Portemonnee gestolen, camerabeelden worden niet bekeken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vrouwdarijn
Berichten: 61
Geregistreerd: 21-10-17

Portemonnee gestolen, camerabeelden worden niet bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 16:17

Hallo allemaal,

Al jarenlang lees ik mee op dit forum, en nu heb ik zelf een probleem waar ik niet uitkom. Ik hoop dat jullie willen meedenken met me en wellicht mogelijkheden zien die ik over het hoofd heb gezien.

Een aantal weken geleden ben ik in een supermarkt mijn portemonnee vergeten bij de inpaktafel. Dom van me, dat weet ik. Toen ik daar thuis achter kwam ben ik teruggegaan naar de supermarkt om te vragen of hij was gevonden. Daar vertelde een kassière dat ze gezien had dat mijn portemonnee (die ze correct beschreef) was ingeleverd bij de servicebalie. Ze gaf zelf aan waar de portemonnee lag, en ook dit klopte. Bij de servicebalie konden ze mijn portemonnee echter niet vinden. De collega die de portemonnee zou hebben aangenomen was inmiddels al naar huis, maar later op de avond gaf deze telefonisch aan niets te hebben aangenomen.

In de betreffende supermarkt hangen meerdere camera's en de bedrijfsleider geeft aan dat er beelden worden gemaakt van de servicebalie. De bedrijfsleider geeft ook aan dat die beelden alleen mogen worden bekeken als zijn opdracht krijgen van de politie/het O.M. Uiteraard heb ik aangifte gedaan van diefstal, maar de politie stelt geen onderzoek in wegens capaciteitsgebrek. Zij zegt echter ook dat de supermarkt de beelden wél intern mag bekijken, maar deze niet aan derden mag verstrekken. De supermarkt daarentegen geeft aan dat zij een protocol hebben waarin staat dat zij alleen de beelden bekijken in opdracht van de politie, "omdat er in het verleden misbruik is gemaakt van de camerabeelden".

Kortom: Mijn portemonnee is weg. Is hij gestolen vanaf de inpaktafel, of is hij ingeleverd en daarna door een personeelslid gestolen? Er zijn camerabeelden van wat er gebeurd is, maar de supermarkt weigert deze te bekijken. Iedereen die ik hierover spreek (meerder personen van de politie, medewerkers van de klantenservice van de supermarkt) geeft aan dat ze mijn frustratie begrijpen, maar dat ze helaas niks kunnen doen. Wat kan ik nu nog doen om duidelijk te krijgen wat er is gebeurd?

Ik heb geprobeerd het zo kort en duidelijk mogelijk te beschrijven, maar als er onduidelijkheden zijn, vraag gerust.

Anoniem

Re: Portemonnee gestolen, camerabeelden worden niet bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:21

Camerabeelden mogen inderdaad gewoon intern bekeken worden. Wie heb je al gesproken in de winkel? De manager, regiomanager? Want eerlijk, ik zou het als baas toch willen weten of mijn personeel met een portemonnee van een klant is gaan lopen.

Nu, de winkel is wel niet verplicht om jou in te lichten over de beelden.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Portemonnee gestolen, camerabeelden worden niet bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:23

Kan je niet nog hogerop gaan? De baas van de baas?

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Portemonnee gestolen, camerabeelden worden niet bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:27

Kun je het nog een keer vragen en als dat niks opleveren social media inschakelen? Op Facebook enz. vragen of iemand iets gezien heeft? (misschien dat dat net dat ene zetje is om toch de beelden te bekijken).

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:29

De keren dat ik mijn portemonnee of los briefgeld was verloren bij de winkel vroegen ze om een beschrijving van wat ik aan had op dat moment en het (globale) tijdstip.
In geval van portemonnee vroegen ze of ik een beschrijving vd portemonnee kon geven en wat er (ongeveer) in zat.
Bij verloren briefgeld vroegen ze wat het bedrag was en bij bijvoorbeeld€50,- of het een briefje was of meer, vervolgens gingen ze de camerabeelden terugkijken en belden me erna of het klopte, of het gevonden en ingeleverd was en zo ja dat ik het kon ophalen.
Zowel bij Aldi als Plus hebben ze het zo gedaan. :)
Ik neem aan dat ze hetzelfde kunnen doen bij andere ketens.

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:30

Kan je niet aan de politie vragen of zij op papier kunnen zetten dat de beelden vrijgegeven mogen worden voor benodigde doeleinden?

Vrouwdarijn
Berichten: 61
Geregistreerd: 21-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 16:32

@DeMolenhoek: Ik heb al contact gehad met de filiaalmanager, die zich verschuilt achter het protocol. De klantenservice heeft met de regiomanager gebeld, die het vervolgens weer bij het betreffende filiaal heeft neergelegd. De medewerker die mij toen heeft teruggebeld gaf aan dat de regiomanager had gezegd dat hij er "niks mee kon".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:36

Autumnn schreef:
Kan je niet aan de politie vragen of zij op papier kunnen zetten dat de beelden vrijgegeven mogen worden voor benodigde doeleinden?


