Dames met spierballen (krachttraining)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:31

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 15:09

Ik vind dit topic ook wel leuk eigenlijk. In het andere topic doet volgens mij niet iedereen/een minderheid aan krachttraining?

Ik train echt al jaren 3-5x per week en ik zeg tegenwoordig dat dat echt de beste keuze is die ik had kunnen maken. Ik merk echt dat ik nu (ik ben 30) zoveel profijt heb van de gewoonten en spiermassa die ik rond mijn 18e al heb opgebouwd.
Whey neem ik niet, ondanks dat ik vegetarisch eet krijg ik genoeg eiwit binnen (hou het tegenwoordig niet meer bij). Creatine neem ik wel elke dag :j
En ik wil eigenlijk kijken of het handig is om daarnaast nog omega 3 en/of magnesium te slikken maar daar ben ik steeds erg laks mee.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 07:44

Ik zou het ook leuk vinden als dit topic weer wat actiever wordt!

Na paar jaar niet sporten door pittige zwangerschappen het vorig najaar weer opgepakt. En sinds dit voorjaar heb ik ook om de paar weken een training met een personal trainer. Het doel van dit jaar was om weer minstens evenveel te kunnen tillen als voor mijn zwangerschappen op de deadlift, squat en benchpress. En ik kan inmiddels zeggen dat ik sterker ben dan voor mijn zwangerschappen *\o/*

Helaas al paar weken niet gesport, veel stress op het werk wat me erg veel energie kost en veel migraine en hoofdpijn oplevert. Dus lig de meeste avonden erg vroeg in bed en val terug op m’n feel good activiteiten.
Komende vrijdag weer een personal training, de drukte op werk is ook bijna voorbij. Dus plan is om het weer op te pakken vanaf dit weekend.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:52

Wat gaaf zo met een PT erbij! Is dat een uur of langer?
Lijkt me wel fijn zo gericht en gestructureerd trainen.
Naast groepslessen train ik ook zelf, maar dan toch wel regelmatig afgeleid of van alles wat aan het doen, raak ik de tijd en de tel weer kwijt, vergeet ik weer andere oefeningen. :') verder gaat het wel lekker en blij mee met waar ik nu sta :D al zie ik altijd weer ruimte voor verbetering.

Dus ik ga van het weekend beginnen met de creatine. Heel erg benieuwd wat dat gaat doen de komende tijd.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 06:26

Mijn PT is een uur per keer. Ik liep heel erg vast met mijn squats na 2 zwangerschappen waarbij ik gigantische bekkenpijn heb gehad. En hij heeft me geholpen om me weer zelfverzekerd en goed te laten squatten. En voor de overige oefeningen heeft het ook absoluut geholpen.
Na deze afgenomen lessen, ga ik wel weer terug naar m’n normale schema. Want het is nogal duur. Maar ik vind het zeker het geld waard!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 07:03

Ik vind het ook echt wel het geld waard. Ik kan zelf nogal enthousiast zijn en te snel te veel doen. Mn PT houdt het goed in te gaten met het opbouwen en vooral de hulp met dumble chest press vind ik wel erg fijn. En het is gewoon erg gezellig! Mn doelen steeds meer verzet sinds het begin, die progressie maakt het echt leuk. Voor eind van dit jaar wil ik graag mn eerste pull-up kunnen en toe zijn aan de 2x 24 kilo dumble chest press. Nog 2 maanden dus gaat lastig worden haha.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 11:37

Vrijdagavond braaf weer naar mijn PT geweest. Die 1RM testen op programma had staan. Na 6 weken niet trainen :') dus nu flink spierpijn..
Toch heel tevreden met hoe het ging! Hieronder wat cijfers van hoe het paar jaar geleden ging, dit voorjaar en nu.

Oude 1RM 2021 - mei 2025 - november 2025
Deadlift 87,5 - 70 - 85
Squat 55 - 35 - 57,5 *\o/*
Benchpress 45 - 35 - 45

Nu weer even consequent gaan trainen ook. Heb bedacht om even m’n ritme om te gooien qua welke dagen ik ga sporten. Kijken of dat beter werkt in combinatie met de drukte op m’n werk.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:05

Lekker bezig hoor!

