Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 14:42

Tja de titel zegt het al. Ze vinden mijn kind maar lastig op school. Niet omdat ze druk, brutaal of vervelend is, nee, juist het tegenovergestelde. Ze is stil, zegt weinig, alleen het hoognodige. Haar houding is heel gesloten.
Ze is, 6, heeft groep 2 overgeslagen en zit nu dus in groep 4. Ze leert bovengemiddeld.
Thuis is ze een heel ander kind. Ze is druk, zingt en danst de hele dag en kletst je de oren van de kop.
Ook als we een dagje uit zijn is ze heel vrij.


School maakt zich hier meer zorgen over als wij. Dat maakt het lastig.
Ze krijgt binnenkort een onderzoek om uit te zoeken hoe haar koppie werkt. Bij deze organisatie hebben wij daarnaast een intake om te kijken hoe we haar gedurende de school periode zo goed mogelijk kunnen begeleiden.

Maar nu het grootste 'probleem'.
Madam heeft op school geregeld ongelukjes. Dit gaat al stukken beter en het blijft nu beperkt tot spannende momenten. Dus andere juf, een evenement op school of, zoals vandaag, een uitje.
Vandaag trof ik een boze juf, of we toch echt wat aan dat probleem konden gaan doen. Want haar auto bank was nat.
Uiteraard vind ik dit ontzettend vervelend. En als er kosten gemaakt worden dan wil ik die uiteraard vergoeden.
Maar waar ik eigenlijk boos om ben is om het feit dat ze aan gaf dat ze zo mijn kind niet mee kon nemen op uitjes. Ze was nu heel lang nat geweest omdat ze geen droge spullen mee hadden genomen. En de volgende keer was 't een auto van een ouder die nat was, dan kreeg zij de rekening.
Ik heb al aangedragen dat we de volgende x een vuilniszak mee geven voor in de auto. Verder was ik een beetje overdonderd.
Maar onderweg naar huis werd ik eigenlijk wel boos. Het probleem is bekend op school, dus juf had ook haar tas mee kunnen nemen (ze heeft altijd extra broeken mee). En ook zij had voor de zekerheid die vuilniszak in de auto kunnen leggen?
Eigenlijk vind ik achteraf die boosheid van de juf en de schuld bij ons leggen niet helemaal eerlijk.

Ja het is een vervelend probleem. Waarvan wij denken dat het dezelfde oorzaak heeft als het niet praten. Ik hoop dat we hier aan kunnen werken in samenwerking met de organisatie waar we dus binnenkort naar toe gaan.
Lichamelijk is hiervoor geen probleem. Ze is in de zomervakantie geopereerd aan een lichamelijk blaas/nier probleem en dat is goed gegaan. Daarnaast heeft ze thuis of op dagjes uit met ons geen problemen.

Kortom, in mijn ogen wordt er aan gewerkt en vind ik het dus niet fair om de schuld bij ons te leggen en te doen alsof wij er niet mee bezig zijn.

Ik ben benieuwd of er hier moeders zijn met vergelijkbare problemen bij hun kind en in het algemeen naar de mening van bokt hierin...



JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 14:54

Opzich denk ik wel dat ze zich thuis voelt. We zijn verhuisd toen ze in groep 1 zat, daar was ze net zo. Tenopzichte van toen is ze al veel vooruit gegaan.

Andere school zoeken is op dit moment zeker niet aan de orde. School heeft ook deskundigen op bepaalde gebieden in dienst en ik denk dat dit een goede plek is voor haar. Daarnaast is onze wens om ooit te verhuizen van waar we nu wonen. In principe binnen reisafstand van school maar als ons droom plekje net iets verder weg ligt zou dat dus ook een wisseling betekenen dus ook een rede om niet direct als eerste een andere school te zoeken.

Overigens was de juf niet boos geweest op mijn dochter. En of boos perse het goede woord is, tja, maar geïrriteerd naar mij toe toch zeker en daar was mijn kind natuurlijk wel bij.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 14:56

karuna schreef:
Ik heb geen kinderen maar week op school wel af van de "norm" kwa leersnelheid. Ik had op een gegeven moment door dat het verstandiger was op school stil te zijn en vooral niet op te vallen. Dan werd je ook niet "raar" gevonden door klasgenootjes, juffen, meesters of ouders van andere kinderen. Dat inhouden kwam er thuis dan dubbel zo hard uit.

