40 jaar, poly-artrose.. en nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Muronia

Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

40 jaar, poly-artrose.. en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-20 13:17

Ik wil dit graag even van me af schrijven.

Ik ben best een sterk mens. Letterlijk, maar ook in mn koppie. Het zit niet altijd mee en de afgelopen jaren zijn best ruig geweest. Mijn moeder overleed 3 jaar geleden na een kort en hevig ziekbed op te jonge leeftijd, ik moest van meerdere geliefde dieren afscheid nemen in korte tijd en daarna volgde mijn scheiding die onverwacht kwam en erg heftig verliep. Maar ik kijk vooruit, hoofd omhoog en mijn motto is doorgaan en het beste ervan maken. Maar soms, heel soms dan is dat even moeilijk.

Al jaren worstel ik met de pijn van fibromyalgie. Goede dagen, minder goede dagen. Het is te doen en gelukkig ben ik ook geen 20 meer. Maar wat als de pijn er steeds vaker is en intensiever? Als je steeds stijver wordt en steeds eerder op de dag amper nog kan opstaan uit je stoel? Als je je afvraagt waar het eindigt? Dan nog, het hoort nu bij me, ik kan ermee leven.

Maar dan komt er meer bij. Artrose.. in mijn heupen, in mijn knieƫn, in mijn enkels, in mijn voeten. Steeds een beetje meer, dan hier weer iets en dan daar. Het vreet je energie op, altijd maar pijn hebben. Maar mijn hoofd blijft omhoog en mijn blik naar voren. Zo lang ik nog maar kan doen waar ik voor leef, met mijn paarden bezig zijn. Nee, ik zit niet meer zo mooi, nee het wordt nooit meer zoals het ooit was. Maar ik kan het nog doen, dus ik leef! En geniet.. ondanks dat het vaak echt zeer doet.

Deze week controle gehad na mijn knie operatie. Weer een tegenvaller. Ondanks de verlichting na de operatie is de boodschap, geillustreerd met beelden, dat mijn knie volledig kapot is. Aan de binnenkant nog een restje kraakbeen, maar de buitenkant is bot op bot. Confronterend, ondanks dat ik het had kunnen weten. Weer een stukje lijf kapot. Onherstelbaar. Nu gaan we kijken hoe het met de andere knie zit en ik verwacht niet veel beter. Gezien de aanhoudende pijn in mijn handen en ellebogen, wil ik ook graag weten of het daar misschien ook al in zit, dus ik ben nog niet klaar in de medische molen.

Ik vraag me af waarom mijn lijf stuk gaat? Ik ben nog maar 40, geen 80 of 90? Ik wil nog zoveel.. waar stopt het? Of stopt het helemaal niet? Kan ik over 10 jaar nog paardrijden? Werken? Lopen? Genieten van mijn beestjes en mn huisje? Ik weet het niet.. en dat maakt me bang.

Zijn er meer mensen die op relatief jonge leeftijd deze diagnose hebben gekregen? Hoe gaan jullie ermee om? Ik wil graag mijn positieve blik naar voren weer terug, maar ik merk dat ik hem even kwijt ben.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje


Muronia

Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: 40 jaar, poly-artrose.. en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-20 07:13

Ik ben inderdaad te jong bevonden voor het vervangen van zowel heup als kniegewricht. Er is me nu voor de knie wel een andere operatie aangeboden waarbij ze mijn dijbeen willen doorzagen en dmv een plaat mijn been in een O-been willen veranderen om zo de buitenkant van mijn kniegewricht te ontlasten. Maar dat is een operatie met een flinke revalidatie en daarbij komt er dan meer druk op de binnenkant waardoor dat ook sneller stuk zal gaan. Ik heb nu eerst een verwijzing voor mijn andere knie gekregen. Eerst maar zien hoe het daar nu mee zit.

Ik wil nu daarnaast ook kijken of ik met de huisarts in overleg kan voor hulp bij afvallen. Sinds mijn dochter 11 jaar geleden is geboren ben ik 20 kg te zwaar en dat is nooit meer weg gegaan ondanks dat ik veel beweeg en normaal eet, zoals ook voor mijn zwangerschap. Te zwaar zijn doet ook niet veel goed hieraan.

Ik wil zeker niet zielig in een hoekje zitten met zelfmedelijden. Ik moet alleen even de motivatie terugvinden. Gisteren was de tandarts hier voor de paarden, dus ik heb een tijd moeten staan met paard aan de hand om te assisteren (5 paarden dus dat duurt even). Gistermiddag nog even op mijn gemak de kippenren aangeharkt omdat er veel peren en bladeren in lagen van de storm. Tja en vannacht was het dus weer raak. Alleen maar liggen woelen en koorts van de pijn. Mn voeten, enkels, kramp in mn scheenbeen (?? in plaats van kuit), knie enz. Wou mijn been er wel af zagen, bah! Ik was blij dat het half 6 was en ik het laat genoeg vond om weer op te staan. Tja, dat zijn wel even momenten dat ik denk, als ik zo oud moet worden?? Maar misschien vandaag weer een betere dag..

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Muronia

Berichten: 19503
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: 40 jaar, poly-artrose.. en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 21:20

Ik kreeg vandaag de brief van het ziekenhuis. Volgende week vrijdag foto's laten maken en afspraak bij orthopedie voor mijn andere knie. Ik hoop heel erg dat hij beter is dan mn rechterknie.

Ik ben bezig om een nieuwe badkamer in huis te laten maken en ik heb besloten dat ik daar graag een bad in wil. Dat zal vast heel fijn voelen voor mn spieren.

Accepteren.. hmm.. nee eigenlijk niet. Zo normaal mogelijk proberen te doen probeer ik. Af en toe voor lief nemen dat het moet bekopen na die tijd als ik een klus doe die ieder ander ook moet doen (bijvoorbeeld tuinieren), maar verder dan dat wil ik het eigenlijk nog niet accepteren.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida, Dimphyl, fro, GoogleAdsense, Jara, judith_irene, leonie87, mokkaboon, Pferdchen en 85 bezoekers