Een te snelle schildklier ontdekt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Een te snelle schildklier ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 05:56

Hoi allemaal,

Ik zit nu een paar weken ziek thuis van werk ivm stress-klachten en kwam bij toeval informatie tegen over een te snel werkende schildklier en toen ging er ineens een lampje branden.
Maandag bloed laten prikken, gisteren de huisarts aan de telefoon. Ik heb inderdaad een te snel werkende schildklier en heb nu een beta-blokker gekregen die ik straks voor de eerste keer in mag nemen om de hartkloppingen en het gejaagde gevoel wat tegen te gaan en als het goed is kan ik binnen een week terecht bij een endocrinoloog om de oorzaak te achterhalen.

Nou sliep ik al slecht en dit nieuws maakt het er niet beter op :')

Zijn hier mensen met schildklier problemen, of met een gezinslid, die hun eigen ervaringen willen delen? Ik weet dat ik de onderzoeken af moet wachten maar vind het allemaal nogal spannend.

Texas02

Berichten: 4602
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Een te snelle schildklier ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 06:09

Ik heb een traag werkende schildklier. Bij mij werd dit met een bloedonderzoek vastgesteld en ik heb hier medicijnen voor gekregen. Verder heb ik hier nooit een onderzoek voor gehad, waar het vandaan komt oid. Wel is in het begin een paar keer mijn bloed gecontroleerd om te kijken of het op peil kwam met de medicijnen en dat was het geval. Het is nu nog steeds op pijl.

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 06:41

Yup, hasimoto.
De mijne is overleden.

Valt prima mee te leven hoor als je maar goed ben ingesteld.

Ik ben altijd moe heb een energielevel van een goudvis, je kijkt altijd naar wat er wel kan en leef daar ook naar.

Stress kan heel veel doen.
Afgelopen november thuis komen te zitten omdat ik maar *aan* bleef staan, niet sliep en alle bijbehorende klachten en toen stond mijn tsh op 0,01 dus ik bleef maar in de stress modus staan en hyperde vrolijk door.

Nu staat hij weer netjes op 0,24 en gaat het goed.

Als mijn tsh op 0.7 of hoger sta ben ik doodmoe.

Maar ik doe alles hoor, werk 4 dagen, doe leuke dingen en kijk gewoon waar mijn energie op dat moment zit.

Fijn dat je naar de endocrinoloog kan die kan veel voor je betekenen.

De mijne gaf aan mijn thyrax in de avond te nemen ipv ochtend dus ik heb altijd daardoor wel energie en ze heeft me goed in kunnen stellen.

Succes in deze strijd want dat is het soms.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 06:51

Ik heb een te snelle en een te trage schildklier gehad maar nog nooit bètablokkers gekregen!
Het is allebei niks, bij te snel voel je je o.a. gejaagd en moe en te langzaaaaaaaaaaaaammm errrrggg moeee!
Het is net wat Mando zegt, als je goed ingesteld bent gaat het prima hoor maar ik merk het ook altijd als ik stress heb of ergens heel erg van schrik maar dat weet je na zoveel jaar.
Succes bij de Endo!

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 06:56

Mijn moeder heeft een niet werkende schildklier, maar de huisarts krijgt het niet goed afgesteld.
Wat ik bijzonder vind overigens.
Dan weer te hoog, dan weer te laag.
Al eens gevraagd voor een verwijzing, maar de marges zijn telkens twijfelachtig dus de verwijzing heeft ze niet gehad.

Ze slikt de thyrax in de ochtend volgens mij, zal eens met de huisarts overleggen om savonds in te nemen, ze is de laatste tijd erg moe, slappe benen, 0 conditie, misselijk.
Echter heeft ze ook parkinson, waarvoor de tijden van medicatie net zijn aangepast dus het is even aankijken welk probleem de oorzaak is van de totale conditie.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 07:03

Ik ben door de jaren gaan doen wat voor mij goed voelt qua innametijden en je gaat heel goed zelf voelen of het goed zit of niet met je schildklier.
Verwijsbrief moet ze gewoon op staan want huisartsen zijn niet zo bekend op hormonengebied, daar moet je echt voor bij de Endocrinoloog zijn.k
Dat maakt het niet makkelijker Different, sterkte en succes!

