Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:32

Ik heb naast mijn groundies en vivo's voor dagelijks gebruik de Altra's voor hardlopen, en vind ze heerlijk! De eerste paar keer flinke kramp overal in mijn onderbenen, wat een verschil 4cm drop naar 0cm drop dan maakt he :+ Inmiddels helemaal gewend en wissel alleen soms nog af met mijn Inov-8 trail schoenen die ook 0 drop hebben, maar wel wat strakker zitten. Die wijde toe box is met trailrunnen (bochtjes en bulten) niet ideaal.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:37

Rijdt iemand ook met barefoot schoenen?
Ik loop er vrijwel altijd op en doe ook mijn stalklusjes ermee. Maar dat zijn lage.

Ik zou hogere willen om mee te kunnen rijden

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:30

Ik denk dat stijgbeugels met een flinke "voetplaat" wel zo fijn zullen zijn met barefootschoenen.
Zodat er niet al teveel druk komt op dat kleine stukje bal van je voet weet je wel.

Zelf zou ik graag een soort tussenvorm willen tussen Crocs en barefootschoenen.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:36

Ninx schreef:
Rijdt iemand ook met barefoot schoenen?
Ik loop er vrijwel altijd op en doe ook mijn stalklusjes ermee. Maar dat zijn lage.

Ik zou hogere willen om mee te kunnen rijden


Ik deed vroeger met zomerse buitenritten vaak mijn schoenen en sokken uit; heerlijk!
Maar ik heb een westernzadel dus brede beugels.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:26

Ik rijd soms met mijn tweede paar Vivobarefoot trackers. Dat heb ik speciaal aangeschaft voor bij de paarden ipv m'n Ariat Terrains.

Ik heb brede endurance beugels met korven.

Ik kan er nog geen al te lange trainingsritten met veel draf en galop mee rijden, dan krijg ik last van voeten en schenen.
Maar kortere ritten met niet al te veel galop en wat minder eraf gaan al wel prima.

Ik reed langere ritten ook niet met de Ariats, dan trek ik altijd een paar Hanwag hoge B wandelschoenen aan en dat doe ik nog steeds.
Die zijn nog breed genoeg, heb wel de veters van de voorvoet een stuk losser gedaan, sinds ik meer en meer ben overgestapt op BF schoenen (november vorig jaar begonnen met een eerste paar).

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:40

Ik draag op het moment fulltime barefoots, eerder was het meer hoe het mij uitkwam, maar nu draag ik ze dus bijna altijd. Ik zie veranderingen in mijn lopen en mijn voeten. Ik was laatst naar een concert en dat was fysiek best pittig. Je merkt dan toch dat het wel wat doet. Heb mijzelf er over verbaasd, ik wist het wel maar het was een 'oh jaa'. :')

amand0
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-18

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:04

Ik rij er ook mee. Eerst alleen met trackers maar tegenwoordig ook met mn xero "stalschoenen". Wel icm endurance beugels met korf anders vind ik het te link.
Met hardlopen ook altijd barefoot. Dat was wel ff wennen, vooral voor mn enkels, maar ondertussen loop ik er zonder problemen 10+km mee.

black_kelpie

Berichten: 7817
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 00:18

Ik rij nog steeds met mijn rijlaarzen, aan voordat ik opstijg en gauw weer uit als ik er weer af kom, wat een ellendige dingen :')

Als ik mijn endurance beugels nog had gehad dan had ik vermoedelijk wel met m'n Trackers gereden, maar helaas. Die draag ik verder wel op stal.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:10

Dresssuur rijd ik ook met rijlaarzen.
Idd zo kort mogelijk aan.
Maar moet zeggen dat ook die wel breed genoeg zijn vooralsnog. Dus ik merk dan vooral de hak die er onder zit als stoorzender als ik loop, maar rijdend voel ik daar niet van verder.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 12:36

Ik heb de afgelopen week de Elfstedentocht uitgelopen op mijn V-Runs *\o/*.
Het was pittig voor de enkels en de kuiten, maar totaal blaarloos en elke dag hetzelfde tempo weten te handhaven: geweldig! En voor die kuiten was er de masseur :j
Op naar Nijmegen :):)