Ik kan me voorstellen als je dochter juist omdat ze al een klas heeft overgeslagen (goddank is dat mij nooit gebeurd) doorheeft dat als ze maar "onzichtbaar" is er ook geen opmerkingen komen of gezucht omdat ze een antwoord wel weet en anderen niet. En ze loopt misschien in sociale dingen wel iets achter op haar klasgenoten omdat ze ook jonger is dan de rest. Wat ook volstrekt logisch is.

Ik vrees dat je de houding van de juffen moeilijk kan veranderen, is dan een simpel leuk onderbroekje dat ongelukjes kan opvangen een idee? Mocht het dan fout gaan is er geen gemopper op haar dat het nat is (geeft weer spanning met risico op nog een ongelukje) misschien voelt het als baby achtig maar het lijkt me voor haar ook fijner dan zich misschien wel schuldig voelen omdat ze als "grote" meid daar last van heeft. Maar ze is gewoon jonger dan haar klasgenoten.


Normaal is het eigenlijk helemaal geen groot issue. Ook de andere kinderen pesten haar er niet om, iedereen is juist heel lief, tolerant en zorgzaam. Dat vind ik ook echt een kracht van deze school.

Ik denk dat de frustratie nu vooral voortkwam uit de natte auto.

Werd jij niet juist raar gevonden doordat je zo stil was? Dat is voor onze dochter nog totaal niet aan de orde hoor, maar vraag me wel af hoe lang klasgenootjes zo tolerant blijven.
Dat er bepaalde energie thuis uit moet is idd ook wel duidelijk. Gelukkig is het nu alleen positieve energie. We hebben een periode gehad dat het vooral negatief was.
Maar sinds ze een klas heeft overgeslagen is ze een heel blij meisje
Laatst bijgewerkt door JustMe8484 op 12-10-20 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 15:05

We hebben een heel traject bij kinderarts, orthopedagoog, fysiotherapeut gehad omdat ze voorheen ook vaak heftige urineweginfecties had.vermoeden was dat dit met elkaar te maken had. Maar Dit bleek een lichamelijke oorzaak te hebben, die recent dus opgelost is. Omdat we vermoeden dat dit probleem op school meer te maken heeft met haar hele welbevinden op school hoop ik dat we met de organisatie waar we binnenkort bij lopen er aan kunnen werken. Als dat niet zo blijkt gaan we uiteraard verder zoeken, maar wil dit niet bij voorbaat doen. Hele traject van operatie heeft al veel met haar gedaan, dus we willen niet onnodig 10 trajecten tegelijk door lopen

Overigens is iets van een luierbroekje zeker een mogelijke oplossing voor dit soort dagen. Al vraag ik me af of ik dat echt een goede vind.
Laatst bijgewerkt door JustMe8484 op 12-10-20 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 15:19

Caira schreef:
Ik denk dat dit wel iets is om mee aan de gang te gaan. Laat ik het zo zeggen, als kindercoach gaan er wel alarmbelletjes rinkelen. Want er is een reden voor dit gedrag, en vaak heeft een kind dan wel goede begeleiding nodig van iemand die eruit kan halen wat er dwars zit. De reactie van de juf vind ik raar, helemaal in het bijzijn van het kind. Maar dat is een aanname omdat ik alleen jouw verhaal lees.


Het is dus niet zo dat we er op dit moment helmaal niks mee doen.
Overigens is ze zelf heel duidelijk in waarom ze niet naar de wc gaat op zo'n dag. Er is een moeder bij haar groepje ipv de juf. Daar durft ze het niet tegen te zeggen.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 15:40

Ik ben slecht in quoten maar probeer wel op iedereen te reageren.

Net met haar gesproken en ze zegt zelf op school al wel aan te geven bij juf als ze naar wc moet of tocht een x nat is. (juf stuurde haar voorheen idd regelmatig) Ze regelt dan alles prima zelf. Daar is het dus ook eigenlijk geen issue.
Vandaag durfde ze het niet aan te geven omdat ze de moeder waar ze bij in de groep zit niet goed kent. Dat is dan te spannend. Dat ze haar tas met schone kleding niet mee nemen kan ik natuurlijk niks aan doen. Of ze in de auto geplast heeft of gewoon zo nat was weet ik niet zeker. Maar daar moeten we zeker ook een oplossing voor zoeken. Dank voor de aangedragen ideeën daar kan ik zeker wat mee.

