Zoektocht naar je zingeving / ikigai

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Zoektocht naar je zingeving / ikigai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 20:53

Citaat:
Ikigai is een Japans concept dat staat voor datgene waar jij je bed voor uitkomt en waard is om voor te leven. Het is je passie waarin vier elementen samenkomen: hetgeen waar je van houdt, wat de wereld nodig heeft, waarvoor je betaald kunt worden en waar je goed in bent.


Opdracht van mijn psycholoog: ga op zoek naar je ikigai. Ga op zoek naar een rede waarom je 's ochtends uit je bed komt. Ga op zoek naar een rede waarom je wilt blijven leven. Ga op zoek naar je zingeving.

Uiteraard is dit een filosofische vraag waar heel veel mensen voor de rest van hun leven achter zoeken. Ook zijn er mensen die er nooit achter zoeken en zich bij de huidige situatie neerleggen.

Maar er zijn ook mensen die (al op een jonge leeftijd) hun ikigai vinden, hun roeping, van hun job hun beroep maken. En dus compleet gelukkig zijn met wat ze doen op een dag.

Wie wilt er met mij meezoeken? Zowel privé als professioneel? Of zoeken waarin je privé en professioneel samensmelten tot iets wat je graag doet; waar je goed in bent; waar je voor betaald wordt en dat de wereld nodig heeft.

https://equilibrium-training-coaching.nl/ikigai-zingeving-vinden-in-9-stappen/
Hier kan je een voorbeeld werkblad vinden met de vragen in je zoektocht.

Welke bokker heeft zijn ikigai reeds gevonden? Zijn er ook bokkers die niet geloven in zo'n zoektocht? Is het de luxe van de huidige maatschappij dat we zoveel vragen stellen over geluk?

Shoot bokkers. Of niet.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:00

Wat moeilijk. Ik weet wel dat ik een lange tijd geen idee had waarvoor ik mijn bed uitkwam. Om eerlijk te zijn denk ik dat ik de reden nu buiten mezelf zoek. Ik wil mijn dochter alle kansen geven en zorgen dat ze een goede opleiding krijgt en een goede toekomst krijgt.

Eigenlijk best confronterende vragen trouwens.

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:01

Ik lees mee. Heb het boek klaarliggen om mee te nemen op vakantie.. ik ben er al een keer aan begonnen maar kon toen niet de motivatie vinden.. nu een nieuwe poging.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zoektocht naar je zingeving / ikigai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:06

Hoe weet je dan of je je ikigai gevonden hebt en wat heb je eraan als je die gevonden hebt?

Ik ben heel erg happy met mijn leven, heb niet het idee dat ik een ikigai nodig heb. Of ik heb hem al, maar dan is het minder ingewikkeld en gelukzalig dan dat er beschreven wordt :+

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:09

Of het mijn ikigai is of niet, ik vind mijn werk meestal heel erg leuk werk en zinnig, en vind vaak dat het weekend te snel begint (tot ik op de bank zit s'avonds hoor haha, zo erg is het weekend ook niet ;)) Of het mijn roeping is en of ik het voor altijd blijf doen, geen idee. Roeping vind ik zoiets groots.

Ik vind wel dat het streven naar het ultieme geluk vaak juist gelukkig (tevreden?) zijn in de weg staat. Ik vind het boek steeds leuker van Jelle Hermus wel een leuk en nuchter boek dat hier een beetje over gaat, maar net even wat allerdaagser. Ik geloof wel in het erover nadenken waar je blij van wordt, je moet doen wat je leuk vindt, maar ik geloof niet in een zoektocht naar ultiem geluk.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:12

Ik vond dat niet zo moeilijk hoor. Ik had ook mijn zingeving gevonden en ik had hem voor mekaar.