Ik ook spierpijn van gisteren, voelde ik in de nacht lekker opkomen haha.
Had onder andere de abductor op 70kg (zwaarder ging ie niet) en legpress op 100/120. Verder wat cable abductions (by far niet zo zwaar, maar die voel ik altijd het meeste :') ) en ook oefeningen voor het bovenlichaam. Wilde ook nog wel hip thrusts, RDL's en squats doen, maar het was alweer lang genoeg geweest met de rest. Komt een andere dag wel.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:43

Wat leuk een krachttraining topic :D

Ik doe nu sinds september vorig jaar aan krachttraining. Eerst 2x per week bij de fysio en nu naast 2x per week bij de fysio ook 1 a 2x per week sportschool.

Ik zit nog lang niet op jullie gewichten :D . Maar het hoofddoel bij mij is de hele tijd geweest geen spierverlies en zo fit mogelijk blijven.

Ik nee geen supplementen dat mag ik niet hebben.

Hiermee begonnen vanwege chemokuren vorig jaar en die zijn deze week eindelijk klaar dus ik hoop dan echt wat meer te kunnen opbouwen :)

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:19

Leuk dat er hier weer wat meer actie is!
Ik ben ook nog 2-3x per week te vinden in de sportschool, ik wil in februari graag weer meedoen aan een powerlift wedstrijd, gewoon voor de lol 8-)
Ik heb er wel weer wat meer moeite mee om motivatie te vinden nu het kouder en vroeg donker is moet ik zeggen :')
Hoe gaan jullie om met een periode van minder motivatie?

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:39

Knap van je SansaS, dat moet een heel fijn gevoel zijn om daar straks vanaf te zijn en dat je kunt opbouwen!

Ik heb nu juist meer motivatie. Ik heb namelijk een hekel aan de winter en binnen hangen (heb het ook altijd koud), dus dan ga ik juist meer gas geven in de sportschool. Lekker focussen op progressie, zodat ik in de zomer het ietsje losser kan laten en kan genieten van de leuke dingen buiten {:}

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:56

SansaS schreef:

Ik doe nu sinds september vorig jaar aan krachttraining. Eerst 2x per week bij de fysio en nu naast 2x per week bij de fysio ook 1 a 2x per week sportschool.

Ik zit nog lang niet op jullie gewichten :D . Maar het hoofddoel bij mij is de hele tijd geweest geen spierverlies en zo fit mogelijk blijven.

Hiermee begonnen vanwege chemokuren vorig jaar en die zijn deze week eindelijk klaar dus ik hoop dan echt wat meer te kunnen opbouwen :)

Sterkte met de situatie en knap dat je bent blijven sporten!

Ik ben ook weer voorzichtig begonnen. Heb erg veel last van spierpijn ook al ga ik lang niet tot max. vermoeiing. Spierpijn blijft gerust een week duren. Maar het neemt af met elke keer dat ik ga! Dus hopelijk deze week 2x gaan i.p.v. maar 1x!

Ik doe nu aan oefeningen:
- lunges 3x24 stappen
- RDLs 3x10 herhalingen
- Leg extensions 3x10 herhalingen
- Row machine 3x15 herhalingen
- push machine 3x15 herhalingen
- buikspieren op matje 5x1 minuut

Wat voor oefeningen zouden jullie nog aanraden om hierbij te doen? Iets met dumbells voor biceps/triceps? Nog een been oefening?

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:19

Ziet er goed uit Aight. Neem je eventueel magnesium en extra eiwitten t.b.v. de spierpijn en herstel? Dat klinkt wel heftig dat je er zo lang last van hebt.

Ik vind persoonlijk de overhead tricep extensions, tricep kickbacks en hammer bicepcurl combo ook erg fijne oefeningen. Maar ook chest press en chest fly doe ik graag.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:53

ricojoreen schreef:
Leuk dat er hier weer wat meer actie is!
Ik ben ook nog 2-3x per week te vinden in de sportschool, ik wil in februari graag weer meedoen aan een powerlift wedstrijd, gewoon voor de lol 8-)
Ik heb er wel weer wat meer moeite mee om motivatie te vinden nu het kouder en vroeg donker is moet ik zeggen :')
Hoe gaan jullie om met een periode van minder motivatie?

Wat leuk! Heb je eerder een powerliftwedstrijd gedaan of lees ik dat verkeerd? :D

Wat knap SansaS, dat je bent blijven sporten!

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:02

Yes! Ik heb dit jaar ook meegedaan aan northside barbell, daar heb ik 132,5-65-132,5 getild, daarna ben ik bezig geweest om af te vallen. Ik hoop toch in februari weer rond deze gewichten te zitten, maar dan met 10kg minder lichaamsgewicht :D
Ennnn, het is natuurlijk ook gewoon leuk om mee te doen en ergens naar toe te trainen!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:12

Ricojoreen: zo, gaaf hoor! Hoe werk je daar zo naartoe, zit je nu al in de buurt van die gewichten?
Qua motivatie, op het moment train ik alleen met een PT of lesverband waar ik me voor inschrijf, dat zorgt ervoor dat ik gewoon ga, zin of geen zin. Het is daar altijd vrij warm ook dus vind het wel lekker als het buiten kouder wordt.

