Koemelk allergie

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

novita13

Berichten: 410
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Vleuten

Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-22 19:51

We zijn sinds 3 dagen koemelk vrij aan het eten voor mijn 5 jarige dochter. Zij wordt verdacht van een koemelk allergie door de kinderarts.

En kan nu al zeggen we hebben al 2 dagen geen buikpijn. Wat heerlijk voor haar!

Maar nu ben ik op zoek naar wat alternatieven en kom er via google niet helemaal uit. Dacht ik vraag bokt om hulp!

Ze at graag vanille vla, nu heb ik de alpro vanille vla versie maar die vindt ze niet lekker. Wie weet een goed alternatief?

En nu met sinterklaas krijgt ze veel “chocolade” traktaties die ze niet mag hebben. Zijn er voor bijv de chocomunten ook koemelk vrij versies?

Andere goede tips hoor ik ook graag.

Alternatief voor chocomel hebben we, chocoladepasta, koemelk vrije pepernoten.

Alvast bedankt!

Wico je bent top!


novita13

Berichten: 410
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-22 20:26

Barbabientje schreef:
Ze hebben van jumbo eigen merk ook soya vanille, die heeft iets meer smaak.

Er bestaat vegan chocolade van hands off, die is heerlijk!


Bedankt. Dan ga ik eens een grote jumbo opzoeken. Het is toch allemaal proberen/testen wat haar smaak is en niet.

Bedankt!

Wico je bent top!

novita13

Berichten: 410
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-22 20:28

8nnemiek schreef:
Een koemelkallergie is erg vervelend inderdaad. Ik had het zelf ook als kind. Destijds was er nog nauwelijks iets te vinden zonder koemelk, maar tegenwoordig kun je door de AH lopen en elk product met een donkergroen bordje erbij is vegan. Ideaal!
Als ze pure chocolade lust dan is er heel veel keus zelfs veel huismerk repen, melkchocolade wat minder.
Alpro heeft twee soorten vla; de kartonnen verpakking en de kleine, kunststof kuipjes. Die zou je nog kunnen proberen.



Nou kan mij goed voorstellen dat het vroeger een stuk lastiger was dan nu. Alles wat vegan is past in haar dieet.

Alleen mevrouw is kieskeurig en nu al wat gewend. We moeten goed samen zoeken wat ze wel en niet lekker vindt.

Maar is de alpro in zn kuipje dan ook een andere smaak? Ik dacht misschien alleen handig in een bakje per persoon ipv een andere smaak. Anders wel de moeite waard.

Wico je bent top!

novita13

Berichten: 410
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-22 20:29

gaucho schreef:
Ik eet zelf sinds 3 weken koemelkvrij (halleluja, geen buikkrampen en veel minder ontstekingen) dus ik lees even mee.

Vegan is inderdaad het makkelijkst selecteren, zowel bij AH in de winkel als in de app. Bij de Ekoplaza ook erg veel keus in koemelkvrij / vegan. Er is een faceboek groep 'koemelkvrij' ; hier staan ook veel tips qua producten zonder koemelk, ook voor Sinterklaas.



Ekoplaza ga ik eens opzoeken en ook eens rond lopen dan. Heb mij lid gemaakt van de fb groep. Zelf nog niet bedacht

Wico je bent top!

novita13

Berichten: 410
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-22 20:32

Mondy schreef:
Kijk bij vegan wel uit of er ook echt geen onderdelen van melk in zitten. Ervaring is dat dat zo nu en dan toch is.
Qua chocolade is het even zoeken naar de puur varianten, of bij een chocolatier kijken wat ze hebben.
Bij de AH hebben ze tegenwoordig ook steeds meer soorten toetjes (alpro soya enz). Het begin is even zoeken maar uiteindelijk krijg je er wel een handigheid in !



Ja ik vind nog last want soms/vaak staat er kan sporen bevatten van melk. Op dit moment geef ik het haar dan wel. Omdat ik heb begrepen dat het in een fabriek gemaakt wordt waar ook melk aanwezig is. En zo mogelijk iets er in kan “dwarrelen “ zeg maar.

Haar allergie/klachten zijn vervelend maar nog niet mega heftig dat ik denk dat dat ook niet zou kunnen.

Als dit niet zou helpen moet ik dat misschien ook nog verbannen. Maar dan blijft er wel weinig over van wat ze nu graag eet zeg maar

Zag net ook al vegan chocolade repen. Dan maar zo iets mee ipv een chocolade sint… maar een bakker of chocolaterie ga ik eens bellen of ze dat hebben.

Wico je bent top!

novita13

Berichten: 410
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-22 20:36

pmarena schreef:
Er is ook geiten vanillevla. Onze jongen die niet tegen koemelk kan, kan wel prima tegen geitenmelk :j

En ik heb kort geleden ook een netje Belvas melkvrije chocolademunten gekocht.
Dat is wel een zegen hoor tegenwoordig, dat Vegan zo hip is nu +:)+

Edit: overigens ook nog een tip: Lactosevrij hoeft absoluut geen veilige keuze te zijn.
Maar wellicht weet je dat al :)


Smaakt die geitenvla ook zoals de koeien vanille vla? Ze is echt een mien mut tnt.

Ga eens belvas munten zoeken!