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:48

Oh, leuk! Een barefoot topic :)

Vrienden van me zijn al jaren fan, die lopen ook het grootste deel van de tijd in five-fingers rond. Had me er zelf nooit zo in verdiept en ging vooral voor de schoenen in de sale voor 30 euro. Tijdje terug stuurde een vriendin me een filmpje door met wat achtergrond van barefoot schoenen en eigenlijk is het allemaal best heel logisch. Mensen zijn niet gebouwd om de voeten helemaal in te snoeren en in te pakken met luchtkussens. De voet is een nogal complex stukje 'engineering' en dat reduceren we tot een klompje vlees in een paar Nike Air Max :+

Heb toen deze:

Afbeelding
https://www.barefootandmore.nl/primus-l ... -haze.html (de mannen versie is uitverkocht lijkt het)

Opgepikt uit het tweedekans rek van Barefoot&More, handig dat ik in Arnhem woon :)

Bevalt heel erg goed behalve dat ze snel vies worden, ze niet gemaakt zijn voor wat natter weer en ook niet echt geschikt zijn voor alles behalve heel erg casual gebruik. Nu op zoek naar beetje betaalbare wat nettere schoenen maar m'n vrouw is niet echt onder de indruk van de esthetiek van de meeste barefoot schoenen :D

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:22

Dan loont het toch eens om te kijken naar Groundies, FeelGrounds of evt Zaqq, daar zie je bijna niet meer aan af dat het bf schoenen zijn! Vind ik persoonlijk ook wel fijn idd.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:55

Ik loop dus al jaren barefoot, maar ben er wel een beetje klaar mee om nooit wat demping te hebben :o

Heb vandaag LiteRide (zachter en soepeler materiaal) Crocs binnengekregen en eerlijk gezegd is het toch wel een beetje een verademing := Ik doe mijn barefoot-schoenen niet weg ofzo, maar vind het toch wel errug fijn voor de afwisseling.

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 19:06

pmarena schreef:
Ik loop dus al jaren barefoot, maar ben er wel een beetje klaar mee om nooit wat demping te hebben :o

Ik heb daarom gelzooltjes in mijn Joe Nimbles. :D

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 19:34

Ik vind crocs geweldig, maar als ik er langer op gelopen heb (bijvoorbeeld om de tuin te doen), heb ik de dag er na flink spierpijn aan mijn voeten :=
Terwijl ik toch ook nog wel ooit op hakken loop en daar dan weer niks van merk :+

black_kelpie

Berichten: 7817
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 19:35

Ik heb ook een paar Crocs voor in de tuin, ik vind ze geweldig :+

Deze week bij NorthSole beide diktes inlegzolen besteld, 3mm en 6mm, heel benieuwd of die genoeg verschil kunnen maken.

Danseresje schreef:
Ik heb de afgelopen week de Elfstedentocht uitgelopen op mijn V-Runs *\o/*.
Het was pittig voor de enkels en de kuiten, maar totaal blaarloos en elke dag hetzelfde tempo weten te handhaven: geweldig! En voor die kuiten was er de masseur :j
Op naar Nijmegen :):)

Respect! *\o/*

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 01:44

Leuk je hier te lezen Bart!

Ik heb weinig hoop voor 'mooie' schoenen. Die grote toebox maakt het sowieso al wat anders, al valt er wel iets optisch te spelen met dat soort dingen als ik de verschillende merken zie.

Ik heb ooit wel modellen gezien die ik niet lelijk vond - da's al heel wat. Het is alleen niet dat ik nu nog weet welke dat waren, want ondertussen zijn mijn eisen wat veranderd. Sorry. :D

Ik heb nu trouwens zwarte 'saaie' schoenen (Merrels) en die zijn niet mooi, maar in elk geval niet opvallend of lelijk-lelijk.

Ben echt benieuwd waar je op gaat uitkomen!


(Sorry jongens, ik wil niemand beledigen)

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 08:15

Mijn man noemt mijn BF schoenen steevast flapschoenen _O-

Maar ik moet zeggen dat ik al dusdanig gewend ben, dat ik de brede voorkant niet echt meer zie.
Voor van de winter heb ik een paar Groundies laarsjes gekocht via FB als nette schoenen en volgens mij als mensen niet weten dat dat BF schoenen zijn, zien ze het amper of helemaal niet, dat ze 'anders' zijn.

Voor van de zomer heb ik nu 2 paar sneakers achtige schoenen (Vivobarefoot Asana primus oid) en een paar Wildlings.

Daar ben ik nog wel op zoek naar iets netters, ik vind de ballerina's van Xero shoes de moeite van het gaan passen waard.

Maar in herenschoenen heb ik me totaal niet verdiept, sorrie, Bart, vind mijn eigen voeten leren kennen en kijken wat daar omheen past al lastig genoeg.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:22

Hoe net moet het zijn? Leguano heeft een leren schoen (de gentle nappa), die vind ik er best 'net' uitzien t.o.v. de gemiddelde sneaker/BF schoen.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:30

Poe, ik had vandaag en gister mijn normale ballerina's aan. Dat voelt wel nauw aan de voorkant nu.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 11:48

Ik heb een paar barefoot schoenen van Ali. Eigenlijk hele goede schoenen voor 15 euro. Zijn echte schoenen voor in de zomer. Doel is ook niet om barefoot te gaan hardlopen, maar gewoon voor de afwisseling. Soms vind ik demping niet fijn en soms wel.

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 12:18

amand0 schreef:
Ik rij er ook mee. Eerst alleen met trackers maar tegenwoordig ook met mn xero "stalschoenen". Wel icm endurance beugels met korf anders vind ik het te link.
Met hardlopen ook altijd barefoot. Dat was wel ff wennen, vooral voor mn enkels, maar ondertussen loop ik er zonder problemen 10+km mee.

Welke barefoots gebruik jij voor het hardlopen?

Ik loop ondertussen nu zo'n 2 jaar in barefoots (Belenka) voor dagelijks en ik blijf het nog altijd heerlijk vinden om de grond onder m'n voeten te kunnen voelen.

Jorex

Berichten: 9940
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 12:36

Ik heb ondertussen ook budget genoeg om eens een paar aan te schaffen. Maar dan, zoveel merken zoveel keuzes. Mijn ene voet is rond de 22 en de andere 22,5 gemeten. Ik heb nu deze op het oog: https://www.barefootandmore.nl/primus-a ... -navy.html is dat goed om mee te beginnen?


Even wat achtergrond, ik loop dus normaal op reguliere schoenen. Thuis altijd op sokken. En ik heb links een slechte middenvoet waardoor ik eigenlijk niet langer dan een uur op reguliere wandelschoenen kan lopen. Iets met bindweefsel dat dwars gaat liggen, omdat ik die 10+ jaar terug in de spaken van een ander zijn fiets heb gestoken. Ook krijg ik in mijn reguliere schoenen na verloop van tijd last van mijn tenen. En oh ja omdat ik destijds dus mijn rechtervoet heb overbelast ga ik daar dus snel door mijn enkel.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 16:53

Ik vind zelf de vivobarefoots erg fijn. Ik heb inmiddels via Vinted een flinke collectie opgebouwd. Belenka heb ik bij iemand anders wel eens gepast maar dat voelde als Hobbit voeten voor mij

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 17:52

Ik ben begonnen op een paar Trackers van Vivobarefoot vorig najaar en heb er in dit voorjaar o.a. precies hetzelfde paar sneakers van Vivobarefoot bij gekocht.

Voor mezelf ben ik wel blij dat ik mijn overstap begonnen ben met een winterse schoen met nog een relatief dik binnenzooltje erin, om mee te wennen.
Die Primus Asana lopen nu ook heerlijk, maar zijn wel nog zoveel dunner en je voelt dus nog zoveel meer van de grond dan met een paar wat dikkere schoenen als de Trackers.

Ik kwam van schoenen met dikke zolen en behoorlijk wat demping, dan is de overgang naar die Primus best groot!

Maar aangezien iedereen anders is, is ook voor iedereen verschillend hoe die de overstap beleefd en welke schoenen die wel of juist niet lekker vindt zitten.

Als je enigszins in de buurt van Arnhem woont, zou ik je aanraden om te gaan passen.
Dan kun je nl ook direct meerdere modellen proberen en het verschil voelen.