Op deze school zit de regionale Hoogbegaafden klas. Hebben ze diverse hoogbegaafdheidsdeskundige. Hiervan is er 1 betrokken en hebben we elke 6 weken gesprek. Vandaar reden om niet een andere school te zoeken. Hier zijn diverse mogelijkheden en ze zit al in de Plusklas 1x per week.

Wat betreft andere situaties. Op plekken waar ze moet leren is ze zo. Op zwemles bv ook. Vroeger bij visite waar we niet vaak komen ook, maar dat is al sterk verbeterd.
Ik herken haar gedeeltelijk in mezelf en mijn partner, al waren wij het beide niet zo extreem.

Op de vraag als we lichamelijke niks mis is waarom dan operatie. Het lichamelijke probleem is opgelost, dit staat daar los van.
Ook staat er nergens dat er niet meer speelt, daar is idd juist dat onderzoek voor!

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 15:41

bigone schreef:
Heftig, je kind zit met 6 in groep 4. Slim kind en daar zit vaak ook een nadeel bij. Is ze er emotioneel ook wel aan toe om bij oudere kinderen te zitten? Die kant van slim zijn word nog wel eens vergeten. Thuis voelt ze zich veilig, in een vreemde omgeving blijkbaar niet.


Die vraag stelden wij ons al toen ze ipv groep 2 naaar griep 3 ging.
Maar toen ze eenmaal in groep 3 zat en ik met mijn zoon in de kleuterklas kwam wist ik zeker dat ze daar echt ongelukkig was geworden. Die kinderen zitten zo niet op haar niveau...

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 15:49

Anoeska27 schreef:
Kinderen van die leeftijd denken er vaak niet aan om naar de wc te gaan. Ik heb laatst een hele interessante lezing gevolgd waarbij dit ook genoemd werd. Wij gaan wekelijks met de klassen naar het bos en de hulpouders krijgen dan te horen welke kinderen daar niet altijd aan denken. Die begeleiden we als hulpouders daar dan gewoon wat meer in.

Het kan zijn dat juf niet helemaal lekker in haar vel zat die dag en dat dit de druppel was, maar in mijn ogen is het nooit ok om dat te laten merken waar een kind van die leeftijd bij is.


Zo simpel is het bij mijn dochter dus niet. Maar speelt ook wel een beetje mee denk ik.
Thuis heeft ze het een heel enkele keer ala ze heel druk ergens mee is.

Ja ze heeft wel wat vriendinnetjes en spreekt af en toe af, al is het niet heel vaak. Zeker niet wekelijks

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 15:57

Wt betreft of ze op haar plek zit en niet beter een klas lager had kunnen zitten: ik denk oprecht van niet. Ik denk dat ze op sociaal emotioneel vlak ook niet aansluit bij de kinderen in groep 3. Ik vrees dat zij op zo'n ander niveau denkt dat daar het probleem ligt, maar ze dus zeker niet een klas lager moet zitten.
Dit gaat binnenkort dus gelukkig uitgezocht worden.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 19:04

Wat betreft het groep overslaan: dit is een wel overwogen keuze. Waar lang over gepraat is. Wij zijn absoluut geen voorstander van een klas overslaan. Maar zagen ook dat het in de kleuterklas niet meer kon. Ondanks de uitdagende werkjes. Maar dat dat niet genoeg was lijkt me duidelijk nu ze een klas over geslagen heeft en die extra uitdaging nog steeds nodig heeft.
Overigens is ze van januari en worden de andere kinderen allemaal 8 idd.
Wat betreft het kind laten zijn en nog veel laten spelen. Mijn dochter speelde in de kleuterklas niet met andere kindjes dus dat was geen reden om haar daar te laten. Dit deed ze op deze school niet, maar ook niet op de school waar ze een half jaar in groep 1 heeft gezeten in onze vorige woonplaats.
Dat ze te kort in de kleuterklas heeft gezeten om te leren naar de wc te gaan is wat mij betreft onzin. Ze heeft 1,5 jaar in de kleuterklas gezeten (ipv 2,5 in haar geval).
Normaal is het ook helemaal geen issue, juf hoeft haar niet te verschonen dit doet ze zelf. Ze heeft altijd voldoende schone kleding mee en een tasje voor de vuile broeken. Maar zoals gezegd op een normale schooldag gaat het al vele malen beter. Ze geeft het nu zelf aan ook voordat 't te laat is.

