Ervaringen gezocht; appendiculair infiltraat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Ervaringen gezocht; appendiculair infiltraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 15:31

Hoi lieve bokkers,

Ik ben op zoek naar iemand te maken die heeft gehad met een appendiculair infiltraat (scheuren van de appendix). Ik vraag me af hoe het ziekteverloop is geweest en hoe snel jullie zijn hersteld.

Gisteren ben ik namelijk na 5 dagen zkh naar huis gestuurd met een dikke antibioticakuur en een niet operabele blinde darm ontsteking. Ik kan niet echt ervaringen vinden op internet (Kan ook aan mijn google-skills liggen :+ ) Maar volgens mij komt het toch geregeld een keertje voor.

Dus; hoe lang zijn jullie ziek geweest, ben je uiteindelijk geopereerd? Brand los ;)

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 11:45

Ik reageer maar even in mij eigen topic, om mijn hart te luchten en misschien reageert er toch nog iemand met een soortgelijke ervaring.

Ik zit nog steeds ziek thuis en heb een doorverwijzing gekregen naar de MDL arts. Het onderzoek wat ik daar krijg is pas eind november.

De afgelopen week heb ik weer dezelfde pijnklachten als waar ik mee begon, maar er zijn geen ontstekingswaarden te vinden. Begin dit jaar zo'n zelfde episode gehad waarbij alles op een blinde darm ontsteking leek, maar geen ontstekingswaarden. Veel pijn gehad, en een lange hersteltijd.

Wie heeft er iets soortgelijks doorgemaakt? Hoe is het bij jullie afgelopen? :(

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Ervaringen gezocht; appendiculair infiltraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:50

Maar weten ze wel zeker dat het je blindedarm is dan? Is het geen darmdraaiing? Die klachten lijken heel erg op blindedarm maar idd geen ontstekingswaarden. Ik heb er een paar keer achter elkaar last van gehad maar gelukkig zonder operatie toch vanaf gekomen.

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 12:00

daffodil schreef:
Maar weten ze wel zeker dat het je blindedarm is dan? Is het geen darmdraaiing? Die klachten lijken heel erg op blindedarm maar idd geen ontstekingswaarden. Ik heb er een paar keer achter elkaar last van gehad maar gelukkig zonder operatie toch vanaf gekomen.



Hey dank voor je reactie. Achteraf wisten ze inderdaad niet zeker dat het mijn blinde darm was, al werd het wel zo behandeld. De infectie was al helemaal uitgebreid naar de dunne darm en er waren darmlissen ontstaan als ik het goed zeg. Op de laatste echo was er nog iets van vocht te zien in de buik, maar waar (in of buiten de darm) en wat is onbekend.

Vandaag bij HA hebben ze echt alleen op ontstekingswaarden geprikt, verder niets.. Als het echt erger word moet ik wel terugkomen.

Kunnen ze een darmdraaiing op echo zien? Hoe hebben ze dat bij jouw uiteindelijk ontdekt? Had je ook klachten als verlies van eetlust en misselijk enzo?

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:12

Nee, dat is dus het moeilijke met een darmdraaiing. Zal ff mijn verhaal doen.

Twee jaar geleden was ik niet lekker. Buikpijn maar dacht moet vast naar de wc dus trok me er niet zoveel van aan. Gewoon doorgelopen, lesgegeven etc en twee dagen later ben ik op vrijdagavond echt niet lekker, koortsig ook maar ik zei tegen mijn vriend laat me maar, ik ga gewoon slapen en het is morgen wel beter. De volgende ochtend was ik om 5u wakker en ging echt stuk. HAP gebeld en daarheen, toen dachten ze idd ook aan een blindedarmontsteking. Bloedwaarden gaven die keer dus wel een ontsteking aan.

