Zwanger - begin en voorjaar 2026

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: Zwanger - begin en voorjaar 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 08:15

Ik kom me ook graag melden, ik ben 23 april uitgerekend. Inmiddels een goede NIPT en 13 weken echo gehad en we hebben het dus eindelijk kunnen delen :D Dit is mijn eerste kind, maar mijn vriend heeft ook nog 2 kinderen van een vorige relatie, dus ik heb wel al een beetje kunnen oefenen, haha.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 09:33

Welkom!

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 09:54

Welkom goldenarrow gefeliciteerd wat leuk! Heel fijn dat alles goed is :D

Hoe is het met iedereen?
Wij hebben vrijdag te horen gekregen dat onze dochter van 1,5 een broertje krijgt <3

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 17:16

Welkom! :D

Gefeliciteerd Bommeltje!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 10:07

Bommeltje_ schreef:
Welkom goldenarrow gefeliciteerd wat leuk! Heel fijn dat alles goed is :D

Hoe is het met iedereen?
Wij hebben vrijdag te horen gekregen dat onze dochter van 1,5 een broertje krijgt <3

Ahh leuk!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 10:18

Leuk Bommeltje! Welkom bij de jongensclub <3

En jaaaa GA! Zo leuk! :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 10:30

Welkom goldenarrow! Wat leuk zeg! Gefeliciteerd <3 Heb je de merries ook nog drachtig?

Bommeltje ach wat leuk! Hier ook een jongetje na een meisje, die nu ook 1,5 is :D Wanneer is je meisje geboren? Nora is van juni

Lovelys ach wat jammer om te horen dat het alleen maar pijnlijker wordt.. Hopelijk kan je fysio je wat verlichting geven. Dankjewel <3 Jammer dat je stopt op de manege, wegens zwangerschap?

Gettymaan oh wel lief van je bezorgde man. Ik vertel hier wel altijd als ik ga rijden en zorg dat er altijd iemand thuis is. M’n moeder is vaak aanwezig rondom de bak als ik de 3 jarige wil rijden. Vind ik zelf ook wel fijn. Leuk dat je ook tegelijk bent uitgerekend! Ik ook, maar dan met beide merries :+ Wat fijn dat je pijn zo verlicht is door de fysio!

Maritgalinda Jaa het is zo leuk om met z’n allen zwanger te zijn haha! En scheelt weer om de dames in training te houden, dat hoeft niet zo. Ik zou gewoon ziek melden hoor als je je zo beroerd voeld.. dit is ook niks voor jou. Beterschap!

Hier gaat het goed. Druk in huis bezig. Onze dochter moet een kamer verhuizen. Nu was die kamer onze kledingkast. Dus ik moest eerst een deel van onze slaapkamer vast schuren en verven. Dat is klaar en de kledingkast staat. Heel blij mee! Nu ben ik bezig met de kamer van m’n dochter. Die was recent al wit geverfd dus niet enorm veel werk . Her en der wat bijstippen en 1 muur wordt licht roze. Dan nog wat dingetjes ophangen ter decoratie en dan kan ze er in. Heb het bed al opgezet. Zal het kozijn vandaag nog 1x wit doen en eerste laag roze er op. Hoop dat ze er dit weekend in kan. En dan door naar de babykamer. Dat is ook weer wat bijstippen en alles even lekker soppen en opruimen. Kastjes inrichten, bed weer omhoog. Zo leuk <3
Kleine man gaat goed. Echt een heel druk ventje in m’n buik. De naam zijn we inmiddels ook helemaal uit, ik vind m erg leuk :j Van m’n vriendinnen heb ik een hele leuke babyshower gekregen, echt heel lief. Genoten!
Afbeelding
Buik met 17 weken. Nu bijna op 19 weken
Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 16:59

@Kabayo: Ja, als het goed is zijn er 4 merries drachtig, maar ik moet de gustscan nog doen. Heb dit jaar het DBT topic wel heel erg verwaarloosd, maar het is een beetje een raar jaar geweest := Jij flink aan het klussen dus! Goed bezig :D