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Een te snelle schildklier ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 07:07

Ik had Graves, dus te snel, maar is helemaal over gegaan en heb geen medicatie meer.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Een te snelle schildklier ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 07:18

Mijn vriend heeft Graves. Is nu al een paar jaar geleden geconstateerd.
Bij hem gingen ze eerst zijn schilklier platleggen en door medicatie laten overnemen. Na een jaar daar weer mee stoppen en kijken of zijn schildklier het weer goed ging doen. Dit was helaas niet het geval. Volgens de internist was de enige optie een radioactieve jodium slok nemen. De kans was dan wel groot dat hij van een te snelle schildklier naar een te trage zou gaan. En dit is onomkeerbaar.
Hij zag dat totaal niet zitten. Dus nu is hij heel rustig de dosering strumazol aan het afbouwen en dat gaat wel goed. Hij slikt nu dus ongeveer 2 jaar een lage dosering strumazol. Hij hoopt dat hij op een gegeven moment helemaal zonder medicatie kan.
De internist blijft maar hameren op die jodiumslok maar dat gaat hij echt niet doen.

Ik vond het overigens als partner een hele nare aandoening. Mijn vriend was zo ontzettend anders dan toen ik hem leerde kennen. Graves is echt geen pretje.

Ik hoop voor je TS dat dat niet de oorzaak is.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 07:40

Ik heb de ziekte van Graves en had een te snel werkende schildklier. Ik heb 2 jaar lang medicatie geslikt maar hij liet zich niet afremmen. Daarnaast ontwikkelde zich een enorme struma die voor hele andere problemen zorgde. Vorig jaar is dan ook besloten om mijn schildklier eruit te halen. Ik zit nu dus vast aan dagelijks medicatie. Tot op de dag van vandaag nog heel veel klachten en niet duidelijk of het door ( het ontbreken van) mijn schildklier komt. Het is een rotorgaan om iets aan te hebben want het verantwoordelijk voor zoveel in je lijf.
Mocht je iets willen weten mag je me altijd pben!

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 07:41

Ik heb al zeker 14 jaar Graves (zonder oog afwijking), te snel dus, ben er overeen gegroeid enkel werkt mijn schildklier als zzper, het werkt opzichzelf en krijgt geen aansturing meer vanuit de hersenen, dit gaat al 13 jaar zo.


Ben je er van bewust dat veel mensen er overheen groeien of weinig last hebben maar dat ook heel veel mensen de oogafwijking krijgen bijvoorbeeld of echt als persoon veranderen. Op Facebook heb je een groep voor Graves en andere schildklierafwijkingen, hier staat heel veel informatie op.

Stemmingswisselingen, opvliegers, dingen die niet meteen kan plaatsen, soms allemaal terug te leiden. Wat ik heb geleerd is dat je altijd zelf mee moet blijven kijken, de waarde van de arts, hoeft niet jou waarde te zijn.

nikkielvis

Berichten: 766
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 07:43

Ik heb ook de ziekte van Graves. Ik was enorme hyper en verweet dat eigenlijk aan de kerstdagen. Daar ik kerst leuk vind. Ik stond ook continue aan en bleef gaan. Totdat ik wat vage klachten kreeg waaronder benauwd als ik de trap op had gelopen terwijl ik een goede conditie heb. Ook was ik behoorlijk wat afgevallen terwijl dat niet echt nodig was bij mij.

Stumazol gekregen om hem af te remmen en toen die zo goed als stil stond er een synthetische schildklier hormoon bij gekregen om wel het hormoon binnen te krijgen. Ik kreeg eerst een te lage dosis waardoor ik veel moe was. Na weer wat bloed onderzoek is dat verhoogt. Nu na een Klein half jaar voel ik mij goed en hoop ik dat ik volgend jaar maart/april kan stoppen met de medicatie en weer een normale schildklier functie heb.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Een te snelle schildklier ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 08:03

Geen snel, maar een traagwerkende. Al moest mijn lichaam weer raar doen, want ik heb alleen een mega hoge tsh, maar wel een normale t4 en t3. Instellen op medicatie was echt een drama, maar zo ondertussen zit ik al jaren op dezelfde dosis. Ik ben begonnen met Thyrax en ben later overgegaan op de Euthyrox. Dit was voor mij een wereld van verschil.
Eens in de zoveel tijd loopt mijn schildklier vast en moet ie gereset worden, want dan komen al mijn klachten terug als moe, depressief, uitgeblust, meer gewrichtsklachten. Koud blijf ik het houden met en zonder medicatie.
Bij mij wordt voorzichtig gedacht aan een link met de vele soja die ik vroeger gehad heb vanwege koemelkeiwitallergie.

