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:22

Wel uitkijken met de doseringen! Ik weet niet hoe dat werkt met paracetamol + Ibuprofen, maar als het elkaar versterkt moet je zeker niet te veel nemen. Je moet in ieder geval wat eten van te voren, anders is het echt killing voor je maag.
Ik ben een keer goed ziek geweest van te veel ibu (2 keer 600 mg met maar anderhalf uur ertussen) en dan kan je vanavond helemaal niet meer filmen ;)
(Jammere is dat ik nog steeds kiespijn had maar toen ook nog moest overgeven, geen succes :+ )

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Welke pijnstillers versterken elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:25

Van 1200 ibu al vd wereld? Nee, dat ken ik niet :n

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:29

Paracetamol heeft geen invloed op de maag, maar Ibuprofen wel.

Beste combinatiedosering voor een volwassene is om de 6 uur 2 Paracetamol en 1 Ibuprofen 400 tegelijk innemen. Ibuprofen niet op een lege maag. (Als volwassene mag je 800 mg Ibu tegelijk nemen, maximale dagelijkse dosis is 3200 mg.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:30

@Emm dank je wel voor je opmerking over wat eten, ben ik me van bewust idd en ben momenteel een hapje aan t eten. Moet ook over een half uur weg dus hoop dat 't gauw aanslaat :D

@Zwitsal Duizelig ben ik ook al de hele week dus wat dat betreft kan me ook niet zo veel gebeuren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:30

Paracetamol en ibu kan je makkelijk naast elkaar innemen, zo lang je ibu maar niet boven de 400 komt dacht ik. Ik heb een poosje ibu600 moeten gebruiken, daar wil je niets naast hebben :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:57

gabyfedde schreef:
Paracetamol heeft geen invloed op de maag, maar Ibuprofen wel.

Beste combinatiedosering voor een volwassene is om de 6 uur 2 Paracetamol en 1 Ibuprofen 400 tegelijk innemen. Ibuprofen niet op een lege maag. (Als volwassene mag je 800 mg Ibu tegelijk nemen, maximale dagelijkse dosis is 3200 mg.)


Dat soort aantallen stellen me best gerust, zal beide ook meenemen vanavond, en evt rond half 9 nog een zelfde combi als ik nu gehad heb. :j Thx!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:37

Zwitsal schreef:
ik zou ze dan wel vlak na elkaar innemen.. weet niet hoelaat je die ibu hebt genomen maar als je die rond 12/1 hebt genomen begint die nu al wel uit te werken

hoeveel mg ibu/paracetamol neem je? misschien een hogere dosis nemen?
al moet je daar wel mee oppassen want straks ben je zo stoned als een garnaal :P ( 1 keer gehad, na 1200 mg ibu, voelde niet echt fijn)

da's echt onwijs slecht voor je maag. Dus dat vind ik wel raar van je gyn.. :)
Naproxen en ibuprofen mag je uberhaupt niet samen nemen... Eigenlijk. Omdat het allebei NSAIDs zijn. Het heeft dus dezelfde werking in feite, en het (schadelijke) effect is eigenlijk alsof je de dubbele toegestane dosering neemt van één van de medicijnen. Als je het afwisselt kan het niet veel kwaad, maar tegelijkertijd. Hmmm ... :P . Paracetamol heeft een andere werking :j .

Ik neem, als ik echt veel pijn heb, diclofenac en paracetamol ... :P Maar dan moet je maar diclofenac in huis hebben :)) .
Maar je kan zowel naproxen als ibuprofen in combinatie nemen met paracetamol!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-10-11 21:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Welke pijnstillers versterken elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:38

he wat heeft de gyn ermee te maken ? :P

hoop dat t ondertussen wat beter gaat met de ts :j

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Welke pijnstillers versterken elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:40

Het is inderdaad ibu met paracetamol.

Elke zoveel uur 1 ibu en aanvullen met paracetamol als de ibu geen effect heeft was het advies van de kaakchirurg na mijn verstandkiesverwijderbezoekje.
En toen ging het om ibu 600..

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:44

wwillemijn schreef:
Ik slik al jaren ibuprofen samen met een aspirine. Iedereen zei altijd dat het niet mag, ook de drogist. Echter hielp dat als enige tegen mijn extreme menstruatiepijnen. Gevraagd aan mn gyneacoloog en die zei dat het prima kan.

Hoofdpijn gegerandeerd weg en geen bijwerkingen als slaperigheid ofzo.


ik neem aan dat je geen aspirine bedoelt maar paracetamol?
bij de drogist zeggen ze dat van alle pijnstillercombi's en het klopt als het gaat over diclofenac, naproxen en ibuprofen, die 3 komen uit dezelfde groep en zijn link om samen te nemen.

