Veel gaatjes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Veel gaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 20:46

Hallo!

Ik dacht, kijken of er wat medegenootjes zijn.

Zojuist naar een nieuwe tandarts geweest. Inmiddels al een jaar niet meer geweest ivm omstandigheden en coronagebeuren. Heb altijd al gaatjes en nu niet te tellen. Over 2 weken gaat ze een begin maken. Ze begon heel erg aardig en hoe langer ze in mn mond keek hoe korter ze werd naar mijn idee }> Nee even zonder gekheid, het was ook echt veel. Maar ik poets 2 keer per dag, en ik flos/stook. Wat doe ik verkeerd ? De tandarts vroeg dit ook en zei dan moeten we maar eens even zien hoe we dit gaan aanpakken als alles gemaakt is. Mag mn verzekering wel alvast omhoog gooien 1 januari denk ik.

Ik snoep helemaal niet veel tussendoor. Oké af en toe chips en chocola maar geen snoep.

Lotgenoten ?

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:55

Belangrijk is niet per definitie hoe veel je snoept, maar hoe vaak je snoept en drinkt.
In principe mag je 5-7 zoetmomenten per dag. Dwz een fles cola in een keer geld als 1 zoetmoment, maar als je ieder half uur een slok neemt over 12 uur heb je 24 zoetmomenten. Misschien is dat ook iets om naar te kijken :)

En dan zijn chips ook niet goed. Minder ziet dan snoep, maar het gaat er niet per se in wát je eet of drinkt, maar dát je eet of drinkt.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Veel gaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 20:58

Als ik drink drink ik in 1 keer mijn glas leeg. Ik drink zeker niet de hele dag door frisdrank :) en snoep helemaal niet eigenlijk. En als ik chips eet is het op 1 moment achter elkaar een kwartier lang. Dus zit ook geen uren chips te eten!

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Re: Veel gaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:03

Door medicijn gebruik heb ik een heel slecht gebit. Waar ik vroeger nooit gaatjes had, schoten ze na het begin van mijn medicatiegebruik als paddestoelen uit de lucht. Ga je 2 x per jaar naar een mondhygiëniste en gebruik je een elekrische tandenborstel?

Ik_is_Ik
Berichten: 345
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Regio Flevo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 22:29

Medicatie kan zeker van invloed zijn op je speeksel, zowel de kwaliteit ervan als de hoeveelheid. Minder speekselaanmaak of een mindere kwaliteit speeksel, laat sneller gaatjes ontstaan omdat er een bescherming wegvalt: zuuraanvallen na een eet/drink moment neutraliseren lukt minder goed.
Zoetmoment is eigenijk een ongelukkig gekozen term, want wat je eet of drinkt maakt niet uit, de zuuraanval is bij veel zoet heftiger maar bij elk voedingsmiddel aanwezig.

Gebruik je wel fluoride (gewoon in je tandpasta)?
Vraag eventueel om een recept voor Duraphat tandpasta van Colgate aan je tandarts (is niet vrij verkrijgbaar), deze is speciaal ontwikkeld voor extreem cariesgevoelige gebitten.

Elektrisch poetsen kan ook positief bijdragen door effectiever plaque verwijdering. Vraag even na of de methode waarmee je poetst ook daadwerkelijk effectief is, misschien mis je net iets essentieels.
Zelfde geldt voor je methode van flossen of stokeren, vraag of je het juiste gebruikt (qua maat voor je tussen ruimtes) en volgens de juiste methode (zonde als je het net verkeerd doet waardoor het niet het juiste effect heeft, sta je dan met je goeie gedrag).

En tot slot misschien handig om een poosje een eet-en drink dagboekje bij te houden, grote kans dat ze daar uiteindelijk toch ook vragen om inzicht te krijgen in de oorzaak van je snelle gaatjes-ontstaan.

Sterkte ermee, niet leuk dit.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 22:36

Volgens mij is het ook deels erfelijk, mijn man doet altijd veel beter z'n best qua gebitsverzorging dan mij maar hij heeft veel vaker wat bij de tandarts dan ik.

Anoniem

Re: Veel gaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 22:38

Een droge mond kan ook een oorzaak zijn. Of erfelijkheid, hoe zijn de gebitten in jouw familie?

