Nachtzweten zonder medische oorzaak, ayurveda proberen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Nachtzweten zonder medische oorzaak, ayurveda proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 10:43

-ik vond geen recent topic-

Al eerder plaatste ik berichten over medische problemen en de daarbij horende problemen.. maar nu zie ik de bomen door het bos niet meer.

Ik word sedert 2-3 maanden, 3-4 nachten in de week badend in het zweet wakker. Letterlijk haren en kleding doorweekt, alles helemaal klam. Ook overdag zweet ik veel, ook bij geen inspanning en als ik het niet warm heb.
Bij inspanning zweet ik dus ook 3x zo hard. Ik douche elke dag maar voel me dus al snel weer helemaal plakkerig en klam (draag technische onderkleding dit vangt het een beetje op). Maar ik ben dus zo klam dat zelf tussen lies en *ahum* een schimmelinfectie is ontstaan bvb. Draag nu dus ook bamboe ondergoed met 'pijpjes'. Tijdens de lunchpauze doe ik ook even shirtjes wisselen ed. Maar ik word er gek van!!!
Ik ben nu vooral in opleiding op werk en zit nu dus vaak achter de laptop, en zelfs dan kan ineens het zweet van mijn hoofd en rug afdruppelen. Mijn haar is de halve dag nat van al het zweten.

De HA dacht aan overgang. Echter blijkt dit dan gelukkig niet aan de orde te zijn (net 30).

Nu denk ik zelf, dat het komt door stress en onverwerkte emotie.

Zijn er mensen die ook ineens heel erg last hadden van zweten, zonder direct kenbare medische oorzaak. En die bvb baat hadden bij alternatieve geneeswijze? Zoals accupunctuur, ayurveda, ...

Andere klachten/symptomen of dingen die mss iets kunnen betekenen.

- zowieso de stress die me parten speelt! (Ga binennkort op NLP therapie) en door de stress dus slecht slapen.
- andere anticonceptie (van evra pleister naar nuvaring) sedert 3 maanden. Iets daarna is het zweten begonnen, maar HA legde hier geen link. Edit:: ga volgende maand stoppen met anticonceptie.
- b12, b6, b2 en ijzer tekort die vaak opspelen, maar nu redelijk onder controle met juiste supplementen.
- vaak verdikte klieren in de hals (wederom legt HA geen link)
- bloedwaarden ok alleen wel altijd lichtelijk verhoogde waarden in witte bloedcellen.
- ondanks aangepaste voeding en ... blijf ik heel moeilijk op gewicht of val ik héél langzaam af.

Nu wil ik dus weg van de HA en even de alternatieve kant op.. zou een polsreading bvb wat kunnen betekenen? Via de HA hoorde ik ook wat over Ayurveda en dan vooral de accupunctuur, is dat wat?
Of hebben jullie ervaringen met bepaalde technieken of .. om blokkades te verhelpen en emotie los te laten.
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 25-10-20 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them


BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 10:48

troi schreef:
Waarom stop je niet met anticonceptie. Een half jaar ofzo. Dat is het eerste dat ik zou uitproberen


Volgende week is mijn 'stopweek' en wil dan idd even alles laten liggen.
Ben normaal altijd redelijk op tijd, ook zonder pil. En heb momenteel toch geen partner en ook niet van plan haha ..

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 11:21

RvS schreef:
Heb je je schildklier waardes al laten checken?


Als dit in het bloedonderzoek zit, gok ik dat dit word nagekeken?

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 11:26

chanicha schreef:
Vervelend voor je TS!
Zou inderdaad een tijdje stoppen met de nuvaring, hormonen kunnen rare dingen met je lijf doen.
Succes!


Ja en dit dan in combinatie met stress...

De HA zegt echter dat het dus niets met de nuvaring te maken kan hebben?
Maar iets daarna zijn wel de klachten begonnen. Dus om uit te sluiten ga ik nu idd even hormoonvrij door het leven vanaf volgende week.

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 11:37

@ Loki,

Bloed is nagekeken en aan de hand daarvan zei de dokter dat het 'de overgang' niet kon zijn?

