ik moet aan de kunstgebit

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

ik moet aan de kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 11:46

Het is zover. Ik moet aan een kunstgebit.

Boven zitten er nog alleen de voortanden die heel slecht zijn en 3 wortelpunten.
Onder ook geen kiezen meer maar het kan wel blijven staan van hoektand tot hoektand en dat word dan opgevuld.

Mijn tandarts zei het al jaren geleden maar ik bleef maar uitstellen omdat ik bang ben. Maar nu heb ik geen keuze meer. Ik ben al wezen happen en morgen is de grote dag. Ik ga niet onder narcose omdat het dan nog langer zou gaan duren en er zitten hier en daar al wat ontstekingen. Ik voel geen pijn de meeste die eruit moeten hebben al een zenuwbehandeling gehad. In totaal gaan er 9 uit. Ik ben bloedje nerveus maar ik weet dat het moet, het is slecht voor mijn gezondheid. Kauwen is nu een ramp dus ben al heel creatief met eten.

Ze zeggen een kunstgebit is ook niet alles. Nee misschien niet. Je kan niet meer afhappen maar dat kan ik nu al jaren ook niet niet dus dat zit al helemaal in mijn systeem.

Het word een lange behandeling en daar zie ik dus heel erg tegenop. Ik ben niet bang om pijn te krijgen maar meer bang dat ik zo lang met mijn mond open moet gaan liggen. Ik heb al strakke kaken en tinnitus dus dat is ook niet echt goed voor de angst.

Nu ben ik op zoek naar positieve verhalen. Ervaringsverhalen die dit ook hebben moeten doorstaan.

Ik wou dat het al morgen was want dan was het al achter de rug :D

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:55

Ik heb boven sinds mijn 24ste en onder sinds mijn 27ste. Ook altijd heel bang geweest maar achteraf had ik het veel eerder moeten doen.

Ik hoef me nergens meer voor te schamen en ik kan er alles mee! Ook afhappen van appels of spareribs bijvoorbeeld. In het begin is het eventjes afzien omdat de prothese op het net getrokken tandvlees komt maar daarna heb ik geen dag problemen meer gehad!

Sinds twee jaar onder nu op implantaten en dat is helemaal een genot omdat daarvoor onder altijd wat schoof.

Het trekken van mijn eigen tanden (boven alle kiezen in 1x, dor trap van een paard al geen voortanden meer. Onder is in drie etappes gedaan) en plaatsen van de prothese duurde overigens nog geen kwartier bij mij..

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:20

Nou troost je, mijn tanden waren er met 20 minuten uit inclusief verdoving en mijn kiezen idem dito.
Ik was gewoon verbaasd hoe snel dat ging.
Zou wel een coolpack kopen, scheelt toch qua eventuele zwelling.
Succes morgen.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:21

Ik heb mijn kunstgebit nu een jaar of 11, ben net 50 geworden en ook geen spijt van. Boven is gewoon onder plaatselijke verdoving bij de kaakchirurg gedaan en onder ben ik onder algehele narcose gegaan omdat ik het niet in gedeeltes wilde doen. Gebit ging er gelijk na het trekken in. Wel een aantal weken rustig aan moeten doen met eten. Ik ben blij dat ik het toen heb gedaan omdat ik last had van blootliggende tandhalzen en dit een drama was met zowel warm als koud eten en drinken. Ik zou graag implantaten willen omdat dat stabieler zou zijn maar daar hoor ik zoveel verschillende verhalen over dat ik die stap nog niet heb gemaakt.
Succes.
Laatst bijgewerkt door vilheide op 16-08-20 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:22

Ik heb ook een prothese in mijn bovenkaak die met een brug vast zit aan 6 klikimplantaten zodat het niet kan schuiven..
En ik wil niets anders meer! Het was even een flinke bevalling, maar het voelt gewoon als mijn eigen gebit! <3

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:26

Ik heb boven 4 en onder 2 implantaten en ben er erg tevreden over!
Geen geschuif meer en vast is vast!
Bij mij zijn eerst mijn kiezen getrokken en daarna mijn tanden en alles onder plaatselijke verdoving en daarna gelijk mijn gebit in.
Is me heel erg meegevallen allemaal.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:32

Ik heb alweer bijna 2 jaar een prothese boven, ben nog steeds blij mee.
Ik heb hele slechte tanden en door ziekte veel overgegeven tussen m'n 10 en 12 jaar. Hierdoor waren de tanden die al slecht waren, nog slechter geworden. o.a Braken af bij het eten van een stokbroodje, tanden waar alleen de buiten kant nog van stond en de rest weg was.

