Intakegesprek tandarts - kosten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Intakegesprek tandarts - kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 09:39

Ik zit sinds kort bij een nieuw opgerichte tandartspraktijk. Nu willen zij bij iedere nieuwe klant een intakegesprek houden.

Ik zie het meer als melkkoe om wat eerste inkomsten te genereren. De prijzen waar ik volgens de welkomstbrief aan moet denken zijn:
1) C001 €46,91 - Consult ten behoeve van een intake

2) X10 €17,28 - Bitewing (kleine röntgenfoto)

3) X21 €74,07 - Orthopantomogram (overzichtsfoto)

Ik vind het nogal wat qua prijs. Daarom de vraag aan jullie? Wat is hiervan noodzakelijk? Ik heb geen problemen met mijn gebit maar ik ben al een aantal jaar niet meer ‘op de foto gezet’. Is dit allemaal dan verstandig om te laten doen?

sterregoud
Berichten: 1840
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Intakegesprek tandarts - kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:42

Ik zou 1 en 2 wel laten doen, maar 3 niet. Die lijkt me alleen nodig als er iets aan de hand is.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:45

Ik heb zelf de röntgen cursus gedaan als tandarts assistente en daar werd het afgeraden om bij elke nieuwe patiënt een overzichtsfoto te nemen.

Bitewings bij een nieuwe patiënt is wel normaal en geeft een goed beeld. Let wel op dat daar meerdere van gemaakt worden, de prijs hierboven is per stuk

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Intakegesprek tandarts - kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:58

Mijn man heeft veel onkosten gehad het laatste jaar. Tandarts had hem ook een mooi overzicht mee gegeven van de kosten, leuke was (maar niet heus) dat er uiteindelijk bar weinig vergoed is geweest omdat de tandarts niet was aangesloten bij de partij waar wij de zorgverzekering hadden lopen. Iets wat je niet verwacht als je een verzekering hebt afgesloten met 100% vergoeding en het uiteindelijke plaatje wat we bij moesten betalen was meer dan 1000.-

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:20

Of er foto’s gemaakt moeten worden , is afhankelijk wat aanwezig is. Van sommige patiënten zijn de foto’s ouder dan vijf jaar, dan wil je graag recentere foto’s. Een OPT hoef je ook niet te vaak te maken. Zijn de kosten reëel… voor mij alleen als er niets recents aanwezig is.

Wat er wel of niet vergoed wordt, staat duidelijk in je polisvoorwaarden. Heb je twijfels wat je vergoed gaat krijgen van het consult, leg het dan je verzekering voor.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 13:19

Amber_anne schreef:
Ik heb zelf de röntgen cursus gedaan als tandarts assistente en daar werd het afgeraden om bij elke nieuwe patiënt een overzichtsfoto te nemen.

Bitewings bij een nieuwe patiënt is wel normaal en geeft een goed beeld. Let wel op dat daar meerdere van gemaakt worden, de prijs hierboven is per stuk


En waarom werd die overzichtsfoto dan afgeraden? Gewoon niet nodig?
Goed om te weten dat die Bitewings per stuk gaan.

Flip

Berichten: 1576
Geregistreerd: 25-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:56

Ik denk dat deze brief ook meer is om patiënten voor te bereiden op de maximale kosten van het eerste bezoek. Als een OPT niet nodig is zal deze niet gemaakt en berekend worden. Tenminste dat is wat ik zelf (ik ben tandarts) altijd doe. De maximale kosten begroten zodat patiënten daarop voorbeid zijn, dan kunnen de kosten achteraf alleen maar meevallen.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:00

dorientjuh schreef:
Amber_anne schreef:
Ik heb zelf de röntgen cursus gedaan als tandarts assistente en daar werd het afgeraden om bij elke nieuwe patiënt een overzichtsfoto te nemen.

Bitewings bij een nieuwe patiënt is wel normaal en geeft een goed beeld. Let wel op dat daar meerdere van gemaakt worden, de prijs hierboven is per stuk


En waarom werd die overzichtsfoto dan afgeraden? Gewoon niet nodig?
Goed om te weten dat die Bitewings per stuk gaan.


