Zwanger en paardrijden!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
carineken

Berichten: 688
Geregistreerd: 21-12-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 18:54

Afbeelding
Hier de bewuste foto.
Opstappen geen enkel probleem toen bedacht ik me ow ik moet er nog terug af ook…

Single mom te be.


Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 21:44

Darliiing7 schreef:
Ja probleem is vooral dat die van mij dus eeecht niet een 'paar maanden' gewoon kan stilstaan. Dan breekt hij de hele weide af :=
Ik ben wel ook op zoek naar een verzorgster/bijrijder, maar tot die tijd zou ik dus zelf moeten/willen blijven rijden. Maar ik twijfel dan zo hard doordat elke arts weer wat anders zegt :/


Het advies is volgens mij wel standaard om pas na 6 weken na de bevalling weer te gaan rijden en zeker bij een keizersnee. Wat dat betreft wel handig om een backup te hebben? In het begin moest ik ook echt zoeken naar tijd om te rijden (gaf borstvoeding en sta doe het zelf met 2 paarden, dus mijn tijd was ik kwijt aan klusjes).

thequeensmum
Berichten: 3493
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 22:05

Je gynaecoloog vindt het dus geen goed idee, vroedvrouw staat er anders in. Heb je nog gevraagd waarom je gynaecoloog deze mening is toegedaan? Wellicht helpt die wetenschap je bij het nemen van een voor jou goede beslissing?

J_emma

Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 22:15

Of je nou doorrijdt tot week 10, 20, 30 of 40: misschien is het sowieso verstandig om aan het longeren te werken. Wat is het probleem daarmee?
Met dubbele lijnen bv kan je heel veel leuke dingen doen om je paard op een afwisselende manier in beweging te houden zonder er op te stappen.

Anoniem

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 22:22

Heb je ook gevraagd aan je gynaecoloog waarom hij het geen goed idee vind? Is het niet verstandig, of vind hij het niet verstandig? Daar zou ik vooral naar kijken. Misschien ook omdat je traject om zwanger te mogen worden wat langer en moeilijker geweest is dat hij daarom voor jou wil dat het goed gaat allemaal en dat hij een beetje beschermend is in die zin?

Gefeliciteerd met je zwangerschap in ieder geval :D

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 23:10

Ik zou er hoe dan ook niet vanuit gaan dan naar stal een vanzelfsprekendheid is.
In mijn kennissenhebben aardig wat mensen of maanden lang plat moeten liggen icm vroege weeen of ze ware gewoon verschrikkelijk ziek of moe.
Mijn stalgenootje is 2 maanden terug bevallen en redt het on hooguit 1x per week te komen en dat is niet rijden.
Ik besef me volledig dat ik erg veel geluk gehad heb dat ik tot de laatste dag nog uren in de heuvels kon wandelen.
Het beste zorg je of voor een back-up plan of je trained je paard af tot een niveau dat je hem ook in nood stil kan zetten. Alles wat je meer kan is een mooie meevaller.


Reggledoos
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 23:59

Toen ik later in mijn zwangerschap last kreeg van "bandenpijn" tijdens het rijden, ( de steken bij je liezen die ik ook al genoemd zag) Heb ik aan de verloskundige gevraagd of dat kwaad kon. Volgens haar was dat niet het geval. Dus ben ik gewoon doorgereden. Was wel pij lijk. Er zullen mensen zijn die me voor gek verklaren maar ik had zo mijn eigen redenen om toch door te gaan. Ben ook gewoon blijven draven en galopperen ( In verlichte zit)
Na de bevalling (ik had een totaalruptuur) zat ik er na twee weken weer op.
Volgens mij heb ik toen nog wel twee weken rustig aan gedaan.
Wil alleen maar zeggen: Luister naar je eigen gevoel. Als het niet goed voelt of je wordt bang, lekker stoppen. Met een soepele zwangerschap en je kunt er nog zin in krijgen, lekker blijven rijden

mylittlejoy

Berichten: 3289
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 06:06

Het is zo persoonlijk. Hier nu 40+2 en gelukkig een hele fijne zwangerschap. Ik heb tot 23 weken doorgereden, omdat 2 van de 3 paarden extra braaf en voorzichtig met mij waren. De derde stond met een blessure, maar was ook qua karakter het lompst, dus die borrel vrij snel af voor mij. Ik had fysiek gezien langer kunnen doorrijden, maar vooral mijn partner voelde zich er niet prettig bij, zodat ik toen in overleg ben gestopt.