Mijn passie mijn paarden. Gebeten door de biomechanica. Sportmasseur diploma gehaald bedrijf opgestart. Klantenbestand aan het uitbouwen in 5 j en dan de stap maken stoppen bij je werkgever en zelfstandige worden. Ik ben gekomen tot 3j Klantenbestand opbouwen. En toen kwam corona. En ging in belgie de contactberoepen voor 6 maand op slot. Wat was ik blij dat ik mijn job in de snoepfabriek nog heb. Ik besefte toen dat ik nooit onafhankelijk zou kunnen zijn. Het zou mijn passie mij meer stress opleveren ivm financieel rond komen. En is kijken hoe lang dan mijn passie nog passie blijft. Dus met mijn pijn in mijn hart mijn bedrijf opgedoekt. En dankbaar voor alles wat ik heb geleerd. En nog steeds kan. Maar als je fluwelen kussen te groot is. Geraak je nooit los. En anderzijds een vast inkomen met vaste uren waarbij ik veel vrije tijd heb voor mijn passie te doen. Tis maar hoe je het bekijkt

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:14

Mijn vriend is daar ook al een tijdje mee bezig. Zelf heb ik me er nog niet zo in verdiept, maar ik vind het wel interessant dus lees mee :)

Ik heb zelf een hartstikke leuke baan, ik kan het best goed en verdien er mijn brood mee, maar of de wereld het nodig heeft kun je je afvragen :)) Alleen is het geen werk wat ik de rest van mijn leven zou willen doen.
Kan een ikigai tijdelijk zijn? Ik hou van afwisseling en zou niet mijn hele leven hetzelfde willen doen, ook al vind ik het nu heel leuk.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:18

Ik ben gewoon tevreden met mijn leven, geen idee of dat ook voldoet volgens zo‘n leer, maar ik ben er gelukkig mee. Niet bijzonders trouwens, ik ben niet bepaald een wereldredder of iemand waar je een boek over gaat schrijven.
Zolang je regelmatig een glimlach kunt schenken en ontvangen is dat voor mij in iedergeval tot nu toe voldoende.

Zouden christelijke mensen zoiets nasteven? Of hebben die genoeg aan de bijbel? Zou het kunnen zijn dat niet religieuze mensen soms in feite eigenlijk ook een soort religie zoeken maar dan met andere termen?

Ik denk altijd aan een versje uit mijn poezie album want die beschrijft het voor mij perfect:
„Wees bevriend met kleine dingen,
Met een mooie bloem die bloeit,
Met de vogeltjes die zingen,
Met het vlindertje dat stoeit,
Met de held’re regendruppels,
Met de blijde zonneschijn,
Wees bevriend met kleine dingen en je zult gelukkig zijn.“

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:23

Sizzle schreef:
Ik ben gewoon tevreden met mijn leven, geen idee of dat ook voldoet volgens zo‘n leer, maar ik ben er gelukkig mee. Niet bijzonders trouwens, ik ben niet bepaald een wereldredder of iemand waar je een boek over gaat schrijven.
Zolang je regelmatig een glimlach kunt schenken en ontvangen is dat voor mij in iedergeval tot nu toe voldoende.

Zouden christelijke mensen zoiets nasteven? Of hebben die genoeg aan de bijbel? Zou het kunnen zijn dat niet religieuze mensen soms in feite eigenlijk ook een soort religie zoeken maar dan met andere termen?

Ik denk altijd aan een versje uit mijn poezie album want die beschrijft het voor mij perfect:
„Wees bevriend met kleine dingen,
Met een mooie bloem die bloeit,
Met de vogeltjes die zingen,
Met het vlindertje dat stoeit,
Met de held’re regendruppels,
Met de blijde zonneschijn,
Wees bevriend met kleine dingen en je zult gelukkig zijn.“

Ik ben christen. Ik kom mijn bed uit omdat ik weet voor wie ik leef. En wie er voor mij zorgt. En dat ik het nooit alleen hoef te doen maar iemand die meekijkt en overal voor zorgt. Dan is het soms heel erg moeilijk in dit leven maar ik kom er wel doorheen, wat er ook gebeurt.

En natuurlijk leef ik ook voor liefde. Vrienden en familie om mij heen, dat geeft mij moed in mijn leven.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 21:24

-Namiro- schreef:
Ik lees mee. Heb het boek klaarliggen om mee te nemen op vakantie.. ik ben er al een keer aan begonnen maar kon toen niet de motivatie vinden.. nu een nieuwe poging.


Welk boek heb je?
"Ikigai" van Miralles en Garcia kom ik maar niet door. "Vind je ikigai" van dezelfde schrijvers zou veel gemakkelijker leesbaar zijn, dus die heb ik net besteld.

Verootje: ikigai is geen 'vast' concept, naargelang je leven evolueert kunnen je redenen tot bestaan veranderen. En soms is het ook zo simpel om er geen vragen bij te stellen. Maar ik ben zo iemand die zich altijd dingen blijft afvragen: kan ik gelukkiger zijn?

