erv silversplints

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

erv silversplints

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 20:40

Ik ben op zoek naar mensen die ervaringen hebben met silversplints. Waarvoor heb je ze gekregen? Wanneer? Waar zijn ze gemaakt? Hoe bevallen ze? Etc

En, hoelang doe je er mee? Zijn ze al eens aangepast of verandert?

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Re: erv silversplints

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 23:34

Ik heb ze aan mijn linker pink en ringvinger en aan mijn rechter pink, vanwege hypermobiliteit/swanneck deformiteit. Laten maken bij Livit. Het passend maken was wel even moeilijk maar nu zitten ze super en ben ik er hartstikke blij mee. Mensen zeggen ook regelmatig oh wat een mooie ringen. Ik heb ze nu twee of drie jaar, eerst alleen rechts en later ook links.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 02:21

RubyRed schreef:
Ik heb ze aan mijn linker pink en ringvinger en aan mijn rechter pink, vanwege hypermobiliteit/swanneck deformiteit. Laten maken bij Livit. Het passend maken was wel even moeilijk maar nu zitten ze super en ben ik er hartstikke blij mee. Mensen zeggen ook regelmatig oh wat een mooie ringen. Ik heb ze nu twee of drie jaar, eerst alleen rechts en later ook links.


Oke, dank je wel.

Ik wist eerst ook niet wat mensen hadden. Zelfs toen ik het steeds bij de reumatoloog in de wachtkamer zag viel het kwartje niet direct.

Je hebt niet dat het erger wordt en het weer aangepast moet?

Ik ga eens kijken bij Livit?

Gaan ze moeilijk om en af dan? Heb net met veel pijn in mn hart, mn laatste 2 ringen af gedaan.

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:20

superpony schreef:
Je hebt niet dat het erger wordt en het weer aangepast moet?

Ik ga eens kijken bij Livit?

Gaan ze moeilijk om en af dan? Heb net met veel pijn in mn hart, mn laatste 2 ringen af gedaan.


Nee tot nu toe niet.
Ze gaan op zich best makkelijk aan en uit, het was alleen moeilijk om ze passend te krijgen omdat ik soms veel dikkere vingers heb. Te strak is niet fijn maar te los ook niet want dan glijden ze van m'n vingers. Maar nu zitten ze gewoon goed.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:40

ik heb geen silversplint,maar eentje van kunststof.
ik heb er een voor mijn rechter ringvinger vanwege een triggerfinger
ik heb het gekregen van de handfysiotherapeut .
maar ik moet eerlijk zeggen dat ik in het begin het elke dag om had,maar nu gaat hetwat beter en vergeet ik het steeds om te doen.
deze heb ik
https://www.mediplus.nl/oval-8-splint-vingerspalk

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 11:54

RubyRed schreef:
Nee tot nu toe niet.
Ze gaan op zich best makkelijk aan en uit, het was alleen moeilijk om ze passend te krijgen omdat ik soms veel dikkere vingers heb. Te strak is niet fijn maar te los ook niet want dan glijden ze van m'n vingers. Maar nu zitten ze gewoon goed.


Oke, daar ben ik ook wat bang voor. Kon mn laatste 2 ringen moeilijk af krijgen. Maar neem aan dat ze ervaring hebben en rekening houden met de zwellingen, dikker wordende knokkels etc?


ellepel schreef:
ik heb geen silversplint,maar eentje van kunststof.
ik heb er een voor mijn rechter ringvinger vanwege een triggerfinger
ik heb het gekregen van de handfysiotherapeut .
maar ik moet eerlijk zeggen dat ik in het begin het elke dag om had,maar nu gaat hetwat beter en vergeet ik het steeds om te doen.
deze heb ik
https://www.mediplus.nl/oval-8-splint-vingerspalk


Ow, dat is ook wel mooi. Valt niet zo erg op en zal wel fijn zitten?

Het gaat om mijn linker hand. Het is echt de hand zelf en dan ring vinger, middelvinger en duim, met uitstraling naar onderarm.

Moest een beetje rondkijken, maar is weer een stap om aan dingen toe te geven.