Ben opzoek naar een praktijk voor een intake voor eventueel accupunctuur. Of mss eerst een ayurvedische massage bvb om wat lichter te starten haha.

Afspraak bij gynaecoloog staat, maar duurt nog even voor ik kan gaan.

Ik denk idd ook wel dat de nuvaring er iets mee te maken kan hebben. Bij de evrapleister heb ik jarenlang, nooit problemen gehad. Maar omdat deze snel los kwam (zwaar beroep en veel wrijving met kleding). De nuvaring dus gaan proberen.

@ chanicha
Nu heb ik altijd al wel gewichtsproblemen gehad en laatste maanden veel gecheat :j dus dat wijt ik niet perse aan de nuvaring.

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them


BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 13:04

Bedankt voor de reacties.

Ik heb geen amandelen meer.

Gebruikte hiervoor idd katoenen ondergoed, maar op aanraden naar bamboe gegaan.
Ik heb een licht donzen deken en dan katoenen overtrek. Matras nu momenteel met waterdichte matrasbeschermer er overheen en dan ook katoenen overtrek. Verwarming staat nog niet aan (nu zo een 16.5-17° nog binnen)

Ik ben opzoek naar een ayurveda praktijk omdat die inderdaad ook vaak ter ondersteuning met Chinese kruiden of bach bloesem werken bvb.

Ik neem ook vitamine D bij.

Hopelijk alles wat beantwoord.

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 13:41

eekhoornerik schreef:
Slik je toevallig antidepressiva? Daarvan kan je namelijk ook last krijgen van nachtzweten :j.


Neen, en neem verder ook geen medicatie of pijnstillers oid.

Alleen supplementen b12, vit. D en om de dag ijzer.

En nu dan de nuvaring sedert 3 maanden.

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Nachtzweten zonder medische oorzaak, ayurveda proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 19:36

Ga nu inderdaad even kijken of het weglaten van de anticonceptie al betering brengt.

Bloedwaarden waren ok nu met de nieuwe supplementen.

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 20:48

Roodvos schreef:
Mijn nachtzweten werd veroorzaakt door een stofwisselingsstoornis.
Maar dan wel een die in het reguliere circuit niet (h)erkend wordt en je dus op het alternatieve circuit terecht komt.

De oplossing voor mij is dierlijke eiwitten en koolhydraten gescheiden eten. Met minimaal 1,5 uur tussen het ene en het andere.
Ik eet dus of vlees/vis met groente, of aardappelen/rijst/pasta/couscous met groente en evt een vega vleesvervanger.
Ontbijt (plantaardige) yoghurt met fruit, muesli en noten.
Als lunch een salade of brood belegd met een groente spread oid.
Ik ben ook lactose intolerant wat het nog wat ingewikkelder maakt.

Toen ik met dit "dieet" begon verdween het nachtzweten. En nog een serie andere klachten zoals eczeem, jeuk, geïrriteerde hoofdhuid, vermoeidheid.

Ik eet inmiddels 20 jaar zo en kan mij geen "standaard" groente-vlees-aardappels maaltijd meer voorstellen.

Ik ben bij iemand geweest die werkt met electro-acupunctuur volgens Voll.
Ik zit in het noorden van NL dus kan jou helaas niet aan een betrouwbaar adres helpen.



Ha .. dit is wel interessant.. ik probeer nu weer even koolhydraatarm te eten om te kijken of dat wat uitmaakt.
Eet zowieso niet heel veel vlees. Vaak idd eerder een vervanger of bvb kikkererwten of linzen.

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 17:30

@ Ilja en Tanya


Ik had hiervoor de evra pleister, die een heel geringe dosis hormonen afgeeft via de huid. De problemen zijn idd begonnen toen ik een poosje bezig was met omschakeling naar nuvaring.

Op aandringen bij de HA heeft die 2x bloed geprikt (begin en einde cyclus) maar kon hier niets uit opmaken.

Nu ga ik op eigen initiatief maar even pauzeren (helaas kan ik niet tegen spiraaltjes, zowel de mirena? Als koperspiraal geprobeerd, maar ik voel dat gewoon echt zitten en is heel oncomfortabel). Gezien ik nu toch relatieloos ben, kan stoppen dus makkelijk.