Ik word wel mega misselijk van de medicatie, maar dat is kortstondig en beter mee te leven dan al die vage klachten.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 08:03

ik heb vanaf mijn 28e schildklier klachten.ben nu 49
eerst ziekte van Graves en dus te snel, ook zonder de oogklachten.
heb toen een jaar medicatie gehad waarna het in orde was.
en vorig jaar april ging het ineens veel te langzaam.
ben nu nog bezig met instellen op de juiste dosering levothyroxine,maar momenteel zit mijn tsh zo rond de 1 en dat is prima.


weet je je waardes ook?
je tsh en je ft4.
wel erg belangrijk om te weten namelijk en het is ook belangrijk dat ze overige waardes gaan nakijken

te snel is echt ruk, je voelt je heel paniekerig,gestressed ..echt niks aan, weet echt wat je mee maakt en zodra je op medicatie komt ga je echt merken dat het steeds een beetje beter gaat :(:)

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Re: Een te snelle schildklier ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 08:06

Ik lees even mee. Mijn tsh is heel laag maar T4 is normaal. Moet nu vaker bloedprikken om het in de gaten te houden.

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 08:07

Ik heb ook een te snelle schildklier gehad, na 3 jaar meerdere sessies block en replace is bij mij in 2017 mijn schildklier compleet verwijderd. Het gaat beter maar heb nog best veel klachten. Je leert er mee om te gaan maar ik ben zowel fysiek als mentaal niet meer dezelfde persoon als voor graves.
Voor vragen kan je me ook altijd een pb sturen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 08:15

Ik slik al jaren thyrax, later overgestapt op euthyrox.
Mijn hypofyse stuurt mijn schildklier niet goed aan.
Af en toe laat ik nog bloed prikken om mijn waardes te controleren, maar eigenlijk gaat het al die jaren gewoon goed (afkloppen).

Op dat kleine pilletje na in de ochtend voel ik me verder gewoon mezelf.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 08:25

verootjoo schreef:
Ik had Graves, dus te snel, maar is helemaal over gegaan en heb geen medicatie meer.

Had ik ook.
Ik werd met de dag magerder en gejaagder en toen onderzocht maar buiten bloed afnemen ook onder de scan om De schildklier te bekijken met contrast vloeistof of jodium?? Weet het niet precies meer, is al wat jaren geleden.
Je kan het ook zien en voelen. Dan heb je echt een dikke plak voor op je keel daar waar de schildklier zit.
Bij mij is het met een jaar medicatie over gegaan.

kascar

Berichten: 62
Geregistreerd: 18-05-03

Re: Een te snelle schildklier ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 09:15

Hier ook Graves, begon ook met beta blokkers en ging na een paar maand zo goed dat ik weer kon afbouwen. Daarna alleen af en toe controles, het is een auto immuun ziekte dus je raakt het nooit echt meer kwijt maar hoeft er dus geen last van te hebben. Na de eerste zwangerschap vlamde het weer op en ben ik een jaar aan de medicatie gegaan om de schildklier een soort van te resetten. Daarna was alles weer goed. Na de tweede zwangerschap heb ik een tijdelijke opvlamming gehad maar ging vanzelf na een paar maand weer over. En nu al 4 jaar nergens meer last van. Laat het af en toe nog checken middels bloedonderzoek maar so far so good! Laat je niet te snel een jodium slok aanpraten, dat is zo definitief. Sterkte en zorg dat je fijne endocrinoloog hebt, snap dat het best spannend is en je versnelde schildklier helpt je niet gemakkelijk ontspannen weet ik uit ervaring..

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Een te snelle schildklier ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 09:40

Join the club!

Ben van een te snelle schildklier naar een te langzame gegaan.
De te snelle werd pas na een paar jaar ontdekt door mijn 'fijne' huisarts omdat ik de meest bekende klacht nl. afvallen als een malle niet had. Je hebt stress, burnout whatever kreeg ik te horen.... Ik stress? Nope.
De slapeloze nachten van maar 3 á 4 uur slapen in totaal hakten er na een lange tijd wel een beetje in, maar al die tijd gewoon 36 uur per week gewerkt.