Aight: klinkt als een gevarieerd programma. Herkenbaar van de spierpijn, soms hier ook wel last van. Magnesium heeft hier wel geholpen trouwens.

Knap inderdaad SansaS en fijn dat de kuren er bijna opzitten.

Alpha89 lekker bezig, legpress 120 kilo is wel flink!

Nou ik kan iig 1 doel van m'n lijstje strepen. Tijdens de PT vandaag lukte het zo ff om 2x2x1 unassisted pull-ups eruit te krijgen (rest vd set met een horizontale band). Technisch gezien kan t allemaal nog wat beter, maar ik verraste mezelf, die had ik nog niet verwacht!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:02

ricojoreen schreef:
Yes! Ik heb dit jaar ook meegedaan aan northside barbell, daar heb ik 132,5-65-132,5 getild, daarna ben ik bezig geweest om af te vallen. Ik hoop toch in februari weer rond deze gewichten te zitten, maar dan met 10kg minder lichaamsgewicht :D
Ennnn, het is natuurlijk ook gewoon leuk om mee te doen en ergens naar toe te trainen!

Wat leuk, sterk hoor :D
Ik heb van 2019 tot ergens begin dit jaar gepowerlift. Train nu weer meer bodybuilding gericht (en ik loop hard, voor het eerst in m'n leven :') ).
Ik lees nu je eerdere reacties in dit topic (haha volgens mij heb ik daar toen ook op gereageerd). Zit je nog steeds bij Janneke?

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 21:11

SansaS schreef:

Fijn dat de chemokuren afgelopen zijn en super goed doel om voor te sporten!

Leuk dat er ook wedstrijd ambities zijn! Ik zit er soms stiekem ook wel eens aan te denken, maar weet dat het me toch stress en spanning gaat geven en dat niet helpt voor de plezier in de sport :')

Ik vind in de winter ook makkelijker om te gaan sporten, in de zomer blijf ik veel liever lekker buiten in de tuin zitten of wandelen ofzo. In de winter heb ik daar minder last van.

@ricojoreen, zit je nog bij Beresterk of meegegaan met Janneke? Ik train bij Hessel :D

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 13:10

Het was even tijd zoeken om uitgebreid te reageren haha

Ik ben zelf begonnen met een upper/lower body schema vanaf het internet, dat heb ik best een hele tijd volgehouden. Toch leek het me altijd wel heel erg leuk om toch aan powerliften te gaan doen, omdat je dan ook naar een bepaald doel toe werkt en de progressie in de bewegingen en gewichten kunt zien en voelen!
Dus ben ik eerst zelf wat gaan proberen en later ben ik gaan trainen bij een coach, zij maakte mijn schema's en beoordeelde dan mijn trainingsvideo's. Daar heb ik best veel van geleerd, dus maak ik op moment mijn eigen schema's.
Wanneer ik geen wedstrijd gepland heb staan meet ik eigenlijk weinig mijn 1RM (maximaal gewicht wat je kunt tillen in een oefening), dan worden er iets meer herhalingen op de squat, bench en deadlift gedaan. Naarmate je dichterbij een wedstrijd komt gaan de herhalingen wat naar beneden en ga je ook sets draaien met maar 1 herhaling. Ook bouw je het als het ware een beetje op qua intensiteit, dus in de eerste week van het schema is de intensiteit van een training minder hoog dan aan het einde van je schema, mijn schema's zijn meestal 6-10 weken. Dit werkt voor mij goed, maar het is wel even een puzzel met wat bij wie natuurlijk werkt om kracht op te bouwen zonder dat het trainingsplezier eraf gaat (wat ik ook erg belangrijk vind!).

Wat leuk dat je bij Hessel traint, ik ben met Janneke meegegaan naar De Sportschool en gestopt bij Beresterk, ik begin in december ook weer met coaching bij Janneke! Ennnn, als het je leuk lijkt mee te doen aan een wedstrijd, gewoon doen :D Tot nu toe echt hele positieve ervaringen mee gehad, altijd een leuke sfeer en iedereen gunt elkaar het beste (wat ik in de paardensport dan weer mis)