Wat als iemand geen juiste zorg of hulp wil accepteren.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Wat als iemand geen juiste zorg of hulp wil accepteren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 19:39

Dit topic is eerst even bedoeld om het van mij af te schrijven.
Maar misschien herkennen mensen ook iets uit eigen ervaring.
En hoe is dat dan gegaan, heeft er iets geholpen? :)


Maar mijn moeder is ernstig ziek (geweest).
Het grote overgewicht en het roken zijn de oorzaak van de meeste problemen.
Ik hoef natuurlijk niet de hele medische geschiedenis te bespreken, maar onder andere kanker, jicht, vaatvernauwing geven veel last waardoor normaal leven nauwelijks nog haalbaar is.
Het is nu zover dat zij nauwelijks nog kan lopen, met behulp van een stok lukt het nog een beetje.
Ik doe verder alles, zoals boodschappen, schoonmaken etc.
Mijn vader helpt ook wel, maar die is ook lichamelijk vrij beperkt.
Zij vertelt de artsen niet echt de waarheid over haar roken en afvallen, lopen en bewegen.
Zij krijgt medicijnen en behandelingen, maar dat helpt eigenlijk alleen maar als ze zelf zou stoppen met roken, afvalt en meer beweegt.
Maar al langer dan 10 jaar gebeurt dit dus niet, en is alles alleen maar veel erger geworden.
Als mijn vader en ik haar proberen over te halen om mee te werken, wordt ze alleen maar bozig en wil er niet over praten.

Het erge van dit alles is, dat het helemaal niet zover had hoeven komen. |(



Ik snap best dat niemand die dit leest hier wat aan kan doen. :)
Maar andere mensen die misschien op een bepaalde manier met zoiets te maken hebben.
Hoe ga je daar dan mee om?
Probeer je de ander aldoor te stimuleren om mee te werken of juist niet?

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Wat als iemand geen juiste zorg of hulp wil accepteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 19:46

Moeilijk zeg! Helemaal als het gaat om iemand die je dierbaar is, je wil zo graag iemand de spreekwoordelijke schop geven maar dat kan dan niet..

Als echt van alles aangedragen is, en de persoon wil niet is het vaak wachten tot het bijna te laat is. Soms moet iemand eerst heel diep zakken voordat het lichtje gaat branden.
Tot die tijd, accepteren denk ik.
Neem aan dat er al gesprekken geweest zijn waarin de zorgen geuit zijn door zowel familie, als artsen etc?

Het is soms heel moeilijk om iets aan te zien, en niets te kunnen doen verder. Het enige wat je voor jezelf kunt doen is grenzen stellen. Dus soort van accepteren dat het zo is, maar jezelf niet mee laten trekken in de negatieve spiraal. Je mag dus ook aangeven dat je hulp biedt, maar bijvoorbeeld niet blijft luisteren naar urenlange klaagzangen. Als dit aan de orde is dan he. Lastig uit te leggen, maar ook een lastig onderwerp. Veel sterkte ts :(:)

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 19:46

Ik zou denk ik eerst de stap richting de huisarts zetten, eventueel samen met je vader en kijken wat die voor jullie kan betekenen.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 19:58

Je kunt met haar praten, de consequenties vertellen, voorstellen om mee te gaan naar hulp, maar eigenlijk moet ze het toch echt zelf willen. Ik heb zelf ooit hulp gezocht omdat ik teveel voor mensen deed, maar het klinkt misschien hard maar de hulp zei je hebt ook je eigen leven en die wil je leven zoals jij wilt die ander leeft het leven wat hij /zij leeft en waar diegene ook grotendeels zelf voor kiest (een beetje dezelfde situatie als bij jou).

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 20:45

Bedankt voor de reacties, ik heb er zeker wat aan. :)
Het stukje van grenzen stellen, dat raakte me wel.
Ik merk idd dat ik er vaak teveel mee bezig ben, het beïnvloedt zelfs mijn eigen leven soms.
Maar het is zeker waar, dat het niet mijn verantwoording is of zij wel/niet wil meewerken aan haar behandeling.
En dat het dan onzin is dat ik mij laat meeslepen in die negatieve spiraal, en me er boos om ga maken

Het is beter mijn eigen leven er apart van te houden, zodat ik daar de positieve energie van heb.
Het is eigenlijk heel logisch, maar als je er zelf in zit, zie je niet alles even scherp meer.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wat als iemand geen juiste zorg of hulp wil accepteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:51

Maar zolang je vader en jij alles voor haar doen is er voor haar geen noodzaak om er wat aan te doen.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:57

Britta31 schreef:
Maar zolang je vader en jij alles voor haar doen is er voor haar geen noodzaak om er wat aan te doen.


Exact dat. Zolang er geen lijdensdruk, dus noodzaak is, is er geen reden voor haar om iets te veranderen.
Jullie houden het mede in stand door zorg te blijven verlenen. Wat ik snap, want als je je handen er vanaf trekt is wellicht ook je vader de dupe. Toch zou ik dit wel bespreken met hem. Als zij niet voor zichzelf zorgt, waarom zou jij het dan wel moeten doen?

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Wat als iemand geen juiste zorg of hulp wil accepteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 22:38

Maar als ze nauwelijks kan lopen, wie brengt/koopt dan haar eten/vreterij?

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wat als iemand geen juiste zorg of hulp wil accepteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 22:46

Inderdaad, je houdt het eigenlijk in stand zo. Het is net als een verslaving, je wilt iemand niet hulp weigeren maar daardoor heeft iemand niet de noodzaak om hulp te zoeken. Ik zou grenzen stellen, en ja dat is heftig, maar dat maakt het voor jou een gezonde situatie. Dus of ze gaat hulp zoeken, of jij stopt met helpen. Dit is rigoureus, maar soms tja, wat moet je anders? En dit uiteraard ook goed bespreken met je vader.

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 23:00

Jouw moeder is een volwassen vrouw die volledig in staat is haar eigen keuzes te maken.
Hoe moeilijk dat ook is: die heb je te respecteren.

Stap uit die dramadriehoek en stop met redden. Geef alleen de hulp die gevraagd wordt en wees verder een liefhebbende dochter.

Verspil de tijd die jullie samen nog gegeven is niet aan irritatie. Ga naar de dierentuin, stroopwafels halen op de markt of naar de sauna. Ga iets leuks doen met je moeder/ouders en geniet van ze nu het nog kan.

Anoniem

Re: Wat als iemand geen juiste zorg of hulp wil accepteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 23:14

Heeft ze al wel eens psychische hulp gehad? Misschien wel fijn om erover te praten voor haar. Maar dan met een buitenstaander.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:48

brokjes schreef:
Heeft ze al wel eens psychische hulp gehad? Misschien wel fijn om erover te praten voor haar. Maar dan met een buitenstaander.

Beetje raar als iemand zelf geen problemen ziet he. Want er is natuurlijk totaal niets aan de hand. Iemand kan gewoon zelf een keuze maken om het wel goed te vinden zo. en dat heb je dan als buitenstaander te accepteren.
Sommige mensen leven liever korter, maar leven dan liever echt. Wat echt leven is, is natuurlijk weer een discussiepunt, maar het is gewoon een keuze die iemand maakt en die keuze is niet fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:26

germie schreef:
brokjes schreef:
Heeft ze al wel eens psychische hulp gehad? Misschien wel fijn om erover te praten voor haar. Maar dan met een buitenstaander.

Beetje raar als iemand zelf geen problemen ziet he. Want er is natuurlijk totaal niets aan de hand. Iemand kan gewoon zelf een keuze maken om het wel goed te vinden zo. en dat heb je dan als buitenstaander te accepteren.
Sommige mensen leven liever korter, maar leven dan liever echt. Wat echt leven is, is natuurlijk weer een discussiepunt, maar het is gewoon een keuze die iemand maakt en die keuze is niet fout.

Snap ik wel.. maar je kan ook psychische hulp vragen als je niet een echt probleem hebt. Ze kan bijvoorbeeld ook praten over het feit dat haar familie een probleem ziet en zij niet. Het kan fijn zijn om dat even te ventileren en daarna het gesprek aan te gaan.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Wat als iemand geen juiste zorg of hulp wil accepteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:33

Hier zitten we een beetje in dezelfde situatie met mijn schoonmoeder. Zij heeft haar eigen ideeen over medicijnen en rookt ook. Maar zij is op een leeftijd dat het echt nog zoveel mogelijk genieten is van wat haar nog aan tijd gegund is. Wij gaan haar dus niet vertellen wat wel en wat niet. Haar dochter heeft daar moeite mee en probeert haar van het roken af te krijgen en controleert haar medicijnen. Daar is mijn schoonmoeder niet van gediend en is er dus constant heibel.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Wat als iemand geen juiste zorg of hulp wil accepteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:58

Als ze amper kan lopen dan kopen jullie alleen nog voor haar wat jullie willen. Wil ze iets anders eten of wil ze roken dan moet ze zelf maar naar de supermarkt. Heeft ze ook meteen haar beweging gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:31

Amber_anne schreef:
Als ze amper kan lopen dan kopen jullie alleen nog voor haar wat jullie willen. Wil ze iets anders eten of wil ze roken dan moet ze zelf maar naar de supermarkt. Heeft ze ook meteen haar beweging gehad.

Dit zou ik zelf niet zo snel doen.. beetje hard. Ook niet nodig denk ik. Als het zo makkelijk was, was ze allang gezond geweest.. Dat wilt iedereen namelijk altijd nog liever dan gezondheidsproblemen hebben.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:36

brokjes schreef:
Amber_anne schreef:
Als ze amper kan lopen dan kopen jullie alleen nog voor haar wat jullie willen. Wil ze iets anders eten of wil ze roken dan moet ze zelf maar naar de supermarkt. Heeft ze ook meteen haar beweging gehad.

Dit zou ik zelf niet zo snel doen.. beetje hard. Ook niet nodig denk ik. Als het zo makkelijk was, was ze allang gezond geweest.. Dat wilt iedereen namelijk altijd nog liever dan gezondheidsproblemen hebben.


Ik vind het eigelijk wel een goed idee.
Je zorgt voor eten en drank en de nodige spullen, maar alleen de gezonde levensmiddelen en geen koek, snoep en sigaretten. Zo moet ze zelf in actie komen ofwel accepteren om nu gedwongen gezonder te leven. Ik zie eigelijk niet waarom dit hard is? (Alhoewel het in haar ogen wel schaaaandaaaalig zal zijn natuurlijk). Maar zo lijkt het me dat je veel verantwoorder om kan gaan met je hulp zonder het faciliteren verder te zetten.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:38

brokjes schreef:
Amber_anne schreef:
Als ze amper kan lopen dan kopen jullie alleen nog voor haar wat jullie willen. Wil ze iets anders eten of wil ze roken dan moet ze zelf maar naar de supermarkt. Heeft ze ook meteen haar beweging gehad.

Dit zou ik zelf niet zo snel doen.. beetje hard. Ook niet nodig denk ik. Als het zo makkelijk was, was ze allang gezond geweest.. Dat wilt iedereen namelijk altijd nog liever dan gezondheidsproblemen hebben.


Ik wel hoor, no mercy. TS lijdt er ook onder, dus waarom zou die troep moeten halen waar ze niet achter staat.

Anoniem

Re: Wat als iemand geen juiste zorg of hulp wil accepteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:51

Het gaat al 10 jaar zo, alles ineens 'afpakken' lijkt me niet eerlijk en ook heel veel stress geven.

Ts, kan je geen informatie inwinnen bij hulpverlening wat je zou kunnen doen?

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:56

brokjes schreef:
Het gaat al 10 jaar zo, alles ineens 'afpakken' lijkt me niet eerlijk en ook heel veel stress geven.

Ts, kan je geen informatie inwinnen bij hulpverlening wat je zou kunnen doen?


Dat is vervelend, maar TS moet eerst voor zichzelf zorgen. Als dit helpt zou ik dat dus direct doen.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:59

zonnebloem18 schreef:
Ik zou denk ik eerst de stap richting de huisarts zetten, eventueel samen met je vader en kijken wat die voor jullie kan betekenen.


Dit zou ook zeker mijn advies zijn. Zelf een (bel)afspraak met de huisarts om je zorgen te delen en dan vervolgens een plan samen met de HA maken. De huisarts kan je daarin goed ondersteunen ook met eventueel aanvullende hulp die nodig is.

Sterkte in ieder geval met de situatie, het lijkt me heel lastig voor jullie.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wat als iemand geen juiste zorg of hulp wil accepteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 23:08

Hoe wij mijn oma 'helpen' nu ze echt het spoor bijster is na haar infarct. Is door aanwezig te zijn bij gesprekken en de waarheid te vertellen.

Heb ook wel eens clienten met familie waarbij de familie echt alles uit handen neemt (boodschappen, huishouden) en eigenlijk die extra belasting niet aan kan. (de rollen verschuiven dan ook enorm he.. Van moeder en dochter naar ziekbehoevende en zorgverlener) soms als een client dan beperkt ziekte inzicht heeft maar nog wel kan reflecteren/evalueren dan vraag ik de mantelzorger wel eens om de taken eens een week of 2 niet te doen.

Om alleen langs te gaan voor een gezellige kop koffie... En voor de rest iemand zichzelf laten redden. Ze kunnen meer dan ze denken vaak (want aangeleerde afhankelijkheid) maar zullen ook meer gaan waarderen wat hun familie doet.

Sommige mensen leren het ook nooit en hebben gewoon een afasie tegen medische hulp of schamen zich enorm. Ook kan zorg/hulp vragen een enorme drempel zijn.

Reggledoos
Berichten: 217
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Wat als iemand geen juiste zorg of hulp wil accepteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 23:19

Probeer het echt een beetje los te laten. Doe wat nodig en verder proberen wat meer om jezelf te denken.
Je kunt niet iemand redden wanneer die niet gered wil worden.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wat als iemand geen juiste zorg of hulp wil accepteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:34

Maar denk ook aan de toekomst.Als je moeder zo blijft doorgaan zal ze in de stoel of op bed komen te liggen de hele dag en ga jij er dan 3 keer per dag heen om voor haar te zorgen.Die kant gaat het zo wel op.Dus denk aan jezelf.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:45

Dag Barbet, wat verdrietig jouw verhaal. Heel erg veel sterkte.

Jaren geleden kwam ik mijn vroegere vriendin tegen. Ze zat in elkaar gedoken aan tafel, ze draaide een sigaretje en stak deze op en vertelde mij wat ze allemaal mankeerde en dat ze 100% per dag via een systeem in de gaten wordt gehouden door cardiologie. Ze zag er heel erg ziek uit, grauw en ik had het zo met haar te doen. De kamer zag blauw van de rook en ik vroeg of ik de ramen mocht open maken. Dat mocht.

Ik voelde me heel erg verdrietig en ik zei tegen haar"Lieverd het doet me zo'n pijn om je daar zo ziek te zien zitten. Het roken kun je zelfs nu nog niet laten en ook dat vind ik zo erg en ook heel zielig".
Ze reageerde met de woorden: "lieve Pien, wat fijn dat je me niet veroordeelt. Toen begon ze te huilen en vertelde dat ze ondanks alles het roken niet kon laten. Dat het als een soort ziekte was en is in haar leven dat ze zelfs nu onder deze omstandigheden zoveel rookt". Of anders gezegd, ze stortte haar hart uit.

Je moeder is, zoals ik het zie, niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk ziek. Ze is enorm verslaafd wellicht ook aan eten, roken en ongezonde levenspatronen. Dus dit is niet zo gemakkelijk op te lossen.

Mijn advies is, steun je moeder door dit verslavende aspect te bespreken met haar. Misschien dat ze voor dat stukje hulp wil gaan zoeken. Als ze weet dat jij en je vader haar steunen, ondanks dat ze alles doet wat god verboden heeft om gezond te blijven, is er misschien een kans dat ze het kan veranderen. Waarschijnlijk weet je moeder echt wel dat ze ziek is van buiten maar ook geestelijk. Alleen roken, teveel eten, dat veroordelen we in onze maatschappij. Maar vaak is het een combinatie van factoren waarom mensen zo'n ongezonde levensstijl hanteren en dit zo niet een twee drie opgelost.

Mocht het zo zijn dat je moeder zich zelf zou gaan aanpakken als jij en je vader stoppen met haar te helpen→ dan zou ik je adviseren om daar gelijk mee te stoppen met die hulp. Maar dat zal niet gebeuren. Haar probleem wordt alleen maar groter.

Mijn advies aan jou is, denk ook aan je eigen leven. Ga desnoods de hulp rondom je moeder organiseren zodat jij aan je jeugd toe kan komen. Maar laat haar niet in de steek, alleen bescherm je zelf.
Hulp zoeken voor de zorg, omdat het voor jou allemaal wat veel wordt en je te weinig daardoor aan je dingen toe kunt komen, is totaal wat anders en zal totaal anders overkomen, als iemand niet helpen want het is eigen schuld dikke bult.