Ervaringen Hysterectomie ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Ervaringen Hysterectomie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 13:42

Ik loop ondertussen een jaar bij de gynaecoloog ivm het voorstadium baarmoederhalskanker. Na verschillende ingrepen zitten er nog steeds onrustige cellen en is de enige optie nog de baarmoeder in zijn geheel verwijderen.
Heb een fijn gesprek gehad met de gynaecoloog, de baarmoeder wordt eruit gehaald met een kijkoperatie. Ze halen de eileiders ook weg. De eierstokken blijven zitten zodat ik niet in de overgang zal gaan. Er is nog geen datum geprikt wanneer de operatie zal gaan plaatsvinden. Ik vind dit alles erg spannend en wil graag wat ervaringen horen van mensen die ook zo'n operatie hebben ondergaan.

Alvast bedankt :j

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:08

Ik heb geen ervaring Jen, maar wel een dikke knuffel voor je :knuffel:
Komt een pittige tijd aan, als je wil spuien weet je me te vinden!

Luxorvalkje
Berichten: 1935
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Ervaringen Hysterectomie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:39

Geen hysterectomie, maar een Laparoscopische tubectomie in mijn geval.
Dus alleen de eileiders. Dat lijkt me een minder grote ingreep.

Operatie viel me alles mee.
Ik kan slecht tegen morfine, daar had ik wel last van. Geen idee waarom ik dat gekregen heb trouwens.
Mocht dezelfde dag nog naar huis.
De twee dagen na de ingreep last van mijn buikspieren en wat gas bij mijn sleutelbeenderen.
Maar na een week weer redelijk oké. Sporten heb ik wel even uitgesteld.

uxgranta
Berichten: 131
Geregistreerd: 06-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:46

Ik heb 15 jaar geleden dezelfde ingreep gehad en het is me heel erg meegevallen. Je Hebt na afloop een paar Kleine wondjes die gehecht zijn met oplosbaar hechtdraad. Vrijwel geen na pijn en binnen een week was ik weer opgeknapt. Nog wel even voorzichtig Gedaan met tillen van zware voorwerpen.

monkey

Berichten: 302
Geregistreerd: 02-07-02
Woonplaats: westerlee GN

Re: Ervaringen Hysterectomie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:52

k heb net 4 week geleden mijn baarmoeder, baarmoedermond en eileiders eruit laten halen. Ook via een laparoscopische ingreep.
Dit is me alles meegevallen. Je bent na de operatie en 1 dag heel slaperig en dag 2/3 heb je wat last van het gas bij je schouderbladen, dat is wel pijnlijk. En je navel is echt super blauw!
1e 4 dagen is hulp bij douchen wel even lekker, maar daarna lukte dat bij mij best wel zelf.
Ik vond het heel lekker dat ik de eerste 1,5 week een bed in de kamer had, want zitten vond ik niet heel erg lekker.
Ik heb 22-8 mijn controle of alles goed is gegaan en of ik weer mag paardrijden.
Ik vind het herstel vreselijk, kan niet zo goed weinig doen en niet tillen en niet sporten etc..

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Ervaringen Hysterectomie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 15:05

Ik reageer later uitgebreider, heb 8 jaar geleden een hysterectomie gehad. Wel fijn dat je dit laparoscopisch kunt laten doen, dat maakt veel uit voor je herstel :)

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Ervaringen Hysterectomie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 17:09

Super bedankt allemaal voor de reacties. Blijf maar doorkomen, hopelijk wordt het minder spannend door al jullie ervaringen. Ik zie het meeste op tegen het herstel erna.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 17:46

Hier was het dit jaar 5 jaar geleden dat deze operatie (ook laparoscopisch) bij mij gedaan is, gelukkig voor mij wel om minder dramatische redenen :knuffel:

Ik moest 1 nacht in het ziekenhuis blijven (was hier in elk geval standaard na deze operatie, in verband met potentiele bloedingen) en ben de volgende dag gewoon weer naar huis gegaan. Eerste dagen vond ik vooral lopen en dergelijke gevoelig, daarna ging het rap beter. Last van het gas kan (in je schouder inderdaad), heb ik na deze operatie geen last van gehad, na andere buikoperaties wel. Verder ging het best goed, ik heb zelfs de eerste nacht meteen al weer op mijn zij geslapen.
Maar je hebt gewoon echt even tijd nodig om te herstellen, dus neem daar ook gewoon je tijd voor. Het beste wat je toch kan doen is het maar een beetje over je heen laten komen.