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Veel gaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 22:47

Ik slik geen medicatie. Mijn broers hebben zelfs als ze weinig poetsen geen gaatjes :+

AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 22:48

Hier een lotgenoot. Ik drink alleen water en thee (zonder suiker), en snoep niet overdag, 1 of 2x per week een koekje savonds. Ik poets en flos 2x per dag (elektrisch) en gebruik mondspoeling, maar de gaatjes blijven komen. Voorheen ook met een boze tandarts, maar die begint volgens mij eindelijk te geloven dat ik er niks aan kan doen.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Veel gaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 23:04

Van mijn mondhygienist begreep ik dat flossen/stoken niet veel zoden aan de dijk zet. Om goed tussen de tanden plak te verwijderen moet je dit met wen rager raggen. Ook de dikte van de rager is hierbij heel belangrijk. Niet te dun, want dan poetst het niet genoeg. Je moet echt een beetje moeite doen om hem er doorheen te krijgen zeg maar.

Ga je wel geregeld naar de mondhygienist? En heeft die je laten zien hoe je moet poetsen en ragen? Er ging een wereld voor me open ;)

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 23:10

AnoukvB schreef:
Hier een lotgenoot. Ik drink alleen water en thee (zonder suiker), en snoep niet overdag, 1 of 2x per week een koekje savonds. Ik poets en flos 2x per dag (elektrisch) en gebruik mondspoeling, maar de gaatjes blijven komen. Voorheen ook met een boze tandarts, maar die begint volgens mij eindelijk te geloven dat ik er niks aan kan doen.


Hier ook, zo'n slachtoffer. Super irritant!

IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 23:21

Poetsen met parodontax heeft bij mij veel geholpen. Vond het wel extreem goor in het begin, ik moest echt wennen aan die smaak :7 En smintjes tegen droge mond want dat kan inderdaad een oorzaak zijn zoals hierboven genoemd. Lekker man, altijd smintjes op zak :9

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Veel gaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 00:30

Oeh nachtmerrie.
Ik denk dat sommige mensen gewoon simoelweg pech hebben met hun glazuur ofzo.
Maar dit is precies ook de reden waarom ik niet durf over te stappen van tandarts. Ik ben heel bang dat een nieuwe tandarts andere oliebol vind dan mijn eigen tandarts. Zo bang voor.

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 00:50

Misschien kun je ook nog mondwater, na poetsen nemen en ook advies van de ragers 2x daags, daarnaast kun je een waterflosser kopen, dat is een apparaat wat met water tussen de tanden ook schoonmaakt. Ook het rageren 2x of meer daags proberen. Na eten fruit of zoet even mond spoelen met water. Uiteraard electrisch poetsen, heb je wel een goed merk? Niet zo een goedkope maar wat duurdere versie?. Vervang je de borsteltjes op tijd? Het is niet alleen snoep maar ook bv zure drankjes of fruit die slecht zijn voor het gebit. Misschien kun je een deel splitsen van de kosten over nu en volgend jaar. Vraag wat er perse nu moet en wat kan wachten volgend jaar doen. Bv begroting vragen. En daarmee kun je ook kijken hoeveel tandarts verzekering je nodig hebt. Eventueel kun je extra tandarts kosten nog aftrekken van de belasting

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 01:08

Het klinkt misschien heel gek wat ik nu ga zeggen. Maar vroeger poetste ik netjes 2/3x per dag mijn tanden en ik had altijd wat bij controle (voornamelijk veel tandsteen). Met een elektrische borstel kon ik niet poetsen want dan werden mijn tanden zo gevoelig dat ik niks meer kon eten of drinken.
Ik poets nu alleen nog ‘s ochtends (uitgebreid) met een medium harde borstel en mijn gebit is er een stuk op vooruit gegaan... Ik flos ook regelmatig trouwens (dat deed ik vroeger dan weer een stuk minder)

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Veel gaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 07:26

Het kan zelfs met stress en griep te maken hebben!!!

Krijg je trouwens ook poets les?
Soms wil een poets techniek ook wel eens helpen.

Been there done that!!
Ik ben ook een gaatjes magneet, maar met name met veel stress!!!

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Veel gaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 07:36

Ben sinds kort gestopt in ieder geval met cola. En afgelopen jaar moet ik zeggen dat ik niet constant zo goed geflost heb. Ben nu echt weer poosje actief begonnen. Dus hopelijk als ik dit volhoud dat ik dan minder gaatjes heb.

Ik poets elektrisch met oral b. Dus gewoon super.