Ik heb wel geluk, ik kan alles doen zonder dat ik hoef te plakken o.i.d. heb dus ook geen klik systeem maar gewoon los er in. Dat is niet bij iedereen zo maar plakken is volgens mij ook niet z'n probleem.

Wel heb ik gekozen voor volledige narcose en werd dus wakker met een volledig gebit. De eerste dagen ben ik super beroerd geweest, je lichaam moet wennen aan het plastic in je mond.
Na 1 week ging het al beter en na 2/3 weken at ik alles weer. Volgens mij ben ik zelfs binnen een maand weer uit eten geweest omdat ik dat zo gemist had :')
Ik vond het uit halen niet fijn met open wonden dus heeft mijn tandarts mij daar in geholpen en ging elke dag even langs voor het spoelen. Toen het aan het dicht gaan was, deed ik het wel zelf.

Edit
Oja het passen is wel ff een vervelend ding, het zwelt na het trekken allemaal er op en dat neemt langzaam af en dan gaat de prothese druk plekjes veroorzaken. Dit doet wel pijn maar is vooral een tijdrovend iets, telkens naar de tandarts aan passen, bij slijpen en passen. Ik deed het op en duur zelf, vijltje erbij en kleine stukjes per keer.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: ik moet aan de kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:43

Houd er rekening mee dat de klikgebitten niet vanzelfsprekend zijn :) je begint over het algemeen met een gewoon gebit. Als de kaak genoeg is geslonken (dat moet de verzekering beoordelen) heb je recht op een klikprothese via de verzekering. Je kan het ook zelf betalen, maar dat is een duur grapje.
Sommige mensen komen er nooit aan als de kaak niet genoeg slinkt.

Dat gezegd hebbende, TS, ik kom in mijn dagelijks werk veel mensen met protheses tegen. En ja, sommige mensen vinden het vervelend dat ze niet meer af kunnen happen, of de prothese zit niet lekker waardoor ze vaak terug moeten komen. Maar het merendeel van de mensen is er heel gelukkig en tevreden mee, en sommigen kunnen inderdaad gewoon zonder problemen appels bijten. Dus je weet niet hoe het al gaan, dat verschilt echt per persoon.

Succes morgen!

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:05

Ik heb onder ook eerst een losse prothese gehad en na ruim een jaar pas bij de kaakchirurg de implantaten gekregen. Ik hoefde er geen toezegging voor te vragen aan mijn verzekering omdat onder gebit implantaten bij mij standaard mee vergoed werden in mijn pakket. Boven is dat niet zo en moet ik zelf betalen maar aangezien die (zonder plakken) prima zit vind ik het dat niet waard.

Ik heb onder trouwens twee implantaten met een soort bruggetje.

Ik was trouwens anderhalve na het plaatsen van de implantaten alweer uit eten gegaan met spareribs... :')

Veel positieve verhalen zie ik hier, ik hoop dat het bij de TS ook zo gaat verlopen! Paar weekjes afzien en dan gelukkig met een mooie smile.. +:)+

tootje71

Berichten: 5099
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: ik moet aan de kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:54

Ik ga even volgen ,ook hier een drama met mijn gebit. Zit er over na te denken om een kunstgebit te nemen .

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: ik moet aan de kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:12

Bij mij zijn de implantaten wel een verhaal apart geweest want ze vielen tot 6 keer uit mijn bovenkaak.
Pas toen ik van kaakchirurg veranderde en deze andere implantaten gebruikte en er een steg/brugconstructie kwam, bleven ze godzijdank zitten.

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Re: ik moet aan de kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 11:01

Ik ben geweest. Het trekken ging op zich best goed. Niet gesneden. Alleen ik ben nu zo'n mond vol ineens. Praten gaat heel moeilijk en moet dan kokhalzen. Hoop dat dit wel over gaat

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:07

loesjeislief schreef:
Ik ben geweest. Het trekken ging op zich best goed. Niet gesneden. Alleen ik ben nu zo'n mond vol ineens. Praten gaat heel moeilijk en moet dan kokhalzen. Hoop dat dit wel over gaat

Fijn dat het goed gegaan is! Ik had dat gevoel ook de eerste paar dagen maar het went..

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 11:15

XxDiandraxX schreef:
loesjeislief schreef:
Ik ben geweest. Het trekken ging op zich best goed. Niet gesneden. Alleen ik ben nu zo'n mond vol ineens. Praten gaat heel moeilijk en moet dan kokhalzen. Hoop dat dit wel over gaat

Fijn dat het goed gegaan is! Ik had dat gevoel ook de eerste paar dagen maar het went..


