Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:04

Poekkie schreef:
Hier in belgie, gaat het RIZIV echt absurd om met klachten voor artsen. Dus ja :)

Verder graag mijn woorden niet verdraaien. Ik zeg nergens dat het beroepsgeheim zomaar geschonden kan worden. Alleen dat ik dit geval van alle medische klachten die ik kan indenken wel de minst erge vind. Ik vind een terechtwijzing dus ook meer dan voldoende. ‘T is nu ook niet dat er verkeerde behandelingen ofzo hierdoor gaan volgen of dit enige gevolgen zal/kan hebben voor de vriend van TS buiten ‘het idee’. Als zal ieder hier wel weer een geweldige mening over hebben natuurlijk.

Gelukkig is het tuchtrecht niet gebaseerd op wat Poekkie wel of niet erg vindt.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:07

Ceffyl schreef:
Poekkie schreef:
Hier in belgie, gaat het RIZIV echt absurd om met klachten voor artsen. Dus ja :)

Verder graag mijn woorden niet verdraaien. Ik zeg nergens dat het beroepsgeheim zomaar geschonden kan worden. Alleen dat ik dit geval van alle medische klachten die ik kan indenken wel de minst erge vind. Ik vind een terechtwijzing dus ook meer dan voldoende. ‘T is nu ook niet dat er verkeerde behandelingen ofzo hierdoor gaan volgen of dit enige gevolgen zal/kan hebben voor de vriend van TS buiten ‘het idee’. Als zal ieder hier wel weer een geweldige mening over hebben natuurlijk.

Gelukkig is het tuchtrecht niet gebaseerd op wat Poekkie wel of niet erg vindt.


Ik mag wel hopen dat ze ten minste enig onderscheid maken :)
Bvb een langdurig behandelplan naar werkgever mailen met foto’s zou wel anders behandeld moeten worden dan ‘je zoon heeft gaatjes’ toch?

marleen_88

Berichten: 14048
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:07

Ik zou ook eerst verhaal gaan halen bij de tandarts, ik zou heel benieuwd zijn naar wie de informatie heeft doorverteld. Zomaar de arts bij tuchtcommissie aanmelden vind ik heftig, ik ga ervanuit dat de assistente of receptioniste heeft gebeld. Dan hoort diegene aangesproken te worden, niet de arts zelf.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:08

Voordat je allerlei instanties inschakelt, wat heeft de tandarts hierover gezegd? Klopt de informatie wel of dist moeder geen verhaal op?

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:12

Ik denk dat de meeste mensen hier niet snappen wat het betekend om al het contact te beeindigen met bv een ouder. Ik heb ook geen contact meer met mijn vader en dat gaat echt niet over 1 nacht ijs

persoonlijk zou ik eerst kijken wat de tandarts aangeeft

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 23:24

KarmaChansy schreef:
Ik denk dat de meeste mensen hier niet snappen wat het betekend om al het contact te beeindigen met bv een ouder. Ik heb ook geen contact meer met mijn vader en dat gaat echt niet over 1 nacht ijs

persoonlijk zou ik eerst kijken wat de tandarts aangeeft

Doet dat er toe of de meeste mensen dat niet weten, daar gaat dit topic niet over en vlgs mij ook de reacties niet.
Ik verbaas mij er wel over dat ieder hier zo tegen die tandarts tekeer gaat. Met gelijk het tuchtcollege en klacht indienen ed. Wat ik al eerder zei. laat de vriend contact opnemen met de tandarts. Voor hetzelfde klopt het hele verhaal van de vader of moeder niet. Maar TS reageert helemaal niet, dus klopt het hele verhaal wel? Ik vindt het sowieso een vaag geheel.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 23:55

Ja, en na het overleg met die tandarts kun je alsnog een officiele klacht indienen bij het tuchtcollege. Ik heb dit tot 2 keer toe niet gedaan en daar eigenlijk best wel spijt van. Er mag echt niet gemakkelijk gedacht worden over medische gegevens, ook al waren in mijn geval het vrij onbelangrijke gegevens (namelijk dat ik gewoon gezond ben).

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 00:09

germie schreef:
Ja, en na het overleg met die tandarts kun je alsnog een officiele klacht indienen bij het tuchtcollege. Ik heb dit tot 2 keer toe niet gedaan en daar eigenlijk best wel spijt van. Er mag echt niet gemakkelijk gedacht worden over medische gegevens, ook al waren in mijn geval het vrij onbelangrijke gegevens (namelijk dat ik gewoon gezond ben).


