Middel tegen de hik, wie helpt proberen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zorro

Berichten: 8763
Geregistreerd: 19-02-05

Middel tegen de hik, wie helpt proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 11:21

Tja.. Ik heb dus heel vaak de hik, en dan ook echt ontzettend lang en met heel veel lawaai :')

Laatst zaten we te eten en toen was het ook weer zover, het huis trilde er bijna van :') (haha nee nu overdrijf ik.. ) In ieder geval, mijn zwager zei tegen me: gewoon 7 slokken water nemen en het is over. Ik lachen, maar hij was echt serieus, en zei ook dat het met 6 of 8 slokken niet helpt. Ik nog harder lachen, natuurlijk wel geprobeerd, en de hik was weg :wow:

Ik heb nu al zo vaak geprobeerd, maar de hik gaat echt weg met 7 slokken water, en met 6 of 8 niet.. Ik kan er gewoon niet bij 8)7

Dus nu de vraag, helpt dit bij jullie ook? Haha, ik wil best toegeven dat hij gelijk had, maar ik vind het gewoon te bizar om te geloven. Zou het dan toch psychisch zijn, omdat ik gewoon door hik na 6 of 8 slokken? Ik hoop dat jullie willen helpen om dit uit te proberen!! :Y)

Anna
Berichten: 3549
Geregistreerd: 29-05-08
Woonplaats: Nergens

Re: Middel tegen de hik, wie helpt proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:21

Nee, bij mij werkt slokken nemen sowieso niet. Of dat er nou 6, 7 of 8 zijn :=

Cahill
Berichten: 797
Geregistreerd: 02-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:22

Is toeval.....

Een lepel pindakaas schijnt ook te werken.
Laatst bijgewerkt door Cahill op 08-09-10 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:23

een slok water nemen en dan met je hoofd naar beneden gaan staan en na een Xtal seconden in kleine slokjes opdrinken.

Zoefff

Berichten: 2232
Geregistreerd: 10-02-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:23

bij mij helpt slokken water nemen wel, maar tel eerlijk gezegd nooit de slokken.

roxiie

Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:25

Ik heb op dit moment de hik, en die 7 slokken water helpen helaas niet.
Ik heb ook vaak en "heftig" de hik ( kan zo 45 min duren met veel lawaai.)

zorro

Berichten: 8763
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Middel tegen de hik, wie helpt proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 11:26

Bij mij kan het ook gemakkelijk een half uur duren idd.. Ik mag dus gewoon heel blij zijn dat die 7 slokken bij mij wel werken hahaha..

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:26

Alle truukjes zijn erop gericht om je ademhaling te veranderen. Als je de hik hebt is je middenrif/diafragma van slag waardoor die zo samentrekt. Even stilleggen (adem inhouden, water drinken, etc.) en dan weer rustig met een buikademhaling verder gaan.
Een goede buikademhaling voorkomt ook de hik.

Zelf heb ik wel goede ervaringen met je middenrif een beetje oprekken. Door op de grond te gaan liggen (-edit- wel op je rug ;) ) en een kussen onder je onderste ribben en een paar keer diep inademen.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Figaro op 08-09-10 11:29, in het totaal 2 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:27

Bij mij werkt t ook keer op keer met 7 slokken water :D En wat bij mij ook werkt is een flink onbeschaamd gapen. hihihi! :9

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Middel tegen de hik, wie helpt proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:29

Water helpt bij mij niet, hoeveel slokken ik ook neem. En stopt het, dan is dat stom toeval. :D

Ik houd altijd mijn adem in, dat werkt 9 van de 10 keer. De tiende keer gaat het vanzelf wel over. :))

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Middel tegen de hik, wie helpt proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:31

onderste boven op een stoel gaan liggen (dus met je benen over de rugleuning en je hoofd naar de grond) wil ook nog weleens helpen, omdat je dan je middenrif uitrekt :j

Mars

Berichten: 33262
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Middel tegen de hik, wie helpt proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:11

Water drinken helpt mij ook niet zo. Wel bewust mijn ademhaling vertragen en elke keer slikken tussen in en uitademen... Zoiets:
- inademen
- slikken
- uitademen

Na een paar van die series is het meestal over.

Annemuts
Berichten: 61
Geregistreerd: 28-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:16

Wat ook heel goed helpt als iemand de hik heeft is diegene een vraag stellen waar ze diep over na moeten denken (kan een heel stomme vraag zijn zoals: wat heb je vorige week dinsdag gegeten). Doordat men dan gaat nadenken zal automatisch de ademhaling weer gereguleerd worden en is het hikken over.

