hoe weer terug te komen na een ernstige enkelbreuk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

hoe weer terug te komen na een ernstige enkelbreuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 22:30

Ik ben 6 weken geleden van mijn paard gevallen, waarbij ik op mijn voeten terecht ben gekomen, maar helaas door mijn enkel ging..

mijn enkel lag uit de kom en met de ambu naar het ziekenhuis, daar werd ie er weer in gezet ( ;( heb het hele ziekenhuis bij elkaar gegild... damn wat deed dat veel pijn zeg :oo ) op de foto bleek dat beide zijkanten en de voorkant kapot was... dat betekende een operatie :o

ik vond het verschrikkelijk want ik was nog nooit geopeerd...

ik werd naar huis gestuurd en moest de dag erna maar terug komen voor een afspraak maken voor de operatie..

vanwege de zwelling kon er niet meteen geopereerd! uitendelijk ben ik na 3 dagen opgenomen vanwege de verschrikkelijke pijn. pas na 10 dagen ben ik geopeerd. de operatie zou 1,5 u duren ipv de standaard 45min. Op de operatietafel bleek het toch ingewikkelder dan gedacht en zijn ze 4 uur bezig geweest.

Er was geen referentiepunt meer om alles weer in elkaar te zetten :o de buitenkant was zo verbrijzeld dat ze kleine delen heeft moeten verwijderen en ik nu een zwart plekje heb waar geen bot meer zit. er waren pezen kapot en uiteraard hebben de enkelbanden ook een klap gekregen.
ik heb te horen gekregen dat ik vrijwel direct last zal krijgen van atrose :o

al met al ben ik nu 6 weken bezig, heb 2 weken in het ziekenhuis gelegen en ik zit NOG steeds aan de morfine (en de bijbehorende pillen) :o

ik ben 2 weken geleden bij de pijnbestrijding geweest, waar ze dachten dat ik misschien dystrofie zou hebben, maar leek iig tot nu nog op bot pijn :o

ik moet 3 maanden in het gips(dat werd voor de operatie gezegd, dus ik weet niet zo goed hoe het nu is :oo ), waarbij de 1e 6 weken onbelast... dus ik moet binnenkort weer terug en dan hoop ik uiteraard op loopgips.

maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie ideeen/tips/ervaringen over hoe het straks verder moet?!
ik heb bij de fysio in het ziekenhuis aangegeven dat het straks weer perfect moet ( ik rijd wat internationaal, zou dat ooit wel weer willen doen, ondanks dat de arts niet optimistisch is :o )
zij verwees mij gewoon door naar een sportfysio... maar misschien hebben jullie ervaringen met anderen therapeuten oid?!

uiteraard zal ik volgende week ook met mijn eigen arts overleggen wat zij aanbeveelt :j

maar was erg benieuwd of jullie zoiets hebben meegemaakt en hoe jullie dat verder hebben gedaan nadat je uit(of misschien nog wel in het gips) het gips was?

volansky
Berichten: 149
Geregistreerd: 19-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:37

Ik heb wel verhalen gehoord over Sportfysio in sportstad heerenveen. Hun zijn echt gericht op topsporters.
Mess dat dat wat voor je is?

jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:58

Hebben ze je enkel 'gezet' voordat ze een foto hadden? >;) :oo

Veel sterkte :(:)

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 23:01

jodi schreef:
Hebben ze je enkel 'gezet' voordat ze een foto hadden? >;) :oo

Veel sterkte :(:)


ja :oo zulke reacties heb ik dus wel meer gehad :oo
ik heb ook gevraagd of daarmee ook eventueel de breuk is verergerd, maar ze zeiden van niet :oo

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:04

Ik heb mijn enkel ook met een paardenongeluk ernstig gebroken gehad. Alles was verbrijzeld, van scheenbeen én kuitbeen.

Bij mij hebben ze met schroeven en pennen het dikke scheenbeenbot en stukjes enkel gefixeerd, en het kuitbeen, waar ook stukjes uit waren, daarbij hebben ze donorbot gebruikt om ertussen te zetten. Plaatje ertegenaan en hop!
Maar dat bleek niet zo uit te pakken. Het donorbot werd afgestoten en het groeide niet aan elkaar.

