gescheurde enkelband?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

gescheurde enkelband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 18:58

Hallo Bokkers!

Vorige week zaterdag ben ik buiten op het gras (ongelijke grond) flink door mijn enkel gegaan (naar buiten geklapt) Het werd vrijwel direct dik en vrij pijnlijk, maar even doorgebeten want ik hoefde nog maar een uurtje te werken. Eenmaal thuis werd de pijn steeds erger, en nadat ik bijna de hele nacht niet had geslapen zijn we zondagmorgen naar een vervangend arts geweest, de vermoedde een scheurtje in mijn enkelband, maar het kon ook gewoon een kneuzinkje zijn dus naar huis gestuurd met "even hoog leggen, en maandag/dinsdag maar naar de eigen huisarts!" Nou zijn we dus naar de eigen huisarts geweest, en die hield het eigenlijk maar gewoon op een kneuzinkje.. Maar nu begint het dus steeds pijnlijker te worden! na 4 dagen is de meeste zwelling wel afgenomen, daarvoor in de plaats krijg ik nu naast die 'bult' aan de buitenkant van je enkel (aan de achterkant, richting achillespees) een groen/gele plek, en eronder een rode/paarsige plek, ook de pijn word niet minder ondanks dat ik er al 4 dagen niet op loop, morgen gaat ze er weer naar kijken.. Zijn er bokkers die ervaring met gescheurde enkelbanden hebben? Ik heb sowieso zwakke enkelbanden, want ik ben er al zovaak doorheen gegaan. ;)

Renee

Berichten: 3124
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Re: gescheurde enkelband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:24

Ik ben vaak door me enkel gegaan en bij zijn mijn enkelbanden verrekt waardoor ik nu maar soms kan sporten zonder brace. En zodra ik door mijn verkeerde enkel ga dan ga ik ook een paar dagen door een hel van een pijn :=

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: gescheurde enkelband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:28

het klinkt mij we as gescheurde banden. de verkleuring is in principe de blauwe plek die onstaat doordat de bloedvaatjes in je anden scheurtjes krijgen door het oprekken.
ik zou in ieder geval rustigaan doen anders kun je er zoals ik nog veel last van houden. Als je het niet vertrouwd gewoon nog een terug gaan misschien krijg je dan een tape om je enkel wat steun te geven
succes ermee

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:32

Bel even met een fysiotherapeut. Ik heb dit de laatste weken meegemaakt met de dochter van mijn beste vriendin, die door de huisarts steeds met een kluitje in het riet werd gestuurd ('ach, een beetje verrekt...') en uiteindelijk bleek na 3 weken toen ze ten einde raad haar eigen fysio heeft gebeld, dat de enkelbanden helemaal afgescheurd waren. Zij hebben meer verstand van dit soort dingen dan huisartsen, meestal.

Beterschap!

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:33

Hier ook iemand die weet wat pijnlijden is. O, wat kan dat zeer doen.

Bij mij is de laatste keer mijn enkel ingetapet, en dat gaf wat verlichting. Maar het heeft heel lang geduurd voordat de pijn echt weg was.

Als je klachten niet binnen korte tijd minder gaan worden, toch nog maar een keer terug naar de huisarts gaan hoor. Sterkte!

bfsunshine

Berichten: 2673
Geregistreerd: 25-10-06
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:41

Bij mij is dit vorige week ook gebeurt, ik kon er al vanaf het eerste moment niet op staan. We zijn toen naar de EHBO gegaan in het ZH, en die hebben foto's gemaakt.
Het was niet gebroken, maar wel uitgerekt en ze vermoedden wat scheurtjes. Ze hebben me ingetapet, en dit moest 3dagen blijven zitten, ook heb ik 5dagen op krukken gelopen. Maar ik ging het langzaam aan toch proberen te gebruiken, dat hadden ze me aangeraden.
Momenteel kan ik al aardig lopen, en een beetje op leunen. Traplopen zou ik als ik jou was proberen te vermijden tot het echt wat sterker is. Vandaag liep ik per ongeluk een trap af, had het niet door, was in gesprek, en dat ging dus helemaal fout.
Ik heb ook een folder meegekregen over verstuikte enkels, en hier ook het een en ander uitgehaald wat tips betreft.

