Hapto therapie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5272
Geregistreerd: 24-04-20

Hapto therapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 20:27

Zijn hier mensen die ervaringen hebben met haptotherapie?
Hoe ziet een sessie er bijvoorbeeld uit?
Heb je er baat bij ( gehad)?
Via pb reageren mag natuurlijk ook.

Muze
Berichten: 5272
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Hapto therapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 10:55

Niemand??

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Hapto therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:01

Ik volg al jaren haptotherapie. Dan weer wel, dan weer weinig, dan weer even niet vanwege de kosten. Hoe een behandeling eruit ziet kun je niet zeggen. Ligt aan de therapeut, aan de persoon en aan de hulpvraag. Bij mij is het vooral lichaamswerk maar dat hoeft dus helemaal niet bij iedereen zo te zijn

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Hapto therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:05

Mijn man is ruim een jaar geleden begonnen met haptotherapie vanwege chronische hyperventilatie. Hij is inmiddels weer aardig hersteld, maar gaat nog altijd 1x per 2 maanden (ongeveer) naar de therapeut om vinger aan de pols te houden. Hij vindt het een hele fijne vorm van therapie en heeft er veel aan gehad. Hoe de sessies er precies uitzien, weet ik niet, maar dat lijkt me ook voor iedereen anders.

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:06

Hi! Ik heb het kortdurend gevolgd tijdens een mindere periode (paniekstoornis/chronische hyperventilatie). Waar ik bij een eerdere dip veel baat had bij een psychologe, had ik tijdens die periode echt 0,0 aan de psycholo(o)g(en). Op aanraden van een kennis heb ik toen een haptonoom gezocht.
De haptonoom heeft met mij eigenlijk heel veel gepraat, ik denk dat ik slechts één sessie met het aanraken heb gedaan. Zij was eigenlijk dus meer een psychologe voor mij. :D Ik kan me er niet bijster veel van herinneren, maar wat ik heel fijn vond was dat ze me op een of andere manier duidelijk heeft kunnen maken dat heel veel lichamelijke reacties die iemand ervaart tijdens zo'n aanval goed te verklaren zijn en dat het voor mij belangrijk was bewust te worden van mijn lichaam.

Muze
Berichten: 5272
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Hapto therapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 11:19

Sorry, het is natuurlijk ook niet heel handig van me om te vragen hoe een sessie eruit ziet.
Maar was vooral benieuwd of het Idd erg “ lichamelijk” is. Of bv ook oefeningen enzo.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:22

Muze schreef:
Sorry, het is natuurlijk ook niet heel handig van me om te vragen hoe een sessie eruit ziet.
Maar was vooral benieuwd of het Idd erg “ lichamelijk” is. Of bv ook oefeningen enzo.


Kunnen ook wel oefeningen zijn maar het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld fysio ofzo

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:34

Voor mijn bindingsangst ben ik door de praktijkondersteunend psycholoog naar een haptotherapeut doorverwezen. Van een vriendin had ik er goede verhalen over gehoord, maar ik had er zelf geen concreet beeld bij. Achteraf bleek dit type therapie veel beter bij mij te passen dan gesprekken bij een reguliere psycholoog.

In mijn geval was het een combinatie van gesprekken, aanraking en oefeningen. Waar het vooral om draait is je lijf leren voelen. Ik schiet heel snel in m'n hoofd en ga alles analyseren, maar vergeet daarbij hoe ik me nou eigenlijk voel. Aanraking is daarbij natuurlijk de meest directe en simpele reactie waar te nemen, maar ook het bespreken van een bepaalde situatie kan heel veel gevoelens en emoties teweeg brengen. Ik denk ook dat het heel erg afhangt van de reden waarom je in therapie gaat of oefeningen, aanrakingen of gesprekken het beste passen.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:55

Muze schreef:
Sorry, het is natuurlijk ook niet heel handig van me om te vragen hoe een sessie eruit ziet.
Maar was vooral benieuwd of het Idd erg “ lichamelijk” is. Of bv ook oefeningen enzo.


Ja, het is heel lichamelijk; het gaat er om de signalen van je lichaam weer te voelen. Dat kunnen blokkades zijn of reacties of het besef van wat er in je lichaam gebeurt.

(ik heb een haptonomie opleiding en gebruik dit ook zeker in mijn sessies met de paarden)