Enkelband verrekt, veel pijn..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MiSsY_Me

Berichten: 1829
Geregistreerd: 23-11-04

Enkelband verrekt, veel pijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 14:42

Gelukkig ik niet, maar mijn beste vriend wel..
Heeft een stomme actie uitgehaald op het werk vrijdag, en nu is zijn rechter enkelband erg verrekt (Geconstateerd door huisarts). Heeft er een elastische zwachtel om heen, en loopt op krukken.
Nu heeft hij wel Ibuprofen gehad (400mg) maar hier werd hij erg duf van, en de pijn werd er niet minder op.
Die arme schat gaat echt door de grond. Ook heeft hij koorts en loopt hij te ijlen.
Ik probeer er zo goed mogelijk voor hem te zijn, boodschappen doen e.d.
Weten jullie nog iets wat ik voor hem kan doen, of middelen waardoor de pijn wat minder erg wordt?
Als het zo erg blijft, schop ik hem toch echt weer naar de dokter... :(:)
Graag tips en ervaringen :p

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Enkelband verrekt, veel pijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:35

Dat zijn heftige blessures :j . Bij mij zijn ze gescheurd geweest en heb daarmee 3 weken in een rolstoel gezeten, mocht absoluut niet lopen of bewegen ermee, ook niet op krukken dus. Ik heb erna nog 3 weken op krukken gelopen en moest in die tijd rustig weer wat oefenen (rondjes draaien met voet) en na 6 weken mocht ik er weer op steunen en rustig aan wat gaan lopen. (alleen liep ik toen een zwaargekneusde rug op en was weer 6 weken in de lappenmand := )

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:46

Ik ben net van de krukken af met dezelfde blessure... ik ben niet kleinzerig, ga altijd door en ga altijd te laat naar de dokter etc. Maar zelfs ik dacht flauw te vallen van de pijn en heb geschreeuwd van de pijn (stug tóch in je auto stappen met de koppeling enzo).
Wat een beetje helpt is koelen: ijs erop. Wel met een doek ertussen natuurlijk, maar voet hoog en koelen. Ik heb koelelementen uit de vriezer gebruikt, ik had van die kleintjes, heb er uiteindelijk steeds 1 in mijn sok gedaan om hem op z'n plek te houden.

Ik moest naar een winkel waar ik een maatgesneden elastische, gepolsterde sok-zonder-tenen (geen idee hoe dat ding heet) heb gekregen via de verzekering, deze draag ik nog steeds regelmatig, ook al kan ik weer normaal lopen. Ik merkte dat ik toch steeds weer een beetje doorknikte, of het voelde. Er gaat een enorme tijd in zitten voordat het weer ok is, en het zal altijd een zwakke plek blijven. Dus met rijden, ding om. Ga ik een dag veel lopen of staan, ding aan.

Roosch

Berichten: 36647
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:36

Koelen, koelen, koelen. :j

Wat GamblersCup bedoelt heet een enkelbandage.
Deze niet teveel gebruiken, alleen bij bijvoorbeeld sporten of andere inspanningen.
Deze kan ervoor zorgen dat de banden juist slapper worden. (teveel ondersteuning --> luie enkelbanden)
Ook niet gebruiken na een ongelukje met de enkelbanden, dan is er namelijk nog een zwelling.

Ik ben inmiddels ervaringsdeskundige wat betreft m'n enkelbanden. :+
Heb op 12-jarige leeftijd ze een keer verrekt en de dokter ging daar wat laks mee om.
Een zwachtel erom heen en een paar dagen rust, zo luidde zijn oordeel.
Niks van krukken ofzo, dus dat is nooit helemaal genezen.
Bij de minste tik die ik nu op mijn enkelbanden krijg, is het weer een feestje. :\

Voor nu: Rust en veel koelen, dan moet het binnen een paar dagen beter zijn.
Pootje omhoog en niet veel doen dus. :+
Succes ermee.

Anoniem

Re: Enkelband verrekt, veel pijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:44

ik heb het vorig jaar ook gehad en het enigste wat je kan doen is inderdaad rust, koelen en hooghouden. bij mij was het met een week over, maar het is altijd een zwakke plek gebleven.

