(Positieve) ervaringen steunzolen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

(Positieve) ervaringen steunzolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:09

Hi allemaal,

Ik heb als kind vroeger al steunzolen gehad, kan me herinneren dat ik ze nooit droeg en me niet hielpen.
Nu ben ik vandaag naar de podotherapeut geweest voor klachten, conclusie, zwakke banden. Mijn gewrichten zijn te soepel en mijn spieren proberen dit te compenseren, dit geeft pijn.
De stand van mijn voeten is verder wel oke.
Nu kan ik zooltjes laten maken maar dit is wel erg duur (285 totaal) en ben een beetje bang dat het weer niet helpt..
Wie heeft er wellicht goede ervaringen? :D

Loeky01
Berichten: 7316
Geregistreerd: 25-09-10

Re: (Positieve) ervaringen steunzolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:33

Ik wil niet meer zonder. Toen ik een jaar of 16 was had ik ook zooltjes die voor geen meter liepen, maar nooit mee teruggegaan en daar heb ik wel achteraf spijt van. Nu loop ik dagen op zooltjes, heb niet eens hoeven wennen met lopen. Voor mij neemt het bijna alle pijnklachten weg die ik had, af en toe nog wat maar dat ligt dan aan wat anders.

gerlienke
Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Re: (Positieve) ervaringen steunzolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:40

Hier ook positieve ervaringen, zonder die zooltjes kan ik op werk niet een hele dag staan dan krijg ik last van m'n voeten en binnenkant knieën.
Ik heb ook te soepele gewrichten in m'n voeten maar het is te doen met de steunzolen. 1 keer per jaar controle en soms nieuw paar als de oude versleten zijn (€233) :$ :x

Padoertje
Berichten: 1537
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:58

Hier ook al 15 jaar zooltjes. Kinderen beide ook, gezien de één met voetbal zere voeten kreeg en de andere zwakke enkels heeft. Tegenwoordig in allerlei hippe kleurtjes en ze zijn echt niet meer zoals vroeger. Daarnaast kun je bij veel schoenen de eigen zool eruit halen en dan je steunzool erin stoppen. Ook geen problemen dus met het vinden van leuke schoenen. Ik zorg er wel voor dat ze in mijn zorgpakket vallen, gezien ik voor 3 betaal :D

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:11

Hier positieve ervaringen met de orthopedische zooltjes van Stelortopedie Deze worden in lighouding gemaakt.
Ook niet dik

Zonder die dingen heb ik heup en knie klachten en dan ook pijn in de onder rug.

Terwijl als kind had ik harde plastic dingen waarbij je in het gips moest staan, en waar ik geen baat bij had

Suliko

Berichten: 4314
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: (Positieve) ervaringen steunzolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:23

Voor jou probleem zou ik alleen wel de combinatie van steunzooltjes én fysiotherapie logischer vinden.

Hier ook al van kinds af aan steunzooltjes door x-benen, zwakke enkels, voeten die naar binnen vallen, verschil in beenlengte en iets naar achter gekantelde heup. Dit klinkt gelijk heel ernstig, maar als kind zag er ook behoorlijk afwijkend uit als ik liep en dat is helemaal bij getrokken! Nu zie je alleen nog als je goed kijkt dat mijn knieën iets naar binnen vallen en mijn linkervoet ook iets meer, verder zijn mijn stappen vrijwel helemaal recht geworden.

Ik draag mijn zooltjes al jaren trouw, maar kreeg alsnog een aantal jaar geleden last van mijn heupen en onderrug en had regelmatig overbelaste knieën. Toen ben ik terug gegaan naar de podotherapeut, zij gaf aan dat het door verkeerd gebruik van mijn spieren kwam door compensatie en overbelasting, waardoor ik mezelf heel erg beperkte in beweeglijkheid (stijfheid) en snel overbelast raak (pijnlijke spieren). Zo ben ik doorgestuurd naar een topsport fysiotherapeut (omdat deze net wat verder kijken dan een gewone fysio) en dat heeft echt enorm geholpen om de spieren die ik niet meer gebruikte weer te leren aansturen en sterker te maken. Waardoor ik nu, zolang ik de oefeningen met regelmaat doe, zo goed als geen last meer heb en een heel stuk soepeler ben.