Ik zal de volgende keer als ik de hik heb eens proberen met 7 slokken water, als het niet helpt kan ik altijd daarna nog diep gaan nadenken ;-)

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Middel tegen de hik, wie helpt proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:26

Hm ik heb meestal de hik tijdens het avondeten, moet zeggen dat ik hem nu al een tijdje mis. Of we raken er aan gewend hier thuis. En het is meestal alleen met eten op plekken waar ik mij op m'n gemak voel. En ik eet niet te snel, eerder te langzaam. En een schattig hikje is het ook niet, soms komt er zoveel lucht bij vrij dat ik als een onbeschofte zit te hikboeren. Meestal negeer ik het en ga gewoon verder met praten/eten etc. Want als ik er op ga letten en m'n adem inhoud of iets dan hik ik daar dwars doorheen.
En spontaan heb ik nu gehikt terwijl ik dit typ :')
Maar ik wil best die 7 slokken water proberen, al ben ik bang dat het tussen de oren zit wat het aantal betreft :P Maar he als het voor jou werkt? :P
Wat wel echt schijnt te werken is eh stimulatie van je achterste, omdat je dan van schrik bepaalde spieren aantrekt en je ademhaling en middenrif ff gereset wordt. Maar ook dat weiger ik uit te proberen, zeker tijdens het avondeten.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 12:31

Wat een heel goed middel is, is iemand anders te vragen je beide duimen bij het nagelbed vast te houden en flink te knijpen. Je beinvloedt daarmee de nervus vagus, die je middenrif aanstuurt. Je moet het met beide duimen tegelijkertijd doen, dus zelf kun je het niet, dat is het enige nadeel.

Wat verder ook wel helpt is heel bewust ademen en met je handen in je zij je middenrif als het ware naar beneden te duwen bij het inademen, en naar boven te drukken bij uitademen. Deze ademtechniek wordt ook bij mensen die stotteren gebruikt om het stotteren te verminderen.

Derde techniek: fles bubbelwater openmaken, glas inschenken en de bubbels inademen. Daarmee verhoog je het CO2 gehalte in je longen, en dat reguleert je ademhaling ook. (In feite hetzelfde als adem inhouden, alleen dit geeft sneller een CO2 verhoging)

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:09

Slik je bepaalde medicatie? Ik kreeg vreselijke 'hik-aanvallen' (op den duur gaat het zelfs pijn doen) van een bepaalde pil.
Bij mij hielp alleen een ademhalings-oefening en cardio (even op de loopband tijdens de hik hielp wel).

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Middel tegen de hik, wie helpt proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:26

Ik kan andere mensen wel van de hik afhelpen, gewoon door tegen ze te zeggen: 'Ik kan jou van de hik afhelpen.'
Helpt altijd :D .

Maar bij mezelf moet ik gewoon wat drinken, of mijn vader moet erbij zijn, die zegt dat ook tegen mij en dan helpt het ook :P .

Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Middel tegen de hik, wie helpt proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:27

Bij mij werkt het om je adem in te houden en dan 3 slokken water te nemen :)

realmagic
Berichten: 1590
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Middel tegen de hik, wie helpt proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:32

de huisarts gaf mij eens de tip om 3 x "droog"te slikken met je adem ingehouden. moet zeggen dat werkt bij mij erg goed.

Jennnnn

Berichten: 776
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:34

Ik heb ook erg vaak de hik, en dan inderdaad ook heel hard!

Toen ik nog fysio studeerde heb ik ooit in de klas de hik gehad en toen drukte mijn leraar op een plekje in m'n nek.
Toen was t ook over.
Helaas heb ik dat precieze plekje nooit meer kunnen vinden :+

Verder ondersteboven water drinken, adem inhouden etc. de bekende trucjes, helpen soms bij mij, vaak ook niet.

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:36

Ik heb altijd een truukje dan moet je vragen wat je eergister hebt gegeten en daarbij hebt gedronken en dan ben ik iig weer van mijn hik af! :)

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:39

Ooit zei een hikkende ex tegen mij 'laat me eens schrikken' omdat dat zou helpen tegen de hik. Toen ik hem vervolgens heel verdrietig aankeek en zei dat het tussen hem en mij over moest zijn, schrok hij inderdaad zó dat zijn hik over was _O- We zijn daarna nog wel een paar jaar samen gebleven hoor!

Wat helpt is inderdaad elk trucje waarbij je je ademhaling veranderd. Of je dat nu doet door 'zo lang mogelijk' je adem in te houden of door water te drinken of door op je kop te gaan staan, maakt eigenlijk niet zoveel uit :D

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:59

Mijn gouden tip: ondersteboven water drinken :j

Aangezien op je handen staan én drinken wat lastig is voor de meeste mensen ( :+ ) kun je het beste het glas water voor je houden en dan eroverheen buigen, zodat je aan de ándere kant van het glas kan drinken. Je knikt het glas dan dus een beetje naar je kin toe... Het is lastig uit te leggen, maar het helpt heel goed!

Rody01

Berichten: 3176
Geregistreerd: 07-08-07

Re: Middel tegen de hik, wie helpt proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:04

Onderste boven water drinken met je oren dicht :+
Werkt voor mij altijd super :D

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Middel tegen de hik, wie helpt proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:05

Ik hou altijd zo lang mogelijk mijn adem in, dat helpt bij mij :j