Suzanne: zeker confronterend. Ik ben er ook nog bijlange niet uit.


Solistar schreef:
Of het mijn ikigai is of niet, ik vind mijn werk meestal heel erg leuk werk en zinnig, en vind vaak dat het weekend te snel begint (tot ik op de bank zit s'avonds hoor haha, zo erg is het weekend ook niet ;)) Of het mijn roeping is en of ik het voor altijd blijf doen, geen idee. Roeping vind ik zoiets groots.

Ik vind wel dat het streven naar het ultieme geluk vaak juist gelukkig (tevreden?) zijn in de weg staat. Ik vind het boek steeds leuker van Jelle Hermus wel een leuk en nuchter boek dat hier een beetje over gaat, maar net even wat allerdaagser. Ik geloof wel in het erover nadenken waar je blij van wordt, je moet doen wat je leuk vindt, maar ik geloof niet in een zoektocht naar ultiem geluk.

Dat laatste is dus een deel van de struggle: momenteel ben ik met mijn huidige situatie niet gelukkig, maar ga ik gelukkiger worden van dat eeuwig zoeken naar het ultieme geluk? Geen idee, dit is dus een deel van de zoektocht. Ik ben blij voor jou dat je je werk zo leuk vindt. Ik heb het lang leuk gevonden, maar wegens gebeurtenissen ben ik niet meer gelukkig op mijn werk.


Sizzle: zo blij voor jou dat je gewoon tevreden bent, dat ben ik momenteel dus niet. Ik ben zeker dat de atheïst in mij een deel van de zoektocht veroorzaakt, de eeuwige zoektocht naar welk deel van het universum mij 'stuurt'. Mooie poëzie, want ik heb echt moeite met het genieten van de kleine dingen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:30

Seltje, voor mij zijn de bergen de beste plek om weer gewoon het leven te waarderen zoals het is na bijv. stress.
Gewoon uren naar het massieve steen of een gletscher kijken en dan besef ik hoe klein we zijn en dat we beter gewoon van het moment moeten genieten ipv iets na te streven. Gewoon zoals een rupsje dat zonder nadenken zijn draadje spint.
Maar dat werkt voor mij (als atheist) en dat is het vast niet voor iedereen.
Ik geloof niet in reincarnatie of het eeuwige leven maar ik geloof wel dat een glimlach een soort eewig leven is. Een glimlach of een vriendelijk gezicht laat zich makkelijk doorgeven en onthouden.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:34

Sizzle schreef:
Ik ben gewoon tevreden met mijn leven, geen idee of dat ook voldoet volgens zo‘n leer, maar ik ben er gelukkig mee. Niet bijzonders trouwens, ik ben niet bepaald een wereldredder of iemand waar je een boek over gaat schrijven.
Zolang je regelmatig een glimlach kunt schenken en ontvangen is dat voor mij in iedergeval tot nu toe voldoende.

Zouden christelijke mensen zoiets nasteven? Of hebben die genoeg aan de bijbel? Zou het kunnen zijn dat niet religieuze mensen soms in feite eigenlijk ook een soort religie zoeken maar dan met andere termen?

Ik denk altijd aan een versje uit mijn poezie album want die beschrijft het voor mij perfect:
„Wees bevriend met kleine dingen,
Met een mooie bloem die bloeit,
Met de vogeltjes die zingen,
Met het vlindertje dat stoeit,
Met de held’re regendruppels,
Met de blijde zonneschijn,
Wees bevriend met kleine dingen en je zult gelukkig zijn.“


Dat stond ook in mijn poesie album :P

Ik ben overigens christen en ik denk dat dat wel voor een zekere rust zorgt.
Maar ik ben van mezelf ook een heel tevreden mens denk ik. Ik kan veel blijdschap halen uit kleine dingen en ben niet zo snel van m’n stuk gebracht.
Ik handel bv deze crisis ook vrij makkelijk, heb totaal geen moeite met de wisselende situaties en vind het prima om niet naar het buitenland op vakantie te kunnen :')
In de isolatieperiode keek ik gewoon lekker hoe m’n tuin groeit en welke planten er opkomen. Heerlijk.

Ik vind m’n werk leuk en de dag dat ik t niet leuk meer vind zoek ik iets anders.

