wat te doen met deze gedachtegang (echt serieus verhaal)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rensje101
Berichten: 217
Geregistreerd: 18-07-10

wat te doen met deze gedachtegang (echt serieus verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 21:17

oke voor degene die hier misschien niet mee kunnen inleven (en begrijp het goed want het is ook echt lastig dan liever geen commentaar ed)
Het zit namelijk zo, een vriendinnetje van me heeft een soort van smetvrees maar dan vooral een fobie achtig iets voor poep en met name paardenpoep omdat daar tetanus in KAN zitten en je daar weer heel ernstig en dodelijk ziek van word als je er niet tegen bent ingeënt.
(ze is in feite gewoon heel bang om dodelijk ziek te worden van die tetanus bacterie en andere ziektes die in ontlastig kan zitten)
Ze is er voor in behandeling ed want als ze bijvoorbeeld fietst en ze ziet paardenpoep op de weg liggen pakt ze dus gewoon een andere weg, afijn je snapt het wel....echt erg ernstig dus.
Nu is het zo dat we heel goed bevriend zijn en ik stallen aan huis heb, ze komt ook weleens bij mij en we letten echt overal heel goed op, maar nu wil ze eigenlijk over haar angst heen komen en is ze toch eventjes mee naar de paarden geweest, nu is alleen het volgende gebeurd haar fiets heeft geen standaard en is omgevallen/gewaaid met haar tas erop, op de grond tegen de wei aan, nu ligt er natuurlijk en heeft er in de wei weleens paardenpoep gelegen en ze is nu als de dood voor haar fiets en tas.
Haar fiets heb ik afgedaan met een nat doekje en haar tas ook, maar volgens haar gedachtegang moet echt alles helemaal gewassen worden (want die bacterie kan amper dood), wat natuurlijk niet kan, hoe kan ik haar duidelijk maken dat je er écht niks van krijgt?
Ik bedoel je moet natuurlijk niet met een open wond in paardenpoep oid gaan vroeten, maar dit is toch écht uitgesloten dat je hier ziek van word niet of zit ik misschien nou zo fout, nee toch? het is toch irrationeel of kan er wel een kansje zijn?
Ze durft namelijk nu echt niet meer die tas te gebruiken totdat hij helemaal gewassen is maar ja die tas en inhoud boeken ed kunnen niet op 60gr natuurlijk, vind het zo lastig en heel zielig eigenlijk maar weet helemaal niet goed wat ik ermee moet doen, zijn er misschien bokkers die mij kunnen helpen?
Hoe ik het haar duidelijk kan maken of wat ik evt anders kan doen?
Ter aanvulling; haar tetanus injectie is ook al verlopen laatste gehad met 9e jaar en is nu 21 dus vanaf haar 19 niet meer geldig. Ook heeft ze van het vele handen wassen schrale handen en kloofjes dus is ze bang dat evt een bacterie van tetanus daar weer in kan enz enz (van de therapie hebben ze gezegd dat een tetanus injectie niet de oplossing is omdat het probleem toch dieper ligt dusja, ik zou ook hebben gezegd meid als je zo bang bent laat je gewoon inenten maargoed!) kan iemand mij helpen wat te doen? lastig he, maar zo zielig als ze er helemaal ingeloofd en er niet meer vanuit weg te slaan is, krijg het gewoon niet uit haar hoofd gepraat..............sorry voor het verhaal maar ik moest het gewoon even kwijt!!
Laatst bijgewerkt door rensje101 op 15-09-10 21:47, in het totaal 5 keer bewerkt

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: wat te doen met deze gedachtegang (echt serieus verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:18

Het uit haar hoofd praten is geen goed idee, eigen wil is vrijwel altijd sterker dan de stem van een ander ''die geen bewijs heeft''.

Iedereen kan op eena ndere manier over angst heengeholpen worden, een brein is zo complex, zeker als het nog een angstig brein is ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:19

Als ze bang is voor Tetanus, waarom heeft ze haar prik dan laten verlopen? Dat is de eerste vraag die in mij op komt.

celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:19

Heeft jouw toetsenbord geen hoofdletters en enter? Erg lastig lezen zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:19

Ik denk dat dit toch niet aan jou is maar dat ze daar toch echt professionals bij moet hebben. Een fobie praat je niet zo snel uit iemand.

rensje101
Berichten: 217
Geregistreerd: 18-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 21:21

ik snap jullie zeker alleen ze zit er nu zo erg overin dat ze haar tas en fiest ontwijkt en een professional heeft ze zeker nodig, maar ze kan haar tas en al helemaal haar fiets natuurlijk niet ontwijken, die heeft ze elke dag nodig........en ze durft hem gewoon écht niet meer te gebruiken...:(
wat lief dat jullie allemaal zo snel reageren trouwens!