Die ene keer zou je werkelijk een klacht hebben ingediend omdat er gegevens een jaar te lang bewaard waren terwijl er niets was gedeeld of gelekt? Denk je niet dat die arts dat helemaal niet met opzet doet maar gewoon ofwel niet op de hoogte is, ofwel het gewoon stom vergeten was? Zou wel heel zuur zijn om daarvoor klachten tegen je te krijgen, die arts is ook maar een mens hoor.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 00:36

Maar even he, hoe je het ook went of keert, er zijn hier gewoon medische gegevens gedeeld met een derden. Daar moet men altijd voor tekenen voor deze informatie gedeeld wordt.

Ongeacht of het zijn moeder is, ongeacht of er wel of geen contact is. Dit is gewoon niet OK. En het maakt geen zak uit of het de arts zelf was, of zijn assistente, ook de assistent zal zich aan de regels moeten houden.

En dat kan je persoonlijk niet belangrijk vinden, of zelfs belachelijk maken, maar het is gewoon niet in de haak.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 00:55

Nee dit mag niet. Echter heeft een klacht indienen bij tuchtcollege of klachtencommissie nog niet zoveeel zin.

Het is zaak om eruit te komen met de zorgverlener. Wellicht weet deze niet dat er geen contact meer is al die jaren en bedoeld die tandarts het goed. Welke zorgverlener zou anders gaan bellen naar familie om puur en alle info door te sluizen?

Anyways, eerst tandarts bellen of langsgaan en netjes uitleggen waar de punten van kritiek liggen. Dan kan tandartsv uitleg geven en worden er afspraken gemaakt
Gaat het dan nogmaals mis, dan kun je klacht indienen.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 06:24

Een klacht indienen heeft zeker wel zin! Deze tandarts is hoe dan ook buiten zijn boekje gegaan.
Als ik het goed begrijp heeft vriend hierdoor ook 'schade'want zijn vertrouwen is geschoden en informatie die absoluut niet bij moeder mocht komen is daar wel gekomen.
Tandarts zou zelf met een oplossing kunnen komen, maar voor minder worden artsen aangeklaagd. Scheden van beroepsgeheim is best een groot ding

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:03

Poekkie schreef:
germie schreef:
Ja, en na het overleg met die tandarts kun je alsnog een officiele klacht indienen bij het tuchtcollege. Ik heb dit tot 2 keer toe niet gedaan en daar eigenlijk best wel spijt van. Er mag echt niet gemakkelijk gedacht worden over medische gegevens, ook al waren in mijn geval het vrij onbelangrijke gegevens (namelijk dat ik gewoon gezond ben).


Die ene keer zou je werkelijk een klacht hebben ingediend omdat er gegevens een jaar te lang bewaard waren terwijl er niets was gedeeld of gelekt? Denk je niet dat die arts dat helemaal niet met opzet doet maar gewoon ofwel niet op de hoogte is, ofwel het gewoon stom vergeten was? Zou wel heel zuur zijn om daarvoor klachten tegen je te krijgen, die arts is ook maar een mens hoor.

Nou, daar waar het gedeeld is heb ik er dus echt wel spijt van.
Die andere weet ik niet. Ik heb die man er op gewezen, ik heb wel gezegd dat ik wilde dat mijn gegevens verwijderd zouden worden. En mijn plan was om na 3 jaar te controleren of het verwijderd was van de nieuwe keuring. Dat is er niet van gekomen door andere omstandigheden (een andere arts was veel goedkoper en bewaart niets).

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:28

Ik snap niet zo goed waarom mensen denken dat het argument "maar misschien wist hij niet dat er geen contact meer was" steek houdt. Dat is toch juist een reden om als zorgprofessional alleen informatie te delen met de patiënt?
Zelfs als moeders daar langs is gegaan en ze is met de tandarts(assistent) aan de praat geraakt, zelfs als als de tandarts(assistent) per ongeluk het verkeerde nummer heeft gebeld of een oud nummer had... Dan moet je als professional je toch realiseren wat je wel en niet kunt zeggen?