Politie moet dat of in eigen persoon doen of de beelden moeten rechtstreeks worden overgemaakt aan de politie. Dus als zij aangeven dit niet te willen vanwege onderbezetting loop je ook vast.

Vrouwdarijn: Elke winkel heeft wel een klantenservice waar je een klacht kunt neerleggen. Dit gaat overkoepelend over alle finalen. Heb je deze al gebeld?

Vrouwdarijn
Berichten: 61
Geregistreerd: 21-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 16:37

@Gini: Het gaat om een grote keten, waarbij er moeilijk/geen contact is te leggen met de baas van de baas/ regiomanager of iets dergelijks. De klantenservice heeft wel toezeggingen gedaan, maar komt die niet na.

@mag: ik ben niet actief op sociale media, ik weet ook niet hoe ik via facebook de juiste doelgroep zou kunnen bereiken. Op de facebookpagina van de betreffende stadswijk wordt alleen door de stadswijk zelf gepost, niet door wijkbewoners.

@lor1_1984: daar had ik ook op gerekend, maar deze winkel (van een andere keten) toont echt geen enkele medewerking.

@ autumn: Dat heb ik idd gevraagd aan de politie, maar die optie zit dan weer niet in hún protocol. :+

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:39

Ik zou er toch op hameren dat zij de beelden gaan bekijken. Mocht de medewerker de portomonnee achterover gedrukt hebben, is het ook in hun belang dat ze weten dat degene er geen been in ziet om zich andermans spullen toe te eigenen.
ik heb zelf meegemaakt dat een kassiere een foutje had gemaakt en mij geld had meegegeven, terwijl ik dat niet extra gepind had (was mij zelf ook niet opgevallen), waardoor ze 50 euro te kort kwamen. Op de beelden konden ze zien dat ik het was en hebben mij er later op aangesproken. Toen alsnog gepind, natuurlijk. Waar ik maar mee zeggen wil, ze kunnen die beelden gerust bekijken zonder juridische gronden.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:40

contact gaan zoeken met de burgemeester, die staat nl boven de politie en kan dus miss iets meer regelen voor je.

Vrouwdarijn
Berichten: 61
Geregistreerd: 21-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 16:40

@ DeMolenhoek: De klantenservice heb ik al meerdere keren gebeld. De dames en heren die daar werken zijn heel aardig en geven aan mijn klacht door te zullen geven, maar elke keer komen ze met dezelfde 'smoes'. Want ja, ik vind het een smoes, als ik personeel had dat van diefstal werd verdacht zou ik ook dat willen controleren, zoals je eerder aangaf.

Vrouwdarijn
Berichten: 61
Geregistreerd: 21-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 16:44

nynke55 schreef:
Ik zou er toch op hameren dat zij de beelden gaan bekijken. Mocht de medewerker de portomonnee achterover gedrukt hebben, is het ook in hun belang dat ze weten dat degene er geen been in ziet om zich andermans spullen toe te eigenen.
ik heb zelf meegemaakt dat een kassiere een foutje had gemaakt en mij geld had meegegeven, terwijl ik dat niet extra gepind had (was mij zelf ook niet opgevallen), waardoor ze 50 euro te kort kwamen. Op de beelden konden ze zien dat ik het was en hebben mij er later op aangesproken. Toen alsnog gepind, natuurlijk. Waar ik maar mee zeggen wil, ze kunnen die beelden gerust bekijken zonder juridische gronden.


Quoteknop gevonden. :o

Dat is ook een rare binnenkomer in de winkel, als je wordt aangesproken dat je nog moet pinnen, terwijl je nog niks gekocht hebt. :+

Ik hoor van alle kanten dat de winkel de beelden intern gewoon mag bekijken. De politie wist me ook te vertellen dat ze weleens aangifte hebben gedaan (de keten, niet het specifieke filiaal) van diefstal uit de kassa door het personeel, en toen had de politie ook nog geen toestemming gegeven. Dus ja, het kan, maar ze willen niet.

Vrouwdarijn
Berichten: 61
Geregistreerd: 21-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 16:45

speurneusc schreef:
contact gaan zoeken met de burgemeester, die staat nl boven de politie en kan dus miss iets meer regelen voor je.


Poeh, daar had ik nog niet aan gedacht. Ga ik over nadenken, hoe dat dan zou moeten.

Vrouwdarijn
Berichten: 61
Geregistreerd: 21-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 16:47

mag schreef:
Kun je het nog een keer vragen en als dat niks opleveren social media inschakelen? Op Facebook enz. vragen of iemand iets gezien heeft? (misschien dat dat net dat ene zetje is om toch de beelden te bekijken).


Hoe zou jij dat aanpakken, via social media? Zelf ben ik daar dus helemaal niet bekend mee, welke facebookpagina zou ik daarvoor kunnen gebruiken?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Portemonnee gestolen, camerabeelden worden niet bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:18

Goh ik vind het apart dat die manager zo moeilijk doet.. Wie weet heeft hij de beurs zelf meegenomen :=

Ik weet niet hoe groot je ballen zijn, maar als je naar de manager loopt en in het bijzijn van wat klanten net hard genoeg nog eens herhaalt dat een van de medewerkers je beurs misschien heeft gestolen en dat je het fijn zou vinden als ze het serieus nemen, dan voelt ie zich misschien net wat meer verplicht om er toch eens naar te kijken.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:26

8nnemiek schreef:
Goh ik vind het apart dat die manager zo moeilijk doet.. Wie weet heeft hij de beurs zelf meegenomen :=

Ik weet niet hoe groot je ballen zijn, maar als je naar de manager loopt en in het bijzijn van wat klanten net hard genoeg nog eens herhaalt dat een van de medewerkers je beurs misschien heeft gestolen en dat je het fijn zou vinden als ze het serieus nemen, dan voelt ie zich misschien net wat meer verplicht om er toch eens naar te kijken.

Zou het iets voorzichtiger zeggen maar wat meestal werkt is zeggen dat je je ongenoegen op social media gaat zetten om te kijken of dit bij hun filiaal al vaker is voortgekomen want het lijkt er op dat de portemonnee achter de service balie is verdwenen .
Iets omzichtiger , geen directe beschuldiging maar duidelijk genoeg.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:27

Vrouwdarijn schreef:
speurneusc schreef:
contact gaan zoeken met de burgemeester, die staat nl boven de politie en kan dus miss iets meer regelen voor je.


Poeh, daar had ik nog niet aan gedacht. Ga ik over nadenken, hoe dat dan zou moeten.

Haha ik zou die optie niet kiezen, de burgemeester gaat echt niet zomaar tegen de politie zeggen dat ze een zaak moeten behandelen.
Tuurlijk kan politieke druk werken, maar niet bij een achtergelaten portomonee die daarna waarschijnlijk is meegenomen.

Ik schat je kansen veel hoger in bij de winkel in. Weet niet of het om een francaise gaat, maar zou daar proberen de druk te verhogen. Filliaalmanager of hoger...dat ze misbruik willen voorkomen is logisch, maar dat je personeel mogelijk iets wegneemt en weigert de camarabeelden te kijken is gek.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:32

Vrouwdarijn schreef:
@Gini: Het gaat om een grote keten, waarbij er moeilijk/geen contact is te leggen met de baas van de baas/ regiomanager of iets dergelijks. De klantenservice heeft wel toezeggingen gedaan, maar komt die niet na.


Desnoods een mail naar de hoofdzetel. Als ze zo laks zijn in het verder helpen van hun klanten, zou ik me niet schromen om het bovenlokaal te gaan melden.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:36

speurneusc schreef:
contact gaan zoeken met de burgemeester, die staat nl boven de politie en kan dus miss iets meer regelen voor je.


Die tijd is allang voorbij, de burgemeester heeft wat invloed op de speerpunten maar echt niet op individuele gevallen. De burgemeester gaat je gewoon naar de politie verwijzen.

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:43

Ik werk op het HQ van een grote supermarktketen en dit klinkt als het protocol dat wij hanteren. -O-
Bij ons MAG de supermarkt manager de camerabeelden niet bekijken zonder dat zijn rayonmanager erbij is. Alles moet binnen ons bedrijf volgens het 4 ogen principe namelijk. Daarbij worden camerabeelden na 7 dagen overschreven. Het is daarom van belang dat mensen direct aangifte doen en de politie op pad sturen met een vordering. Zodra die vordering er is worden de beelden op een USB stick gezet of digitaal meegegeven aan de politie.

Ik vind het super zuur voor je dat dit je is overkomen. Ik weet niet hoe andere supermarkten werken qua bewaren van beelden, maar als er al weken overheen zijn dan ben ik bang dat de beelden er al niet meer zijn. ;(

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Portemonnee gestolen, camerabeelden worden niet bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:55

De camerabeelden mogen gewoon intern bekeken worden, ook op mijn 2 vorige jobs werden camerabeelden bekeken per 2 personen (manager + assistent manager).

Ik zou ook bij het hoofdkantoor informeren. Erg dat de politie er niet mee aan de slag gaat eigenlijk, tot zover zorgen voor de gewone burger :( Is toch maar een kleintje om een document te maken voor onderzoek?

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Portemonnee gestolen, camerabeelden worden niet bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 19:59

Zou je bij het politiebureau geen verzoekbriefje kunnen halen hiervoor? Ze doen misschien niks met je aangifte, maar zo'n briefje lijkt me snel geprint.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Portemonnee gestolen, camerabeelden worden niet bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:04

Als het "al weken geleden" is gebeurd is de kans nihil dat ze de beelden nog hebben.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:05

Ik vraag me af of die beelden er überhaupt nog zijn.