Daarna heb ik nog een poos op alleen sie ijzeren plaat gelopen, tot een ander ziekenhuis bot uit mijn heupkom heeft gehaald en dat tussen mijn kuitbeen heeft gezet. Daarna is het goed aan elkaar gaan zitten. Ik ben al met al wel 4,5 jaar bezig geweest en ook het ijzer is nog een keer gebroken. Maar je lichaam heeft echt een goed herstellend vermogen hoor.

Enige wat ik je echt kan zeggen is: als je de behandeling niet vertrouwt, vraag een second opinion bij een ander ziekenhuis. De ene orthopeed is de andere niet.

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:08

Ik heb ook een enkelbreuk+scheenbeen (9 juni)
Mijn scheenbeen hebben ze geopereerd.
Door de enkelbreuk erbij en een niet geheel geslaagde operatie kreeg ik ook een 6 weken onbelast gebruiken voorgeschreven.

Meteen toen ik uit het ziekenhuis kwam kreeg ik fysio aan huis (had geen gips) en ik ben nu 3,5 maand na de operatie redelijk weer op de ben (80procent) ik rijd wel weer paard maar tot mijn been aangeeft dat het genoeg is.

Ik kan bijna alles weer maar je moet compleet opnieuw je spieren opbouwen, je enkel weer soepel krijgen, conditie kweken.

Mijn arts zei dat ik minstens een half jaar moest rekenen voor het herstel.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Re: hoe weer terug te komen na een ernstige enkelbreuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 23:24

oh dat ben ik ook vergeten te vertellen...
mijn onderkant van de kuit en scheenbeen is ook kapot :o

daar kwamen ze dus tijdens de operatie achter :o

kukkie: klinkt heftig :o

norski: heb jij alleen 6 weken gips gehad, of helemaal niet?

Ik heb overigens deze enkel 4 jaar geleden ook al gebroken (simpele breuk) toen had ik wel wat moeite met de achillespees (hak uitdrukken) dat werd nu weer gezegd dat dat het langste herstel nodig had


conditie heb ik idd niet meer :P

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Re: hoe weer terug te komen na een ernstige enkelbreuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 02:03

Tja ik denk dat het erg verschilt per persoon. Ik brak vorig jaar beide enkels, maar hoefde niet geopereerd te worden. Daar hebben ze eerst nog wel over getwijfeld en misschien hadden ze het beter wel kunnen doen. Ik heb er nog steeds last van.
Bij mij hebben ze toen de voet niet goed recht gezet in het gips en daardoor zijn mijn banden en pezen denk ik wat ingekort. Ook heb ik het idee dat ik nu doorgezakte voeten heb. Eigenlijk zou ik een keer terug moeten naar een orthopeed denk ik, maar ben er een beetje klaar mee. Ik kijk het nog een tijdje aan.
Mijn linkerenkel heeft nog een 2e keer in het gips gezeten. Na de eerst 8 (geloof ik) weken wouden ze geen foto maken. Na een paar weken was ik weer terug met behoorlijke pijn. Toen toch foto gemaakt. En wat bleek, breuk was bij lange na niet hersteld. Dus nog eens enkele weken gips.
Sta dus op controle foto's. Bij mij wouden ze die eerst niet maken omdat ik na het afhalen van het gips aangaf dat de pijn wel meeviel. Maar na dan heb je er nog niet mee gelopen. Ook na de laatste keer wouden ze weer geen controlefoto's maken. Ik vond het een hele vreemde procedure maar volgens hun was dat normaal.

Sterkte, maar ik denk niet dat je er moet hopen dat je 3 maande weer op het paard zit.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Re: hoe weer terug te komen na een ernstige enkelbreuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 12:54

Wat een ellende toch altijd dit soort dingen :(:)

Enkelbreuk heb ik geen ervaring mee. Ben wel 2x aan mijn knie geopereerd in het afgelopen jaar. De laatste operatie was daarna 6 weken het hele been in een brace (moderne vorm van gips) en daarna weer leren lopen.
Ik ben zodra de brace eraf was gestart met sportfysiotherapie en merk nu 5,5 maand later dat ik weer steeds meer mijn 'normale' ding kan doen, maar ben er nog lang niet. Maar goed, er stond ook 6-8 maanden voor de revalidatie dus dat klopt misschien wel.
Intensieve sportfysiotherapie en verder vooral rustig en verstandig revalideren, helpt zeker wel is mijn ervaring :j

