extreem veel last van rusteloze benen, wie heeft de tip?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

extreem veel last van rusteloze benen, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 09:05

Ik heb eigenlijk altijd wel last gehad van rusteloze benen. Ik kreeg het vooral als ik moe was en niet naar bed kon. Bijvoorbeeld in de auto, of een nachtvlucht in het vliegtuig. Zodra ik ging liggen was het dan over.

Sinds enkele maanden heb ik er in de avond last van en het wordt langzaamaan steeds erger, totdat ik er nu de hele avond, nacht en soms ook tijden overdag last van heb. Ik slaap daardoor echt dramatisch slecht en door de vermoeidheid wordt het alsmaar erger :+

De huisarts heb ik gezien, die geeft me clonazepam of temazepam, maar ik vind dat niet echt een lekkere oplossing.

Ondertussen zelf ook al magnesium gaan bijslikken en magnesiumspray op mijn benen, weer wat meer gaan sporten, mijn man geeft mijn benen 's avonds een fijne massage en een sportmasseur heeft mijn kuiten volledig onder handen genomen dmv dry needling en massages, maar allemaal zonder succes. Oh en een stuk zeep ligt ook onder mijn matras :+

Wie oh wie heeft er nog andere tips om hier vanaf te komen?

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: extreem veel last van rusteloze benen, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:15


speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:18

vitamine D check, ik had dat ook vaak, als ook krampen en val gevoel. Omdat ik ook problemen had met mijn handen heb ik rheumatoloog opgezocht en na bloedonderzoek kwam eruit heel laag nivo vit. D, C en nog een paar, maar met de extra vit. D is het 80% verbeterd.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: extreem veel last van rusteloze benen, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 09:20

de overgang kan ik uitsluiten denk ik.
Ijzergebrek of vitamine-gebrek... Ik slik een multivitamine maar het is niet gecontroleerd. Ga ik wel eens naar vragen of dat het wellicht is. Moet binnenkort toch bloedprikken dus wellicht kan dat gewoon worden meegenomen.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:20

Is er niet iets met je doorbloeding aan de hand? Probeer anders eens van die compressiekousen te dragen en kijk of het daarmee beter gaat.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:21

Ik wil je niet bang maken, maar mijn vriend heeft een lage hernia waar ze na 1.5 jaar onderzoeken en dingen proberen achterkwamen. Hij heeft vaatonderzoek gehad en ook supplementen geprobeerd, met voetballen een compressiebroekje, maar bij een MRI vonden ze pas een hele lage hernia. Sindsdien heeft hij fysio daarop gericht en wordt het beter. Bij veel inspanning soms nog wel eens last.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 09:29

purny schreef:
Is er niet iets met je doorbloeding aan de hand? Probeer anders eens van die compressiekousen te dragen en kijk of het daarmee beter gaat.


compressiekousen heb ik wel eens geprobeerd bij een nachtvlucht maar hadden eigenlijk geen effect. Ik geloof ook niet zo dat mijn probleem in de doorbloeding zit.


MerleSimone schreef:
Ik wil je niet bang maken, maar mijn vriend heeft een lage hernia waar ze na 1.5 jaar onderzoeken en dingen proberen achterkwamen. Hij heeft vaatonderzoek gehad en ook supplementen geprobeerd, met voetballen een compressiebroekje, maar bij een MRI vonden ze pas een hele lage hernia. Sindsdien heeft hij fysio daarop gericht en wordt het beter. Bij veel inspanning soms nog wel eens last.

en dan als enige uiting rusteloze benen?

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:29

Kijk eens op de site van stichting RLS en dergelijke voor tips. Koelen helpt bij mij het beste, dus benen onder de deken uit in bed en veel korte broeken / jurken aan.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:32

Ik heb ook erge rusteloze benen en PLMD. Als je toch bloed laat prikken dan laat zeker ijzer ook even meten, er zijn veel mensen die RLS door ijzergebrek krijgen.
Verder zijn er buiten clonazepam echt wel andere middelen tegen RLS. Pramipexol is daar 1 van. Laat je dokter even goed zijn huiswerk doen en anders moet hij even naar de patientenvereniging bellen. Je kunt zelf ook even kijken https://www.stichting-restless-legs.nl/