Ik vind het argument dat het maar gaat om een paar gaatjes ook nogal raar. Waar trek je dan de grens? Als er een tand getrokken moet worden, mag dat dan ook nog verteld worden? Of als er meerdere tanden getrokken moeten worden? Als iemand een kunstgebit krijgt? En bij de huisarts, mag die vertellen dat je geweest bent omdat je hand gekneust is? Of wordt het pas een probleem als het gaat om een breuk? Buikpijn wel vertellen, maar een blindedarmontsteking niet? Wel dat iemand een moedervlekje weg heeft laten halen, maar niet of het huidkanker was of niet?
Iedereen heeft het recht om zelf te bepalen welke informatie er over hem of haar naar buiten komt en wie die informatie dan mag hebben, dat is nou precies één van de redenen waarom je als zorgprofessional geheimhoudingsplicht hebt.

De tuchtraad zal echt niet iemand schorsen als ze één keer een foutje maken. Maar misschien wel als dit de vijfde klacht is over deze tandarts die z'n mond voorbij blabt...

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:33

Ik vraag me zelfs af hoe zo’n tuchtraad zulk iets zou behandelen, want er staat niets op papier of is aantoonbaar gelekt.
Ik bedoel maar... als ik nu morgen denk ‘goh die was me toch te duur vandaag, ik ga die mens eens een hak zetten’ en ik bel naar de tuchtraad om te zeggen dat die tandarts mijn moeder heeft gebeld en gezegd dat ik gaatjes had... hoop dat ze er dan niet verder op in gaan want anders is het gemakkelijk om mensen te stangen met wat kul.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:37

Nou dat hoop ik niet dat het zo gaat. In jouw voorbeeld natuurlijk wel (ze zouden dan bvb. ook zowel de tandarts zelf als de moeder en ook de vader kunnen vragen naar hun kant van het verhaal, maar ik weet niet of ze er zo'n onderzoek van maken) maar er staat zoveel niet op papier en zorgverleners zijn absoluut niet allemaal 100% heilig hoor.

Natuurlijk kan je er vanuit gaan dat de meesten zo'n job zoeken omdat ze anderen willen helpen, maar het zijn net mensen ;) en er zitten natuurlijk ook arrogante ballen tussen die zelf wel zullen bepalen wat wel of niet goed voor je is, ondanks regelgeving en ondanks wat je zelf duidelijk aangeeft ècht wel of niet te willen.

Als een zorgverlener bewust over je grenzen / over de regels heen dendert dan is het wel prettig als je vertrouwen in het systeem niet nog verder wordt geschaad doordat er bij het doen van een klacht óók niet naar je geluisterd wordt :(:)

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:43

Maar hou halen ze dat soort dingen dan uit elkaar?

Want heel eerlijk komt TS nu ook af met ‘mijn vader zei dat mijn moeder zei dat mijn tandarts zei’... dat is echt banketstaaf in mijn ogen voor bij een instantie te gaan staan, sorry. Eerst tandarts bellen en het netjes oplossen is gepaster.

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:47

Inderdaad eerst tandarts bellen. Ik ben benieuwd naar zijn verhaal.

Is het overigens mogelijk dat iemand onder curatele staat of iets dergelijks en dat er iemand gemachtigd is of dat er een toezichthouder is om dit soort info te ontvangen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:09

Of je mailt en het antwoord van de tandarts wordt potentieel fysiek bewijs.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:17

germie schreef:
Heb iets soortgelijks meegemaakt bij de huisarts, ik besloot om de uitslag van een bevolkingsonderzoek niet op te vragen, en mijn moeder was bij dezelfde huisarts. Die heeft gevraagd en toen heeft hij de uitkomst verteld. Nu was dat goed, maar het mag niet. Ik doe mede hierom niet meer mee aan bevolkingsonderzoeken.


Wat een bijzondere redenering, omdat jouw huisarts info doorspeelde aan jouw moeder doe je niet aan bevolkingsonderzoeken mee?

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:41

Ik zou er echt niet vrolijk van worden als mij dit was overkomen. Het is niet maar iets kleins, dit is het delen van medische informatie en dat is terecht aan strenge regels gebonden.
Ook als het de assistente is geweest heeft de tandarts hierin een verantwoordelijkheid.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:01

Kinke schreef:
germie schreef:
Heb iets soortgelijks meegemaakt bij de huisarts, ik besloot om de uitslag van een bevolkingsonderzoek niet op te vragen, en mijn moeder was bij dezelfde huisarts. Die heeft gevraagd en toen heeft hij de uitkomst verteld. Nu was dat goed, maar het mag niet. Ik doe mede hierom niet meer mee aan bevolkingsonderzoeken.