2 tabl paracetamol v 500mg en 1 tabl ibuprofen van 400mg combineren werkt idd heel goed, dat kun je 3x op een dag nemen op bijv deze tijden: 8u, 14u en 22u.
maar niet langdurig! alleen om je even door de dag te helpen als je grieperig bent.

bij langdurig gebruik van pijnstillers kun je nl weer pijnstillerafhankelijke hoofdpijn krijgen!
(of een maagbloeding van de ibu's)

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Welke pijnstillers versterken elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:51

Ik loop bij de pijnpoli daar word mij gezegt geen combi van para en ibu, slecht voor je,
para en Naproxen mag je wel combineren en dat versterkt ook wel kan het dan je reactie wat verminderen, je mag dan ook 2 para en 1 napro of 1 para en 2 napro, even zelf kijken wat het beste werkt , ik heb deze combi heel lang geslikt , maar de zenuw pijn werd erger door de aandoeningen en heb dan morfine en zenuwblokades morfine probeer ik max 3 keer p/w te nemen om bij te tanken

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Re: Welke pijnstillers versterken elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 02:31

Beide middelen versterken elkaar.
4xdd 2pcm 8-12-18-22u
en
3xdd 1 ibuprofen te beginnen met 200 mg of naproxen te beginnen met 100mg 8-14-22u

Beide NSAID's (naproxen/Ibuprofen) hebben effect op je maag, maar de grootste boosdoener is Diclofenac. Dit is de meester voor het bezorgen van een maagzweeg/bloeding. Daarbij word voor langdurig gebruik pantoprazol/losec/nexium/omeprazol (maagbeschermers onder verschillende fabrieks namen) voorgeschreven.

Voor langdurig gebruik is dit af te raden, maar in geval van griep geen probleem.

princesmax
Berichten: 1353
Geregistreerd: 22-04-06
Woonplaats: ergens

Re: Welke pijnstillers versterken elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 02:38

Bij mij helpt het al als ik gewoon één paracetamol pak, ik pak het dan ook alleen als het echt nodig is, dat is niet vaak.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 02:45

Ja hoor anders slik je willekeurig van alles door elkaar :=
Pijnstillers op zich zijn al schadelijk voor je, moet je ze ook nog gaan mixen. Als je zoveel last hebt kun je echt beter even de huisarts bellen, die kunnen je vaak al een receptje geven zonder dat je langs hoeft te komen.
Daarbij: die pijn heb je niet voor niets, hoofdpijn is niet gebruikelijk bij griep dus als het zo extreem is en zo lang aanhoud lijkt het me zowieso geen overbodige luxe eens even te informeren bij je huisarts.

Sorry maar ik vind het echt bizar hoe makkelijk iedereen hier maar gewoon een mixje van middeltjes aanraad onder het mom van 'dat slik ik ook altijd'. Jullie kennen TS helemaal niet, weet niet watvoor medicijnen ze gebruikt of watvoor aandoeningen ze heeft en ik geloof ook niet dat jullie allemaal medicijnen studeren?
Is het tegenwoordig zo normaal om jezelf maar vol te stoppen met allerlei pillen en zooi als je ergens wat voelt?

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 05:17

anneliesdj schreef:
Daarbij: die pijn heb je niet voor niets, hoofdpijn is niet gebruikelijk bij griep dus als het zo extreem is en zo lang aanhoud lijkt het me zowieso geen overbodige luxe eens even te informeren bij je huisarts.


En wat zegt de huisarts??? Slik maar paracetamol. Hoofdpijn hoort ook bij griep en komt voornamelijk voort uit het te weinig drinken tijdens je ziek zijn.
Er word gevraagd naar de juiste combi, daar word antwoord op gegeven.

Dus als jij ziek bent hoofdpijn hebt een week lang griep of verkouden, wil je mij beweren dat je niet eens een paracetamolletje neemt of eens neusspray neemt omdat je na een week wel beroerd word van het niet kunnen ademen?.

Waar ik het zeer zeker met je eens ben is het feit dat mensen en vooral de jeugd erg gemakkelijk naar medicijnen grijpt!

Je moet uitzieken, daar ben ik helaas ook niet een ster in, maar dan meer om het gewoon door gaan en je lichaam niet de tijd gunnen te herstellen, maar wanneer je hoofd uit elkaar bonkt en je koorts hebt is paracetamol echt geen overbodige luxe.

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Welke pijnstillers versterken elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:46

Ik ben t er overigens mee eens dat sommige ziekteverschijnselen zoals koorts zeer nuttig zijn en dat je die meestal niet wil onderdrukken omdat koorts alleen maar handig is bij het bestrijden van pathogenen/ziekteverwekkers. (Kerntemperatuur gaat omhoog waardoor het pathogeen minder goed. Functioneert maar je immuunsysteem juist beter).

Pijnstillers zijn ook echt niet alleen maar slecht voor je. (Weet de resultaten van een bep onderzoek niet meer precies maar geloof dat paracetamol bij dagelijkse inname van een lage dosis bepaalde kanker vormen kon voorkomen of de groei kon onderdrukken).

Daarbij worden er hier adviezen gegeven over de mildste vormen van pijnstilling en zolang ts dit niet elke dag slikt zal het waarschijnlijk wel loslopen met de gezondheidsrisico's.
En mijn ha is echt niet meer telefonisch bereikbaar na 4en en al helemaal niet voor wat hoofdpijn.

Maar vaak of lang hoofdpijn hebben is inderdaad niet 'normaal' en daar zou dan ook wel actie op ondernomen moeten worden als dat langere tijd blijft bestaan.