Overigens had mijn kind niet uniek hoeven zijn. Tuurlijk is mijn kind de leukste, de liefste en de knapste en natuurlijk ben ik trots als ze na de uurtjes Plusklas thuis komt met woordjes Spaans die zr geleerd heeft. Maar eerlijk? Van mij had ze gemiddeld mogen presteren op zschool. Sinds ze op school zit zijn de zorgen ook meer dan gemiddeld hoe het zal gaan op school. Zijn er zorgen of je de juiste keuzes maakt.

De organisatie waar we naar toe gaan is zelf gelukkig ook fel tegen misdiagnosed. Dat was voor ons ook wel een vereiste, mijn partner werkt in de zorg en ziet dat juist heel veel inderdaad. Wij zijn sowieso erg tegen stikkertjes, want je wordt er vaak ook gelijk anders door behandeld. De keuze om dit onderzoek te doen is puur om haar zo goed mogelijk te kunnen begeleiden op school. Het is ook veel breder dan alleen iq test.

Iemand zei het raar te vinden dat ze on getest een klas heeft over geslagen. Wat wij begrepen zijn hele jonge kinderen nog erg lastig te testen. En ik vermoed ook dat ze in die periode zich niet liet testen omdat ze toen helemaal niet praatte op school.

Ik zie dat er mensen zijn die heel fel reageren op het niet zindelijk zijn, dat dat not done is.
Ik persoonlijk kan niet zoveel met dat zwart wit denken. Het alleen maar vast houden aan de standaard. En dat is in mijn ogen ook mis met het schoolsysteem in NL. Er kan te weinig individueel aangepast worden. Want is niet elk kind anders? Is niet elk kind uniek? Mijn kind is dusdanig stil dat 't opvalt. Maar dat andere stille kind, heeft die niet problemen die niet gezien worden omdat ze juist niet op valt? Ik denk dat 30 kinderen in een klas 'tzoveel van een leerkracht vraagt dat elk kind wat niet normaal mee draaid inderdaad gewoon lastig is. Want daar is geen tijd voor. En dat is jammer.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 20:45

UK_eef schreef:
Vooropgesteld dat geen enkele ouder het leuk vindt om te horen dat zijn/haar kind niet uniek of perfect is, zijn er denk ik wel al een hoop goede tips gegeven om aan te pakken, uit te laten zoeken of serieus te overwegen.

De school is er om kennis aan te leren op het gebied van vakken, de ouder(s) is/zijn er voor om het kind gedragsmatig op te voeden incl. zindelijk te maken. Een ongelukje kan gebeuren op die leeftijd, maar niet stelselmatig. Daarin ben ik het wel eens met het personeel van de school van je dochter.


Dan mag je mij vertellen hoe ik het thuis op moet lossen dat ze op school niet naar de wc gaat. In dit geval gaat het veel verder dan opvoeding. Ze gaat thuis namelijk prima zelf naar de wc.

Overigens is het stelselmatige dus niet eens zozeer het probleem én op dit moment niet heel erg meer aan de orde.

Wat betreft de klas over slaan, nee ze heeft niet echt een klas overgeslagen want ze heeft officeel 2 maanden in groep 2 gezeten (dit vanaf het moment dat de beslissing er was dat ze naar groep 3 zou gaan het volgende school jaar.)

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-20 23:21

Silverdapple, dank voor je reactie. Wat leeftijden betreft gaat hier iedereen uit een schooljaar naar de volgende groep. Dus alles kindjes in haar klas worden nu 8 en zij 7.ze zijn dus echt een jaar ouder.

Ik heb met haar besproken wat zei zelf als oplossing zag, en dat was dat de moeder haar moest sturen.

Overigens waren de juf haar woorden. Je moet het gewoon zeggen, ook tegen de moeder van M. Die ken je.
Bij de vraag aan dochter waarom ze 't niet aan gaf. Ja, de moeder van M ken ik niet zo goed. Die had ik pas 2x gezien.

