Ervaringen Cryotherapie/sauna

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Ervaringen Cryotherapie/sauna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 19:26

Hallo daar,

Sinds kort ben ik revaliderend aan het sporten in onze plaatselijke sportschool als vervolg op mijn revalidatietraject. In deze sportschool hebben zij een Cryosauna en ik loop iedere keer langs dat bord bij binnenkomst. Ik ervaar al 1,5 jaar chronische pijn en heb ondertussen ook de stempel depressie en
'burn-out' in mijn rugzakje erbij gestopt. De poster trekt mij heel erg omdat er aangegeven wordt dat het ook effect heeft op vermindering van o.a pijnklachten.

Hier een uitleg van de Cryosaunanederland.nl website.
Citaat:
Cryotherapie, of eigenlijk Whole Body Cryotherapy (WBC) of Partial Body Cryotherapie (PBC) is een koudetechniek waarbij het lichaam (geheel of gedeeltelijk) wordt blootgesteld aan extreem lage temperaturen (-135°C tot -196°C).

Cryotherapie voor het gehele lichaam onderga je in een cryosauna of cryokamer. Bij de cryosauna wordt het lichaam tot aan de bovenkant van de schouders, gedurende 1 tot 3 minuten blootgesteld aan temperaturen tussen -135°C en -196°C. Bij de cryokamer gaat de persoon direct of via een gekoelde voorruimte naar de hoofdkamer om daar ook tot 3 minuten blootgesteld te worden aan extreme kou.

Korte, extreme koeling van de bovenste huidlaag geeft verschillende gezondheidseffecten op lichaam en geest.

Cryotherapie:

Versterkt en hersteld het immuunsysteem
Vermindert chronische pijnklachten
Stimuleert het stofwisselingsproces
Vermindert de lichamelijke en geestelijke vermoeidheid
Verbetert de slaapkwaliteit
Activeert de productie van het groeihormoon
Stimuleert de vetverbranding
Stimuleert de collageenaanmaak
Zorgt voor huidverbetering
Stimuleert de aanmaak van endorfines (gelukshormoon)

Cryotherapie activeert het zelfherstellend vermogen van het lichaam en is daardoor een volledig veilige therapie om het immuunsysteem te versterken.


Omdat Cryotherapie/sauna niet op doktersadvies is zal dit hoogstwaarschijnlijk niet 'geaccepteerd' worden ter vergoeding. Nu vind ik het helemaal niet erg om iets uit eigen zak te betalen want uiteindelijk kan het mij alleen maar helpen, maar ik ben wel opzoek naar eerlijke ervaringen en of het daadwerkelijk een positief, en wellicht langdurig, effect op je kan hebben.

Ik hoop dan ook heel erg op reacties met ervaringen :)
Ik begrijp dat het niet probleemoplossend zal zijn en voor iedereen anders is.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Ervaringen Cryotherapie/sauna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:29

Geen idee wat het kost maar je kunt het toch gewoon een keer proberen?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Ervaringen Cryotherapie/sauna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:32

Interessant dit. Ik volg even mee :)

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:34

Het is niet volledig ongevaarlijk.
Als het doet, dan moet je eigenlijk eerst een medische vragenlijst door en een kleine keuring krijgen (hartslag, bloeddruk etc). Als iemand het gewoon zo aanbied zonder medische ondersteuning en zorgvuldige controle: niet doen. Er moet ook ten allertijde iemand bij zijn die je in de gaten houdt.
Er is ook cryotherapie op medisch advies, maar dat is nog zeer beperkt tot bepaalde medische centra.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:43

Geen ervaring mee, maar ik sta hier best wel sceptisch tegenover. Afhankelijk van waar de chronische pijn vandaan komt, zou ik eerder denken dat je juist moet verwarmen in plaats van in de koude gaan. Mijn pijnklachten nemen bij koude ook toe.
Daarnaast vraag ik me af wat het met je hart doet om plots zo'n temperatuurverschil te hebben....
Los daarvan betwijfel ik ook of het op langere termijn effectief is. Ik heb ook pijn die naar chronische pijn aan het gaan is. Ik heb meerdere sessies fysiotherapie gehad die even werkten, maar na 5min, max een half uur was de pijn terug en zat alles terug vast. Ik kreeg niet echt oefeningen, maar wel de raad om er iets warms tegen te leggen bij pijn. Dat werkt even, maar ook niet op langere termijn. Nu ben ik bezig met psychomotorische therapie (PMT) waarbij ik onder andere leer ontspannen en zo ook anders leer omgaan met mijn pijnklachten. Ik krijg nu ook meer oefeningen die ik zelf kan doen als de pijn te erg is. In mijn ogen is dat voordeliger dan een therapie die je zeg maar ondergaat. Wanneer je een therapie hebt die je ondergaat en je dan bv thuis bent en pijn hebt, kan je niet even iets doen om de pijn te verhelpen. PMT is bovendien ook effectief bij depressie, burn-out, chronische pijn,...

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 20:05

Ladygiroc schreef:
Geen idee wat het kost maar je kunt het toch gewoon een keer proberen?