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 09:42

Laure - 14 januari - jongen - eerste kindje
xEliesx - 15 januari - meisje - tweede kindje
November108 - 28 januari - geslacht onbekend - eerste kindje
Niniane - 31 januari - meisje - eerste kindje
DisparVulgo - 5 februari - meisje - tweede kindje
Gaabje - 10 februari - geslacht onbekend - eerste kindje
Maaaarije - 15 februari - meisje - tweede kindje
Lovelys - 23 februari - geslacht onbekend - derde kindje
JorineV - 8? maart - geslacht onbekend - tweede kindje
MaritGalinda - 8 maart - geslacht onbekend - eerste kindje
xlisza - 9 maart - geslacht onbekend - vierde kindje
Kabayo - 19 maart - jongetje - tweede kindje
KellyR - 23 maart - geslacht onbekend - eerste kindje
PineApple - 28 maart - geslacht onbekend - tweede kindje

Hee allemaal,

Ben niet zo veel op bokt, dus heb alles terug gelezen :)
Gefeliciteerd voor iedereen die zich recent nog hebben gemeld in dit topic.
Wij weten sinds de 20 weken echo dat we nog een meisje verwachten <3

Wat een mooi buikje heb je Kabayo en wat lief dat je vriendinnen een babyshower voor je hebben georganiseerd :) Wat fijn dat jullie al een naam hebben.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-25 12:24

Leuk Elies! Wij hebben gister de 13 weken echo gehad en verwachten ook nog een meisje.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 17:20

En een goede fysio gevonden die je kan helpen de pijn te verlichten lovelys?

Gefeliciteerd goldenarow, fijn dat jullie een goede 13 weken echo hebben gehad.

Wat leuk een jongetje erbij Bommeltje!

Haha kabayo had het gelezen dat je tegelijk met beide merries uitgerekend bent. Hoe toevallig.

Ik kwam er ook pas achter toen ik mijn uitgerekend datum in mijn agenda zette. Nu gaat het bij mij om mijn bijrijdpaard en niet mijn eigen. Dat scheelt weer. Maar tot nu toe altijd bij kunnen zijn, ken de merrie door en door. Stiekem zou ik wel dezelfde datum willen haha, maar we zullen het zien!

Jullie zijn al fanatiek met de kamer! En wat leuk al een babyshower, mooi optijd! Je hebt een mooi buikje.

Gefeliciteerd elies, leuk nog een meisje erbij!

Jullie ook gefeliciteerd maanlicht, knap dat ze dat al zagen, bij ons wouden ze nog geen uitspraak doen en op mijn verzoek ook niet verder gekeken destijds.

Wij hebben vandaag en pretecho gehad en controle bij de verloskundige. Alles gaat voorspoedig, baby groeit mooi en met mij is ook alles goed.

Wij weten nu wat het wordt, maar houden het als verassing voor anderen.

xEliesx schreef:
Lovelys - 23 februari - geslacht onbekend - derde kindje
Getty_Maan - 4 april - geslacht verassing - eerste kindje

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-25 17:36

Ja, ze mogen het geslacht eigenlijk niet zeggen, maar aangezien ik bijna op 15 weken zit (late 13 weken echo vanwege vakantie) wilde ze wel kijken.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:02

Welkom!

Van harte gefeliciteerd Bommeltje!
Ik voel mij goed. Weekje vakantie in een warm land had ik blijkbaar nodig :+ 25 graden, beetje rondlopen en tussen de middag een siesta. Vannacht teruggekomen, dus nu wel helemaal kapot.

Kabayo
Ik stop inderdaad vanwege de zwangerschap. Zijn geen eigen paarden en met mijn man bij de eerste zo afgesproken dat ik rond de 20 weken stop. Na de vorige zwangerschappen zat ik na 6 weken weer op het paard (zodra ik goedgekeurd was door de verloskundige). Ik sport wel gewoon door met bootcamp en ga vanaf komende week zwangerschap zwemmen. Beide kan ik in principe gewoon blijven doen tot de bevalling.