Inmiddels dus 5 jaar verder en voor mij is het de beste beslissing ooit geweest. Ik ben blij dat ik het heb laten doen, maar ik had dan ook een keuze. Dat maakt misschien het verwerkingstraject anders.


Heel veel sterkte, mocht je vragen hebben trek je maar aan de bel :knuffel:


Edit: wat herstel betreft (ik lees nu dat je daar het meeste tegenop ziet): Ik heb weinig pijn gehad, lopen was wat gevoelig, drempels in de auto waren niet leuk, maar veel pijn, nee. Veel ongemak eigenlijk ook niet, gammel, snel moe, véél dutjes in de eerste dagen. Maar..... ik ben door schade en schande wijs geworden en heb geleerd dat rustig aan doen écht beter is. Dus ook al voel je je goed, toch rustig aan.

Edit 2: en er is een voordeel hè..... hierna gewoon nooit weer ongesteld. Ik kan je vertellen, dat is best fijn :)). Om je toch een heel pietepeuterig klein lichtpuntje te geven.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Ervaringen Hysterectomie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 17:50

Jee Jen, heftig hoor! Ik heb zelf mijn baarmoeder nog, maar zowel mijn schoonzus als een goede vriendin hebben hem inmiddels laten verwijderen om verschillende redenen. Bij hen is het vlot verlopen en ze waren allebei na een aantal weken weer gewoon op de been. Wel inderdaad rustig aan! Kan er iemand anders even voor je pony's zorgen?

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 18:24

jen schreef:
Super bedankt allemaal voor de reacties. Blijf maar doorkomen, hopelijk wordt het minder spannend door al jullie ervaringen. Ik zie het meeste op tegen het herstel erna.

Ok, maar dan meteen een disclaimer: mijn herstel was heftig, maar dat gaat jou waarschijnlijk niet gebeuren omdat mijn situatie toch heel anders was.

8 jaar geleden kreeg ik de diagnose dat ik vleesbomen had. Een grote van 15 centimeter en twee kleinere van ieder 2,5 centimeter. Mocht ik een kinderwens hebben, dan was er nog een optie om eerst te behandelen met hormonen om de situatie te stabiliseren, met alle gedoe dat daarbij hoort. Maar omdat ik dus geen kinderwens had, heb ik gekozen voor de hysterectomie. Die konden ze gelukkig een paar weken later al uitvoeren :)
Omdat het geheel nogal groot was, en niet zeker was dat de gezwellen ook daadwerkelijk goedaardig zouden zijn (al was de kans op iets kwaadaardigs écht heel klein) was de enige optie om het te verwijderen door de buikwand. Dus ik heb nu een litteken van mijn navel tot mijn schaambeen.
Ik ben uiteindelijk 3 nachten in het ziekenhuis gebleven, ze wilden me na 2 nachten al weg hebben, maar dat zag ik zelf nog niet zitten omdat ik nog heel zwak was en omdat ik nog geen ontlasting had gehad.
De ochtend erna alsnog naar huis gegaan, en daar kreeg ik de volgende dag dus hele heftige obstipatie, zo erg dat het er aan de bovenkant weer uit kwam. En ik kan je vertellen dat heftig overgeven met zo'n snee in je buik niet fijn is :') Laxeermiddel loste dat weer op.
Het herstel ging best langzaam. De eerste periode sliep ik zoveel dat ik er zelf eigenlijk weinig van mee kreeg, behalve dan dat ik me niet kon draaien om mijn billen af te vegen op het toilet. Dat moest mijn man dus doen :')
Gelukkig kon hij een week zorgverlof krijgen, dat was wel fijn!
Na 6 weken kon ik weer een rondje om het huis lopen, daarna ging het vlot beter. Na 6 maanden heb ik mijn eerste 10 kilometer hardloop wedstrijd weer uitgelopen (zonder te wandelen, jaja).
De eerste tijd kon ik eigenlijk niets op het litteken hebben, maar onder een jurkje valt het helemaal niet op als je geen onderbroek aan hebt en het was zomer :D
Ik heb geen enge dingen gehad als verzakkingen of iets dergelijks en ik kan echt letterlijk alles weer en beter dan voorheen.