Vervolgens moest er een echo gemaakt worden maar de radioloog kon mijn blindedarm niet vinden. Tien keer gevraagd of die er echt niet uit was maar nee, nooit iets gehad. Uiteindelijk hebben ze een ct scan gemaakt. Daaruit bleek dat ik geen blindedarmonsteking had maar een dikke darm ontsteking. Ik reageerde nog opgelucht met oh fijn geen operatie en de arts sloeg mijn optimisme zo de grond in en zei nee dit is eignelijk nog veel linker dus we nemen je direct op. Ze hebben me 3 dagen gehouden en ik moest acute rust houden. Daarna naar huis en het ging goed.

Twee weken later, precies dezelfde klachten, weer savonds dus de HAP gebeld, weer op de EHBO beland en daar tot halverwege de nacht gelegen want dit keer geen ontsteking dus vermoeden van darmdraaiing maar dat kan alleen gezien worden als je opengemaakt wordt. Mijn klachten namen af dus ik ben naar huis gegaan met de opdracht direct aan de bel te trekken als het weer erger werd. Ging goed dus niets aan de hand.

Zes weken later, pauze bij een benzinestation en daarna door naar mijn lessen. Ik voel pijn opkomen maar denk mwah valt nog wel mee en ga toch lesgeven. Na een klein kwartier ben ik buiten bewustzijn geraakt en uiteindelijk afgevoerd met de ambulance omdat ik onvoldoende reageerde en dus echt stukging van de pijn. Hele nacht op de ehbo doorgebracht waar ze weer uitgingen van een darmdraaiing maar geen arts in huis hadden om te opereren. Uiteindelijk zakte de pijn af en ben ik een nacht bij mijn vader geweest omdat ik niet alleen naar huis mocht.

Daarna bij de arts geweest die mijn gastric bypass gedaan heeft en die heeft uitgelegd dat dit idd voor kan komen omdat de darmen kunnen draaien. Kan bij iedereen. Enige manier is openmaken maar goed dat doen ze alleen als het echt niet anders kan. In mijn geval ben ik eerst nog bij de MDL arts geweest maar die kon verder niets afwijkends ontdekken. Mijn GBP arts wilde dat ik als het nog een keer voorkwam, naar hen toe zou komen maar dat was het Slotervaart in Amsterdam. Dat bestaat dus niet meer, toeval wil dat het daarna dus niet meer gebeurd is.

VOor zover ik van de MDL arts begrepen heb, is de dikke darm ontsteking iets wat gewoon bij pech kan ontstaan en heeft dat niets te maken met een darmdraaiing. Aan de andere kant denk ik met een beetje logisch nadenken dat het wel met elkaar te maken heeft gehad. Die dikke darm is opgeblazen, ontstoken geweest en wellicht bij het slinken wat gaan bewegen, daar is gewoon gerommel geweest. Ik ben er met mazzel vanaf gekomen en heb geen klachten meer.

De klachten die ik ten tijde ervan had waren pure pijn, absoluut geen eetlust en algehele ellende. Ik was echt zo beroerd.

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Ervaringen gezocht; appendiculair infiltraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 12:32

Heftig wel Daffodil, toch ook een beetje eng lijkt me om te weten dat het zomaar weer terug zou kunnen komen. Bij mij was de opname ook inderdaad omdat de ontsteking dus in de dikke en dunne darm zat, en buiten de darmen. Dat het samengaat kan ik me ook wel wat bij voorstellen.
Waar ik me (gelukkig) niet in herken is die ernstige pijn. Dat heb ik alleen terug in januari gehad, en aan het begin van mijn ziekteperiode nu (begin september). Nu heb ik pijn, maar het is echt wel te doen zolang ik me maar rustig houd. Misschien moet ik mijn 'verhaal' ook maar even zo op een rijtje zetten, dat maakt het wel overzichtelijker.
Ik hoop voor jouw dat je er nu gewoon permanent van af bent, klinkt wel als een onzekere en moeilijke periode.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Ervaringen gezocht; appendiculair infiltraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:35

Nou vooral na die keer dat ik dus met de ambulance afgevoerd werd, dat was echt serieus niet grappig. Ik heb ook nog echt een vol jaar rondgereden met een noodtas in mijn auto. Maar het is weer zo'n tijd terug dat je er eigenlijk aan voorbij gaat dat het kan gebeuren. Maar ja, het kan bij iedereen gebeuren.....dus ja dat heeft niet zoveel nut om daar constant bij stil te staan.

