Anosmie (niet kunnen ruiken)

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:53

Ik heb het ook.
Grappig, wist niet eens dat er een naam voor was.
Ik vertel altijd dat ik niet kan ruiken en dan zeggen mensen van, ben je verkouden dan? Kan je niet uitleggen dat je niet kan ruiken.
Ik heb het laten onderzoeken in het ziekenhuis, maar bij mij hebben ze alleen foto´s gemaakt om te zien of mijn schotjes wel recht staan. voor de rest heb ik er nooit iets aan laten doen.
Je kan mensen wel uitleggen dat je blind bent, maar niet dat je niet kan ruiken.
Mijn smaak is wel anders dan bij mensen die wel kunnen ruiken. Ik proef andere dingen en heb ook af en toe last van fantoom geuren. Het zijn altijd twee dezelfde geuren die ik ruik, maar dan vraag ik of iemand anders ze ook ruikt en dan blijkt dat die geur helemaal niet echt is. Dus ik ben gestopt te vragen of dat mensen het ook ruiken. Ik heb er wel vrede mee dat ik niet kan ruiken. Ik weet niet beter. ben alleen heel erg onzeker over hoe ik ruik. Ik denk altijd dat ik stink en ik sta altijd weer verbaast als mensen zeggen dat iets ruikt zoals bijvoorbeeld de geur van onweer of vers gemaaid gras. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat alles een geur heeft.

Ben tot nu toe nog te lui geweest om m'n profiel aan te passen, maar dat komt nog wel!


LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:55

Ashley5 schreef:
Maar volgens mij is het moeilijker als je ooit het kunnen ruiken en je dan opeens je reukvermogen kwijt raakt. Jij weet namelijk wat je mist.


Het voordeel daarvan is dat je bewust bent dat dingen ruiken. Dat je bewust bent wanneer je zelf stinkt bij welke inspanning enzo. Dat mis ik heel erg, het niet weten wanneer ik ruik voor andere mensen.

Ben tot nu toe nog te lui geweest om m'n profiel aan te passen, maar dat komt nog wel!


LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:08

Amable schreef:
Doordat je altijd in je eigen geur rondloopt reuk je ook niet als je wel kan ruiken of je voor andere mensen stinkt. Ik kan bijv in mijn paardrijkleding rondlopen en denken ach, ik ruik nauwelijks naar paard! Als ik dan de volgende dag langs de wasmand kom denk ik, help wat stinkt er in godsnaam zo zuur?! Blijken die kleren van gisteren te zijn, die weldegelijk heel erg naar mest, paard en koe stinken :o

Eigenlijk weet je alleen of je voor andere mensen stinkt als anderen dat tegen je zeggen, en aangezien anderen je daar weer mee in verlegenheid brengen zullen maar weinig mensen iets zeggen.
Ik kom bij de receptie soms ook mensen tegen die mega uit hun mond stinken, of helemaal stinken, naar alcohol stinken en noem maar op. Die mensen kunnen waarschijnlijk allemaal zelf ook kunnen ruiken, maar toch merken ze het niet. Dus maak je daar geen zorgen over, je kan dan beter aan iemand die je goed kent en waarvan je weet dat 'ie eerlijk is vragen of je onprettig ruikt, dat zegt voor zowel een ruikend als een niet ruikend mens veel meer!


het grappige is dat je dus nu hetzelfde doet als iedereen. Ik bedoel dit dus echt helemaal niet lelijk en vind het super lief dat je dit berichtje neerzet. Maar het feit is dat wij HELEMAAL nooit een idee hebben ofdat iets ruikt of niet. Wanneer ik bijvoorbeeld een heel klein beetje zweet dan ben ik al gelijk ontzettend zeker dat ik stink. Ik vind het moeilijk om dat bij mensen in de buurt te komen.
Wanneer ik kleren een dag draag dan durf ik ze de volgende dag niet meer aan omdat ik bang ben dat ze ruiken.
Gelukkig beperk ik me veel tot mijn dieren en dus weet ik dat ik ruik en dat ik mezelf omring met mensen die ook van dieren houden.
Maar bijvoorbeeld, er is mij verteld dat dieren in je huid trekken en je dus altijd naar je dieren ruikt. Ik douche soms 2 keer op een dag omdat ik met mijn dieren bezig ben geweest en dan weg moet en bang ben dat ik ruik.
Heb niemand rond me dan om te vragen of ik ruik.
Het is dat mensen niet realiseren hoeveel reuk met het dagelijks leven temaken heeft.
Eerste indruk is ook reuk enzo.
Ik vertel het vaak tegen mensen omdat ze dan snappen dat ik die dingen niet met opzet doe.
Als ik een wind moet laten dan hang ik bij mijn vrienden altijd mijn kont uit het raam, ze kunnen daar altijd goed om lachen, maar het geeft ook vaak frustratie. Je bent je zo bewust van dat mensen dingen over jou weten die jijzelf niet weet.