Omdat het inderdaad niet (altijd) nodig is en het mensen blootstelt aan extra straling.

Het kan echt heel handig zijn hoor maar het is gewoon overbodig om het bij elke nieuwe patiënt te doen

Luxorvalkje
Berichten: 1935
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:09

Eerste vraag die bij mij op komt: wat zit er in jouw dossier?
Veel is tegenwoordig digitaal.

Ik was bij de tandarts en daar hebben ze zo'n foto gemaakt dat er zo'n apparaat rond je hoofd draait. Was al wat ouder en mijn verstandskiezen moesten eruit.

Uiteindelijk doorverwijzing naar de kaakchirurg gekregen. En die wilde een maand later eenzelfde foto maken. Toen gaf ik aan dat die net een maand geleden gemaakt is en waarom die niet voldoende zou zijn. Reden: gegevens werden niet standaard gedeeld. Daar moest ik toestemming voor geven. Het kon wel, maar het was makkelijker als ze hem zelf even zouden maken, dan hadden ze hem meteen. Ik heb dus de praktijk verzocht de foto door te sturen. Dat scheelde immers veel geld.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 22:13

Flip schreef:
Ik denk dat deze brief ook meer is om patiënten voor te bereiden op de maximale kosten van het eerste bezoek. Als een OPT niet nodig is zal deze niet gemaakt en berekend worden. Tenminste dat is wat ik zelf (ik ben tandarts) altijd doe. De maximale kosten begroten zodat patiënten daarop voorbeid zijn, dan kunnen de kosten achteraf alleen maar meevallen.


Maar als tandarts wijs ik mijn patiënten er wel op dat bitewings van links en rechts gemaakt moeten worden, dus dat er twee foto’s moeten worden gemaakt … Als leek begrijp ik dat je denkt dat dit het totaal bedrag is en niet dat het nog keer twee moet.

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Intakegesprek tandarts - kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 22:47

Euh..waar om ze lezen je dossier maar.. ( kan je door laten sturen van uit de oude) en als er tijdens een controle foto's gemaakt moeten worden dan zien we dan wel gaan we niet klakkeloos doe ..

Ben net z3lf overgestapt en er zijn foto's gemaakt van deze problemen in een kies en denk ik bite wings gezien een links en rechts had ( probleem zat links en is anders op de foto gezet) verder gewoon normale consult kosten...

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 07:36

snorkel1986 schreef:
Euh..waar om ze lezen je dossier maar.. ( kan je door laten sturen van uit de oude) en als er tijdens een controle foto's gemaakt moeten worden dan zien we dan wel gaan we niet klakkeloos doe ..

Ben net z3lf overgestapt en er zijn foto's gemaakt van deze problemen in een kies en denk ik bite wings gezien een links en rechts had ( probleem zat links en is anders op de foto gezet) verder gewoon normale consult kosten...

Als TS een aantal jaar geleden de laatste foto's heeft laten maken snap je natuurlijk dat er intussen een hoop veranderd kan zijn in de mond.

Ik zou als je helderheid wilt even bellen naar de desbetreffende praktijk over die OPT. Vaak zijn goed gemaakte bitewings aan twee kanten al een prima start om te zien of er wel of niet iets moet gebeuren. Mocht aan de hand daarvan een OPT moeten kunnen ze dat altijd dan nog overleggen met je, denk ik.

mavantos

Berichten: 3592
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Intakegesprek tandarts - kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 07:48

Ik ben ook net overgestapt naar een nieuwe tandarts ivm de zorgverzekeraar.

Ik heb gevraagd de 'intake' te combineren met een normale controle. Dus nu hoef ik alleen een controle + foto's te betalen. Ze hebben bij mij 2 van die kleine foto's gemaakt en ook een overzichtsfoto.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Intakegesprek tandarts - kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:28

Ik ben ook recent overgestapt naar een nieuwe tandarts. Had ook intake + 2 bitewing foto's. Dat vond ik toen ook onzin en heb ik aangegeven, maar hij gaf toch aan dat het belangrijk is de bitewings wel te doen, de laatste waren van een jaar geleden. Toch gedaan en ik bleek twee gaatjes te hebben wat ik niet wist, dus goed dat ze het wel gedaan hebben.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 07:45

Amber_anne schreef:
Ik heb zelf de röntgen cursus gedaan als tandarts assistente en daar werd het afgeraden om bij elke nieuwe patiënt een overzichtsfoto te nemen.