Ik denk ook niet dat je per se geluk moet nastreven, en je af moet vragen of het nog beter kan, maar gewoon gelukkig moet zijn met wat je hebt. Hoe meer je ergens naar streeft, en hoe gelukkiger je wil zijn, hoe moeilijker het wordt omdat je altijd nog meer wilt.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Zoektocht naar je zingeving / ikigai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:07

De eerste vraag die bij mij opkomt.... Waarom zou je dat willen weten?
Waarom die controle,bevestiging en 'hokjes'?

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Zoektocht naar je zingeving / ikigai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:32

Nooit bij stilgestaan, maar ik ben gek op mijn werk, kom met veel liefde mijn bed uit om te werken. Ik ben docent en dus ook echt van nut voor de maatschappij, ik krijg er (goed) voor betaald en ik ben er (afgaande op berichten van leerlingen, ouders en collega's) goed in.
Dus kennelijk heb ik hem al gevonden. Prima. Doe er verder helemaal niks mee.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:01

Ik volg even. Ik heb in een Japans bedrijf gewerkt, dus het concept is me niet vreemd, hoewel ik voor mezelf nog niet de oefening heb gemaakt.

Ik zit op dit moment op mijn werk ook wel wat in een soort 'zingevingscrisis' ofzo :+. Ik doe dit werk nu 6jaar en hoewel het zeker een maatschappelijk belangrijke job is, vraag ik me soms af of ik er nog wel echt voldoening uit haal. Veel administratie voor niks, weinig diepgang door de drukte, weinig feedback, vaak een 'nummertje' tussen al de rest.

Ik kan ook heel jaloers zijn op mensen die hun eigen bedrijfje of business hebben opgezet. Ik zou dat super graag willen, maar ik zou niet weten in wat. Ik kan mijn werk, maar ik heb niet het idee dat ik bepaalde 'skills' heb waar ik iets mee kan.

Ik ga er dus eens mee aan de slag...

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:33

Heeft je psycholoog je daarvoor ook geen hulpmiddelen meegegeven? Ik zou dit persoonlijk een veel te vage en moeilijke opdracht vinden als zingeving in je leven is waar je mee worstelt. De vraag 'wat is jouw ikigai' is namelijk het probleem :P tenzij het voor jou anders ligt natuurlijk.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:59

Katyatje schreef:
Heeft je psycholoog je daarvoor ook geen hulpmiddelen meegegeven? Ik zou dit persoonlijk een veel te vage en moeilijke opdracht vinden als zingeving in je leven is waar je mee worstelt. De vraag 'wat is jouw ikigai' is namelijk het probleem :P tenzij het voor jou anders ligt natuurlijk.


Eens. Verdomd moeilijk om te vinden waar je echt passie voor hebt. Hoewel ik denk dat je het vaak in je hart wel weet alleen veel redenen bedenkt waarom dat niet kan.


Ik vind het een mooi concept, en ik zie mensen die dit gevonden hebben en dat vind ik heel mooi om te zien.
Toen ik bij een paarden opvang vrijwilligerswerk deed, denk ik dat ik er dichtbij zat. Dit is echter niet iets waar je in deze wereld een zelfstandig inkomen van kan maken en ook niet iets waar ik zelf de middelen voor heb om dat op te starten. Wel heb ik eraan gedacht om toch nog dierenarts te worden. Maar met een instellingstarief van 20 000 euro gaat dat 'm ook niet worden :+
Ik ben nu op zoek naar een middenweg, iets waar ik wel dieren mee kan helpen op de één of andere manier maar iets wat ik qua geld en tijd naast mijn werk kan doen (of in ieder geval de investering ernaar).

En vaak is het toch ook een kwestie van sprongen wagen. Je levensroeping is meestal niet iets waar je inrolt tenzij je al heel vroeg weet wat je wilt en je levenspad daarop kan inrichten. Maar voor veel mensen geldt denk ik dat ze dit pad niet al bewandelen en is het ideale pad iets waar je vaak ook een sprong in het diepe voor moet nemen, zodat je al je energie kunt focussen op wat je echt wilt. Dat is denk ik een hele moedige stap en eentje die ik vooralsnog niet zou durven nemen. Ook geblokkeerd door gedachten als 'dat kan ik toch niet' of 'daar heb ik niet genoeg ervaring voor' etc.