Het herstel gaat eigenlijk nog heel lang door en achteraf gezien ben ik heel blij dat ik het heb laten doen, ik voel me veel beter dan voorheen. Ik had er achteraf gezien dus al best heel lang last van, maar omdat het geleidelijk gaat, merk je pas na de operatie hoeveel beter het gaat. En het allerbelangrijkste: ik was mezelf weer :D
Voordeel is inderdaad dat ik nu dus al bijna 8 jaar niet meer ongesteld word, maar ook niet in de overgang zit. Ook is anticonceptie uiteraard niet meer nodig.

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Ervaringen Hysterectomie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 18:36

Bedankt allemaal weer, fijn dat het bij de meeste allemaal goed verlopen is. Dat rustig aan doen zal ik dus maar echt moeten gaan doen als ik jullie verhalen lees := dat wordt netflixen en met de katten knuffelen en mag vriendlief mooi de rest voor me doen :+

Ik heb gelukkig ook geen kinderwens dus daar heb ik mentaal geen problemen mee.

Mijn pony's staan super, hoop stalgenootjes die hun hulp al hebben aangeboden mocht het zover zijn. Dus daar hoef ik me niet druk om te maken. Ze wilden me zelfs als ik zover ben in m'n herstel me op komen halen dat ik de ponys even kon zien (ik woon 40 minuten rijden van stal af _/-\o_ )

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:43

Jen, dat gaat je lukken!
Hier ook ervaringsdeskundige en ja, tis natuurlijk 1e weken niet fijn. Je bent ff wat beurs, gevoelig lichaam.
Maar het fijne is: je hoeft (sterker nig; je mag) niets doen dus idd netflixen en katten kroelen heel goed herstelplan +:)+
Ik heb me wel echt strikt aan de niet til etc regels gehouden uit angst voor verzakkingen oid. Het leek me wel eens wijs om maar niet tegen dat advies in te gaan. Oh en ik ben zelfs 5 dagen later wezen uiteten !
Tuurlijk voorzichtig, niet zelf autogereden en rustig aan. Was jrlks iets en tja, moest toch eten O:)

Ken inmiddels nog 2 anderen en eigenlijk delen wij alle3 dezelfde mening: hadden ze dat maar jaren eerder gedaan _O-
Dus ja, het is ff spannend maar laat het tzt rustig over je heenkomen !

marimba

Berichten: 676
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hoofdstad van overijssel

Re: Ervaringen Hysterectomie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 21:03

ik heb 9 jaar geldeden mn baarmoeder en eileiders laten verwijderen via een bikinisnede, dit omdat ik laparoscopisch niet zag zitten omdat ik slecht naar mn lijf kan luisteren, heb 3 nachten in het ziekenhuis doorgebracht om daarna weer zelfredzaam te zijn thuis.
wat belangrijk is voor je herstel zorg er voor dat je fysieke conditie uitstekend is, heb zelf voorafgaand onder begeleiding van fysio buikspieren extra getraind en gezorgd dat de algehele conditie top was waardoor het herstel heel vlot ging, liep na 1 maand al weer hard.

ik wens je veel sterkte

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Ervaringen Hysterectomie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 10:00

Super bedankt voor de reacties, zo te lezen hoef ik me niet heel erg druk te maken :j

Fijn dat er zoveel ervaringen gedeeld worden

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Ervaringen Hysterectomie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:30

Heb deze ingreep 3 jaar geleden ondergaan
Niet vanwege kanker maar wegens andere vervelende kwaal.
Ik heb het niet als heftig ervaren, genezing ging voorspoedig.
Wel 6 weken rustig aan moeten doen maar kon eigenlijk na 4 dagen alweer mee wandelen met de hond.
Zorg dat je iemand hebt die de zware klussen voor je kan doen de eerste weken, mijn moeder is hier twee weken in huis geweest
Man werkt gewoon fulltime dus dat vond ik prettig

Ik had zoveel klachten voorheen en die waren na de operatie allemaal weg, voor mij was het echt een hele vooruitgang in welbevinden
Mijn operatie was niet helemaal zonder complicaties en heeft daardoor bijna 7 uur geduurd maar daar heb ik achteraf eigenlijk geen last van gehad.

Dus kort gezegd, weet dat je 6 weken niet veel kunt, zorg dat je alleen regelt qua hulp ( familie, vrienden)

Sterkte alvast

Rianne1807
Berichten: 696
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:59

Bij mij is 3 jaar geleden mijn baarmoeder verwijderd.

Het is me meegevallen, wrl dagen last gehad van de narcose, maar het lastigste vond ik 6 weken rustig aan doen.