Bitewings bij een nieuwe patiënt is wel normaal en geeft een goed beeld. Let wel op dat daar meerdere van gemaakt worden, de prijs hierboven is per stuk


Wat is de logica van 'één of meer losse foto's om een goed beeld te krijgen' als het gaat om iemand zonder problemen...?

Ik ben naar aanleiding van een afgebroken kies op de 'overzichtsfoto' gezet bij de kaakchirurg - en die foto is uitgebreid besproken met mijn nieuwe tandarts.
Voor dat consult: even in de mond kijken, uitgebreid naar de foto op het scherm kijken, nog weer even 'in real life' heb ik betaald.

@TS: geen idee of dit standaard is als je geen klachten hebt.
(Ik zou vrolijk wachten tot de halfjaarlijkse controle....)

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Intakegesprek tandarts - kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 07:57

Omdat niet alle gaatjes goed te zien zijn/in te schatten zijn op basis van wat je ziet in de mond.
Op de röntgen kijk je daar niet zo snel overheen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:38

upendo schreef:
Omdat niet alle gaatjes goed te zien zijn/in te schatten zijn op basis van wat je ziet in de mond.
Op de röntgen kijk je daar niet zo snel overheen.

... ik ben het met iedereen eens dat het zin kan hebben.
Om de zoveel jaar moeten vullingen ook op de foto.

Maar 'overzicht' 'geen klachten' - wat zijn dan precies de argumenten?

(Als je overzicht wil hebben doe dan een foto van alle vier de kaaktakken.)

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Intakegesprek tandarts - kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:03

Omdat geen klachten niet altijd gelijk staan aan 'is niks aan de hand'. :)

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:10

Tuurlijk.

Maar patiënt heeft geen klachten en van tevoren wil de tandarts toch zowel een overzichtsfoto als tenminste 1 individueel element op de foto.

Ik vind dat inderdaad flink overdreven.
En ik heb geen goede argumenten pro gelezen.

(Tuurlijk kun je net niet alles zien, maar dat lijkt mij een argument voor een overzichtsfoto. Niet in combinatie met individuele foto's. En het hangt ook af van het dossier van de oude tandarts.)
(Geen dossier, tien jaar geen tandarts gezien - zelfs toen werd er bij mij 1 foto van een moeilijk element gemaakt. Het is geen voorbeeld ter navolging, maar zonder tandzorg nul gaatjes kan best.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-09-22 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:12

Of het overdreven is, ligt ook natuurlijk maar aan wat er allemaal in het verleden in je mond is gedaan.
Als voorbeeld: Ik heb implantaten in mijn bovenkaak, dus er worden iedere 2 jaar nieuwe foto's gemaakt om te kijken hoe het met de constructie is gesteld.
Ik kan me voorstellen dat een nieuwe tandarts dat ook zou willen.
Dus ik vind het niet per sé onnodig. Er kan meer aan de hand zijn als dat er in eerste instantie qua klachten is.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:41

Janneke2 schreef:
Tuurlijk.

Maar patiënt heeft geen klachten en van tevoren wil de tandarts toch zowel een overzichtsfoto als tenminste 1 individueel element op de foto.

Ik vind dat inderdaad flink overdreven.
En ik heb geen goede argumenten pro gelezen.

(Tuurlijk kun je net niet alles zien, maar dat lijkt mij een argument voor een overzichtsfoto. Niet in combinatie met individuele foto's. En het hangt ook af van het dossier van de oude tandarts.)
(Geen dossier, tien jaar geen tandarts gezien - zelfs toen werd er bij mij 1 foto van een moeilijk element gemaakt. Het is geen voorbeeld ter navolging, maar zonder tandzorg nul gaatjes kan best.)