Wat een bijzondere redenering, omdat jouw huisarts info doorspeelde aan jouw moeder doe je niet aan bevolkingsonderzoeken mee?


Er staat vrij duidelijk "MEDE hierom"....

Ibbel

Berichten: 49103
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:04

Poekkie schreef:
Maar hou halen ze dat soort dingen dan uit elkaar?

Want heel eerlijk komt TS nu ook af met ‘mijn vader zei dat mijn moeder zei dat mijn tandarts zei’... dat is echt banketstaaf in mijn ogen voor bij een instantie te gaan staan, sorry. Eerst tandarts bellen en het netjes oplossen is gepaster.


Tja, dat heet nou onderzoek. Bewijzen verzamelen, mensen verhoren. En wie liegt pleegt meineed.
Heb je de verslagen van tuchtrechtgevallen wel eens opgezocht en gelezen? Dat zijn echt gewoon rechtzaalverslagen. Hoor en wederhoor, wat staat er in de status van een patient, welke afspraken zijn er gemaakt, etc.
En ja, bij alleen mondeling contact wordt het lastig te bewijzen of iets gezegd is of niet. Als moeders zegt: ik weet van niets en tandarts zegt: ik heb niets gezegd, en als pa vervolgens verklaart dat moeders dit of dat tegen hem gezegd heeft, is het zijn woord tegen het hare.
Dan valt er niets te bewijzen, ook al zouden de tandarts en de moeder beide liegen dat het gedrukt staat.
En dan wordt de TA dus gewoon 'vrijgesproken'. In het geval van tuchtcollege heet dat dan: klacht wordt ongegrond verklaard.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:15

Ibbel schreef:
Poekkie schreef:
Maar hou halen ze dat soort dingen dan uit elkaar?

Want heel eerlijk komt TS nu ook af met ‘mijn vader zei dat mijn moeder zei dat mijn tandarts zei’... dat is echt banketstaaf in mijn ogen voor bij een instantie te gaan staan, sorry. Eerst tandarts bellen en het netjes oplossen is gepaster.


Tja, dat heet nou onderzoek. Bewijzen verzamelen, mensen verhoren. En wie liegt pleegt meineed.
Heb je de verslagen van tuchtrechtgevallen wel eens opgezocht en gelezen? Dat zijn echt gewoon rechtzaalverslagen. Hoor en wederhoor, wat staat er in de status van een patient, welke afspraken zijn er gemaakt, etc.
En ja, bij alleen mondeling contact wordt het lastig te bewijzen of iets gezegd is of niet. Als moeders zegt: ik weet van niets en tandarts zegt: ik heb niets gezegd, en als pa vervolgens verklaart dat moeders dit of dat tegen hem gezegd heeft, is het zijn woord tegen het hare.
Dan valt er niets te bewijzen, ook al zouden de tandarts en de moeder beide liegen dat het gedrukt staat.
En dan wordt de TA dus gewoon 'vrijgesproken'. In het geval van tuchtcollege heet dat dan: klacht wordt ongegrond verklaard.


Ja maar dat is dus absoluut niet mijn ervaring. Zie mijn reactie hierboven waarbij een familielid van mij als arts zelfs alle schriftelijk bewijs had dat de persoon liegt over de frequentie van bezoeken en gewoon niet werd gehoord of bekeken.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:24

Sorry hoor Poekkie, jij haalt steeds jouw ene ervaring aan, maar 1 ervaring vind ik niet echt reden om een mening op te baseren dat iets altijd zo gaat dan.

MyWishMax

Berichten: 25286
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:09

Daarbij woont Ts in Nl en hier is het niet zoals jij telkens beschrijft. Hier heb je gewoon een nette procedure waar een arts echt niet 1-0 achter staat.

Volgens mij was het ook niet alleen gaatjes, maar dat de afspraak afgezegd is door financiën en slechte ervaring met collega tandarts uit praktijk. Als er dan tegen de moeder naast de gaatjes ook de financiën benoemd zijn is dat helemaal iets wat je niet wilt :=

Ik zou ook de tandarts bellen en afhankelijk daarvan een klacht indienen. Zowel moeder als vader zouden dit niet moeten kunnen weten en toch weten ze het.