Kiimm_

Berichten: 3160
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Re: Enkelband verrekt, veel pijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:25

Mijn broer heeft ook zojuist vorige week iets doms gemaakt, zijn voet was 2 x zo dik als dat het hoorde te zijn.
Foto's gemaakt in het ziekenhuis, maar ze konden niet zien of het verrekt, gekneust of een scheur in de enkelband was..
Dus hij drukverband om gekregen, na 3 dagen met zijn been omhoog nog steeds niet dunner, nu in zwachtels en loopt ook op krukken. Ook hij vergaat van de pijn en kan niets meer.
Zelf heb ik ook zoiets mee gemaakt en helaas is het altijd een gevoelige plek gebleven

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Enkelband verrekt, veel pijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:55

Dat het een gevoelige plek blijft klopt bij mij ook, zodra ik oververmoeid ben of teveel gelopen heb, zwelt die enkel gelijk weer op.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Enkelband verrekt, veel pijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:32

als hij koorts erbij heeft en zelfs gaat ijlen zou ik nog een keer de dokter bellen. Hoelang heeft hij die koorts al? Had hij dat ook al toen hij naar de dokter ging?

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Enkelband verrekt, veel pijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:38

ik snap wat hij voelt.
ik heb zondag mijn enkelbanden verrekt
heb ibuprofen 600 mg gekregen,1 tot 3 x per dag innemen.
geen krukken en niks ingezwachteld.
zondagavond en maandag(gisteren dus) niet kunnen lopen,vandaag gelukkig wel wat beter.

voor je vriend,toch even naar de huisarts gaan.
kan zijn dat hij allergisch is voor de ibuprofen,meende dat bijwerken idd koorts enzo is.
dufheid en hoofdpijn heb ik momenteel ook.
vooral zo,n 1,5 uur na innemen van de ibuprofen

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Enkelband verrekt, veel pijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:39

Hihi. Ik had ze in januari aan allebei mijn voeten ingescheurd en opgerekt. Erg pijnlijk idd. En heb er nog last van. :P

MiSsY_Me

Berichten: 1829
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Enkelband verrekt, veel pijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 18:18

Hij is vandaag weer bij de huisarts geweest. De koorts en ijlen was alleen die avond gelukkig.
Weet niet precies nog wat de uitslag is, heb hem nog niet gesproken verder, hij moet in ieder geval nog minstens een week rust houden...

Lastig voor hem, en mij, hij kan NIET stilzitten, wil graag werken enz, en is stronteigenwijs... Ben dus alleen maar bezig met tegen em zeggen dat ie niet teveel moet lopen, pootje omhoog moet houden, moet koelen, en vooral niet te vroeg weer moet gaan beginnen met werken :p

Zullen zien...:p

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Enkelband verrekt, veel pijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:30

Hoe is het met de pijn?
Sterkte!

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:36

Ik heb ook 3x mijn ligamenten in mijn enkel gescheurd, 2x rechts, 1x links, en neit omdat ze 'verzwakt waren' eerste keer: op training voet omgeslagen, zei heel luid krak :D, 2e keer, weer op training de andere kant, 3e keer: dronken bui op carnavel, was gescheurd op een andere plaats dan ervoor, stuk los van het bot :P... Beste wat je kunt doen is ermee naar de sportkinesist gaan, die weten daar het meest vanaf :P
Ik moest 'rusten' tot het ontzweld was, na 1 week moest ik beginnen met lopen en speciale oefeningetjes om ze te verstevigen (die oefeningetjes heb ik eigenlijk wel nooit gedaan (a)

EDIt: het enigste wat ik pakte was traumeel tabletten (voor de zwelling), en er ook traumeel zalf op doen, na het lopen 10 minuten ijs op leggen...

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re: Enkelband verrekt, veel pijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:00

Pas wel op met actief koelen en koorts!

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:07

hoi heb het ook gehad, leg een kussen onder zn voet bij het voeteneind en voet hooghouden en weinig lopen, heeft hij ook startpijn dat asl hij op wil staan vanuit bed dat het dan pijn doet door bloed wat naar beneden stroomt, bij mij is het toen ingetaped, als het je niet bevalt terug naar de ehbo als hij hierdoor koorts heeft is niet goed. op de gipspolie gewoon bellen envragen paracetamol mag je er 8 per dag van btw ijlen is al helemaal niet goed