Schoenen waarin je veel steun hebt lopen een stuk beter.
Ook recht je voet neerzetten, en niet proberen af te buigen. Dit doet in het begin wel wat zeer, maar als je scheef gaat lopen ga je hier nog meer problemen mee kregen.
Aspirines doen ook wonderen( is me aangeraden door het ziekenhuis), dit zorgt ervoor dat je bloed wat dunner wordt. En de dokter zei dat de zwelling wat meer afnam.

Succes ermee! Ik weet hoe je je voelt :(:)

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: gescheurde enkelband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:56

Klinkt voor mij meer als een verrekking van de banden dan of wellicht een breuk in de enkel ipv een kneuzing?
Met gescheurde enkelbanden kon ik a la minute beslist niet meer lopen, mijn bevallingen deden beslist minder zeer dan dat.
Ik kan me echt niet voorstellen dat je met gescheurde banden nog rondloopt, want omg, wat deed dat afgrijselijk zeer.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: gescheurde enkelband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:54

Ik heb 8 weken geleden mijn buitenste enkelband gescheurd, en ik ben nu voor het eerst weer aan het werk.
Heb tape gehad, krukken, rust, fysio, en ben nu opbouwend aan het werken, met een brace om.

Ik kon er ook direct niet meer op staan.. ik kwam verkeerd neer bij het afstijgen van mijn paardje.. (ja.. wel vrijwillig)

Heel veel sterkte ermee..

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Re: gescheurde enkelband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:58

Ik zou in ieder geval contact op nemen met de fysiotherapeut of even langs de eerste hulp gaan.

Ik heb een aantal jaar geleden alles in mijn enkel afgescheurd, de dokter dacht dat het wel mee viel en toen ik uiteindelijk voor een foto mocht was er door de zwelling, mijn voet was enorm, niks meer te zien op de foto.

Jaren later alles nog eens laten nakijken omdat mijn knie ook rot was en toen bleek dat ik toendertijd alles afgescheurd heb gehad en het lekker krom aan elkaar is gegroeid.

Nu moet ik oppassen met lopen ed want ik kan elk moment door mijn enkels gaan en dan scheuren mijn banden weer in. Ik ga overigens daarvoor niet meer naar het ziekenhuis, maar laat mezelf gelijk tapen door mijn fysio.

Maar ik zou het dus wel even na laten kijken. Better safe than sorry.

Draak

Berichten: 1857
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Villa Drakensteyn

Re: gescheurde enkelband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:19

Jup!

Al 3x mijn enkelbanden gescheurd.. 1e keer een week niet op gelopen, maar de laatse keer wel gelijk proberen te lopen. Hoe eerder je begint met lopen, hoe eerder het over is.

Tip, ga langs fysio en laat even je enkel tapen ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110667
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:00

Geloof me, als je enkelband gescheurd is, dan weet je dat direct.
Ik heb het 1 keer meegemaakt en ik had m'n enkel liever gebroken dan gescheurd! Wat een pijn deed dat zeg. Ik ben niet kleinzieligerig, maar ik ging bijna van m'n stokje. Mijn voet werd ook rondom helemaal paars, blauw en uiteindelijk bijna zwart :+
Vervolgens mocht ik 10 weken in het tape lopen (eerst 6 weken en daarna ivm niet geheel zijn, nog eens 4 weken.)
Twee jaar later had ik er af en toe nog last van!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: gescheurde enkelband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:24

als je al zwakke enkelbanden hebt, scheuren ze iig niet zo snel af :P Dan rekken ze veel verder mee namelijk :j

Ik zou even naar de fysiotherapeut gaan. Die hebben hier toch meer verstand van dan huisartsen :)

Draak

Berichten: 1857
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Villa Drakensteyn

Re: gescheurde enkelband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:52

Inderdaad ;) En vooral in S'zeel :D

eefje_rudmer

Berichten: 747
Geregistreerd: 20-01-05

Re: gescheurde enkelband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:55

ja helaas een ervaringsdeskundige hier... klinkt inderdaad als een scheurtje, maar na 3 weken weer een beetje proberen te lopen en na 6 weken kun je weer aardig uit de voeten. sterkte!