Hoe is het gegaan met het verhuizen van de oudste?

Wat leuk dat je een babyshower hebt gekregen! Hier alleen bij de eerste en dat vond ik heel leuk (lekker simpel, gewoon een high tea en baby fotos raden. Er waren alleen vriendinnen en mijn moeder, schoonmoeder.)

Wat leuk dat jullie de naam al weten!
We hebben de tweede naam al wel. Nu nog haar eerste naam hahaha.
Het gaat in ieder geval soepeler dan bij de tweede.

goldenarrow
Spannend van je merries. Wordt lekker hectisch allemaal of valt dat mee?

xEliesx
Wat ontzettend leuk!

Maanlicht
Wat leuk gefeliciteerd!
En wat lief dat ze wel wilde kijken! Bij ons wilde ze dat echt niet doen helaas.

Getty_Maan
Ik ga morgen naar de fysio. Gelukkig tijdens de vakantie echt minimaal last gehad.

Lovelys - 23 februari - meisje - derde kindje

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 18:47

Hoe gaat het met jullie?

Hier weer goed, buik is deze week ineens in een sneltrein gegroeid, dat zorgde voor veel vermoeidheid en een slechte bezetting op het werk werkte ook niet mee.

Ook 'last' van een overbezorgde man. Erg lief, maar ook wat lastig als je gewoon nog voor je paard moet zorgen.

Liefst heeft hij dat ik daar vanaf 20 weken niet meer kom :o , dat gaat natuurlijk niet gebeuren...

Wel lastig om hem duidelijk te maken dat ik echt wel voorzichtig ben.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 14:31

Vermoeidheid zal helaas wel een dingetje blijven. Hier tenminste wel. :)

Lief dat je man bezorgd is, maar ja, je kunt je paard niet echt aan zijn lot overlaten. :P

Hier vandaag precies 27 weken. Gaat hard nu!

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:48

In de vakantie ging het eigenlijk heel goed. Geen last van ischias en lekker veel in beweging.

Afgelopen week direct weer een hele drukke week en daardoor direct ook erg moe.
Ik ben bij mijn eerste zwangerschap heel duidelijk geweest dat ik niet opeens gehandicapte ben geworden. Ik had toen ook geen klachten en ben met 34 weken nog in de bergen gaan wandelen (18km per dag).
Mijn man vraagt af en toe hoe ik mij voel en verder doe ik alles wat ik kan en vertel wat ik ook ff niet kan (nu lukt bijvoorbeeld snel opstaan niet)

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 12:12

Hahah, dat mensen je ineens gaan behandelen als een invalide, klinkt heel erg bekend. Soms handig om er gebruik van te maken, maar vaak ook reden om het tegenovergestelde te bewijzen :Y)

Had mij na mijn vorige post toch ziekgemeld. Vervolgens wel een vervelende reactie van een ouder gekregen dat ze veel invallers in de klas hadden, maar ik ben ook niet voor mijn lol ziek. Gelukkig na de laatste keer wel weer helemaal energie. Vorige week een bruiloft gehad en het gewoon tot half 1 op de dansvloer volgehouden :D

Ook hier een goede 20-wekenecho gehad. Kindje is ontzettend actief in mijn buik, echt zo grappig en verslavend dat gevoel.

Inmiddels 22 weken zwanger, het gaat aan de ene kant zo snel en aan de andere kant kan ik niet wachten om al in maart te zijn <3

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 11:13

MaritGalinda
Goed zo, als je niet goed voelt, gewoon ziekmelden.