Bij een opg kan je juist net niet lekker zien hoe het met de indivuduele kiezen gesteld is.
Opg wordt overigens niet snel gedaan, er is niet vaak indicatie voor.

Bitewings daarintegen wel, deze worden elke 2 a 3 jaar gemaakt om de bestaande vullingen en afzonderlijke kiezen te kunnen controleren op evt gaatjes of andere problemen.
Dit zijn overigens géén solo opnames waarbij echt maar 1 element op de foto wordt gezet zoals jij stelt Janneke

Bij de praktijk waar ik werkzaam was keken we altijd het dossier van de oude TA door en als daar bitewings in zaten van max 2 jaar oud én de conditie in de mond zag er goed uit dan werden ze nog wel eens uitgesteld tot de volgende afspraak of die daarop

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Intakegesprek tandarts - kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:55

De X21 €74,07 - Orthopantomogram (overzichtsfoto) dus een OPG en de C001 €46,91 - Consult ten behoeve van een intake vind ik een beetje teveel van het goede.
Ik zou een andere tandarts zoeken.Weet niet of je deze kosten verzekerd hebt anders zou ik er een belletje richting je verzekeraar aan wagen.
Bitewings gaan meestal om de 2 jaar.
Mijn tandarts tikt altijd zachtjes tegen de kies waar een implantaat onder zit en luistert of ie nog vast zit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 20:17

Morganlefay schreef:
Mijn tandarts tikt altijd zachtjes tegen de kies waar een implantaat onder zit en luistert of ie nog vast zit.


:D Dat zou hier niet volstaan.
Ik heb een compleet nieuwe botopbouw met kunstbot in mijn bovenkaak, dan ook nog 6 implantaten met een steg (brugconstructie) en klikprothese.
Er moet tijdens iedere afspraak tot op de milimeter nauwkeurig gemeten worden of de implantaten ook maar iets hebben bewogen.
En ik heb dankzij een slechte kaakchirurg een flinke historie van uitvallende implantaten, dus ik ben alleen maar blij dat mijn nieuwe tandarts zo secuur te werk gaat.
Dan kijk ik niet op een foto meer of minder := Die ellende wil ik echt niet nog een keer, dus ik ben eigenlijk alleen maar blij met die extra zekerheid.

Toen ik bij deze tandarts op intake kwam, ben ik ook gelijk compleet door de mangel gehaald qua foto's van mijn gebit (meerdere bitewings en overzichtsfoto's).
En eerlijk is eerlijk, ik heb nu totaal geen klachten meer en ik ben enorm zuinig op mijn gebit.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 20:58

Morganlefay schreef:
De X21 €74,07 - Orthopantomogram (overzichtsfoto) dus een OPG en de C001 €46,91 - Consult ten behoeve van een intake vind ik een beetje teveel van het goede.
Ik zou een andere tandarts zoeken.Weet niet of je deze kosten verzekerd hebt anders zou ik er een belletje richting je verzekeraar aan wagen.
Bitewings gaan meestal om de 2 jaar.
Mijn tandarts tikt altijd zachtjes tegen de kies waar een implantaat onder zit en luistert of ie nog vast zit.



Een intake is qua tijd een dubbel consult, dus die code is heel normaal en zeer terecht.
De opg is soms nodig, maar mijn ervaring is meestal niet

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 20:59

Liselot schreef:
Bij een opg kan je juist net niet lekker zien hoe het met de indivuduele kiezen gesteld is.
Opg wordt overigens niet snel gedaan, er is niet vaak indicatie voor.

Bitewings daarintegen wel, deze worden elke 2 a 3 jaar gemaakt om de bestaande vullingen en afzonderlijke kiezen te kunnen controleren op evt gaatjes of andere problemen.
Dit zijn overigens géén solo opnames waarbij echt maar 1 element op de foto wordt gezet zoals jij stelt Janneke

Bij de praktijk waar ik werkzaam was keken we altijd het dossier van de oude TA door en als daar bitewings in zaten van max 2 jaar oud én de conditie in de mond zag er goed uit dan werden ze nog wel eens uitgesteld tot de volgende afspraak of die daarop


Dank je wel :) - dit vind ik 'een verhaal met kop en staart'.