Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Cioccolato

Berichten: 6529
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:08

Ik zou idd zelf ook, als je van te voren al weet, als er iets spannends aan komt zelf stappen nemen. Zoals een luierbroekje, hier heeft een juf geen extra werk mee. Dat de juf not amused is snap ik heel erg goed. Als ze het maar niet af reageert op het kind, op ouders zie ik dan toch liever dan op het kind zelf.
Op school horen kinderen in principe zindelijk te zijn. Punt. Nu is ieder anders, maar tijd om verschonen/omkleden etc is er niet in een klas van 30 etc etc. Dat een kind plast in een auto van een ouder zou ik ook zeker niet blij mee zijn, als juf zijnde niet maar ook niet als die ouder zijnde.
Een stel luierbroekjes in de tas en die dan aandoen als er iets spannends is, vind ik wel een goed idee zoals hierboven genoemd wordt.

Ik hoop dat jullie er uit gaan komen samen!



Cioccolato

Berichten: 6529
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 15:12

TS ik vind dat je wel erg veel verwacht van de juf. Hoeveel kinderen zitten er nog meer in de klas? Welke 'problemen' hebben die? Die moeten ook allemaal ondersteunt worden en moeten ook allemaal dingen leren. De standaard dingen bijvoorbeeld die bij de groep horen. Daarnaast is er bijna geen ruimte om voor elk kind apart een traject op starten door de juf zelf. Dat zijn dingen naast de juf. Trajecten, thuis, of op school. Denk aan logopedie. Een heel makkelijk voorbeeld. Ik zou eerder die kant op denken of een school zoeken die bijvoorbeeld assistenten heeft in de klas bijvoorbeeld. Voor de wc, voor het praten, voor het uit de schulp kruipen etc.


Cioccolato

Berichten: 6529
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 17:07

Deels eens met je Shadow en deels niet.
In een mooie wereld is het onwijs mooi wat je typt. Maar dat gaat in deze wereld gewoon niet. De werkdruk ligt te hoog dus het is niet haalbaar.
Al vind ik wel dat het een mooi punt is om naar toe te werken. Als het kan, is het mooi.

En nee ik vind een tasje meegeven en seinen niet oke. Een luierbroekje om doen vind ik een beter idee. In groep 1 moeten kinderen al zindelijk zijn. En ja. Dat is nou eenmaal een eis. Ook dat gebeurd niet bij elk kind maar moet toch echt wel een uitganspunt zijn.
Ik denk eerder dat een juf van een klas lager meer rekening kan/wil houden met een ongelukje tijdens een uitje dan een groep hoger. Dus misschien is dat al een reden om kind niet een klas over te laten slaan.


Cioccolato

Berichten: 6529
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:23

Shadow0 schreef:
Cioccolato schreef:
In een mooie wereld is het onwijs mooi wat je typt. Maar dat gaat in deze wereld gewoon niet. De werkdruk ligt te hoog dus het is niet haalbaar.


Ik denk dat het juist andersom is: dat de werkdruk veel hoger wordt als je van al dit soort dingen een enorm probleem gaat maken. Want als hier zorg op gezet wordt, komt dat met overleggen, en rapportages, en vergaderingen en notulen en doelstellingen en indicaties en tijdregistraties...

Terwijl het alternatief je dus ongeveer 5 minuutjes kost: tas mee en even de begeleidende ouder inseinen.
Hier worden dingen te vaak moeilijk gemaakt, omdat men een hele strikte scheiding wil tussen onderwijs en zorg en opvoeding... en juist dat geeft heel veel gedoe en stress. Een beetje flexibiliteit maakt het juist aanzienlijk makkelijker (en het werk volgens mij aanzienlijk leuker.)

Citaat:
In groep 1 moeten kinderen al zindelijk zijn. En ja. Dat is nou eenmaal een eis. Ook dat gebeurd niet bij elk kind maar moet toch echt wel een uitganspunt zijn.


Misschien kunnen we kinderen beboeten. Taakstrafje anders? Een kind van 4 kan best papiertjes prikken. Het is erg belangrijk dat kinderen van vier al leren dat ze niet aan de Eisen voldoen. Dat ze niet welkom zijn als ze zich niet exact zo gedragen zoals in de boeken staat.

Citaat:
Ik denk eerder dat een juf van een klas lager meer rekening kan/wil houden met een ongelukje tijdens een uitje dan een groep hoger. Dus misschien is dat al een reden om kind niet een klas over te laten slaan.


Die juffen komen toch van dezelfde pabo? En de kinderen die nu in groep 4 zaten, zaten toch nog maar een paar maanden terug in groep 3? Dat iemand die vooral groep 8 draait daar wat feeling mee verliest geloof ik wel (al zou je het dan nog steeds best moeten kunnen), maar om te doen alsof iemand die groep 4 draait te ver af staat van groep 3 om dit te snappen vind ik niet zo overtuigend.


Je begint je post sterk en fijn in een discussie. Daarna sla je de plank compleet mis :Y)
Ik denk dat je met logisch nadenken zelf ook wel zo ver kwam.

Jammer genoeg kan ik dus niet verder met je in discussie op deze manier. Erg jammer, want er wordt mooi vanuit 2 kanten gekeken.

Het is gewoon een onwijs lastige situatie, maar zeker niet de schuld van juf of school. Maar ook zeker niet van het kind. Maar ook niet van de ouders, TS in dit geval en haar man.



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Time2Tri, Vagabondo en 15 bezoekers