Sterkte alvast

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 04:55

Gister was het zover,operation day. Vol van de zenuwen richting het ziekenhuis. Moest me om half 12 melden. Half 2 ging ik richting de ok. Uiteindelijk zijn ze zon 3 uur aan het opereren geweest ivm verklevingen ;( duurde wel even voordat ik weer bijkwam. Deze keer kreeg ik m'n ijsco op de recovery niet eens voor de helft op %) vannacht om 2 uur heb ik nog een beschuitje gegeten.
Lig nou al de halve nacht wakker, kan niet slapen en begin nou pijn te voelen. De nachtzuster is al geweest, in de ochtend komt de gynaecoloog langs voor controle. Hoop dat ik nog wat slaap mee kan pakken :Z

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 08:30

Je hebt het achter de rug, nu op naar herstel :)
Je knapt vast gauw op, je bent vast ook nog weeïg van de narcose. Als dat goed is uitgewerkt kan je vast ook wat meer eten en voel je je wat sterker.
Heb je nog wat kunnen slapen?

Deze operatie staat mij binnenkort ook te wachten. Ben heel nerveus. Ik ben nog nooit onder narcose geweest en ben heel bang om misselijk wakker te worden en veel pijn te hebben.
Maar het is voor een goed doel, pijnvrij zijn.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:03

Fijn dat je operatie achter de rug is *\o/* !
Hobbel 1 genomen!
Nu op naar hobbel 2 …het herstel…
Maar dat gaat je lukken!
Beterschap

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Re: Ervaringen Hysterectomie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:30

Ik heb vorige week woensdag via een kijkoperatie mijn linker eierstok en eileider weglaten halen ivm cyste. Omdat ik alleen woon moest ik een nacht blijven. Maar voelde me de dag erop eigenlijk behoorlijk goed dat ik lopend naar huis wilde gaan. Uiteindelijk toch oplaten halen. De eerste dag nog wel wat moe van de narcose.
En wat spierpijn in mijn schouders.

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Ervaringen Hysterectomie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 11:05

Heb nog een beetje geslapen, vanochtend goed gegeten. Mn vriend is onderweg en ik mag al lekker naar huis. Daar verder slapen in mn eigen bed :z

Jij ook vast succes majabeestje, ik vind de narcose best meevallen. Pijn is goed te doen tot nu toe.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Ervaringen Hysterectomie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 11:49

Ik heb door een tumor in mijn baarmoeder deze operatie nu bijna 3 jaar geleden meegemaakt.
De napijn was er eigenlijk niet, ik ben echter door het bestralen daarna ook de functie van mijn eierstokken verloren dus heb wel veel last van overgangsklachten gehad. Heel veel succes met je herstel!

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 07:22

jen schreef:
Heb nog een beetje geslapen, vanochtend goed gegeten. Mn vriend is onderweg en ik mag al lekker naar huis. Daar verder slapen in mn eigen bed :z

Jij ook vast succes majabeestje, ik vind de narcose best meevallen. Pijn is goed te doen tot nu toe.


Hoe gaat het nu? Lekker weer thuis?
Hoe is het met de pijn?

Moest je voor de operatie eigenlijk ook van dat spul drinken om te laxeren?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Ervaringen Hysterectomie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 07:36

Ik heb het in 2018 laten doen en het is een opluchting dat dat kloteding eruit is. Bij mij moesten de eierstokken helaas wel weg ivm borstkanker, maar die baarmoeder eruit scheelt zoveel ellende. De operatie viel me goed mee, ik had 2 nachtjes ziekenhuis omdat ik alleen woon. Binnen een week kon ik alweer een uur wandelen en auto rijden. Je mag 6 weken niet tillen, hou je daar ook aan.

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Re: Ervaringen Hysterectomie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 08:19

Dank je wel voor de lieve reacties.

Voor de operatie hoefde ik alleen nuchter te zijn. 6 uur van te voren niks meer eten en tot 2 uur ervoor mocht ik nog water drinken. Geen laxeermiddelen gehad.

Heb vannacht redelijk geslapen, gisteravond veel last gehad van de gassen die in mn buik zaten. Jezus wat heb ik daar krampen van gehad |( het gaan zitten en opstaan is op dit moment het lastigste. Verder met de pijnstillers is het goed te doen. Zo vriendlief maar eens wakker maken en dan even proberen te douchen :Y)