En hoe bedoel je de zin lactosevrij…

Want als ik nu verpakkingen bekijk zie ik vaak melk vrij, lactose vrij…

Als het koemelk vrij eten goed blijft gaan. Krijgen we afspraak bij diëtiste en hoop ik meer info te krijgen. Ben hierin wel nog een leek. Misschien dat ik ze zin daarom nog niet snap.

Wico je bent top!

novita13

Berichten: 410
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Vleuten

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-22 21:02

Zo ik leer al weer wat. Bedankt hiervoor.

We hebben bloed laten prikken en daar kwam alleen uit dat de waarde voor koemelk allergie verhoogd is. Dit betekent niet dat ze die allergie heeft maar het zou wel kunnen.

Vandaar nu de test om te kijken of dit helpt. Als dit helpt gaat ze 2 x een dag naar het ziekenhuis begreep ik voor een provocatie test. Als die dan ook aangeven is het bevestigt.

Maar ik weet nog niet of dit bovenstaande gaan doen. Ik denk als het zo goed gaat blijf ik zo doorgaan.

Andere kant lactose zou ook nog kunnen begreep ik. En door nu koemelk uit te sluiten of het dat wel of niet is dmv die test kan je aan lactose intolerantie denken en kan je bepaalde producten wel eten en of drinken.

Ik heb/probeer voor deze week alle melk producten weg te laten. Te vervangen voor iets anders. En mag wel sporen van bevatten.

Als ik dat laatste ook weg zou laten dan ben je erg beperkt. Maar als het nodig is doen we dat zeker!

Maar ik ben nu al blij met 2 buikpijn vrije dagen. Was afgelopen 3 maanden nog niet geweest. Hopelijk zet het door.

Wico je bent top!

novita13

Berichten: 410
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Vleuten

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-22 17:37

Allemaal heel erg bedankt voor alle suggesties, opmerkingen en tips!

Ben er wel achter dat we voor alles op dit moment moeten bekijken of ze het mag. Omdat het per merk verschilt of er wel of geen koemelk in zit.

Heb vandaag andere “toetjes” gekocht hopelijk bevalt hier iets van!

En weer een buikpijn vrije dag…☺️

Wico je bent top!

novita13

Berichten: 410
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-22 19:37

Wieldop schreef:
crazy_funky schreef:
Oh super topic dit.
Mijn zoontje van 1,5 heeft ook koemelkallergie en later bleek dat ie ook niet tegen soya kan.
Wij kwamen er pas met 10 maanden ofzo achter.

Hier ook "kan melk bevatten"- producten kan niet.
Wat hij wel kan verdragen is kokos(melk) Hij heeft vann die toetjes van olvarit met kokos en fruit.
Al moet ik wel zeggen dat ik ze vrij flauw vind kwa smaak.

Ik blijf even meelezen voor meer tips.


Die Olvarit met banaan was hier wel een succes. Voor brood hebben we een broodbakmachine gekocht. En de volkoren schnitte broodjes van de AH doen het hier goed. Dus meestal is hier s ochtends boterham met pindakaas, tussendoor fruit, s middags boterham met worst, en dan eind vd middag koekje / maiswafel / rozijntjes en dan het avondeten.
Mijn ervaring is dat merk producten vaak melk bevat. Veel huismerk producten van de AH is zonder melk, pepernoten, bakkers speculaas, mayonaise, appelstroop.
Ik kwam trouwens vd week achter dat dranken ook melk kan bevatten, bijv Taksi.


Let op, de kruidnoten van de AH bevatten dus wel melk eiwitten. En die van bolletje niet. Het blijft echt lezen op alle etiketten.

Wico je bent top!

novita13

Berichten: 410
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-22 20:12

happytime schreef:
Ik kan me geen voorstelling maken van plantaardige chocomelk <<) ik ben wel fan van de enige echte....lactosepilletje erbij en fingers crossed


Ik heb ook van chocomel de enige echt zeg maar nu de plantaardige en hij smaakt heel goed! Mijn dochter (5jr) proeft geen verschil. De alpro chocomel vind ik niet lekker en smaakt zeker niet het zelfde.

Zeker de moeite om dan eens te proeven

Wico je bent top!

novita13

Berichten: 410
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Vleuten

Re: Koemelk allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-22 20:14

Vandaag had ze toch buikpijn en kan nog niks bedenken waar ze dan een koemelk product gebruikt zou hebben. Maar mijn zoon had ook buikpijn dus misschien heerst er nu iets hier in huis

We zetten gewoon nog even door! Ze pakt het in ieder geval goed op.

Wico je bent top!

novita13

Berichten: 410
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-22 19:56

8nnemiek schreef:
Een koemelkallergie is erg vervelend inderdaad. Ik had het zelf ook als kind. Destijds was er nog nauwelijks iets te vinden zonder koemelk, maar tegenwoordig kun je door de AH lopen en elk product met een donkergroen bordje erbij is vegan. Ideaal!
Als ze pure chocolade lust dan is er heel veel keus zelfs veel huismerk repen, melkchocolade wat minder.
Alpro heeft twee soorten vla; de kartonnen verpakking en de kleine, kunststof kuipjes. Die zou je nog kunnen proberen.



Heb vandaag de cupjes vla vanille gekocht en die zijn goed gekeurd! Als je het niet had gezegd had ik ze echt niet gekocht. Dacht gewoon dat dit de kleine verpakkingen waren van het pakje!

Bedankt.

Wico je bent top!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: III, Lalidan, Tess__ en 70 bezoekers