Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Shadow0

Berichten: 43433
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:28

Oh wat vervelend zeg! Ik vind je verontwaardigheid terecht.
Zonder je dochter goed te kennen is het echt al heel duidelijk dat je dochter het niet nodig heeft dat er meer druk op haar gezet wordt!

Mijn onsubtiele mening is dat je dan als juf wel wat weinig compassie met kinderen hebt als je een 6-jarig meisje uitjes gaat ontzeggen om deze reden.

Maar... lucht die boosheid vooral op Bokt en minder op school, want dat helpt vast niet om meer begrip te krijgen. Volgens mij zou de insteek moeten zijn dat je dochter zich veiliger kan uiten op school, zodat het allemaal wat minder spannend is. Als de organisatie die erbij komt daarin wat kan helpen lijkt me dat goed nieuws.

Ook denk ik dat het handig is om duidelijke afspraken te maken, bv een plan voor uitjes, waarin gewoon zwart op wit staat dat ze altijd een rugzakje met droge kleding mee heeft en ergens op zit. (Nou vind ik een vuilniszak weinig sfeer uitstralen dus misschien dat je nog iets met een wat vrolijker kussentje kunt doen wat dan een opgevouwen handdoek op een stuk plastic is ofzo, maar vooral ook een vast voorwerp dat gewoon mee moet.)
Dan kun je daarin ook zetten wat jullie doen (sommige dingen die je thuis doet, het op de hoogte houden van dingen die werken, en dat eventuele schade uiteraard vergoed wordt.) Maar vooral heel erg op papier en officieel, en hou de toon als het kan opbeurend-zakelijk. Dit is de situatie, welke afspraken maken we?

Daarnaast... zou ik toch ook eens om je heen kijken of er andere scholen zijn. Niet alleen vanwege deze situatie, maar ook omdat ik me afvraag of een combinatieklas (zoals bv op montessorischolen) voor je dochter niet fijner is. Nu is ze nadrukkelijk erg de uitzondering: aan de ene kant is ze de jongste, aan de andere kant is ze snel met leren en dat geeft ook een uitzondering. Combinatieklassen kunnen soms meer ruimte geven aan uiteenlopende behoeften en je dochter heeft dan kinderen van haar leeftijd in de klas, maar ook kinderen die nog een jaar verder in de stof zijn, waardoor het eigenlijk niet meer echt opvalt.
Dat kan twee kanten op, want het kan heel fijn zijn (zeker op de juiste school en met de juiste leerkracht) en het kan lastig zijn voor een stil meisje die dan misschien nog meer op de achtergrond kan raken. Maar... het is iets om eens rustig, zonder haast, eens over na te denken en eens rond te kijken.


Shadow0

Berichten: 43433
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:13

UK_eef schreef:
De school is er om kennis aan te leren op het gebied van vakken, de ouder(s) is/zijn er voor om het kind gedragsmatig op te voeden


Dat vind ik zo'n raar idee... kinderen zijn niet op te splitsen in 'leren' en 'opvoeding'. Het is allemaal iets wat steeds doorgaat: kinderen leren thuis en doen dingen op school, en dat is steeds iets waar je wat mee moet. Maar het lijkt me ook zo saai als dat je uitgangspunt is. Wat is er nog leuk aan het omgaan met kinderen als je wilt dat de kinderen daarin vooral perfecte leermachientjes zijn die kant en klaar aan de deur worden geleverd?

Ik snap echt wel dat leerkrachten niet per se in het onderwijs zijn gaan werken om kinderen te verschonen, maar erkennen dat opvoeding een heel belangrijk deel ook bij de leerkracht ligt, lijkt me wel goed. En een beetje compassie voor een kind is ook niet gek.

Maar ik zou ook eigenlijk niet weten hoe je als ouders vanaf thuis iets kunt doen als een kind zich niet vertrouwd genoeg is in situaties waar ouders niet bij zijn. Want daar zijn ze dus niet bij. En je kunt kinderen niet zomaar op afstand programmeren.

(Oh ja, en ongelukjes blijven voorkomen. Want tegen de tijd dat de meeste kinderen de wc wel halen om te plassen, beginnen de eerste meiden al met menstrueren en moet je daar als leerkracht af en toe nog steeds flexibel mee om kunnen gaan.)

Shadow0

Berichten: 43433
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:26

Sizzle schreef:
Zo was het een vriendin van mijn dochter de jongste in de klas maar die was extreem welbespraakt en sociaal erg handig (bijna manipulatief) voor leeftijd. Kwa meerbare „targets“ was ze echt nog een net 4-jarige (puzzles van 30 stukjes nog erg moeilijk bijv.)


Terzijde, ik ben nu ruim 15 jaar vrijwilliger, en toch verkijk ik me nog steeds op wat iemand kan als er een verschil tussen verbaal (taal) en performaal (doen) niveau is. Beide kanten op. Iemand die makkelijk praat overschat je bijna standaard en iemand die moeite met praten heeft onderschat je. Ik doe dat, maar bijna iedereen, ook de professionals, moet hier echt steeds heel bewust op blijven letten want het is echt lastig.

Maar helemaal eens dat ons systeem veel te star is. Ook kleinere verschillen kunnen vaak moeilijk overbrugd worden.

Shadow0

Berichten: 43433
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:33

Badeendje schreef:
JustMe, kan je dochter ook aangeven wat het voor haar zo spannend maakt om naar de wc te gaan? Stel dat dit komt door het niet durven vragen, dan is je dochter eigenlijk niet assertief genoeg om voor zichzelf op te komen en dan kan je gericht kijken naar therapie (of, minder ingrijpend, een sport of hobby zoals scouting) waarin ze dit wat meer kan ontwikkelen.