Zet voor je afspraak met de MDL arts even alles op een rij, dat helpt ze ook om dingen uit te sluiten. Succes en laatje niet afschepen!

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Ervaringen gezocht; appendiculair infiltraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:39

Het gekke wat ik zo lees...
Opgezette darmlissen krijg je bij obstructie van je darm, niet zo zeer van een infectie, dus datzou eerder duiden op een darmdraaiing dan op een blindedarm.

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 13:15

Ik ga proberen te verhelderen hoe het verloop is tot nu toe.

Op de middag van 4 september werd ik misselijk, in de loop van de avond kreeg ik zeer ernstige buikpijn met overgeven en de volgende dag diarree. De buikpijn kwam een beetje in golven, het zat echt overal. Ik kon niet tot nauwelijks eten maar gelukkig wel gewoon water drinken. Langzamerhand werd het steeds een beetje beter, maar die verbetering stopte uiteindelijk.

Maandag 14 september heb ik de huisarts gebeld. De assistente vond het onnodig om mij door te sturen naar de huisarts en gaf het advies om gestructureerd paracetamol te nemen. Ik nam al paracetamol als ik pijn kreeg, maar dat was volgens haar niet voldoende. Ik mocht bellen als het erger zou worden.

Vrijdagochtend 18 september voelde ik me eigenlijk prima, minder pijn dan wat ik tot nu toe had gehad. Maar ergens twijfelde ik, dus afspraak gemaakt bij de huisarts. De huisarts heeft mijn buik gepalpeerd, en vond het typisch op een blinde darm ontsteking lijken. Behalve dat ik eigenlijk te weinig pijn ervaarde. We zouden voor de zekerheid ontstekingswaarden checken, maar toen ze terug kwam zei ze direct pak je tas maar in want ik stuur je door naar de eerste hulp en waarschijnlijk word je opgenomen.

In het ziekenhuis hebben ze een echo gemaakt, daar kwam toen uit vermoedelijk een blinde darm ontsteking met infiltraat. Niet operabel omdat het ontstekingsgebied te groot was en de darmlissen in de weg zouden zitten. Het werd een opname met antibiotica infuus en vocht toediening. Op dit punt was ik zo'n 4.5kg afgevallen in twee weken dus.

Dinsdag was de eerste dag dat de ontstekingswaarden aan het dalen waren, woensdag waren ze nog steeds dalend. Ik kreeg nog echo, die zag er onveranderd uit en kreeg het advies een MRI te laten maken. De MRI kreeg ik niet maar mocht naar huis met antibioticakuur.

Zondag 27 en maandag 28 ben ik terug geweest op de SEH omdat ik zo onwijs misselijk was dat eten en lopen nog steeds een probleem was. Tijdens de opname was ik weer een kg aangekomen, maar die was er nu ook wel weer af. Er is opnieuw een echo gemaakt, en daarop vonden ze nog een spoortje vrij vocht maar de herkomst daarvan was onduidelijk. Ontstekinswaarden waren nog steeds dalend, dus geen reden tot zorg. Ik kon thuis verder uitzieken.

5 Oktober had ik een poli-afspraak. Ik zag dit eigenlijk voor me als een afspraak waarbij we gingen overleggen wanneer ze dan toch de blinde darm er uit zouden halen, omdat dat vaak dan na enkele maanden alsnog gebeurt. Deze chirurg dacht er echter heel anders over, en heeft een verwijzing geschreven naar de MDL-arts met een waarschijnlijkheidsdiagnose IBD. Hij vertelde ons dus toen pas dat de blinde darm ontsteking een waarschijnlijkheidsdiagnose was waar op gehandeld is. Dat er ook een ontsteking in de dunne darm gezien is en dat ze de blinde darm nooit hebben gezien op de echo (?!) Zijn doorverwijzing is o.a op basis van de eerder doorgemaakte episode (januari) van ernstige buikpijn. Deze is destijds niet goed opgevolgd door de huisarts, ze hadden bloed moeten laten prikken maar in plaats van dat mocht ik urine inleveren en die was schoon :Y)

Dat was voor mij echt een grote schok, want al die tijd dacht ik dat 'maar' een geknapte blinde darm had.