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:22

Jans schreef:
Als ze bang is voor Tetanus, waarom heeft ze haar prik dan laten verlopen? Dat is de eerste vraag die in mij op komt.


dat was ook het eerste wat ik mij afvroeg.
Al vraag ik mij af of een nieuwe prik halen nog nut heeft wanneer het een echte fobie is geworden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:23

Mssichien dan op een andere manier confronteren? Ik weet niet of dat werkt want ik heb niet zoveel verstand van fobies.
Maar haar laten weten dat ze haar fiets toch echt nodig heeft en daar op sturen.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:23

getver dat is vervelend voor haar! Ik mest regelmatig uit met een pleister, of zelfs zonder, loop zomers in mijn blote voeten door de wei en eet soms perongeluk mijn boterhammetje zonder handjes te wassen. Ik ben kerngezond ;)
Misschien kan je haar dat vertellen? En die enting,die kan ze natuurlijk gewoon laten doen...?

marleen_88

Berichten: 14049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:24

Jouw vriendin moet hiervoor hulp zoeken, jij kunt deze fobie niet uit haar hoofd praten hoe behulpzaam je ook bent.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:24

tsja, een echte fobie is wat heftiger dan iemand die je dat uit je hoofd probeerd te praten.
ik weet nu ook echt wel dat spinnen niks doen, maar mijn fobie blijft...

rensje101
Berichten: 217
Geregistreerd: 18-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 21:25

denice schreef:
getver dat is vervelend voor haar! Ik mest regelmatig uit met een pleister, of zelfs zonder, loop zomers in mijn blote voeten door de wei en eet soms perongeluk mijn boterhammetje zonder handjes te wassen. Ik ben kerngezond ;)
Misschien kan je haar dat vertellen? En die enting,die kan ze natuurlijk gewoon laten doen...?


ja precies, daar heb je helemaal gelijk in, ga het haar gewoon laten lezen ;)! Maar bent u dan ook niet ingeënt ? want ze zegt dan ja veel mensen in de paardenwereld zijn daar tegen ingeënt maar dat is naar mijn weten helemaal niet zo standaard?

Anoniem

Re: wat te doen met deze gedachtegang (echt serieus verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:25

Voor zover ik weet ben ik ook niet meer inge-ent. Althans niet meer sinds de negenjarige prik. Goed om het in ieder geval te overwegen.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:26

Joolien: ben ik het mee eens.

Om toch een poging te doen hier wat gekopieerd uit de voorlichting van het Rijk...

Tetanus, ook wel kaakklem genoemd, wordt veroorzaakt door de bacterie Clostridium tetani, die algemeen in aarde en straatvuil (vroeger speelde paardenmest hierin een belangrijke rol) voorkomt. De spore van de bacterie kan bij een verwonding in het lichaam komen en zich daar gaan vermenigvuldigen. Dat gebeurt vooral in kleine, diepe wonden, (trappen in een roestige spijker) ook bij beten door dieren kan men tetanus krijgen, omdat de tetanusbacterie het best groeit in een zuurstofarme omgeving.

Met schaafwonden en kloofjes hoeft zij echt niet bang te zijn. De bacterie groeit namelijk het liefst in een zogenaamde steekwond. Dat is van bijv de hoektanden van een kat. Die gaan als naalden het vlees in, laten daar de bacterie achter. vervolgens als de tand terug trekt sluit het vlees zich weer. De bacterie zit dan ophgesloten in een holte diep in het vlees waar er geen zuurstof bij kan komen. DAT vindt deze bacterie dus fijn.

Kloofjes en schaafwonden zijn aan de OPPERVLAKTE van de huis met veel zuurstof en daar overleeft de bacterie NIET.

Is je vaccinatie verlopen, dan krijg je die als je bijv gebeten bent door hond, kat of paard of bij ernstige verwondingen na een ongeval omdat de bacterie ook dan evt diep kan doordringen in de huid.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 15-09-10 21:27, in het totaal 2 keer bewerkt

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:26

Het is wel zo verstandig om ingeënt te zijn als je met paarden omgaat, maar lang niet iedereen weet dat.
Ik moet zeggen dat ik niemand ken die ooit tetanus heeft opgelopen...

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:29

nou was dan voor 1 x de fiets voor dr...sopje erover waterslang aansluiten afspuiten en huppa schonen fiets...

je kunt haar alleen steunen, idd tegen praten hebt niet, heb zelf een fobie achtig iets en nuchter denk ik t zelfde als de meesten alleen eenmaal op moment dat dr angst optreed krijg ik dat knopje in mn hoofd niet weer omgezet... enige dat iemand dan kan doen is me steunen door er gewoon voor me te zijn meer niet...

ik snap dat t ook heel vervelend voor bv jou is nu met dr fobie enal maar de eerste stap van de genezing moet echt van haarzelf komen. Ze is al in therapie en dat is al top...zou zeggen neem contact op met mn oom die heeft een goede naam hier maar denkelijk woon je veel te ver weg:P

Dus ben dr voor dr, toon begrip al begrijp je niet alles... meer kun je niet zijn :D

overgins ik heb al eeuwig geen spuit meer gehad..vraag me af of ik ooit wel een spuit gehad heb voor tentanus.. idd met een kattenbeet of hondenbeet die goed diep gegaan is krijg je een spuit....
maar al zou je bij haar komen met een uitgeprint officiele uitslag van een onderzoek...of zelfs de wetenschapper erop af sturen... dat hebt niet zomaar ..altans niet zo dat ze nu opeens wel dr fiets en tas durft aan te raken

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:31

tetanus is zeldzaam en komt ong. 6 x per jaar voor. en dan nog geen eens door paardenpoep maar meer door straatvuil en bijv. roestige spijkers.