Verder is de warmte ook een trigger voor RLS. Probeer je bed voor je benen zo koel mogelijk te houden.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 09:35

Gwahir schreef:
Kijk eens op de site van stichting RLS en dergelijke voor tips. Koelen helpt bij mij het beste, dus benen onder de deken uit in bed en veel korte broeken / jurken aan.


dit doe ik inderdaad ook al, maar dat deed ik altijd al :D


Cookies schreef:
Ik heb ook erge rusteloze benen en PLMD. Als je toch bloed laat prikken dan laat zeker ijzer ook even meten, er zijn veel mensen die RLS door ijzergebrek krijgen.
Verder zijn er buiten clonazepam echt wel andere middelen tegen RLS. Pramipexol is daar 1 van. Laat je dokter even goed zijn huiswerk doen en anders moet hij even naar de patientenvereniging bellen. Je kunt zelf ook even kijken https://www.stichting-restless-legs.nl/

Verder is de warmte ook een trigger voor RLS. Probeer je bed voor je benen zo koel mogelijk te houden.

ijzer heb ik opgeschreven, dankjewel!
Ik had idd op de site zitten kijken en daar wat tips uit gehaald die ik heb geprobeerd maar nog niet met heel veel effect dus. Koud houden van mijn benen doe ik al idd.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: extreem veel last van rusteloze benen, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:43

De medicatie die er voor is is redelijk heftig, het zijn vaak middelen die of voor Parkinson zijn of tegen epilepsie.
Ik heb vorig jaar een poosje medicatie gehad omdat ik letterlijk elk uur m'n bed uit moest omdat ik er echt uitstuiterde.
Na een paar maanden ben ik weer gestopt met de medicatie. Het afbouwen was verschrikkelijk.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: extreem veel last van rusteloze benen, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 09:46

ja, ik zou ook het liefst geen medicijnen gebruiken. Af en toe gebruik ik nu wel een temazepam, dan val ik in slaap ondanks dat mijn benen zo onrustig zijn en slaap ik iig een uurtje of 4 achter elkaar. Als ik dan wakker wordt dan is het daarna weer bal, maar het is iig iets.
De clonazepam heb ik destijds voor het eerst gehad toen we een nachtvlucht hadden en ik er ontzettend tegenop zag. Voor zo'n moment vind ik het prima om mezelf even onder zeil te brengen, maar niet standaard iedere nacht.

Irritante is dat het ook niet heel heftig is, maar wel echt constant en ook niet minder wordt. Enige wat een beetje helpt is op mijn buik liggen, maar dat ligt verder niet heel lekker.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: extreem veel last van rusteloze benen, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:52

Ja op m'n buik liggen helpt bij mij ook nog wel eens. Maar dat vindt m'n rug niet fijn.

Sommige medicatie kan ook RLS triggeren. Ik weet niet of je nog ergens medicatie voor gebruikt?
Bij mij triggert melatonine (die rommel van de drogist) ook heel erg. Stuiter het bed uit.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:05

secricible schreef:
MerleSimone schreef:
Ik wil je niet bang maken, maar mijn vriend heeft een lage hernia waar ze na 1.5 jaar onderzoeken en dingen proberen achterkwamen. Hij heeft vaatonderzoek gehad en ook supplementen geprobeerd, met voetballen een compressiebroekje, maar bij een MRI vonden ze pas een hele lage hernia. Sindsdien heeft hij fysio daarop gericht en wordt het beter. Bij veel inspanning soms nog wel eens last.

en dan als enige uiting rusteloze benen?