Een leuke sport of hobby is natuurlijk prima. Maar het meisje is 6, dan is therapie toch niet het eerste als je ook gewoon een beetje de tijd kunt nemen en een klein beetje extra in de voorbereidingen te stoppen? (Dus extra kleren mee en een paar keer wc-momenten inlassen zonder af te wachten of ze het vraagt.)
De makkelijkste oplossingen eerst hoor.

Shadow0

Berichten: 43433
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 16:22

Cioccolato schreef:
TS ik vind dat je wel erg veel verwacht van de juf.


Tasje met kleding meenemen en even de moeder van het uitje inseinen is teveel?
Ik denk eigenlijk dat we zo langzamerhand ook wel weer wat meer mogen verwachten van de leerkrachten, in elk geval in flexibiliteit. Niet alles hoeft afgeschoven te worden op andere professies of zorg ofzo: kinderen zijn verschillend. In 1 klas heb je normaal gesproken al leerlingen die bijna een jaar in kalenderleeftijd verschillen, en soms meer. We MAKEN het ook heel moeilijk als we al die dingen als 'probleem' of 'zorg' bestempelen.

Dit is een meisje van 6, dat dichtklapt in onbekende situaties, maar waar ook met een paar simpele dingen de problemen te voorkomen zijn of op te lossen. Dat hoeven we niet moeilijker te maken dan het is.

Citaat:
Die moeten ook allemaal ondersteunt worden en moeten ook allemaal dingen leren.


Ja, en dat is omgaan met kinderen. Als je het idee hebt dat je met 25-30 exact identieke exemplaren te maken krijgt waar je alleen maar eenzijdig kennis in hoeft te stoppen en dat dat dan je taak als leerkracht is... ga dan niet in het onderwijs. Er is veel aan te merken op een aantal omstandigheden... maar het omgaan met variatie van kinderen gaat altijd blijven. Als je dat niet wilt of kunt of leuk vindt is het onderwijs gewoon niet echt de plek om te werken denk ik.

Citaat:
Daarnaast is er bijna geen ruimte om voor elk kind apart een traject op starten door de juf zelf.


Er hoeft dan ook geen Traject gestart te worden, spaar me. De juf moet de tas meenemen van de leerling, en even een seintje naar de begeleidende ouder doen of het meisje bij haar in de groep laten. That's it. En geloof me: dat is echt iets wat helemaal binnen de ruimte van leerkracht valt. Het is niets enorms, je kunt dit soort details echt wel handelen bij een klas van ~30.

Door alles wat ook maar een beetje afwijkt van het gemiddelde meteen als probleem te benoemen creeren we de problemen met onnodige bureaucratie enzo ook zelf.

(En ik denk dat dat extra onderzoek vast ook richting logopedie gaat enzo, en als dat wel aangewezen is dan is dat wel aangewezen, maar een kind dat onder spanning van uitjes en onbekende begeleiding van ouders af en toe een ongelukje heeft is geen groot probleem. Dat gebeurt bij kinderen.)

Shadow0

Berichten: 43433
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 18:20

Cioccolato schreef:
In een mooie wereld is het onwijs mooi wat je typt. Maar dat gaat in deze wereld gewoon niet. De werkdruk ligt te hoog dus het is niet haalbaar.


Ik denk dat het juist andersom is: dat de werkdruk veel hoger wordt als je van al dit soort dingen een enorm probleem gaat maken. Want als hier zorg op gezet wordt, komt dat met overleggen, en rapportages, en vergaderingen en notulen en doelstellingen en indicaties en tijdregistraties...

Terwijl het alternatief je dus ongeveer 5 minuutjes kost: tas mee en even de begeleidende ouder inseinen.
Hier worden dingen te vaak moeilijk gemaakt, omdat men een hele strikte scheiding wil tussen onderwijs en zorg en opvoeding... en juist dat geeft heel veel gedoe en stress. Een beetje flexibiliteit maakt het juist aanzienlijk makkelijker (en het werk volgens mij aanzienlijk leuker.)

Citaat:
In groep 1 moeten kinderen al zindelijk zijn. En ja. Dat is nou eenmaal een eis. Ook dat gebeurd niet bij elk kind maar moet toch echt wel een uitganspunt zijn.


Misschien kunnen we kinderen beboeten. Taakstrafje anders? Een kind van 4 kan best papiertjes prikken. Het is erg belangrijk dat kinderen van vier al leren dat ze niet aan de Eisen voldoen. Dat ze niet welkom zijn als ze zich niet exact zo gedragen zoals in de boeken staat.

Citaat:
Ik denk eerder dat een juf van een klas lager meer rekening kan/wil houden met een ongelukje tijdens een uitje dan een groep hoger. Dus misschien is dat al een reden om kind niet een klas over te laten slaan.


Die juffen komen toch van dezelfde pabo? En de kinderen die nu in groep 4 zaten, zaten toch nog maar een paar maanden terug in groep 3? Dat iemand die vooral groep 8 draait daar wat feeling mee verliest geloof ik wel (al zou je het dan nog steeds best moeten kunnen), maar om te doen alsof iemand die groep 4 draait te ver af staat van groep 3 om dit te snappen vind ik niet zo overtuigend.

Shadow0

Berichten: 43433
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:44

Cioccolato schreef:
Je begint je post sterk en fijn in een discussie. Daarna sla je de plank compleet mis :Y)
Ik denk dat je met logisch nadenken zelf ook wel zo ver kwam.


Vreemde reactie? Wat bedoel je hiermee?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 8 bezoekers