Op dit moment ben ik nog bijna dagelijks op stal te vinden en doe ik nog wat gaat ernaast. Sommige dagen ben ik moe en heb ik last van maagzuur, dan kan ik gelukkig terugvallen op m'n bijrijder en mede eigenaar. Ik zou dus vooral zorgen dat je die backup wel klaar hebt staan, zodat je goed kan luisteren naar je lichaam. Hoe beter je dat doet, hoe langer je nog dingen kan blijven doen.

Na de bevalling wordt overigens wel geadviseerd om pas na 6 weken weer te rijden, mede in verband met je rechte buikspieren die weer terug naar hun oude plek moeten. Gun jezelf de tijd om te herstellen, des te beter en sneller kan dat herstel gaan. Voor mezelf heb ik dus mensen klaarstaan die de paarden overnemen zodra en zolang het nodig is. Ik weet niet hoe de bevalling en het herstel gaat verlopen, maar wil me dan niet ook nog eens hoeven druk maken over m'n paarden en kunnen genieten van m'n kraamtijd.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 08:28

Zonder alles gelezen te hebben breek ik even in :D . Inmiddels zwanger van nr. 2. Bij de eerste heb ik gereden tot 32 weken. Ik paste de training aan en had een buikband. Bij deze zwangerschap moet ik nu stoppen door last van mijn rug. Ik zit op 24 weken. Alles verweekt sneller.

Ik rijd western en heb een 6 jarige merrie. Heb nooit angst of iets gehad. Zelfs in mijn eerste zwangerschap een tijd zonder zadel moeten rijden.

Ik zou vooral naar je eigen lijf luisteren. Goed letten op tekenen van bekkeninstabiliteit en een buikband aanschaffen.

Ik heb allemaal lieve mensen die me helpen en die rijden. Zelf ga ik nu over op grondwerk. Het is echt niet de laatste keer dat ik erop stap, maar dan alleen een beetje stappen.

Succes!

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Ashkerlon

Berichten: 2639
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 11:19

Mijn kinesist vermeld er ook bij dat paardrijden in de categorie "zware impact" sporten valt. En blijkbaar wordt daarbij aangeraden om pas 4 maand na bevalling opnieuw te beginnen. -O-

Dus je paard zijn training weer op oude niveau uitvoeren doe je niet even na 4 tot 6 weken.
Dat hadden ze mij ook best op voorhand even mogen melden :')

A horse is not a trend or a fashion statement,
it is a commitment, a companion, a responsibility.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 13:28

Je hebt rijden en rijden.
Een beetje met je paard door de omgeving banjeren is echt geen zware impact.

Mijn hele bekken was echter als het ware verkrampt door de zwangerschap. Het heeft meerdere maanden fysio geduurd voordat ik weer normaal kon galloperen, laat staan fatsoenlijk doorzitten.

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 13:31

Darliiing7 schreef:
Hoi allemaal!!

Na een heel traject Ivf en Icsi, dik 3 jaar proberen, hebben we vandaag eindelijk te horen gekregen dat we zwanger zijn!! :D

Maar nu vroeg ik dus aan de gynaecoloog of ik nog mocht paardrijden, maar hij is daar dus geen voorstander van. Hoewel ik wel op andere sites lees dat het wel kan en de vroedvrouw ook zegt dat het het 1e trimester zeker nog kan. Vanaf het 2e is het een beetje zelf aanvoelen hoe en wat... Maar nu weet ik dus niet goed wie te geloven en wat te doen? :/

Ik heb een hele lieve Franse draver van 7 jaar, die uit de sport komt en dus niet zomaar ineens zonder beweging gezet kan worden... longeren kan ook, maar daar is mijn paard dus weer niet helemaal mee akkoord _O-


Proficiat, wat leuk. Ik denk als je er zoveel voor hebt moeten doen, dan zou ik het advies van de gyneacoloog volgen. Gewoon geen risico nemen en koesteren deze zo moeilijk tot stand gekomen zwangerschap.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:31

Ashkerlon schreef:
Mijn kinesist vermeld er ook bij dat paardrijden in de categorie "zware impact" sporten valt. En blijkbaar wordt daarbij aangeraden om pas 4 maand na bevalling opnieuw te beginnen. -O-

Dus je paard zijn training weer op oude niveau uitvoeren doe je niet even na 4 tot 6 weken.
Dat hadden ze mij ook best op voorhand even mogen melden :')


Ik zat er na 6 weken weer op en ben rustig gestart. Daarbij stond ik onder controle van de bekkenfysio. Zoals al gezegd wordt, je hebt rijden en rijden.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Dispar_Vulgo

Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 16:34

J_emma schreef:
Of je nou doorrijdt tot week 10, 20, 30 of 40: misschien is het sowieso verstandig om aan het longeren te werken. Wat is het probleem daarmee?
Met dubbele lijnen bv kan je heel veel leuke dingen doen om je paard op een afwisselende manier in beweging te houden zonder er op te stappen.


Ik heb tot 38 weken nog regelmatig een dressuur training in stap in de bak gedaan.
Ik had namelijk veel meer last van lopen/staan en dus longeren, dan dat ik een half uurtje op het paard zat!

Hier een super braaf paard en een fitte zwangerschap gehad, dus daarom kon ik lang doorrijden.

Fortitude

Berichten: 3080
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 16:46

Ik ben heel vroeg gestopt door heftige bekkeninstabiliteit en het 9 maanden lang misselijk zijn met super lage bloeddruk zorgde dat het sowieso ook niet veilig voelde.

Tsja. Als je een braaf paard hebt kan het, doe waar je je zelf goed bij voelt.

Overigens is mijn ervaring dat het probleem van je paard trainen in je hoofd vaak groter is dan in de realiteit. Mijn Draver stond heel hoog in de training maar ik moest dus vroeg stoppen en kon amper longeren. Mijn bijrijder deed wat ze kon maar dat was wel veel minder dan normaal. Nou paard vond het uiteindelijk wel ok, zolang ze maar een paar keer per week haar ei kwijt kon in het werk. Ik had dat dus veel groter gemaakt in mijn hoofd dan dat het probleem eigenlijk was.

Helaas heb ik door de zwangerschap en bevalling (32 uur + spoedkeizersnede) blijvende klachten, dus onze paarden zijn helaas naar een nieuwe eigenaar gegaan.

[o]

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 17:28

Wat rot fortitude! Al kom ik wel op die manier aan mijn paard, vorige eigenaresse hield bekkenklachten.

Ik heb tot 34 weken. Daarna raakte ik gefrustreerd dat ik niet meer netjes zat en ben ik gestopt. Ik reed de laatste weken alleen in stap en galop. 1x per week reed mijn instructrice om hem op niveau te houden.

2 weken na de bevalling zat ik er weer op maar heb echt tot 6/7 weken gewacht om weer meer te gaan doen. Ik hield het strikt bij max 2x per week 20min.

Ik heb een heel braaf, betrouwbaar paard en door bekkenklachten ging rijden me beter af dan longeren. Anders was ik misschien eerder gestopt met rijden.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 18:31

Bij mn eerste zwangerschap reed ik niet zoveel, maar lag aan andere dingen. Met 27 wkn ging het mis en er waren wel mensen die over het paardrijden begonnen, wat er echt compleet los van stond.

Bij de 2e zwangerschap stond ik va 5 wkn onder strenge controle van een gynaecologe. Zij zei; als je altijd hebt gereden en het voelt goed, lekker doen.
Vanaf 20wkn mocht ik opeens toch helemaal niks meer, dus ook niet rijden en uitmesten etc.

Na de bevalling heb ik zeker een jaar niet gereden omdat ik opeens bang was. Daarna heeft het nog even geduurd voor ik me weer 100% prettig voelde op een paard.

Mensen die zeggen dat ze het risico niet zouden nemen; Als je kind al geboren is en je gaat rijden neem je nog meer risico's. Ook dan kan je vallen, maar is er wel een klein hummeltje behoorlijk afhankelijk van je.

Artsen moet je wat rijden betreft met een korreltje zout nemen. Heb div artsen en meerdere operaties en artsen die niks met paarden hebben zeggen heel snel dat je lange tijd niet kan of mag rijden. Paardrijden staat bekend als gevaarlijke sport en dat nemen ze ook zo aan, niet kijkend naar hoe jij je sport beoefend, wat voor paard je hebt etc. Uiteraard zijn er altijd risico's, maar de meeste ongelukken gebeuren in huis.