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:33

Ik vind het heel lief dat je je vriendin zo probeert te helpen en dat je met haar meeleeft, zelf terwijl je zelf het irrationele van de situatie ziet. :)

Ik denk dat het beste wat je voor je vriendin kunt doen is haar aanraden om professionele hulp te zoeken. "Uitleggen" dat ze niet bang hoeft te zijn helpt namelijk niet, omdat haar angst op het moment te irrationeel is. Dit lijkt echt meer op een dwanggedachte dan smetvrees. Rationele argumenten helpen daar niet zomaar bij. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 15-09-10 21:37, in het totaal 3 keer bewerkt

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:33

Dit is geen smetvrees, dit gaat echt wel wat stappen verder. Je kunt eigenlijk niet zo veel doen, een nieuwe tas voor haar kopen, bevestigd alleen maar wat zij zich in haar hoofd gehaald heeft. Met het vervangen van de tas help je haar in elk geval niet het patroon te doorbreken.
Een nieuwe prik halen zal ook weinig zin hebben, dit probleem zit namelijk in haar hoofd....Een prik meer of minder veranderd daar op de lange duur niets aan. Ik heb ooit iemand ontmoet die steeds weer dacht dat ze aids had, aids van een glas waar misschien iemand van gedronken had, aids van een afwas die vast niet goedgedaan was, aids van kleding van anderen die tegen haar jas gehangen had, aids van haar lipstick als ze die een keer uit zou lenen. Kortom behoorlijk problematisch.
Het trieste was dat iedereen uiteindelijk het contact met haar verbrak omdat er niet mee om te gaan viel. Dit risico loopt je vriendin ook.
Ik ben geen arts, het zouden wanen kunnen zijn, dwang gedachten, angsten, psychose en zo zijn er nog wel meer etiketjes op te plakken. Allemaal etiketjes met ziekten die moeilijker te genezen zijn dan tetanus. Wees dus omzichtig en kijk of je haar naar het GGZ kunt loodsen, maar verder is het helemaal aan haar. Zij moet beseffen dat het een probleem voor haarzelf is en zij moet het aan willen gaan.
Laatst bijgewerkt door mrie op 15-09-10 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:35

jeetje wat lastig, hier heb ik ook nog nooit van gehoord! :oo
en als je haar nou eens een positief verhaal verteld over dat jij en ook andere paardenkenners nog NOOIT (voor zover ik weet) ziek ervan zijn geworden ?
of dat je de bokt reacties is laat lezen zodat ze misschien beter leert begrijpen dat het echt geen kwaad kan ?

*edit stukje weggehaald ivm niet goed gelezen ;)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: wat te doen met deze gedachtegang (echt serieus verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:39

Praten werkt niet! Het beste is hulp zoeken.
Maar ze moet het wel zelf willen, anders werkt het echt niet! Je moet ervoor open staan.

Maar tegen haar zeggen dat het zeldzaam is, of positieve verhalen laten lezen, het dringt niet tot haar door en is dus nutteloos.

rensje101
Berichten: 217
Geregistreerd: 18-07-10

Re: wat te doen met deze gedachtegang (echt serieus verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 21:40

Toch ga ik de positieve verhalen wel laten lezen, wellicht helpt het wel een beetje dat er andere mensen zijn die het ook serieus nemen en zeggen dat het niks is! dat geeft toch een goed gevoel lijkt me! echt bedankt voor de snelle en lieve reacties, had niet gedacht er zoveel al te mogen ontvangen!! ;)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:42

lastig...ze is flink ziek in haar hoofd.
Voor haarzelf lastig maar ook voor vrienden en familie.
Kan ze zich niet verdiepen in tetanus?
Dan komt ze er misschien achter dat de kans vrij klein is,met oppervlakkige wondjes,om het op te lopen.
Tetanus houdt niet van zuurstof en kan alleen in diepe smalle wonden zich manifesteren.
Waarschijnlijk praat je nog tegen een muur ook als je dat vertelt.

Als ik haar was zou ik die therapie nog maar niet stoppen :o

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: wat te doen met deze gedachtegang (echt serieus verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:45

een fobie is een irrationele angst en kan dus niet rationeel opgelost worden

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:51

zien is geloven en jij hebt toch ook geen tetanus.en niemand die jij kent toch....overtuigender kan niet..