Ben tot nu toe nog te lui geweest om m'n profiel aan te passen, maar dat komt nog wel!

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:33

oOoKellyoOo schreef:
In mijn woonsituatie lijkt het me juist handig om niet te ruiken, woon tegenover een smerige varkensboer, die in de zomer graag zn kadavers spaart,
Nu ben ik aan mn neus geholpen omdat ik weinig lucht kreeg en door die behandeling ga je nog meer ruiken, dat gaat gezellig worden in de zomer.

Maar hoe is het dan bijv als je parfum of deo wilt gebruiken


Ik gebruik helemaal geen parfum. Parfum veranderd van geur door je eigen huidsgeur. Ik heb dus nooit een idee hoe het ruikt. Want het kan nu lekker ruiken, maar je lichaamsgeur veranderd steeds en dus ook de geur van de parfum. Dus daar waag ik me niet aan.
Deo is altijd geurloos en daar gebruik ik ook altijd veel te veel van omdat ik geen idee heb of dat het werkt.

Ben tot nu toe nog te lui geweest om m'n profiel aan te passen, maar dat komt nog wel!

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:37

ik kan niet goed ademhalen door mijn neus, maar daar is dus onderzoek naar gedaan en de oorzaak zit niet daar, dit is dus een toevallige samenloop.
Bij mij is dus de waarschijnlijke oorzaak medicatie toen ik een baby was.
Mijn smaak beperkt zich ook alleen tot zoet, zuur, bitter en zout.
Hahahaha; even stomme vraag dus, maar zijn er meerdere smaken dan?

Ben tot nu toe nog te lui geweest om m'n profiel aan te passen, maar dat komt nog wel!

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:42

bouillon? Dat is toch zout?

Ben tot nu toe nog te lui geweest om m'n profiel aan te passen, maar dat komt nog wel!

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:42

nou stapte mijn broer net in de auto en die vroeg of ik hooi vervoerd had met mijn auto. Dat is al 3 dagen geleden. En hij rook het... het blijft me steeds weer verbazen.

Ben tot nu toe nog te lui geweest om m'n profiel aan te passen, maar dat komt nog wel!

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:05

postvanpe schreef:
er is zelfs een vereniging van.
de anosmie vereniging
http://www.ruikenenproeven.nl

LecyTinker : het is onderweg :-)


Heel erg bedankt, vind het allemaal best wel spannend. Heb nu echt de motivatie om het allemaal een suit te gaan zoeken hoe en waarom bij mij. Ben altijd een beetje afgescheept met, tja het is zo. Nu wil ik er eigenlijk wel meer over gaan weten.

Ben tot nu toe nog te lui geweest om m'n profiel aan te passen, maar dat komt nog wel!

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:22

wanneer is die bijeenkomst TS en waar?

Moest vanmorgen veel dingen doen en rende van de DA naar mijn paarden en moest daar mesten, moest toen snel naar de dokter en daarna weer naar de DA.
Dus ik zat bezweet bij de dokter met mijn mestkleren en dacht dus, ik stink. Ineens kwam de gedachte bij me op... "als ze naar me kijken dan zeg ik gewoon, ik heb anosmie" Hahahaha, voelde me zo gesterkt in dat ik het nu een naam kan geven.

Ben tot nu toe nog te lui geweest om m'n profiel aan te passen, maar dat komt nog wel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lestria, Noor, supervon78, YandexBot en 39 bezoekers