Jullie kunnen nog invallers vinden. We hebben 1.0fte in te vullen tot de zomervakantie ivm 2 zwangeren. We hebben amper sollicitanten helaas.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:08

Hier een pittige en drukke week gehad, wat me uiteindelijk een migraine aanval op heeft geleverd := Gelukkig is die inmiddels weer gaan liggen, dus dat is wel fijn. 2 dagen terug controle gehad en even het hartje kunnen horen, dus dat was heel fijn <3 Het is toch maar een beetje saai zo met wekenlang de baby niet zien op de echo, maar ook nog niks voelen, haha.

@Getty: Hier verklaren ze me ook voor gek dat ik nog steeds opstap hoor! Ik doe het maar heel af en toe omdat mijn knie ook vrij stuk is en dan rijden niet altijd heel fijn gaat, maar af en toe wil ik er gewoon even op. Gelukkig is mijn merrie wel echt heel lief, dus ben echt niet bang dat ik eraf val ofzo. En inderdaad, je kan moeilijk je paard 20 weken niet zien.

@Marit; Fijn van je goede 20 weken echo! En onbegrip zal je altijd houden helaas, dat soort mensen zijn niet met jou bezig. Goed voor jezelf zorgen!

@lovelys: Dat lijkt me ook lastig zeg. Zit je in zo'n specifieke branche of is er een andere reden dat er geen sollicitanten zijn?

Lovelys - 23 februari - meisje - derde kindje
Goldenarrow - 23 april - geslacht onbekend - eerste kindje

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 20:55

goldenarrow
Oh nee wat vervelend van die migraine. Goed op jezelf letten!
Wat fijn dat je het hartje weer kon horen. 4 weken is ook gewoon lang!

Gisteren ook weer hartje mogen luisteren. Ze was flink actief en schopte heel erg tegen de doppler aan. Dat hoorde je heel goed hahahaha

Ik werk in het basisonderwijs met leerlingen met een leerachterstand (Speciaal basis onderwijs). Dit is wel specifieke doelgroep. Het is wel een wat moeilijkere doelgroep dan een gewone klas.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:25

Ik negeer de rode letters :D Rustig in dit topic

Goldenarrow wow 4! Pittig! Gelukkig wel veel hulp, dat scheelt de helft. Ja ik mis je in het dbt!
Ow bah migraine is niks aan. Maar even rustig aan doen. Ja is ook zo, beetje ‘saaie’ periode haha. Maar hartje luisteren is ook leuk. Voel je de kleine al bewegen?

Lovelys haha geweldig dat ze zo beweeglijk is :D Fijn dat het goed gaat en de ichsias zich wat neerlegt. Jeutje met 34 weken nog in de bergen wandelen. Hoe dan :wow: Leuk dat je wel blijft sporten. Zwemmen is leuk, heb ik vorige keer ook gedaan. Verhuizen van m’n dochter ging goed! Ze sliep vanaf dag 1 heerlijk op haar nieuwe kamer. Had meer protest verwacht :P Jaa babyshower is zeker leuk, heb ik bij de eerste niet gehad dus dit was wel extra leuk. Lief dat ze dat deden

Maritgalinda goed hoor dat je je hebt ziek gemeld. Goed naar jezelf blijven luisteren. Ouders lekker laten praten :P Maar snap wel dat het vervelend over komt. Ik snap je gevoel! Gaat snel maar tegelijk zo langzaam!

Niniane is gewoon bijna al zo ver! Nou is een bevalling niet echt waar je zin in hebt, maar wel de kleine natuurlijk :D

Gettymaan oh dat herken ik wel van mijn man tijdens de eerste zwangerschap. Die was ook heel bezorgd, wel goed bedoeld. Maar ik ‘mocht’ ook niks meer :+ Al had hij misschien ook wel een beetje gelijk haha. Maar snap wel dat het irritant kan zijn :j Leuk dat je bijrijdpaard ook bijna tegelijk met je is uitgerekend! Leuk een pretecho! En mooi dat alles goed is

Maanlicht oh wat leuk dat je het zo vroeg weet! Wij wisten het ook met 14 weken, al zei ze het stiekem beetje tussen neus en lippen door, want ze mogen het nog niet zeggen officieel.