Hij had soms spierpijn in zijn billen (bovenin) en wel last van zijn onderrug, maar dacht dat het door het voetballen kwam. Ze zochten met zijn klachten niet direct naar een hernia. Eerst was het zelfs jammer maar helaas, leer er maar mee leven. Dus sluit het niet uit zou ik zeggen.

pjer
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-03-05

Re: extreem veel last van rusteloze benen, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:10

Bij mij blijken de rusteloze benen aan spataderen gerelateerd. Toen ik die had laten weglaseren was dat rusteloze ook eindelijk over.. maar nu 5 jaar later heb ik het beide weer zo erg (ik zie wat op tegen weer spataderen laten weglaseren want je hebt naturlijk niet oneindig veel aders daar..)
Verder neem ik wel eens magnesium drank maar met matig resultaat. (oh ja en ik heb idd ook een vitamine, b12 en ijzertekort)

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: extreem veel last van rusteloze benen, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:39

Bij mij komt het uit mijn rug en is erger geworden na 2 rug operatie's helaas.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: extreem veel last van rusteloze benen, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:22

Magnesium wil ook nog wel eens helpen.

Ik heb een hernia en een operatie gehad, mijn linkerbeen had het meeste te lijden van de hernia en ik merk dat ik met dat been ook meer last heb van RLS. Wat op zich logisch is omdat RLS in principe een zenuwaandoening is.

wend2009

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-02-14

Re: extreem veel last van rusteloze benen, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:25

Hier is het een uiting van mijn b12 tekort en gebruik buiten b12 injecties ook magnesium citraat.
Olie wil ook vaak wel helpen van magnesium.
Hier is het na een jaar spuiten een stuk minder.
Komt door de zenuwenbanen

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: extreem veel last van rusteloze benen, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:20

Ik gebruik eindelijk schildklierhormoon voor mijn trage schildklier en als ik de juiste dosis gebruik, dan houd ik geen vocht vast, verlies ik mijn mineralen niet en heb ik dus geen last van rusteloze benen. Heerlijk! Helaas ben ik niet erg stabiel, dus ik blijf puzzelen met die dosis.

Heb ik wel last van rusteloze benen, dan gebruik ik teveel of te weinig schildklierhormoon en/of heb ik een tekort aan ijzer, magnesium (die is heel vaak de boosdoener), b12. Zo'n tekort zorgt er dan meteen voor dat ik mijn schildklierhormoon niet goed verdraag, dus dan is de cirkel weer rond...

Symptoombestrijding voor het slapengaan: benen een paar uur hoog leggen (om vocht in de benen kwijt te raken), kuitspieren een paar keer flink oprekken, toch maar weer magnesium slikken en evt. ook magnesiumolie smeren, of een magnesiumbad nemen en op mijn buik in slaap vallen (dat gaat goed in een waterbed ;)

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: extreem veel last van rusteloze benen, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:52


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: extreem veel last van rusteloze benen, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:14

Nou dat is stom, toevallig vanochtend over gehad. Hele nachten wakker hierdoor, zo mega irritant. Ik moet niet perse lopen maar continu mijn spieren aanspannen om te proberen dat gevoel weg te krijgen, van voeten t/m billen.

Ik mankeer nogal wat en slik ook aardig wat medicatie maar ik zie het niet om de bijsluiters staan. Komende vrijdag toevallig telefonisch consult net de internist, misschien weet zij meer over medicatie en dit.
Zo niet ga ik toch afspraak maken met huisarts, al zal hij niet zoveel kunnen doen.....

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:22

Heb je een bad? Zo ja, neem dan eens voor het slapen gaan een magnesium bad.

Holland and Barrett heeft bijvoorbeeld dode zeezout met magnesium. Aantal eetlepels aan het water toevoegen en daar een tijdje in verblijven.

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Re: extreem veel last van rusteloze benen, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:26

Foliumzuur tabletjes hielpen mij enorm, heb het nu nog steeds wel eens, maar niet half zo erg als eerder. Sterkte want het is flink frustrerend

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: extreem veel last van rusteloze benen, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:43

Magnesium heb je in veel vormen. Citraat schijnt de best opneembare vorm te zijn. Ik heb zelf baat bij Magnesium nacht van de Etos in combi met floradix ijzerelixer elke dag. Die van de etos waren een keer niet verkrijgbaar en dat merkte ik wel.
Als ik laat op de avond nog ga skeeleren komt het vreemd genoeg ook opzetten, ondanks de goede doorbloeding.
Wat een irritant rotgevoel geeft het hé! Je moet je spieren aanspannen maar helpen doet het niet....

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: extreem veel last van rusteloze benen, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:49

Heb je wel eens zo'n calming blanket geprobeerd?