Kijk dat de juf baalt van de auto snap ik. Maar ik had gewoon heel erg het idee dat ze de schuld maar bij ons legde. Alsof wij er niet genoeg mee bezig zijn. Maar zij heeft in dit geval zelf niet de tas met verschoning mee genomen, en zelf niet gezorgd dat mijn dochter naar de wc gestuurd werd. Want het probleem is immers bekend. Dat is wat mij het meeste dwars zit. En gewoon de toon waarop, dat ze ook zget zo kan ik haar niet mee nemen op dagjes uit. Waar mijn kind bij is. Wat doet dat met haar dan?! Wat doet dat met een kind wat juist een gevoel van veiligheid nodig heeft. Wat ze al aardig had, anders gaf ze het in.normale situatie ook.niet aan... Ze heeft echt al stappen gemaakt. Maar verwacht niet gelijk dat 't in elke situatie nu zo gaat.

Waarom niet een belletje of mailtje met joh, dit en dit is er gebeurt, zouden we hier samen een oplossing voor kunnen zoeken.
Ze gaf me vandaag echt het gevoel mijn kind lastig te vinden en dat steekt.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-20 11:59

Bijzonder hoe divers hier toch ook de reacties zijn. goed om beide kanten te lezen.

Wat betreft zelf mee gaan met uitjes. Ik kijk altijd of dit kan, weet dat ze dit zelf prettiger zou vinden, echter is dit niet altijd haalbaar, wij hebben maar 1 auto, en partner heeft die ook geregeld nodig. Daarnaast denk ik dat het sociaal-emotioneel gezien niet perse goed is voor haar, ik denk dat ze dan erg aan mij gaat hangen en nog verder van de groep af staat op zo'n uitje.

Gisteren met mijn partner ook uitgebreid besproken. Hij is fel tegen luierbroekje oid omdat dat wellicht alleen maar averechts werkt. ze hoeft t dan niet aan te geven als ze moet plassen, dus waarom zou ze het dan nog doen...consequentie van niet aangeven is er dan ook niet, je blijft immers lekker droog.

ik ga het zeker nog bespreekbaar maken bij de juf. Want hoewel ik echt snap dat het heel vervelend is dat de auto nat is en het in een klas een lastig probleem is. Blijft mij het meeste steken dat ze me vooral het gevoel geeft mijn kind maar lastig te vinden. Dit ook door uitspraken die ze al eerder gedaan heeft.
Zo heeft ze eens iets gezegd in de trand van dat ze toch echt wel moet gaan praten want ze moet toch ook boekbesprekingen gaan houden enzo. Ja, dat klopt, maar is school er niet juist voor om dat soort dingen te leren? Zou je het als juf niet als een uitdaging moeten zien om zo'n kind dat ook goed te kunnen leren? Of is het echt zo dramatisch gesteld met de tijd en mogelijkheden in de klassen dat je als juf echt alleen maar blij kan zijn met de gemiddelde leerling? Haar eigen reactie als we dit soort dingen bespreekbaar maken: Mama, dat kan ik toch gewoon, dat heb ik vorig jaar ook gedaan (dat klopt, wel met heel veel hulp van de juf, dat dan weer wel. maar ze heeft het wel gedaan)Tuurlijk is het niet alleen aan school, maar ik heb af en toe het idee dat zij denkt dat wij het allemaal thuis wel op kunnen lossen, en dat is niet zo gezien ze buiten school zo'n ander kind is.

Mijn dochter heeft haar anders zijn zelf aardig geaccepteerd, haar klasgenootjes ook. Die zijn alleen maar lief en behulpzaam en vinden niks gek. Waar ik voorheen zag dat de houding van de juffen daar een grote rol in hadden en dat de kracht van de school is, vrees ik nu wat meer voor de instelling van deze juf. En dat is jammer.

Norgmaals, ik verwacht echt niet dat school het alleen op lost, maar we zijn dan ook bezig om hieraan te werken.
ik lees vaker dat ze sociaal emotioneel niet op het niveau van een groep 4 leerling zit. Daar ben ik het niet mee eens, dat zit ze zeker wel, alleen uit ze het op school niet. Daarnaast zit ze ook sociaal emotioneel echt niet op het niveau van een groep 3 leerling, daar zou ze echt diep ongelukkig worden (dat was ze duidelijk in de kleuterklas terwijl ze nu echt plezier heeft in school, het leren etc.). En stel dat we haar in groep 3 hadden zitten, dan was het cognitieve verschil nog veel groter, want ze zit al boven de gemiddelde groep 4 leerling, laat staan de gemiddelde groep 3 leerling, ik denk dat de kans op anders/ raar gevonden worden dan alleen maar groter is. Daarbij wordt het risico op onderpresteren dan ook alleen maar groter en groter. Waar wij in de kleuterklas echt huiverig waren om haar naar groep 3 te laten gaan, hadden we eenmaal een paar weken in groep 3 echt absoluut geen spijt van die keuze, en nog steeds niet. Als ik oud klasgenootjes zie die nu in groep 3 zitten, allemaal lieve kinderen, maar de meisjes echt van die lieve meisjes nog, daar zit zij sociaal-emotioneel gezien ook echt ver boven, dat matcht ook niet.