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Re: erv silversplints

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 14:18

Ja ze hielden er heel erg rekening mee, ben een paar keer terug geweest en nu zitten ze gewoon prima.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 14:23

nou...fijn zitten vind ik het niet.
zeker in mijn werk met schoonmaken heb ik echt dat doordat ik de vinger wel gebruik het materiaal in mijn vel drukt
zeker in het begin had ik er wel last van.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 13:05

RubyRed schreef:
Ja ze hielden er heel erg rekening mee, ben een paar keer terug geweest en nu zitten ze gewoon prima.


Ik heb op google naar afbeeldingen gekeken en ze zijn echt allemaal uniek. Zit dan echt vol vragen hoe het werkt.


ellepel schreef:
nou...fijn zitten vind ik het niet.
zeker in mijn werk met schoonmaken heb ik echt dat doordat ik de vinger wel gebruik het materiaal in mijn vel drukt
zeker in het begin had ik er wel last van.


Nee, oke, zonder zal fijner zijn. Ik moet nu ook een grens weer over, maar je hebt je handen toch nodig. Heb je ook niet het gevoel van steun? Dat het bij normaal gebruik wel fijn is dat je "iets" hebt?

Ik had nu reuma handschoentjes en daar waren mensen positief over. Zit echt fijn. Maar het is duidelijk niet bedoeld om uit te mesten bijv. Dan werken ze gewoon niet. Maar ik snap dat wel. Ze gaan er niet vanuit dat je zulke dingen doet met een niet functionerende hand, pijn etc.

Wat ik daarnaast heb aangegeven en een groot probleem vind, is de hygiene. Handschoentjes doe je uit, kan je niet bij groente snijden bijv gebruiken, tenzij je steeds een schoon paar hebt.
En mijn pols moet ook meer ondersteund worden.
Ik heb met een orthopeed gekeken naar een duim/pols brace, maar die doet niks voor mn midden hand en vingers.

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:10

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb deze ivm hEDS, ben er erg blij mee. Gemaakt door WE design, aangemeten bij LM orthopedie.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 13:14

Mjelleke schreef:
[ [url=m/6MrxiR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sJ3V1K.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb deze ivm hEDS, ben er erg blij mee.


Fijn dat je er blij mee bent en bedankt voor de foto's.

Wat kan je nu beter, makkelijker, zonder pijn dan daarvoor?

Waar is deze gemaakt? En hoelang geleden?

Is er al eens iets aangepast?

Als ik dit zo bekijk, zit dit precies ook op de plekken waar ik het nodig heb, dus zou ik ook op zoiets uit komen. Draag je hem de hele dag of ook 's nachts?


Het stomme is, dat ik echt nooit wist wat het was en dacht dat mensen een apart sierraad hadden. Toen ik wist wat het was, keek ik er heel anders naar.
Maar nu ik steeds minder keus krijg, ga je er toch weer anders naar kijken.

Lestrange01

Berichten: 2801
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:57

Wat leuk dat je hier een topic over maakt. Ik draag sinds juli silversplints!

Ik heb ze laten maken bij livit, op aanraden van mijn reumatoloog. Daar hebben ze alles netjes aangemeten en kreeg ik te horen dat het "lang" zou duren ivm corona, ik moest 3 weken wachten. Dat vond ik overigens helemaal niet lang, maar goed :+ .

Wat wel tegen viel was het aanmeten. Nu zullen er vast heel veel mensen zijn waar het in één keer goed gaat, ik ben niet een van die mensen. Mijn vingers zijn lang en gemiddeld qua dikte, maar mijn gewrichten zijn best wel dik. Dus het was kiezen tussen twee kwade: of een te klein ringetje en dat iets breder proberen te maken zodat de splint niet op mijn nagel lag (maar dus wel de kans groot dat het niet zou passen) of een iets te groot ringetje wat wel paste maar af kan glijden en op mijn nagel lag.

Inmiddels is het november en ik mis nog steeds één splint (mijn rechter wijsvinger) omdat ze die gewoon niet goed kunnen maken en niemand weet waarom :'). Ik ben denk ik drie keer terug moeten komen voordat ze de andere splints correct hadden gemaakt. Maar daar moet ik bij zeggen dat ze daar ook helemaal niet moeilijk over deden! Mijn "arts" gaat heel nauwkeurig te werk en is super geduldig. Hoe hij met een hamertje alles aanpast waar ik bij zit vind ik ontzettend knap. Bij de eerste afspraak toen ik ze kreeg heb ik denk ik 3 uur bij hem in het kantoortje gezeten om alles te bewerken.