Ik wissel stoken met flossen af overigens. En heb nu wat dikker flosdraad dan eerder dus hopelijk werkt dat ook beter.

Na zoet eten spoelen is ook wel een goed idee. Ik ga ook eens even goed mondwater halen alleen daar hoor ik verschillende verhalen over.

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Veel gaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:16

Kijk eens of stoppen met elektrische poetsen werkt? Volgens mij is dat juist echt slecht voor de tanden omdat je al je glazuur weg poetst.

Anoniem

Re: Veel gaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:19

Misschien druk je te hard op je tandenborstel of heb je een harde opzetborstel?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Veel gaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:35

Ik heb ook altijd veel gaatjes gehad.
Mijn ene broer geen 1, nog steeds niet.
De ander had met zijn 23 al een kunstgebit.
Ik heb altijd netjes gepoetst, verschillende tandenborstel van zachter en harder en gespoeld met mondwater dit merk en dat merk.
En het maakt allemaal niets.
Mijn tanden zijn ook nooit prachtig wit, niet dat ze heel geel zijn, maar ook niet zo wit als sommige van nature hebben, de glazuur is gewoon minder sterk.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Veel gaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 10:44

Ik druk niet heel hard. Tandarts zegt dat ik juist met elektrische moet poetsen. :7

Zojuist ook de rekening voor de geplande behandeling binnengekregen waar ze denk ik de helft gaat vullen. Daar gaat mijn maandsalaris.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:47

Amado7 schreef:
Hallo!

Ik dacht, kijken of er wat medegenootjes zijn.

Zojuist naar een nieuwe tandarts geweest. Inmiddels al een jaar niet meer geweest ivm omstandigheden en coronagebeuren. Heb altijd al gaatjes en nu niet te tellen. Over 2 weken gaat ze een begin maken. Ze begon heel erg aardig en hoe langer ze in mn mond keek hoe korter ze werd naar mijn idee }> Nee even zonder gekheid, het was ook echt veel. Maar ik poets 2 keer per dag, en ik flos/stook. Wat doe ik verkeerd ? De tandarts vroeg dit ook en zei dan moeten we maar eens even zien hoe we dit gaan aanpakken als alles gemaakt is. Mag mn verzekering wel alvast omhoog gooien 1 januari denk ik.

Ik snoep helemaal niet veel tussendoor. Oké af en toe chips en chocola maar geen snoep.

Lotgenoten ?


Een van mijn kinderen had dit ook. Het was een combinatie van nieuw vulmateriaal bij de tandarts, en dat ging steeds stuk. Dus vaak oude gaatjes die opnieuw gevuld moesten worden. En de verstandskiezen drukten horizontaal (in de kaak) de boel kapot. De kiezen stonden zo onder druk, dat de boel gewoon stuk ging. Verstandskiezen er uit. Ander vulmateriaal. Geen last meer van.

nobillity

Berichten: 3827
Geregistreerd: 15-06-05
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:48

Het heeft ook te maken met hoe sterk je tanden zijn
Althans dat is was mijn tandarts altijd zegt.
Iedere tand is anders. De een kan meer hebben dan de ander natuurlijk.

Ik drink alcohol, ik snoep wel eens etc.
Maar heb nog nooit gaatjes gehad.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Veel gaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:18

Bij mij is het helaas erfelijk. Heb voor mijn 18de alles al gevuld. Voor mijn 21ste moest ik al nieuwe vullingen voor sommige. De eerste kroon zit er al in. En vanaf volgend jaar gaan ze 3 tanden trekken die lijken af te sterven. En zit er over te denken mijn tanden te gaan bleken want ze beginnen te verkleuren en dat vind ik persoonlijk niet mooi.

Iom tandarts veel uitgeprobeerd maar een simpele tandborstel met normale tandpasta werkt het beste.

Mijn moeder had voor haar 40ste al bruggen en mijn vader moest aan een kunstgebit (helaas nooit gehaald door zijn overlijden) en beide hadden inderdaad tussen 18de en 21ste alles al gevuld.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:28

Twee tips.
1) Let op zuur. Na alles wat zuur smaakt, even je mond spoelen / slokje water nemen.
Plm een half uur voor het tanden poetsen geen zure dingen. (= Dus niet pal na het ontbijt poetsen, maar op je werk.)
2) Mondbacteriën willen nog wel eens verantwoordelijk zijn voor cariës : doe een kuurtje 'probio oral'.