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: (Positieve) ervaringen steunzolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:46

Heb ze, gebruik ze bij bijna niet meer.
Al 2 podologen gehad, paar keer aangepast.
Het blijft pijn doen aan de onderkant van mijn voeten.

Peesplaatontsteking en harde zolen met gedwongen houding is bij mij geen fijne combi.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: (Positieve) ervaringen steunzolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:49

Ik kreeg ze nadat ik flink last van mijn voeten kreeg door teveel speling ergens bij de bal van mijn voet. Ik kon uiteindelijk nauwelijks nog lopen, maar op de steunzolen liep ik zo weg en de pijn verdween als sneeuw voor de zon. Liep ik een tijdje thuis op blote voeten, dan kwamen de klachten terug. Ik heb zeker 15 jaar steunzolen gedragen, maar nu met corona loop ik weer veel zonder schoenen thuis, en *afkloppen* ik heb er het afgelopen jaar geen last meer van gehad. Ik wissel nu af met steunzolen en zonder steunzolen (heb een paar schoenen waar ze niet in passen) en dat gaat nu goed.
Ik heb er vooral in het begin dus wel echt veel baat bij gehad.

Anoniem

Re: (Positieve) ervaringen steunzolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:14

Bedankt voor de reacties!
Lijkt me wel het proberen waard.. schrik alleen wel van die kosten en zeker dat je ze ook moet blijven vervangen.

Hadden jullie problemen met je zooltjes in huidige schoenen? Mijn podotherapeut zei dat als de binnenzool eruit halen niet gaat, je schoenen vaak een maat groter moet kopen.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: (Positieve) ervaringen steunzolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 07:43

Altijd dezelfde maat, maar ze zijn dan ook van dun materiaal https://www.stelorthopedie.nl/producten ... steunzolen

En bij controle pas ik ze met 2 paar schoenen en wordt er bijgesneden.

Ik koop daarnaast ook gewoon sportschoenen westen laarzen etc maar let wel erop dat het met de zolen erbij ook ( bijna )lekker in zit. En haal eenmaal gekocht het zooltje erruit wat erin zit

Texas02

Berichten: 4604
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 09:01

Men heeft mij ook verteld dat ik steunzolen nodig ben, maar ik vond ze ook te duur. Ik ben naar de Van Haren gegaan en heb deze gekocht: https://m.vanharen.nl/NL/nl/shop/access ... nInList=51

Ik heb ze nu al vele jaren, werkt echt perfect.. Met de juiste schoenen kan ik er de hele dag mee lopen. Zonder draai ik mijn voet op een rare manier, met doe ik dat niet. Ze kunnen alleen niet in sandalen, want dan zie je ze. Alleen gek genoeg kan ik er bij de meeste sandalen zonder.. Maar dat zal bij steunzolen niet anders zijn denk ik, dat je ze niet in sandalen kan doen? Geen idee eigenlijk.. Je zou het kunnen proberen, het is een stuk goedkoper dan steunzolen, en misschien werkt het voor jou ook! En als het niet werkt, heb je 8 euro weggegooid, dat is het enige risico..

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: (Positieve) ervaringen steunzolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 09:20

Ik heb al jaren last van geïrriteerde pees platen onder m'n voet. Loop nu een jaar op zooltjes omdat ik van zittend werk naar winkelwerk ben geswitched en dus de hele dag moest staan.

Ik had het tien jaar eerder moeten doen. Liep er zo op weg en heb eigenlijk nooit geen last meer. En als ik eigenwijs doe en ze niet wissel betaal ik daar savonds de prijs voor.