VogeltjeM

Berichten: 3727
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 18:49

Ik heb tijdens mijn zwangerschappen niet gereden. Mijn paard vond ik niet betrouwbaar genoeg, en ik werd ook wel geplaagd door de gedachte "wat als hij struikelt/schrikt". Mijn man vond het ook geen fijn idee. Denk dat je gewoon je gevoel moet volgen.

Instagram: lusitano_roux

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 18:51

Jenkins schreef:
Ik zou het risico niet nemen.



Precies dat!
Zeker als je na 3 jaren proberen eindelijk zwanger raakt via niet natuurlijke weg en meerdere pogingen.

Ik zou er maar zuinig op zijn.

VogeltjeM

Berichten: 3727
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 18:57

Ragdollcat schreef:
Jenkins schreef:
Ik zou het risico niet nemen.



Precies dat!
Zeker als je na 3 jaren proberen eindelijk zwanger raakt via niet natuurlijke weg en meerdere pogingen.

Ik zou er maar zuinig op zijn.


Nou ja bij ons ging zwanger worden makkelijk, maar het is niet alsof je dan denkt "ach ja, maakt niet uit als het misgaat, dan maak ik wel een nieuwe" :P

Instagram: lusitano_roux

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 18:59

Ik ben gestopt met rijden toen ik wist dat ik zwanger was, fysiek heb ik 9 maanden lang geen klachten gehad dus het had wel gekund. Ik vond het risico echter te groot, ik ben nl. nog nooit van een van mijn paarden gevallen omdat ze gevaarlijk zouden zijn of "stout doen". Wel omdat er ineens iets anders was dan verwacht en ze daarop reageerden.
Baby is ondertussen 2 maanden, gereden heb ik nog niet, dat mag wachten tot de lente denk ik. :D

LaDonna75

Berichten: 2082
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 19:02

VogeltjeM schreef:
Ragdollcat schreef:
Precies dat!
Zeker als je na 3 jaren proberen eindelijk zwanger raakt via niet natuurlijke weg en meerdere pogingen.

Ik zou er maar zuinig op zijn.


Nou ja bij ons ging zwanger worden makkelijk, maar het is niet alsof je dan denkt "ach ja, maakt niet uit als het misgaat, dan maak ik wel een nieuwe" :P


Precies dat! Ik kan het begrip “kostbare zwangerschap “ niet uitstaan, alsof niet elke zwangerschap kostbaar is.
Miskramen en doodgeboren worden hoort helaas bij zwangerschap maar worden doorgaans niet door paardrijden of andere sporten veroorzaakt.

<3 Welsh partbreds
Sanaa (Welsh partbred, 1,46m) M1 tussen de paarden
Welsh x Duitse sportpony in de maak

amandananana

Berichten: 4110
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 19:07

Ik heb toen ik zwanger was van de eerste tot 30 weken doorgereden, toen was het echt niet meer comfortabel.
Nu 12 weken zwanger van de tweede en rond de 16 weken ga ik stoppen omdat het dan niet meer zo handig is om te vallen. Ik heb nu een jonge en vrije groene pony, hij is braaf maar dat is wel de reden dat ik nu veel eerder ga stoppen.

cinniz123

Berichten: 4386
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 19:11

Gefeliciteerd met je zwangerschap.
Ik heb met de eerste recreatief doorgereden met 39 weken en ik maar hopen dat mn vliezen braken maar helaas :')
Het waren voornamelijk bosritten en af en toe een galopje maar draf was minder prettig :+

Ik had wel echt een dood brave pony die ik echt voor 1000% vertrouwde.

Ik denk dat je vooral zelf goed moet aanvoelen of het kan en of je gevoel zegt dat t veilig genoeg is.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Zwanger en paardrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 19:24

Ik ben na 8 weken gestopt, mijn klachten zorgen er voor dat ik niet lekker meer op een paard kon zitten.
Nu 18 weken en de vermoeidheid wil maar niet weg, dus de keuze hebben is ook niet zo vanzelfsprekend helaas.

Als ik de keuze wel had zou ik het in ieder geval rustig houden. Ik merk dat mijn grenzen fysiek toch wel heel anders en minder voorspelbaar zijn dan voorheen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook en 15 bezoekers