Ik las weer wat mooie tips om het niet aan durven geven te moeten plassen zoals een plashorloge, die nemen we zeker mee!

overigens hebben wij gisteren toch eens zitten kijken naar andere scholen, maar dan wel specifiek op gebied van hoogbegaafdheid. We hebben er 1 gevonden waar we zeker eens willen gaan kennismaken, maar we wachten wel even de onderzoeken af.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Mijn kind is 'lastig' zeggen ze. Over diverse 'problemen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-20 12:08

ik krijg meerdere pb's met de vraag of we weleens van selectief mutisme hebben gehoord. Dat is bij ons idd bekent en hoewel ze niet helemaal aan de kenmerken voldoet zeker iets wat in ons achterhoofd zit. Ik verwacht dat dit bij de organisatie waar we naar toe komt ook wordt mee genomen, wanneer dit niet zo is en we niet verder komen met dat probleen is het zeker iets wat we uit zoeken!

Dank voor deze berichten, het zijn waardevolle tips!

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-20 14:58

kwita schreef:
verootjoo schreef:
Jeetje, een 6-jarige in groep 4. Kan ze niet beter met leeftijdgenootjes in de klas en extra werk ‘op niveau’ doen?

Moeilijk lijkt me, als je kind niet mee in de middenmoot kan. Een onderzoek lijkt me niet gek, je wilt graag dat je kind op haar plaats zit.


Dit is echt een signaal .. Kijk echt uit dat je dochter niet iets opbouwt wat er later uitkomt in vorm van depressie, of iets anders....(dit is geen aanval of wat dan ook )


Ik snap dit bericht niet helemaal?
We zijn toch bezig met stappen om uit te zoeken waar dingen vandaan komen en wat voor haar de beste weg is?
Overigens heb ik een ontzettend vrolijk kind thuis. In de kleuterklas was er een periode dat ze dat totaal niet was. Heel boos na school tot mij schoppen en slaan aan toe. Dat had meerdere oorzaken maar is nu totaal niet meer aan de orde...

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-20 19:14

De eis van zindelijk zijn om naar groep 1 te mogen voldeed mijn dochter prima aan. Ze ging netjes zelf naar het toilet, op tijd. Dit deed ze thuis, met dagjes uit en bij bv oppas.
Meer dan dat had ik volgens mij niet kunnen doen?

Overigens was deze juf vorig jaar juf van een groep 3/4 combiklas dus feeling met groep 3 heeft ze vast nog wel... Ik denk ook niet dat de begripvolle juf die zij vorig jaar had nu geen begrip meer heeft voor een soortgelijk kind in groep 5 waar ze nu les geeft

Ze is op feestjes ed wel wat kat uit de boom kijkend maar meestal al snel zichzelf. Ze kan midden in een drukke dierentuin staan dansen en zingen. Tijdens zwemles beperkt ze zich ook tot het noodzakelijke.
Als we er naar vragen weet ze 't niet of zegt ze het spannend te vinden.
Wij zelf hebben het idee dat 't vooral met verwachtingen naar haar toe te maken heeft.

Vanmiddag heb ik even met de juf staan praten. Mijn dochter had 3 ongelukjes gehad waar het op een normale dag al een paar weken niet of max 1 is (toevallig?). Het was ondertussen rustig op het plein en madam liep te rennen en gek te doen met mij en de juf. De juf wist niet wat ze zag. Maar dit geeft dus wel duidelijk weeer dat het niet aan de juf anzich ligt.
Dit hebben we ook gezien vorig jaar toen 1 van haar juffen op huisbezoek kwam. Van het stille meisje was niks over. Ook tijdens de lock down op de laptop kletste ze een stuk meer.