Elies wat leuk een meisje! Dankjewel <3

Hier gaat alles goed. Meneer is heel druk en trapt de hele dag en nacht door :+ Weinig regelmaat haha. Gister wel echt hele zere buik. Leken wel weeen. Dat was echt niet leuk, lag helemaal krom. Gelukkig trok het weer weg met een warme kruik. Vandaag maar even niks doen. Heb alleen de paarden hooi gegeven buiten en zal zo nog met wat honden naar buiten.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:07

Het is hier inderdaad rustig, jeetje de eersten schieten alweer goed op!

Wel schrikken van je zere buik Kabayo, verstandig om maar even rustig aan te doen.

Nou opzich gaat het hier goed, maar heb een abonnement op het ziekenhuis helaas. Gelukkig groeit de kleine goed en ben ik fit.

Maar ik mocht vanaf 18 weken per direct niet meer mesten en sporten (fitness). Dus mijn man en familie helpen mij tijdelijk hiermee. Ik sta erbij te commanderen :7

Ook heeft 1 van de bijrijders net nu haar pols gebroken. Gelukkig iemand gevonden die ons gaat helpen.

Gelukkig mag ik nog wel wandelen met de hond.

Heb last van onverklaarbare bloedingen, kan door de laagliggende placenta komen. Ook voel ik de kleine nogsteeds niet, maar zal uiteindelijk wel komen. De kleine is actief genoeg namelijk op de echo te zien.

Een echo krijg ik dus nu nog regelmatig.

Had mij dit niet helemaal voorgesteld zo, maar sta onder strenge toezicht.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 19:08

Wat vervelend Getty_Maan! Enigszins fijn dat je niet weet wat voor zwangerschap je krijgt, maar dat je vanaf 18 weken echt teruggefloten wordt door zorgverleners, verwacht je ook niet. Ook niet gek dat je de kleine nog niet voelt. :) Komt nog wel! :D

Rustig aan blijven doen Kabayo! :j Je hebt dus alvast een voorproefje gekregen. :P

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 22:07

Kabayo
Oei, doe je voorzichtig? Buikkrampen etc is wel vaak een teken dat je rustiger aan moet doen!
en wat ontzettend fijn dat je dochter zo goed is over is gegaan.

Hahah bij de eerste had ik echt geen klachten, nergens last van. MIjn buik was ook nog redelijk klein. De avonden had ik wel wat last van mijn bekken hoor, maar na een nacht slapen had ik nergeng meer last van. Denk dat een goede basisconditie en goede zwangerschap daarin veel hebben geholpen.
Ik denk nu dat ik ook geen 10 km kan wandelen hier in NL :+ Daarvoor wandel en beweeg ik gewoon niet genoeg voor.

Getty_Maan
Wat ontzettend schrikken allemaal! Fijn dat je veel hulp hebt en dat je onder streng toezicht staat, maar zorgeloos is het dan helaas niet :(
De kleine voelen kan echt best lang duren!

Hier gaat alles zijn gangetje. Buik wordt wel echt groot nu. Kleine dame beweegt nog steeds veel en is lekker actief. Mijn isschias is een beetje weggetrokken, maar kan zomaar weer opspelen als ik te lang zit of iets geks doe, maar meestal is het prima te doen.
Morgen heb ik weer controle en ben alweer 27 weken. Gaat laatste 2 weken opeens snel. Zometeen komen alle feestdagen eraan en dat zal ook wel druk zijn.

Werk is sinds de herfstvakantie pittig. Nieuwe leerling met veel uitdagingen. Mijn duo collega gaat woensdag met verlof en vandaag zijn er sollicitatie gesprekken geweest en het is dus allemaal heel erg last-minute. Woensdag komt iemand meekijken en die kan dan volgende week opstarten en ingewerkt worden door mij. De onderwijs assistent gaat maar even als leerkracht de 2 dagen werken, zodat er in de december maand wel rust is in de klas.