Ik draag ze wanneer ik aan het werk ben, ik werk als kassière, en als ik iets moet typen op mijn laptop (zoals nu), want dan krijg ik last van mijn vingers. Zeker achter de kassa gebruik ik ze dan een uur of 10 achter elkaar waarbij ik constant bezig ben met mijn handen. Tot nu toe ben ik er daardoor eentje kwijt geraakt ;( aan mijn pink, maar de andere splints zitten gewoon nog goed en zien er uit alsof ze nog net nieuw zijn!

Wat wel altijd een dingetje is, omdat ik achter de kassa zit en mensen vaak heel veel naar je handen kijken krijg ik echt rustig een stuk of 5 opmerkingen per dag. Wat soms leuk, en soms minder leuk is.
Gisteren had ik nog een paar toppers er tussen zitten :+ :

"Oh, wat een mooie ringen!"
"Dank u meneer" (ik heb geen tijd het altijd maar uit te leggen dat het geen ringen zijn).
"Waar heb je die vandaan, mijn vrouw vind ze erg leuk."
*schuift ietjes dichter bij*: "Ik heb ze van de dokter gekregen."
"... oh... sorry!" :+

"Dat ze je zoiets laten dragen op werk zeg... jeetje."
"Wat bedoelt u meneer?"
"Nou, scan je daardoor niet veel langzamer? Wat mensen wel niet dragen om in de mode te blijven.."
"Het is medisch, meneer."
Hij hield zijn handen voor zijn gezicht. "Sorry meisje!"
(zijn vrouw komt erbij staan) "ja dat zijn van die medische ringen toch?"
"Klopt mevrouw."
(Tegen zijn vrouw) "Nou had je dat niet even eerder kunnen zeggen voordat ik er zoiets doms uit flapte?!!"

"Mevrouw, sorry dat ik het vraag, maar ik zie je altijd met die dingen aan je handen werken. Is dat voor de sier?"
"Nee dat is medisch."
"Oh, zit dat niet onhandig?"
"Nee hoor, ze zijn precies aangemeten aan mijn vingers. Ik kan hierdoor mijn werk veel makkelijker en zonder pijn doen."

Deze vond ik gisteren wel heel leuk, ik zag een vrouw die ze zelf ook droeg, maar die ook een hoge splint rond haar duim had waarvan ik niet eerder wist of dat überhaupt mogelijk was!
"Mevrouw u draagt ze ook!"
"Huh? Oh ja, wat leuk jij hebt ook splints."
"Wat een mooie om uw duim heen, ik wist niet dat dat kon."
"Mag ik vragen wat jij hebt?"
"Ik heb ehlers danlos, mevrouw."
"Ik ook, wat Le-. Wacht, ik wilde zeggen "wat leuk", maar het is helemaal niet leuk. Ik ben gewoon blij dat ik iemand tegen kom die het ook heeft."
(daar kon ik wel om lachen).

En deze ook nog gisteren, een mevrouw die ze zelf ook droeg, maar ik had het nog niet opgemerkt.
"Kijk nou! *naam dochter*, zij draagt ze ook!"
"Goedemiddag mevrouw. Ja, klopt."
"Zo jong al"
"Ziektes discrimineren niet."
"Heb jij ze ook voor artrose?"
"Nee, ik heb ze voor ehlers danlos."
"Ik wel." Ze liet haar vingers aan mij zien die scheef begonnen te groeien, dat vond ik wel heel heftig, maar ik was blij voor haar dat ze de splints had om te helpen!

Nou ja, en dit 3 dagen per week :+, mijn collega's worden er gek van als ze achter mij zitten. Soms vragen klanten het zelfs aan een collega omdat ze het niet aan mij durven vragen, en ik hoor ze altijd perfect antwoorden: "HET IS MEDISCH." _/-\o_ . Buiten werk krijg ik eigenlijk nooit opmerkingen erover - echt héél zelden. Dus ik neem aan dat de opmerkingen die ik krijg vooral zijn omdat ik achter de kassa zit.