Ja ze zijn duur maar als ik dit geweten had, had ik ze voor het dubbele ook nog aangeschaft.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 09:37

Ik volg, ik heb eigenlijk 1 steunzool nodig omdat mijn rug scheef is en ik dan kan corrigeren. Ik kan gewoon niet heel lang staan zo was ik 4 jaar terug bij een festival en wist ik daarna dat ik nooit meer naar een hele dag festival zou gaan, ik voelde me echt een hoog bejaarde daarna, liep 3 dagen krom. Ik heb nog niet gekeken naar de kosten :o

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 09:38

mijn steunzolen waren 235 euro, maar ik krijg via de zorgverzekering 100 euro vergoed.
kijk daar dus even naar.

zonder zolen kan ik niet eens pijnloos lopen.
ik heb behoorlijk doorgezakte voeten en de steunzolen verminderen de klachten.
ik ben ze dus echt nodig.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: (Positieve) ervaringen steunzolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 09:47

Door mijn orthopeed werden steunzolen aangeraden om te proberen om de klachten te verminderen. Inmiddels heb ik van 3 podologen liggen. Zit veel verschil tussen die 3 vooral in materiaal en de 1 zit toch net wat fijner.

Bij mij werkt het niet voor de klachten (bleek toch ook iets meer aan de hand). Maar vind ze ook niet vervelend om te dragen.

Suliko

Berichten: 4314
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 09:51

brokjes schreef:
Bedankt voor de reacties!
Lijkt me wel het proberen waard.. schrik alleen wel van die kosten en zeker dat je ze ook moet blijven vervangen.

Hadden jullie problemen met je zooltjes in huidige schoenen? Mijn podotherapeut zei dat als de binnenzool eruit halen niet gaat, je schoenen vaak een maat groter moet kopen.


Ik moest alleen als jong kind (voor mijn 13e) ze om de paar jaar laten bijstellen doordat mijn stand beter werd. Maar ik loop nu al 10 jaar op dezelfde zooltjes en deze hoeven ook niet te veranderen. Eigenlijk zijn ze minimaal qua vorm nu, maar ze voorkomen wel dat mijn voeten naar binnen zwikken en ik een betere stabiliteit heb.

Dus blijven vervangen klopt niet! Het materiaal gaat ook heel erg lang mee. Na 10 jaar intensief gebruik, heeft er nog geen slijtage plaats gevonden.

Mijn laatste check was een jaar geleden, daarvoor was het 5 jaar geleden. Mijn orthopeed zegt ook dat ze het liefst toewerkt naar zonder zooltjes, door de stand, houding en spieren te verbeteren. Zij ziet het niet als een therapie waar je eeuwig aan vast zit (op de extremere gevallen na). Maar met alleen zooltjes bereik je dat niet, op een goede manier leren en blijven bewegen hoort daar ook bij.

Ik heb gewoon nog dezelfde maat schoenen overigens, en ook in schoenen waar je geen zooltje uit kan halen past het meest van de tijd wel. Soms heb je gympen die erg laag zijn bij de hak en strak zitten, dan werkt het wat minder qua ruimte en dat je hak te hoog in de schoen zit. Maar dat zijn samen met mijn slippers mijn uitzonderingen dat ik zonder zooltje loop. :)

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: (Positieve) ervaringen steunzolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:01

Ik heb ze net een paar weken geleden gekregen, ongeveer 200 euro van de verzekering terug gehad, dus check even wat je verzekering vergoed! Een paar jaar terug ook inlegzooltjes gehad (voor hielspoor en nu zwakke enkelbanden en pijnklachten) en toen beviel het mij helemaal niet. Kreeg er hele zere knieen van. Dus nu een beetje huiverig. Nu in combinatie met fysiotherapie, dus maar zien hoe het dit keer gaat! Van deze zooltjes heb ik nog geen pijnklachten aan knieen, dus hoop dat dat zo mag blijven. Ik kan er maar 1 paar schoenen helaas voor gebruiken. Mijn winter boots hebben dan helaas over mijn wreef niet genoeg ruimte meer, omdat de zool iets omhoog komt. Ook krijg ik ze niet in mijn stalschoenen. Aangezien ik moeilijke voeten heb met pijnklachten vind ik het daarom wel lastig om weer andere schoenen te moeten kopen, dus loop nu overal op mijn sketcher gympen waar de zooltjes wel in passen. Maat grotere schoen hoeft niet, maar het moet in de hoogte zeg maar passen. Uit niet iedere schoen, kan je de bestaande zool halen, om de inlegzool er in te leggen en dan wordt het geheel soms gewoon te hoog.