Vicky_88

Berichten: 5033
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Overpelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:59

verootjoo schreef:
als je al zwakke enkelbanden hebt, scheuren ze iig niet zo snel af :P Dan rekken ze veel verder mee namelijk :j

Ik zou even naar de fysiotherapeut gaan. Die hebben hier toch meer verstand van dan huisartsen :)


:j
ik heb hyperflexibele gewrichtsbanden, zo ook mijn enkelbanden.
Ik ga er dus ook heel makkelijk door heen. Enkel wordt dik en slinkt weer. Bij mij is het oprekking van de enkelband.
Mocht je het zeker willen weten even langs je fysio gaan of ff een foto'tje laten maken in het ziekenhuis :j

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 00:00

Inderdaad naar de fysio en laten intapen. Jaren geleden ook eens mijn enkelbanden gescheurd, dat werd ook in no time ontzettend dik en blauw.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 07:32

Heb je niet gekoeld? Domdomdom.. Altijd koelen nazoiets. Je kan dat nu nogsteeds doen hoor. Zak diepvrieserwten is ook goed. Drie maals daags 20 min. koelen met een handdoek ertussen (anders bevriest je huid). Dat vermindert ontstekingen en zwellingen.

Tapen helpt alleen als de grotendeels zwelling weg is, anders moet je de tape veel te vaak vervangen. Voet hoog en zo min mogelijk belasten, tot de zwelling grotendeels weg is. En echt langs de fysio gaan, die kan je heel goed begeleiden verder.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110667
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: gescheurde enkelband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:01

Aan de andere kant: als het al een week geleden is, en je kunt er op steunen etc, dan is het waarschijnlijk niet helemaal doorgescheurd en zal het wel meevallen :)

Nagano

Berichten: 3172
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:07

bij mij zijn /waren mijn kruisbanden gescheurd ik loop hier al 5 maanden mee
en ben ook er al aan geopereerd
doe heel rustig aan en ga zeker even naar fisio of vraag of je een scan van je enkel mag laten maken waar ze de banden op zien
ze zeiden bij mij dat mijn knie alleen zwaar gekneust was maar niet was minder waar dus hoop dat het bij jouw mee gaat vallen

eefje_rudmer

Berichten: 747
Geregistreerd: 20-01-05

Re: gescheurde enkelband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:39

maar kruisbanden scheuren is wel even wat anders als een enkelbandje scheuren hoor. In je enkel groeit het vanzelf weer aan, maar in je knie niet. Daarom moet je geopereerd worden!

zeurkous
Berichten: 285
Geregistreerd: 12-10-04

Re: gescheurde enkelband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:46

De ligamenten (enkelbanden) in je enkel kunnen niet meer aan elkaar groeien als ze helemaal gescheurd zijn. Om deze rede worden topsporters ook geopereerd aan hun enkel als ze deze blessure hebben.

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:50

hier nog iemand die al 3 keer door der rechter enkel is gegaan en afgelopen donderdag door mn linker enkel.

gelukkig valt het nu wel mee. nu de zwelling bijna weg is kan ik weer redelijk rech toe recht aan lopen. andere bewegingen moet ik nog niet maken want dan doet het weer flink pijn.