Je moet wel even wennen aan het gevoel ervan om je handen, en wees niet verrast als je wat blauwe plekken krijgt - vooral niet op je hand zelf als je een duim splint hebt.

https://imgur.com/4wMDtKq

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: erv silversplints

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 02:52

Haha, ja grappige situaties. Het is natuurlijk eigenlijk helemaal niet grappig, maar je hebt ze nou eenmaal en ik wist eerst ook nooit wat het was.

Ze zien er mooi uit en lijken ook wel op ringen. En er zijn natuurlijk wel ook ringen die erop lijken.

Als ik jouw hand zo zie, denk ik ook; hoe kan je daarmee typen en werken, maar het zal wel precies op de goed eplekken zitten.

Ik heb zelf ook hele dunne vingers en dikke knokkels. Ik had altijd veel ringen en die konden of niet meer af of zaten te los. Nu de 2 laatste die eerst nog wijd zaten, af gedaan met moeite. En het doet zeer, want alle ringen hebben betekenis, dus baal er flink van.

Het gekke is dat mijn handen verder niet opgezwollen of enorm dik zijn, maar van binnen staan ze in brand en de beperkingen en pijn zijn waardeloos. Ik wil door de pijn heen gaan, maar ergens weigerd je lichaam of die hand kan het echt niet meer soms.

Het is raar dat ik rechts ben en die hand minder erg is. Maar die beweegt misschien meer of is sterker, dat kan ook.

Ik ben vooral bang met het aanmeten dat ik het niet goed aangeef.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 07:59

kijk anders eerst voor een kunststof dingetje.
ik weet niet of je ook bij een handfysiotherapeut bent geweest?
die heeft mij tips en oefeningen gegeven en van haar kreeg ik dus eentje om te proberen.
mocht dat bevallen dan kon ik dus die andere halen.

grappig trouwens die foto van mjelleke.
ik keek er naar en dacht van huh je draagt ze verkeerd om!
maar heb even gekeken op google, en het heeft dus te maken met wat je met je vingers hebt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 12:34

ellepel schreef:
kijk anders eerst voor een kunststof dingetje.
ik weet niet of je ook bij een handfysiotherapeut bent geweest?
die heeft mij tips en oefeningen gegeven en van haar kreeg ik dus eentje om te proberen.
mocht dat bevallen dan kon ik dus die andere halen.

grappig trouwens die foto van mjelleke.
ik keek er naar en dacht van huh je draagt ze verkeerd om!
maar heb even gekeken op google, en het heeft dus te maken met wat je met je vingers hebt


Nee, ben niet bij een (hand) fysio geweest. Die jij hebt, zal te weinig zijn denk ik. Het zijn een paar vingers, de middenhand en pols met uitstraling naar onderarm. Maar op de vingers heeft het wel het meeste effect.
Ik heb reuma handschoenen, maar die doen bij bewegen/kracht zetten te weinig en het wordt te warm.

Ben verhuisd, dus kan hier wel weer naar een fysio kijken. De vorige fysio manipuleerde en de reumatoloog keurde dat af. Ik werd er ook echt niet beter van.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:55

oh jee, manipuleren ben ik ook geen fan van :(
reumatoloog ben ik zelf nog nooit geweest, hoe kom je daar eigenlijk zo terecht?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 17:16

ellepel schreef:
oh jee, manipuleren ben ik ook geen fan van :(
reumatoloog ben ik zelf nog nooit geweest, hoe kom je daar eigenlijk zo terecht?


Ik had al sinds 1999 auto immuun ziekte's. In 2017 overleed mn broer en werd ik stijf. Was wel bekend met artritis en dat ik reuma kon krijgen was wel bekend.
Eerst steeds naar fysio die elke keer vroeg; gaat het beter? Nee dus.

Naar de huisarts gegaan die op basis van mijn gegevens me naar de reumatoloog stuurde. Die wist wel gelijk in welke hoek zij moest zoeken en er zijn gelijk 10 foto's gemaakt. De focus lag wel meer op mn nek, ribbenkast en rug. Doorgaans reageer ik goed op de medicatie, maar nu met verbouwen, de paarden en alles tesamen, gaat het niet zo best.

Heb contact gehad en erover gehad, dus ben wat gaan lezen.