Mocht je twijfels hebben bij de orthopeed, kan ik je kliniek zestienhoven aanraden voor een SO :)

lucky10
Berichten: 87
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:39

hoi hoi

ik heb een jaar geleden mijn knie gebroken viel van het paard (geen eens hard maar goed genoeg om hem te breken)
na 10 dagen in het ziekenhuis te hebben gelegen mocht ik naar huis, 1 plaat en 5 schroeven rijker (het gebeurde zaterdagavond was geen open breuk maar werd van lies tot tenen in een spalk gezet daardoor mocht ik niet naar huis de woensdag geopereerd)
maar tot heden nog steeds heel veel last van de knie kan niet ver lopen of lang staan.
ze hebben in de eerste instansie ook aan dystrofie gedacht maar dat is het niet.
woensdag terug voor controllen, en als het dan goed is een afspraak maken om alles er uit te laten halen en gelijk een kijk operatie.
vertelde de arts 3 maanden geleden, ben benieuwd wat het gaat worden bij elke controlllen zegt hij weer wat anders.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Re: hoe weer terug te komen na een ernstige enkelbreuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 10:06

sterkte lucky :)

ik heb gister toch maar even gebeld naar het ziekenhuis, de arts was er niet en zou er volgende week ook niet zijn als ik ander gips krijg, dus moest haar as vrijdag even bellen,
maar de assistente zei dat het logisch was dat ik nog steeds last had(en dat met morfine) want het was toch een behoorlijke breuk/operatie geweest

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 00:49

even een update... heb vrijdag gebeld en moest dezelfde middag nog langs komen :j
gips eraf... heb voor het eerst de wonden bekeken (2 japen van 15 cm aan de binnen en buitenkant.) (en ik heb al 5 x ander gips gehad, maar nooit durven kijken haha)
foto gemaakt. daarop was te zien dat er langzaam aan botaangroei was :j moet nu sowieso nog 6 weken gips :o over 3 weken weer controle en mag nu met behulp van een fysio rustig aan belasten. maar ze gaf aan dat het wel pijnlijk zou zijn aangezien ik een bepaalde pin in mijn voet heb waar ze eigenlijk niemand mee laten lopen, maar het houdt de boel op de plaats, dus ik heb weinig keus :o ze zei alleen wel dat ze niet voor niets 4 u zijn bezig geweest en dat het een gewricht is,en ook nog voor de 2e x. dus ze gaf me weinig kans toen ik over paardrijden begon :o

vanmiddag ook nog 2 uur bij de huisarts gezeten... maar liefst 8 verdovingspuiten in mijn vinger gehad :oo had een dikke ontsteking in mijn topje waarbij wild vlees begon te groeien. dus moest een deel van mijn nagel worden verwijderd...

dat kon er dus nog wel ff bij :o en metmijn diabetes schiet het herstel natuurlijk niet op

maar we gaan de goede kant op. heb mijn tenen al op de grond getikt... en dat was idd erg pijnlijk.. maja in 6 weken moet hopelijk lukken :)

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: hoe weer terug te komen na een ernstige enkelbreuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 08:19

:(:) eerst een knuffel

Ik heb in 1998 mijn enkel verbrijzeld ook na afstappen van een paard, verkeerd terecht gekomen.
Mijn schoen hebben ze op ed brancard afgedaan wat resulteerde dat mijn voet er andersom aan hing.
Ik had scheenbeen en kuitbeen gebroken, beide koppen waren van het bod, veel botsplinters etc etc etc. Enkel verbrijzeld.
Naar het ZH en die avond op de OK zijn ze ook 4 uur bezig geweest met schoonmaken, fixeren en met platen en schroeven alles weer een beetje in orde maken.
Ik kreeg geen gips, lag nog een week in het ZH en moest 7 weken met krukken lopen.
Daarna fysio gehad, maar bleef mank lopen.
Ben nog 3 x geopereerd en uiteindelijk zijn de platen eruit gehaald, dat leverde wel een verbetering op, maar pijn bleef.
In 2002 heb ik een kijkoperatie gehad met een ruggeprik en toen is een zenuw beschadigd geraakt, waardoor ik vanaf mijn knie een "doof" gevoel heb, ik heb bijna geen pijn meer, kan me goed redden, maar mijn enkel staat er wel schreef aan.
Omdat ik zo'n beetje alles weer kan doen, heb ik me maar niet meer laten opereren :o

Ik hoop dat jouw herstel niet zolang duurt, met je diabetes erbij is het natuurlijk altijd wat heftiger. :(:)