Voor nu ben ik blij dat ik op een punt sta waar ik oprecht tevreden ben met mijn leven. Natuurlijk zijn er dingen die ik idealiter anders zou zien, maar ik denk dat het ook een kunst kan zijn om waarde te kunnen zien in je dingen al hebt en het punt waar je nu in je leven bent. Als je je kunt focussen om de dingen die je wel al hebt/ervaart/voelt in plaats van de dingen die je niet hebt dan merk je dat er eigenlijk best al veel is. Van daaruit is het voor mij ook veel helderder geworden wat ik nou echt belangrijk vind en waar ik me op zou willen focussen.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Zoektocht naar je zingeving / ikigai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:31

Ik heb nooit van ikigai gehoord hiervoor, maar ik geloof wel enorm in the law of attraction wat me een beetje hetzelfde lijkt; datgeen wat jij heel graag wilt komt uiteindelijk op een bepaalde manier naar je toe als je met een hele positieve mindset gelooft dat dat zo zal zijn. En dat betekent uiteraard niet dat als jij graag wil dat er een taart voor je voordeur verschijnt dat die er over een minuut staat; het gaat over het manifesteren van je levensdoelen, en als jij vertrouwt op je intuitie zal jij de juiste keuzes maken om die uiteindelijk te behalen omdat je er onbewust naartoe werkt. Ook keuzes die er helemaal niet mee te maken lijken te hebben, en jouw levensdoel kan op allerlei manieren verschijnen.

Maar Ikigai klinkt ook zeker interessant! Ik zelf denk dat mijn Ikigai de boeken die ik schrijf zal zijn (dat is althans hetgene wat ik manifesteer). Ik ben er nog lang niet dat ik er zo veel aan werk als ik zou willen, maar ook dat is denk ik onderdeel van het proces.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:42

Ben hier de afgelopen jaren min of meer bewust mee bezig geweest. Als je na bijna 25 jaar huwelijk gaat scheiden, je raakt je huis, je werk en veel vrienden kwijt en je wereld wordt totaal op zijn kop gezet is het wel tijd om na te denken over hoe, wat, waar, waarom en wanneer :+

Denk twee jaar terug was er een bijlage / soort werkboek bij Flow Magazine (ben een poos geabonneerd geweest op Happiness & Flow, was in die tijd echt wel verhelderend en rustgevend) over Ikigai. Misschien kun je het nog kopen via Flowmagazine.nl/bookazinekopen Ik heb het toen met plezier gelezen en hier en daar wat eruit gehaald waar ik wat mee kon. Denk er zo af en toe nog aan terug.

Wat mij ook hielp is het boek The Happiness Project van Gretchen Rubin. Dat is ook een soort werkboek waarin je elke week / maand werkt aan een ander thema, heel down to earth maar het helpt je wel te ontdekken waar de essentie voor jou ligt vwb een gelukkig en prettig leven.

En wat helpt is elke dag of zo af en toe eens stilstaan bij de mooie dingen van een dag. Dat kan een bloem zijn die je ziet, een project wat lekker loopt, een gebakje wat je hebt gegeten (of gemaakt) etc. Gewoon voor jezelf.

Ikigai is zo'n mooi woord, term over iets wat een breed concept is en wat wij, in de Westerse wereld, dan weer bewust gaan nastreven (dus weer een soort ratrace naar nu dan Ikigai) terwijl de Oosterse wereld het veel holistischer doet, zonder streven of zoiets maar gewoon een 'zijn'.

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:01

Seltje schreef:
-Namiro- schreef:
Ik lees mee. Heb het boek klaarliggen om mee te nemen op vakantie.. ik ben er al een keer aan begonnen maar kon toen niet de motivatie vinden.. nu een nieuwe poging.


Welk boek heb je?
"Ikigai" van Miralles en Garcia kom ik maar niet door. "Vind je ikigai" van dezelfde schrijvers zou veel gemakkelijker leesbaar zijn, dus die heb ik net besteld.