De rest van die week na 5 oktober begon ik eigenlijk heel fijn op te knappen, ik kon weer wat meer lopen. Uiteindelijk ook gewoon weer lekker naar de paarden, hartstikke fijn. Die stijgende lijn is dus afgelopen dinsdag echt gestopt. Ik werd weer erger misselijk, weer dunne ontlasting. Richting het einde van vorige week ook weer buikpijn. En dan zijn we bij vandaag en het bezoek aan de huisarts :+
Ondertussen heb ik het gewichtsverlies aardig onder controle, ongeveer zo'n 6,5 kg lichter maar gelukkig kon ik het wel missen :')

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 13:20

Barbabientje schreef:
Het gekke wat ik zo lees...
Opgezette darmlissen krijg je bij obstructie van je darm, niet zo zeer van een infectie, dus datzou eerder duiden op een darmdraaiing dan op een blindedarm.


Met jouw opmerking en Daffodils verhaal ga ik dit zeker aandragen mocht ik van de week toch weer terug gaan naar de huisarts :)

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Ervaringen gezocht; appendiculair infiltraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:38

ik vind het ook passen bij jouw verhaal Kwii, dus stuur gerust die kant op aan want ook dunne ontlasting kan een teken zijn. Laten ze maar even goed gaan zoeken want het kan echt bloedlink zijn, is mij verteld. Ik heb nogal de neiging om snel te denken mwah valt wel mee, niet zo aanstellen maar ik heb echt flink op mijn lazer gehad in het ziekenhuis....

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 17:52

Hoi ik doe toch nog even een update. Na mijn laatste berichtje ging het weer beter, maar een aantal dagen opnieuw misselijk -O- Vandaag een gesprek gehad met de MDL-arts, het is gewoon afwachten tot de coloscopie.
Daarnaast kwam ze met het nieuws dat bij het laatste bloedonderzoek mijn leverwaardes verhoogd waren, dus dat komt er nog even boven op. Ik krijg een nieuwe brief toegestuurd om weer opnieuw te prikken, hopelijk zijn de waardes dan weer normaal :)

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 13:23

Ik plaatst toch nog even een berichtje mocht iemand dit lezen en mee willen denken.

coloscopie heeft niks opgeleverd, testen op allergieën heeft niks opgeleverd. Ik heb nog een gesprek met een chirurg gehad die - als ik dat perse wilde - de appendix wel kon proberen te verwijderen. Ik heb hier uiteindelijk niet voor gekozen omdat er nogal wat risico's aan zitten in mijn geval.
Ik heb gevraagd of een scan/mri nog zinvol zou zijn, maar dat leek hem niet.
Leverwaardes waren goed.

Maar nu? Ik ben nog steeds alle dagen misselijk. Als ik ga paardrijden, sporten of iets anders intensiefs krijg ik pijn aan mijn rechteronderbuik. Er zit een voelbare verharding links van mijn navel, wat achterlijk zeer doet als je er op duwt en ook helemaal doorschiet naar rechts richting de blinde darm.

Maar nu.. Geen onderzoeken meer in de toekomst. Niemand weet nou precies wat er aan de hand was of is. Maar ik blijf achter met chronische misselijkheid en pijn -O- Ik moet maar afwachten of het nog beter word en als ik over een half jaar niet tevreden ben kan ik misschien alsnog wel mijn blinde darm laten weghalen.

Dus eigenlijk, herkent iemand dit? Is het echt een kwestie van nog langer herstellen of met wat voor aanknopingspunten zou ik naar de huisarts kunnen gaan? (Als ik nu bel is het neem maar paracetamol en tabletten tegen de misselijkheid)