heb mn rechter enkel 3x enorm zwaar gekneusd. (weet niet precies wat het elke keren was (gekneusd, gescheurd, verrekt, wathever), was 3x te zeer 'van de wereld' van de pijn om de dokter goed te kunnen volgen).
3e keer werd mn voet ook giga dik (als je zeg maar een plastic handschoen opblaast, zo zag mn voet er uit. mn tenen zweefde ergens in de lucht omdat ze door de zwelling niet meer op de grond konden komen haha). ook bij mij werd het zwart/donker paars rond mn enkel en op de minder pijnlijke plekken geel/groenig. en elke keer als ik mn voet naar beneden deed nam de zwelling nog meer toe en begon mn huid op de rest van mn voet ook zwart te kleuren. deed ik hem dan weer een tijdje omhoog nam de verkleuring + zwelling weer een beetje af.
heb toen ook weken met een getapete enkel rondgelopen (eerste 2 weken uberhaubt niets kunnen doen door die zwelling). daarna dus getapet (hoe schrijf je dat in hemelsnaam).
vond die tape trouwens helemaal geen pretje.
eerste keer werd er een verstevigende tape onder gelegd en daarover heen van die witte super-plakkende tape. daar 4 weken mee 'gelopen' (op krukken), daarna nog 3 weken met alleen die witte tape gelopen.
helaas plakte die witte tape zo erg aan mn huid vast dat ik bij het verwijderen ervan mezelf eerst enigzins heb moeten bezatten, pijnstillers erin heb moeten gooien en ik moest een sok tussen mn kiezen stoppen om heeeeeeeeel hard op te bijten. ik trok namelijk met de tape ook het bovenste laagje huid mee en dat deed PIJN.

overigens deed het bij mij 2 (van de 3) keer zo helse pijn (wat voorgangers ook al beschrijven) dat je ECHT niet aan lopen denkt. zelfs in de auto naar het ziekenhuis (eerste hulp) toe schreeuwde ik het bij elk miniscuul hobbeltje in de weg zowat uit van de pijn.

verder ook van mij de tip: naar de fysio.
die kan je vaak beter helpen dan de HA

oh en nog een tip: als je weer redelijk normaal kan lopen en het bijna 'voorbij' is , had ik heel veel aan een soort van elastische 'steunkous' speciaal voor je enkel. verkopen ze oa bij de kruidvat (geloof ik). dat geeft je net een beetje meer steun.
ik vond dat een fijne overgang toen de tape er af was en ik weer 'gewoon' moest gaan lopen.
gebruik dat ding nog steeds als ik soms weer voel dat ik een mini mis stapje heb gemaakt en mn enkel weer wat kwetsbaarder is. doe ik dat ding weer 1 a 2 dagen om, voor wat extra stevigheid, zodat ik niet een grote mis stap maak

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:50

eefje_rudmer schreef:
maar kruisbanden scheuren is wel even wat anders als een enkelbandje scheuren hoor. In je enkel groeit het vanzelf weer aan, maar in je knie niet. Daarom moet je geopereerd worden!


De banden in je knie en enkel zijn van hetzelfde materiaal, en groeien beide niet meer aan elkaar zonder operatie om ze aan elkaar te hechten ;) In je knie hoef je lang niet altijd een operatie, vaak kan het ook met goede training voor de spieren opgelost worden. In je enkel opereren ze wel vrijwel altijd bij het afscheuren van de banden. Daar zitten minder spieren om het op te vangen.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: gescheurde enkelband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:38

Ik heb 5x me enkelbanden gescheurd. En een ontelbaar keren verrekt.

Scheuren doet pijn en word vaak blauw na een tijdje. Maar dat kan ook met verrekken soms zo zijn, dan zit het net op het randje.

Je omschrijving klinkt wel precies als een band. Dat is dus even opletten wel. Probeer inderdaad de fysio. Ik heb ooit een huisarts gehad die hem verkeerd om tapte dat was echt een hel.

Overigens is ook mijn ervaring dat als je gaat stoppen, en hem omhoog gaat houden de pijn bij scheuren heel rap toe neemt.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:51

Nou ik heb dit ook een keer gehad. Ik heb de tent bij elkaar gegild, wat deed dat pijn zeg. Ik was al in het ziekenhuis toen het gebeurde. Er was ondanks directe koeling echt een enorme zwelling. Het is gelijk ingegipst. Na een paar dagen hebben ze een foto gemaakt en vertelde dat het niet gescheurd was. Weer gips erom heen. En toen kreeg ik dystrofie aan die voet. Hij werd donkergrijs. Ik heb de gipsverbandmeester toen gedwongen om het gips er af te halen. Het heeft toen een jaar geduurd voordat mijn voet weer helemaal in orde was.