Bloeddruk en hartslag waren erg hoog en de uiteindelijk geteste waardes voor schildklier waren bijna niet meetbaar. Zie je wel, stress. Toen ben ik echt even boos geworden en heb een doorverwijzing geeist, en onder gemopper gekregen. Ik kon de volgende dag al terecht toen ik naar het ziekenhuis belde en mijn waardes doorgaf. De internist schrok hoe laks mijn huisarts was geweest ondanks dat ik het eerder aan had gegeven. Exit huisarts, en nu een hele fijne huisarts.
Na een jaar op medicatie (Strumazol en levothyroxine) en regelmatige controle bij internist mogen stoppen en gekeken hoe het ging. Ging bijna een jaar goed, maar helaas hij ging weer te snel werken.
Omdat Strumazol om de lange termijn bijwerkingen heeft heb ik gekozen voor de zgn. jodiumslok.
Opereren vond ik geen optie ivm de risico's en zo definitief. Na de slok heeft de schildklier weer een jaar perfect gewerkt, maar helaas zoals in veel gevallen na de slok (en dat wist ik vooraf) omgeslagen naar een te trage. Ik slik dus nu voor de rest van mijn leven levothyroxine. Na een geruime tijd van instellen, beetje erbij, beetje eraf qua medicatie lijkt het erop dat ik nu de juiste dosis medicatie slik.
Dit is voor iedereen zeer persoonlijk wie zich waarbij prettig voelt.
Ik merk dat als ik niet goed ingesteld ben mijn haren uitvallen en nagels eerder scheuren en ikzelf soms een kort lontje heb. Het komt echt heel nauw. Dus ik laat 2x per jaar sowieso bloedprikken en als ik tussendoor twijfel dan ook.
Laat je vooral niet afschepen met "Je waardes zijn prima, vallen mooi tussen de referentiewaardes van het lab". Ze moeten niet "prima" zijn voor jou, maar PERFECT!

Zelf heb ik geen betablokkers voorgeschreven gekregen, dat klinkt heftig, maar ik neem aan dat jouw arts weet wat ze doet.

Heel veel sterkte, probeer te ontspannen en stel alle vragen die je hebt aan de arts zodat het voor jou helemaal duidelijk is. En vraag gerust hier natuurlijk!

Oja, en hou je waardes van bloedprikken bij in een lijstje met daarbij een notitie hoe je je voelt; dan weet je op een gegeven moment bij welke waardes je je prettig voelt en kun je dat ook terugkoppelen aan de arts.
De een voelt zich prettig bij een TSH van rond de 1 en de ander helemaal niet. En dat geldt ook voor de FT4 waardes. Het gaat altijd om de combi, dus niet alleen TSH of FT4 laten prikken, dat zegt niks.

DuoPenotti

Berichten: 29477
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Een te snelle schildklier ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 09:43

Ik had vroeger een te snelle, heerlijk alles vreten en toch slank :D (later zelfs zwaar ondergewicht)
Maar altijd een gejaagd gevoel bij mijn hart. Wel had ik energie voor 10, maar dat is niet altijd zo.

Daarna is mijn schildklier juist andersom gegaan en te traag, helaas.
Ondanks goed instellen veel moe en snel dik.
Maar er is wel mee te leven, dat wel.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 09:48

Hier jaren geleden ook Graves ontdekt. (Ik kon op wintersport niet meer op mijn benen staan)

Doorverwezen naar een endocrinoloog. Ik bleek echter allergisch te reageren op alle 3 de sk remmers.en zo kreeg ik al snel radioactief jodium (de zgn slok)
Ik ben daar flink ziek door geweest en uiteindelijk werkt mijn sk nu niet meer. Ik slik dagelijks 225 mcgr Thyrax.
Het enige is nu dat mijn energielevel nooit meer normaal is geworden. Ik ben eigenlijk altijd meer dan gemiddeld moe.

Mocht je vragen hebben; ik beantwoord ze graag hoor

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 10:01

Jeetje wat veel tips ervaringen, hier ben ik echt ontzettend blij mee.