Ja natuurlijk, maar het is nogal wat (die kou). Ik ben gewoon op zoek naar ervaringen of het überhaupt het proberen waard is & of je überhaupt na één behandeling verschil kan/mag merken enzovoort :)

Sizzle schreef:
Het is niet volledig ongevaarlijk.
Als het doet, dan moet je eigenlijk eerst een medische vragenlijst door en een kleine keuring krijgen (hartslag, bloeddruk etc). Als iemand het gewoon zo aanbied zonder medische ondersteuning en zorgvuldige controle: niet doen. Er moet ook ten allertijde iemand bij zijn die je in de gaten houdt.
Er is ook cryotherapie op medisch advies, maar dat is nog zeer beperkt tot bepaalde medische centra.


Klopt, dit hebben ze uitgelegd. Er is sowieso iemand bij die continu monitort en je moet een vragenlijst ed vooraf doen.

pateeke schreef:
Geen ervaring mee, maar ik sta hier best wel sceptisch tegenover. Afhankelijk van waar de chronische pijn vandaan komt, zou ik eerder denken dat je juist moet verwarmen in plaats van in de koude gaan. Mijn pijnklachten nemen bij koude ook toe.
Daarnaast vraag ik me af wat het met je hart doet om plots zo'n temperatuurverschil te hebben....
Los daarvan betwijfel ik ook of het op langere termijn effectief is. Ik heb ook pijn die naar chronische pijn aan het gaan is. Ik heb meerdere sessies fysiotherapie gehad die even werkten, maar na 5min, max een half uur was de pijn terug en zat alles terug vast. Ik kreeg niet echt oefeningen, maar wel de raad om er iets warms tegen te leggen bij pijn. Dat werkt even, maar ook niet op langere termijn. Nu ben ik bezig met psychomotorische therapie (PMT) waarbij ik onder andere leer ontspannen en zo ook anders leer omgaan met mijn pijnklachten. Ik krijg nu ook meer oefeningen die ik zelf kan doen als de pijn te erg is. In mijn ogen is dat voordeliger dan een therapie die je zeg maar ondergaat. Wanneer je een therapie hebt die je ondergaat en je dan bv thuis bent en pijn hebt, kan je niet even iets doen om de pijn te verhelpen. PMT is bovendien ook effectief bij depressie, burn-out, chronische pijn,...


Ik herken het wel om ergens sceptisch tegenover te staan. In zekere zin sta ik dat ook omdat ik ervaringen zoek, werkt het echt? Maar ik sta overal wel een beetje sceptisch tegenover. Het leren omgaan met de pijn & leren ontspannen en dergelijke is iets wat ik al vaker op mijn bordje heb gekregen en het klinkt op papier allemaal leuk en herkenbaar maar ik kan het (vooralsnog) niet (volledig) in praktijk brengen. Ik zit midden in een letselschadezaak (al 1,5 jaar, maar oké haha) wat zeker geen rust met zich mee brengt, daarnaast een jaar ziektewet en niet meer kunnen terug keren in eigen functie (7jaar hard voor gewerkt) - verwachting is nu dus dat ik maar ga solliciteren bij andere werkgevers met een re-integratie bureau. Rust is nergens te vinden en het lukt me ook verre van om dit voor mezelf te creëren.

Ik ben nu, op eigen houtje, gestart bij een psycholoog (en daarbij dus bovenstaande diagnose gekregen) omdat ik aan mezelf voelde het niet meer in de hand te hebben. Op eigen houtje ben ik bezig met triggerpointtherapie om wat verlichting te ervaren en verder is er weinig meer te doen.
Warmte heeft voor mij ook geen effect, ben daar heel in het begin mee bezig geweest maar doet helemaal niets. Ik heb een intensief revalidatie traject gevolgd en ook dat is leuk ter plekke. Door Corona is dit laatste halverwege gestaakt en alleen telefonisch verder gegaan maar de intensieve behandeling vond niet meer plaats. Tijdens het traject voelde ik mij fitter, vandaar dat ik ook op eigen houtje revaliderend ben gaan sporten. Dus ik doe precies hetzelfde maar dan onder de dak van een sportschool. Fysiotherapie heeft helaas ook geen effect (meer). Dus vandaar dat ik nogal zoekende ben naar iets wat mogelijk wel wat meer effect kan hebben en dus nu in contact kwam met cryotherapie/sauna en daarvoor naar ervaringen zoek :)
Maar alle andere ideeën zijn ook zeker welkom!

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:12

Het is nog niet overal erkend en ik dacht dat de FDA zich zelfs nog actief ertegen is.
Die waslijst aan fantastische beloftes kun je gewoon negeren. Het kan werken bij chronische pijn, maar goed eenduidig bewijs is er nog niet. Er zijn zowel positieve studies als negatieve studies. Goed bewijs mist nog en de negatieve effecten (zoals huidverbranding) zijn nog niet allemaal goed in kaart gebracht. Als je chronische pijn hebt zou ik het prima een gokje durven geven hoor, inderdaad onder goede begeleiding.
Bij sporters is het een ander verhaal, die gebruiken het met een ander doel dan de gemiddelde minder sportieve mens.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ervaringen Cryotherapie/sauna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:55

-135 graden doet mij denken aan de vloeibare stikstof tegen wratjes.

In aanraking met het lichaam geeft dat 'brand' wonden.

Dat wisselen van temperatuur tot een betere doorbloeding, afvoer van afvalstoffen uit het bindweefsel etc kan leiden geloof ik grif (is ook gewoon onderzocht bij de Oosterburen) maar dat gaat over koel regenwater, sneeuw van -10 en verder niet.

(En wisselbaden vragen wel het een en ander van je lichaam.)