Ik heb het boek van García..
Ik kwam er dus ook niet door, maar ga nog een poging doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:16

VanHuisUit schreef:
Ben hier de afgelopen jaren min of meer bewust mee bezig geweest. Als je na bijna 25 jaar huwelijk gaat scheiden, je raakt je huis, je werk en veel vrienden kwijt en je wereld wordt totaal op zijn kop gezet is het wel tijd om na te denken over hoe, wat, waar, waarom en wanneer :+

Denk twee jaar terug was er een bijlage / soort werkboek bij Flow Magazine (ben een poos geabonneerd geweest op Happiness & Flow, was in die tijd echt wel verhelderend en rustgevend) over Ikigai. Misschien kun je het nog kopen via Flowmagazine.nl/bookazinekopen Ik heb het toen met plezier gelezen en hier en daar wat eruit gehaald waar ik wat mee kon. Denk er zo af en toe nog aan terug.

Wat mij ook hielp is het boek The Happiness Project van Gretchen Rubin. Dat is ook een soort werkboek waarin je elke week / maand werkt aan een ander thema, heel down to earth maar het helpt je wel te ontdekken waar de essentie voor jou ligt vwb een gelukkig en prettig leven.

En wat helpt is elke dag of zo af en toe eens stilstaan bij de mooie dingen van een dag. Dat kan een bloem zijn die je ziet, een project wat lekker loopt, een gebakje wat je hebt gegeten (of gemaakt) etc. Gewoon voor jezelf.

Ikigai is zo'n mooi woord, term over iets wat een breed concept is en wat wij, in de Westerse wereld, dan weer bewust gaan nastreven (dus weer een soort ratrace naar nu dan Ikigai) terwijl de Oosterse wereld het veel holistischer doet, zonder streven of zoiets maar gewoon een 'zijn'.


Hier heb ik ook echt heel veel aan gehad :j Grote vragen worden 'omgebouwd' tot kleine praktische doelen, dat gaf me echt de handvatten die me hielpen :j

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:17

VanHuisUit schreef:
[knip...]

Ikigai is zo'n mooi woord, term over iets wat een breed concept is en wat wij, in de Westerse wereld, dan weer bewust gaan nastreven (dus weer een soort ratrace naar nu dan Ikigai) terwijl de Oosterse wereld het veel holistischer doet, zonder streven of zoiets maar gewoon een 'zijn'.


Dat is inderdaad een goed punt.
Heb ook al regelmatig andere Japanse concepten voorbij zien komen als verdienmodel omdat wij Westerlingen het zo moeilijk vinden om 'te zijn' dus graag geld willen neerleggen om dat te leren :D

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:21

Ik denk dat ik het aardig gevonden heb.
En al wel van kleins af aan wist wat mij gelukkig maakt.
Ik heb altijd mijn hart gevolgd en soms keuzes gemaakt die voor anderen niet vanzelfsprekend lijken, maar waar ik veel beter uit kwam dan degene die wel de standaard keuzes maakten.
Nu werk ik op een plek waar ik wat uitdaging mis, maar wat grotendeels toch aansluit bij wat ik het liefste doe en beste kan. Ondertussen ben ik samen met mijn man bezig met een plan om onze beider passies samen te brengen tot één missie. Ik geloof erin dat dit uiteindelijk gaat lukken, al is op dit moment vooral de vraag hoe we dit financieel gezien voor elkaar gaan krijgen...

Anoniem

Re: Zoektocht naar je zingeving / ikigai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:34

Ik denk dat ik het ook aardig gevonden heb, zowel in werk als 'privé' wat ook een beetje werk is.

De momenten dat ik mijn werk heel leuk vind kom ik heel dicht bij mezelf en dat voelt verrekte goed :D
Privé (minizakelijk) heb ik de indruk dat ik lekker kan genieten van de natuur en daar ook nog eens mijn steentje aan bijdraag, evenals aan dierenwelzijn. Prachtig toch <3

Anoniem

Re: Zoektocht naar je zingeving / ikigai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:47

Ik weet heel goed wat ik graag zou willen bereiken en waar ik 's morgen uit bed voor wil komen, maar door mijn beperkingen kan ik dat voorlopig niet optimaal bereiken, misschien wel nooit.
Nu kom ik uit bed en ik doe mijn dingen voor school omdat het van me verwacht wordt. Ik hoop dat ik straks met mijn diploma meer kan doen waar ik blij van word maar mijn diploma zorgt er ook voor dat mijn "inkomen" (lening DUO) wegvalt en ik weet nog niet of ik kan werken.
Ik zou niet weten hoe ik het nu beter kan maken.