Ben aan het kwijlen haha.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:16

loesjeislief schreef:
Ik ben geweest. Het trekken ging op zich best goed. Niet gesneden. Alleen ik ben nu zo'n mond vol ineens. Praten gaat heel moeilijk en moet dan kokhalzen. Hoop dat dit wel over gaat


Dat went echt! En het zal ook nog bij tijd & wijlen pijnlijk zijn ook, komt echt goed!!

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 11:22

Poosje81 schreef:
loesjeislief schreef:
Ik ben geweest. Het trekken ging op zich best goed. Niet gesneden. Alleen ik ben nu zo'n mond vol ineens. Praten gaat heel moeilijk en moet dan kokhalzen. Hoop dat dit wel over gaat


Dat went echt! En het zal ook nog bij tijd & wijlen pijnlijk zijn ook, komt echt goed!!



Ik wil te snel. Maar voel nu al een drukplek. Die voelde ik al met happen.

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Re: ik moet aan de kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:27

Je kaak en tandvlees moet ook wennen aan het feit dat er ineens een prothese op steunt waar druk op komt.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:02

Is echt even wennen!
Ik heb een dremel en haal zelf die drukplekjes weg, schuurpapier kan ook.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:46

chanicha schreef:
Is echt even wennen!
Ik heb een dremel en haal zelf die drukplekjes weg, schuurpapier kan ook.


Kan, maar worden wij in de tandartspraktijk nooit zo gelukkig van :D

Ts, dat kokhalzen zal beter worden. Het is natuurlijk ook heel wat wat je ineens in je mond hebt. Goed gedaan hoor!

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:10

Pluttersput schreef:
chanicha schreef:
Is echt even wennen!
Ik heb een dremel en haal zelf die drukplekjes weg, schuurpapier kan ook.


Kan, maar worden wij in de tandartspraktijk nooit zo gelukkig van :D

Ts, dat kokhalzen zal beter worden. Het is natuurlijk ook heel wat wat je ineens in je mond hebt. Goed gedaan hoor!

Mijn tandarts raadde het mij zelfs aan om dat zelf voorzichtig met een vijltje zelf bij te werken.. scheelde me een hoop bezoekjes en hun veel tijd.

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Re: ik moet aan de kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 15:31

Oke hier weer even een update. Ik heb goed geslapen.
Op het moment haast geen pijn meer. Ik ben vandaag terug geweest om hem eruit te halen want ik durfde het nog niet alleen te doen. Zelf gedaan, al duurde het wel een even voor het lukte. Hij heeft gelijk 2 plekjes gedaan want die gaven wat pijn. Of het geholpen heb, nee dat idee heb ik niet. We kijken het nog even aan. Wondjes zagen er goed uit.

Het is alleen nu als ik gaat praten dat mijn bovengebit gaat zakken en dat vind ik best wel snel want het is gister pas allemaal verwijderd. Ik weet niet of dit herkenbaar is? Hij gaf aan dat het normaal is dat het losser gaat zitten.

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:44

Dat het losser gaat zitten is normaal, je kaak gaat slinken. Ik heb daarom toen ook aantal keer tijdelijk opvulling gehad voordat hij weer opnieuw opgebouwd werd. Maar vind het wel al heel snel. Dat je nog niet het idee hebt dat het heeft geholpen snap ik wel, die plekjes zijn namelijk niet gelijk weg..

Wel fijn dat je weinig pijn hebt en goed hebt kunnen slapen!!

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 16:15

XxDiandraxX schreef:
Dat het losser gaat zitten is normaal, je kaak gaat slinken. Ik heb daarom toen ook aantal keer tijdelijk opvulling gehad voordat hij weer opnieuw opgebouwd werd. Maar vind het wel al heel snel. Dat je nog niet het idee hebt dat het heeft geholpen snap ik wel, die plekjes zijn namelijk niet gelijk weg..

Wel fijn dat je weinig pijn hebt en goed hebt kunnen slapen!!


ja ik vind het ook heel erg snel. Maar het kan dat gister na het trekken dat het opgezet was en nu heb ik gewoon echt geen pijn en het zag er allemaal heel rustig uit dus denk dat het is gaan slinken de zwellingen en daardoor de prothese los komt. Als het erg lastig blijf dan ga ik wel weer bellen want ik wil wel normaal kunnen praten en nu moet ik hem vaak terug duwen als ik praat.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:16

Normaal zuig je je bovengemiddeld ook wat aan maar dat gaat nu nog niet denk ik.
Vinden jullie die kleefpasta ook zo goor :r

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 19:31

chanicha schreef:
Normaal zuig je je bovengemiddeld ook wat aan maar dat gaat nu nog niet denk ik.
Vinden jullie die kleefpasta ook zo goor :r


jawel hoor. lukt prima alleen als ik praat komt hij toch nog los. Plakken mag ik nog niet.