Binennkort staat ook wel een 'basis' bezoekje bij de gynaecoloog gepland voor uitstruikje, maar ik ga daar even navragen voor echo oid om eventuele vleesbomen of cysten ook uit te sluiten.
Want, mijn menstruatie is ook wel veranderd afgelopen jaar (al voor ik omschakelde van anticonceptie).
HA zei in ieder geval dat de overgang uit te sluiten was? Maar waar hij nu naar gekeken heeft?

Heb nu ook contact met een praktijk die onderandere met accupunctuur werkt, en daar ga ik deze week even naar bellen voor een afspraak. Uit het telefonisch intakegesprek, zei deze persoon wel dat met name accupunctuur alvast wel kunnen helpen met de zweetklachten en dat hun ook verder kunnen kijken waar er eventuele 'stoorzenders' zitten. Als het dan niet alleen stress gerelateerd is maar toch medisch, kunnen hun de HA op een gerichter spoor zetten.

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 17:49

Tanya schreef:
Een huisarts zal over het algemeen niet heel veel met de mening van een acupuncturist doen, aangezien zij vallen onder de alternatieve wijzen en het niet bewezen is. Een acupuncturist mag ook zeker geen uitspraken doen over het medische stuk. Wel kunnen ze je natuurlijk terug sturen naar jouw huisarts als ze het niet vertrouwen, maar als zij op basis van naaldjes die ze in ‘energiebanen’ prikken gaan zeggen wat er medisch gezien scheelt, gaan ze echt te ver. Nou zullen zij wel doen alsof ze alle nodige kennis hebben, maar pas hiermee alsjeblieft op en neem niet alles klakkeloos aan.

Toevoeging: mijn mening over acupunctuur is denk ik wel duidelijk, lol. Ik wil nog wel even benoemen dat ik an sich niets heb tegen alternatieve geneeswijzen, mits mensen het zelf betalen, er geen schade wordt gedaan en ook als het niet ten koste gaan van de reguliere geneeskunde. Nou is het vaak zo dat er toch uitspraken over het medische gedeelte worden gedaan, en daar sta ik niet achter.


Ze doen geen specifiek medische uitspraken, maar als ze opmerken dat bvb rond je galblaas een grote verstoring zit die niet weggaat of terugkomt, kunnen zij wel aanraden om bvb de galblaas op echo te laten zetten en verder advies te vragen bij bvb de HA.
Tenminste, zo ongeveer begreep ik het ... hij legde het wel complexer uit.

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 06:34

Ilja_1997 schreef:
Heb toevallig zelf de opleiding gedaan voor acupunctuur en dit kan inderdaad wel degelijk je symptomen helpen te verminderen. Een westers medische diagnose zullen ze niet stellen. Ik denk zelf dat het sowieso symptoombestrijding is zolang de hormonen nog in je lichaam zijn.

Bij mij was overigens mijn hormoonspiegel helemaal prima. Kan dus best dat jij ook heftig reageert op hormonen. Goed plan om inderdaad te kijken hoe het zonder gaat. Gun jezelf wel de tijd, want het kan best even duren.


Als het alléén door de hormonen moest komen, is het inderdaad mss wat aanpappen. Maar zowieso zit ik met veel spanningen in mijn lijf en is het dus nooit weggegooid.
Alsook de stress. Denk dat die toch ook een grote factor speelt.

Net nieuwe job (die veel vraagt, maar ik ben in mijn element), veel meegemaakt afgelopen jaren maar ook afgelopen maanden. Nog veel onverwerkte dingen.. en ik denk dat dit er ook aan mee helpt (jezelf van binennuit opvreten).

Dus de nieuwtjes;

Ik begin binnenkort met NLP therapie om te leren omgaan met stress en emotie zowel op werk en thuis.

Ga dus stoppen met 'de pil'.
Binnekort afspraak bij gynaecoloog.

Wil graag de accupunctuur of andere alternatieve vorm proberen ter ondersteuning.

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie