Zwemmen/ borstcrawlcursus

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Zwemmen/ borstcrawlcursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 23:53

Ik hou van zwemmen en wil hier graag in verbeteren, en dan specifiek mijn borstcrawl.
Mijn enige doel is om een technisch goede slag te leren.
En worden verschillende cursussen gegeven, die bijna allemaal binnenkort starten.
Ik ben niet thuis in deze wereld en heb er geen netwerk; ik weet niet wat de onderlinge verschillen zijn - al zullen die vast klein zijn. Is er iemand hier die hier meer in thuis is en dit wel weet? :)

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 00:12

Zwemslagen kennen alleen eigenlijk een basis. Iedere zwemmer ontwikkeld later zo zijn/haar eigen techniek die voor haar/hem het beste werkt.

Ik denk dus dat elke cursus wel bruikbaar is. Het is aan jou welke voor jou het beste voelt.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Zwemmen/ borstcrawlcursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 00:15

Ik weet niet wat het beste voelt. Ik weet best eea van bewegen (ik werk als fysiotherapeut en weet ook héél veel over houding en zit van ruiters bv) maar ik weet niet zoveel van zwemmen. :D

Ik vraag me dus meer af, wélke cursus ik zal doen; of daar wat zinnigs over te zeggen valt... :)

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 00:30

Ik heb jarenlang wedstrijden gezwommen en gewaterpolo'd. In principe zijn er maar 2 borstcrawlslagen(bij mij bekend athans); de zwemslag en de poloslag. Poloslag is hoofd boven water en open armen waar een bal tussen moet. De poloslag is niet mega comfortabel en ook niet erg goed voor je rug. Ik denk dus ook niet dat je die gaat leren op een zwemcursus.

Ze zullen je dus vast de zwemslag leren. De zwemslag is je gezicht in het water, lijf lang en hoofd draaien bij elke derde armslag. Voorheen was dat de tweede (dus om de andere slag) en dus altijd aan dezelfde kant. Ik zwem zelf het liefst met om de andere slag ivm nekproblemen op links. Verder zullen ze je mogelijk een keerpunt aanleren, maar die zijn altijd hetzelfde.
(kleine aanvulling) Mogelijk ga je op cursus ook leren hoe je zo efficient mogelijk je armen insteekt.

Als je gewoon recreatief wil zwemmen heb je aan een borstcrawlcursus niet zo heel veel denk ik, omdat je geen keerpunten gaat doen in een volle baan vol beppende theekrans dames. Je kan je dus afvragen wat de meerwaarde van een cursus is. Misschien is het leuker om je als recreant bij een zwemclub aan te melden en daar mee te gaan trainen, daar heb je wellicht meer aan. Dan leer je niet alleen een techisch goeie crawl, maar ook de rugslag, schoolslag en de vlinderslag.

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 00:37

Eens met Haarbal :j
Enige waarvoor je het nodig hebt is je zwemdiploma of waterpolo, verder een volstrekt nutteloze slag _O- nee grapje maar ik doe ‘m niet voor de lol in ieder geval.
Wat wil je precies bereiken met het leren van deze slag?

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 00:40

Ok, misschien is ietsje meer info dan handig...

Ik heb als kind echt enthousiast gezwommen, wel 'gewoon diplomazwemmen' maar wel van diegene die ook het wedstrijdzwemmen deed volgens mij.
Daarna ben ik met fanatieker en minder fanatieker periodes wel banen blijven zwemmen. (Lees: soms een jaar niet, soms een zomer lang bijna elke dag baantjes trekken.)
Ergens is van al dat zwemmen wel wat blijven hangen want mijn schoolslag zwem ik bovengemiddeld snel. :')

Ik heb geen fantastisch beweeggevoel maar weet wel wat over bewegen. Ik werk zoals gezegd als fysiotherapeut en heb mij bv ook extreem verdiept in de houding en zit van de ruiter. Ik weet daardoor dat het echt heel veel makkelijker zal zijn mijzelf iets meteen goed aan te leren ipv jezelf later dingen te moeten afleren en nieuwe dingen daarvoor in de plaats te zetten.

Ik hou er niet van om dingen half te doen. Ik wil alle info, de details; mij verdiepen. Zelfs als ik geen grote ambities heb.

Maar ik heb nul kennis van de zwemwereld dus ik weet niet precies waar ik moet zijn...
Vandaar dat ik hoop dat iemand dat wel weet...


Haarbal schreef:
Ik heb jarenlang wedstrijden gezwommen en gewaterpolo'd. In principe zijn er maar 2 borstcrawlslagen(bij mij bekend athans); de zwemslag en de poloslag. Poloslag is hoofd boven water en open armen waar een bal tussen moet. De zwemslag is je gezicht in het water, lijf lang en hoofd draaien bij elke derde armslag. Voorheen was dat de tweede (dus om de andere slag) en dus altijd aan dezelfde kant. Ik zwem zelf het liefst met om de andere slag ivm nekproblemen op links. Verder zullen ze je mogelijk een keerpunt aanleren, maar die zijn altijd hetzelfde.

Als je gewoon recreatief wil zwemmen heb je aan een borstcrawlcursus niet zo heel veel denk ik, omdat je geen keerpunten gaat doen in een volle baan vol beppende theekrans dames. Je kan je dus afvragen wat de meerwaarde van een cursus is. Misschien is het leuker om je als recreant bij een zwemclub aan te melden en daar mee te gaan trainen, daar heb je wellicht meer aan.


Ik wil de zwemslag kennen; ik kom nu continue in de knoei met mijn ademhaling. Ik wil ook niet zwemmen tussen beppende dames. Daar is niks mis mee, maar ik kies daar wel op uit. Ik wil op termijn gewoon in de snelle zwemmers-baan kunnen.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 00:42

We hebben hier bvb altijd een baan waar de mannen van de triatlon vereniging trainen op een bepaalde tijd. De beppende theekrans dames zwemmen dus ook NIET in die baan, want dan zwem je elkaar mega n de weg. Als je een vast uur en een vaste baan hebt met mensen die ongeveer even fanatiek en snel zwemmen als jijzelf, dan heb je de ruimte om je borstcrawl te oefenen en is er ruimte voor een keerpunt (als je dat graag wilt).

Als je mensen hebt die na elke baan aan de wand hangen om bij te kletsen komen, dan kan jij je keerpunt al niet meer oefenen. Bovendien lig je bij de borstcrawl met je gezicht in het water en zie je dus niet goed waar je heen gaat. Als je met meerdere in een baan zwemt moet je dus allemaal goed opletten en enigzins hetzelfde tempo houden, anders ga je botsen.

Dus inderdaad, vraag je eens af wat je doel precies is, en of zo'n cursus dan toegevoegde waarde heeft of dat je beter een recreanten-trainingsgroep kan zoeken.

(een keerpunt is trouwens een soort koprol tegen de wand aan, waarbij je je omdraait en met je voeten weer afzet zodat je met een flinke vaart weer weg bent)

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Zwemmen/ borstcrawlcursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 00:46

Ik weet wat een keerpunt is, thanks. :j

Ik denk dat je eerst iets moet kunnen (weten hóe je het moet uitvoeren) voordat je je er verder in kunt bekwamen.
Ik weet de etiquette in het zwembad ongeveer.
Ik zwem nu vooral schoolslag en ben daar zeker niet onhandig mee. Maar ik zou uiteindelijk ook in die snelle baan willen kunnen. ;)

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 00:46

Duidelijk :D bedankt voor de aanvulling. Ik zou in jouw geval denk ik eens een zwemvereniging zoeken en dan bij de recreanten mee gaan trainen. Daar hebben ze vaak trainers die ook de wedstrijdzwemmers begeleiden en die gaan je dan de technieken aanleren, ook van de schoolslag, rugcrawl en de vlinder. Dan hoef je niet meer met beppende dames te zwemmen want die zijn op die uren/in die banen niet welkom. En je hoeft meteen niet meer naar de sportschool als je het goed doet ;)

Zo'n trainingsgroep traint ook met beendrijvers en armdrijvers, zodat je je kan focussen op alleen de armtechniek of alleen de beentechniek.

(aanvulling) ik denk dat dat leuker is, ook omdat je de techische kant van andere slagen dan ook meteen meeneemt.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Zwemmen/ borstcrawlcursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 01:04

Ja, ik heb nu een aantal keer trimzwemmen gedaan om eens te kijken, en dan krijg je ook opdrachten en techniektips maar het is me heel eerlijk gezegd niet 'de diepte in' genoeg.
Als ik bij wijze van spreken niet weet hóe je je arm moet draaien, dan heb ik liever dat ze dat meteen zeggen dan dat ik hoor dat je elleboog lager moet (ik roep maar even wat he).

Op termijn wil ik waarschijnlijk bij een vereniging ja, ben nu nog even aan het orienteren (en goochelen met mijn rooster).

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Zwemmen/ borstcrawlcursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 01:10

Ik lees graag mee. Had me voorgenomen om dit voorjaar op 'zwemles' te gaan voor de borstcrawl, maar toen gingen de zwembaden dicht.
Kun jij wel enigszins de borstcrawl TurdusMerula? Ik moet nl helemaal bij 0 beginnen, kan alleen de schoolslag. Ooit wil ik mee kunnen doen aan een swim-run, dus voor mij minder noodzaak om perfect te leren keren.
Mijn interesse ligt meer bij een korte cursus dan bij wekelijkse trainingen jaar in jaar uit.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-20 01:13

Astorga schreef:
Ik lees graag mee. Had me voorgenomen om dit voorjaar op 'zwemles' te gaan voor de borstcrawl, maar toen gingen de zwembaden dicht.
Kun jij wel enigszins de borstcrawl TurdusMerula? Ik moet nl helemaal bij 0 beginnen, kan alleen de schoolslag. Ooit wil ik mee kunnen doen aan een swim-run, dus voor mij minder noodzaak om perfect te leren keren.
Mijn interesse ligt meer bij een korte cursus dan bij wekelijkse trainingen jaar in jaar uit.


Ik kom in de knoei met ademhalen dus nee, ik kan het niet. Ik vermoed dat mijn 'slag' niet eens heel slecht is, maar zonder lucht kom ik nergens. :') Échte beginner dus.
Schoolslag gaat prima, rugcrawl redelijk, vlinderslag is absoluut nul (of borstcrawl zo een beetje nul en vlinderslag ver onder nul, haha).

Als je serieus denkt over cursus zou ik opschieten, volgende week beginnen de meesten! (of sommigen zijn al begonnen...)

Marleen_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 18-02-16
Woonplaats: Groningen

Re: Zwemmen/ borstcrawlcursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 06:04

Ik heb in het voorjaar (totdat Corona kwam) een borstcrawlcursus gedaan! Ik kon schoolslag, want dat leer je op zwemles, en een klein beetje borstcrawl, maar kwam idd ook in de war met m’n ademhaling. Toen werd die cursus via m’n werk aangeboden en het was super leuk! Gewoon begonnen bij de basis, en door oefeningen alle losse onderdelen van borstcrawl geleerd (ademen, alleen armen, alleen benen). Geen keerpunten ed, eerst de basis. Echt leuk en leerzaam, ik zou het gewoon doen.
Ik zag dat het zwembad het nu ook buiten de cursus voor mijn werk aanbiedt, in 2 niveaus volgens mij. Zou gewoon bij het laagste niveau beginnen en kijken wat je er van vindt.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:38

TurdusMerula schreef:
Astorga schreef:
Ik lees graag mee. Had me voorgenomen om dit voorjaar op 'zwemles' te gaan voor de borstcrawl, maar toen gingen de zwembaden dicht.
Kun jij wel enigszins de borstcrawl TurdusMerula? Ik moet nl helemaal bij 0 beginnen, kan alleen de schoolslag. Ooit wil ik mee kunnen doen aan een swim-run, dus voor mij minder noodzaak om perfect te leren keren.
Mijn interesse ligt meer bij een korte cursus dan bij wekelijkse trainingen jaar in jaar uit.


Ik kom in de knoei met ademhalen dus nee, ik kan het niet. Ik vermoed dat mijn 'slag' niet eens heel slecht is, maar zonder lucht kom ik nergens. :') Échte beginner dus.
Schoolslag gaat prima, rugcrawl redelijk, vlinderslag is absoluut nul (of borstcrawl zo een beetje nul en vlinderslag ver onder nul, haha).

Als je serieus denkt over cursus zou ik opschieten, volgende week beginnen de meesten! (of sommigen zijn al begonnen...)

De reden dat ik in het voorjaar wilde is dat ik dan aansluitend buiten verder kan trainen. Nu is het buitenwater een erwtensoep van blauwalg en tegen de tijd dat ik de basis onder de knie heb is het te koud voor mij.
Heb wel even gecheckt, maar de zwembaden hier in mijn buurt bieden geen cursus aan. Ga wel informeren of er niet toch mogelijkheden zijn.

Je bent wel al verder dan ik, want rugcrawl zit ook niet in mijn repertoire.

SkyLWG
Berichten: 273
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:19

Ik heb vorig jaar via KNZB een cursus borstcrawl gedaan. Begonnen met basis en daarna gevorderd. Ik vond het heel leuk en leerzaam en sluit volgens mij goed aan bij wat je zoekt. In de basiscursus dus ook nog geen keerpunten, maar gericht op techniek dus armslag, ligging in het water, ademhaling enzo.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 15:21

Even updaten: ik heb mij uiteindelijk ingeschreven voor de cursus van de KNZB en heb een badenkaart gekocht voor het borstcrawltrimzwemmen in het plaatselijke zwembad.

Het staat nu even stil - tenminste ik hoop dat het bij even blijft - maar we zijn op de helft, les 6 uit 12.
Ik vind het fijn dat je de techniek goed meekrijgt maar ik blijk wel meer een nerd dan ik dacht. :')

Ondertussen kan ik wel een paar baantjes achter elkaar borstcrawl zwemmen - maar daarna ben ik wel echt heel moe, haha. (echt een technisch ding, goede schoolslag ook netjes met hoofd onder water ed houd ik echt makkelijk langere tijd vol)

Ik zou de cursus wel aanraden máár ik denk dat het ook afhankelijk is van je eigen leerstijl. Ik krijg in het plaatselijke zwembad betere aanwijzingen dan op de cursus, maar da's een hele prettige juf. Door de cursus leer ik wel hóe het moet, die structuur vind ik prettig. En ik probeer dan zelf nog op een derde moment in de week te oefenen.

Het is heel leuk om iets nieuws te leren, en ook leuk om dat in een groep te doen. Als er uiteindelijk schoolslagcursus komt wil ik die ook meedoen om daar op te verbeteren. :D

Door de reacties in dit topic heb ik me ook al stiekem georienteerd; gekeken naar verenigingen. :D

Luxorvalkje
Berichten: 1936
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Zwemmen/ borstcrawlcursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 15:44

Ik zie deze toevallig voorbij komen.

Ik ben ook gestart met de cursus die nu even stil ligt. Heb me overigens wel ingeschreven bij een vereniging omdat de ‘te reserveren’ uren hier snel vol zaten. Maar ook dat ligt nu plat.

Keren blijft een probleem, ik krijg altijd water in mijn neus(voor mijn gevoel ook ogen en voorhoofdsholte). En ja ik blaas echt uit. Heb het ook als ik op mijn rug onder water zwem. Geen idee wat ik daaraan kan doen.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Zwemmen/ borstcrawlcursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 15:46

Voorleggen op cursus, misschien hebben ze er daar een idee over? :D

Ja, ik mis het meer dan ik dacht. :/