Het voelt heel raar want ZO lang heb ik mijn klachten afgedaan als psychisch, misschien overwerkt (werk onregelmatig) of door andere persoonlijke omstandigheden en nu lijkt in ieder geval een deel toch lichamelijk verklaarbaar. Het gejaagde, de hartkloppingen, kreeg van mensen klachten over licht ontvlambaarheid, ik slaap slecht tot niet, misselijk, diarree en nu toch 5kg ongemerkt afgevallen.
Ik kreeg telkens maar de tips om leuke dingen te doen, lezen, wandelen of yoga maar ik ben zo vreselijk gespannen, daar valt niet tegenop te relaxen en dat lijkt nu dus toch lichamelijk te verklaren te zijn.

Mijn waarden zijn FT4: 30 en TSH: <0,005, dit staat in mijn verwijsbrief. Toen ik mijn huisarts aan de telefoon vroeg of dat dan heel erg is of een beetje, gaf hij aan dat dit geen verschil zou moeten maken, ook een beetje afwijkend geeft al klachten. Kunnen jullie hier iets over zeggen?

En ook goed om te horen dat het bij sommige mensen weer over is gegaan. Ik snap dat het ook vaak niet over gaat maar dat is wel een fijn idee. Ik hoop alleen maar dat ik me weer wat meer normaal/mezelf ga voelen, of dat nou met medicatie is of niet.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Een te snelle schildklier ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:05

Dat is heel herkenbaar TS. Ik heb het ook afgedaan als vanalles en nogwat. Ik weet nog dat de arbo arts zei dat ik me voorlopig echt koest moest houden, dat dit iets is waar je je echt ziek van voelt.

Bij mij was mijn TSH onmeetbaar, <o,ooo, FT4 weet ik niet meer. Ik denk dat het idd weinig uitmaakt voor de klachten. Ze zullen bij jou nu eerst op antistoffen testen, om te kijken of je Graves hebt.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:23

Je kan zó intens moe zijn van je schildklier, echt niet te beschrijven!
Mijn vader had het en mijn zusje ook dus zit een beetje in de familie ook.
Bij mij kwam het na de operatie en bestraling aan mijn hypofyse maar ben allang blij dat dit het enige is.
Als de schildklier goed is ingesteld is er prima mee te leven, je moet alleen goed naar je lijf luisteren.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:27

Maeve schreef:
Jeetje wat veel tips ervaringen, hier ben ik echt ontzettend blij mee.

Het voelt heel raar want ZO lang heb ik mijn klachten afgedaan als psychisch, misschien overwerkt (werk onregelmatig) of door andere persoonlijke omstandigheden en nu lijkt in ieder geval een deel toch lichamelijk verklaarbaar. Het gejaagde, de hartkloppingen, kreeg van mensen klachten over licht ontvlambaarheid, ik slaap slecht tot niet, misselijk, diarree en nu toch 5kg ongemerkt afgevallen.
Ik kreeg telkens maar de tips om leuke dingen te doen, lezen, wandelen of yoga maar ik ben zo vreselijk gespannen, daar valt niet tegenop te relaxen en dat lijkt nu dus toch lichamelijk te verklaren te zijn.

Mijn waarden zijn FT4: 30 en TSH: <0,005, dit staat in mijn verwijsbrief. Toen ik mijn huisarts aan de telefoon vroeg of dat dan heel erg is of een beetje, gaf hij aan dat dit geen verschil zou moeten maken, ook een beetje afwijkend geeft al klachten. Kunnen jullie hier iets over zeggen?

En ook goed om te horen dat het bij sommige mensen weer over is gegaan. Ik snap dat het ook vaak niet over gaat maar dat is wel een fijn idee. Ik hoop alleen maar dat ik me weer wat meer normaal/mezelf ga voelen, of dat nou met medicatie is of niet.


Mijn endocrinoloog zei dat die waardes per persoon verschillend zijn dus dat er niet zo iets bestaat als ‘heel erg te snel’ of ‘maar een beetje te snel’. Met medicatie ga je zoeken naar de waarde waar je je goed bij voelt. Er zijn natuurlijk wel marges waar de meesten invallen maar die zijn ruim.

Mijn ervaring is dat je jezelf al best snel weer als jezelf gaat voelen met medicatie :)