Kortom of ze zich thuis voelt op school? Ik weet 't niet maar ik denk dat 't niet de school, de kinderen of de juf is. Maar iets anders wat in haar koppie gebeurt.
Laatst bijgewerkt door JustMe8484 op 13-10-20 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-20 23:51

Lieflampje, dat is idd een weg die we na de onderzoeken bij die organisatie in kunnen gaan.

Miesnaom, ze is op dit moment alleen zo op school en zwemles. Bij zwemles zijn we bij. Bij de oppas is ze gewoon zichzelf. Ze heeft hier vorig jaar een eind gewandeld met haar juf, niks aan de hand. Zelfs in de kleuterklas weet ze haar broertje nu alles te vertellen.
Bij mensen waar we minder vaak komen kan ze wat de kat uit de boom kijken maar niet in extreme vorm, daar herken ik mezelf wel in ook en is dan snel ook gewoon zichzelf. Gaat bij vrienden ook met de andere kinderen naar een speeltuin en is dan helemaal zichzelf zonder ons erbij. Ook bij andere kindjes thuis is ze Zichzelf. Bij de ene heeft ze een x nodig waarin ze dat niet is, en dan is het daarna goed, bij de ander kan ze direct zichzelf zijn....
Het is dus absoluut niet zo dat ze zich per definitie zo gedraagd als papa of mama er niet bij is. En als ik op school zou zijn zou het ook niet anders zijn, ik ben al eens mee geweest met uitjes of een x op school geweest een paar uurtjes. Geen verschil.
Ook op zwemles weet ik zeker dat ze zich thuis voelt. We hebben een onwijs fijne zwemleraar, moet ze in een ander groepje bij de juf dan is het dikke drama en zwemt ze niet. Bij deze man zegt ze misschien niets maar is er wel een enorm vertrouwen...
Kortom, het is niet perse onze veiligheid die maakt dat ze zichzelf kan zijn.

Dat, gesprekken met haar, haar hele doen en laten verder maken dat ik niet geloof dat ze zich perse niet thuis voelt op school... Daarbij heeft deze school haar tot nu toe echt geaccepteerd zoals ze is en de tijd gegeven, nooit druk ervaren oid om te moeten veranderen.

Wel dat ze meer uitdaging nog nodig heeft. Ze vind de gewone klas wel erg makkelijk en zou het liefst de hele week in de Plusklas zitten omdat ze daar echt veel leert...Dat zei ze vandaag...

Poekkie wat goed om uit ervaring te lezen dat klassen overslaan ook als heel fijn ervaren kan worden. Ik he laatst ook iemand gesproken die 2 kinderen op de middelbare school heeft die meerdere klassen hebben overgeslagen en die ook zegt dat dat de beste keuzes zijn geweest omdat ze nu zoveel meer aansluiting vinden waardoor ze opbloeien en zichzelf kunnen zijn.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-20 07:34

Ze zou nu jaar groep 3 gaan hè, niet naar de kleuterklas. En nogmaals, het was toen kiezen tussen twee kwaden. Maar ze was toen diepongelukkig in de kleuterklas. Dat is ze nu absoluut niet meer...
School was destijds meer voor naar groep 3 gaan dan dat wij dat zelf waren maar ik geloof oprecht nog steeds dat dat de beste keuze was. Echt kleuteren deed ze niet en we hadden juist de verwachting dat de structuur in groep 3 haar zou helpen. Dat heeft het zeker gedaan want dat ongelukkige meisje is ze nu echt niet meer

Daarnaast wil ze graag leren. Ze zegt niet voor niks dat ze het liefst de hele dag in de Plusklas zat omdat ze daar echt wat leert. Een klas terug zetten zou ze zich dood vervelen

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-20 09:29

Smurffie, ze wordt in januari 7 en zit in groep 4.

De issue is helemaal niet dat de juf haar op een normale schooldag niet wil sturen. Dat doet ze namelijk als het nodig is maar momenteel gaat 't erg goed en geeft ze het zelf aan.

Overigens hoeft ze het niet aan te geven. Ze hebben eendjes die ze mee moeten nemen en als ze op zijn moeten ze even wachten. Mijn dochter hoeft niet eens een eendje mee te nemen maar mag zo gaan.

Hebben jullie het over luier broekjes of oefenbroekjes? Want te luierbroekjes die ik ken blijven ze echt net zo droog in als in een gewone luier...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, IASCrawler en 11 bezoekers